Wifi op de trein

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Wifi op de trein

Bericht door Shrek »

https://vrtnws.be/p.3BqM5xRn0

De NMBS bevestigt het: er komt geen wifi op de trein. Wel zal er eindelijk gekeken worden naar het verbeteren van de 4G/5G ontvangst, wat uiteindelijk veel belangrijker is dan wifi.
Davy

Re: Wifi op de trein

Bericht door Davy »

Terechte beslissing inderdaad.
desperado

Bericht door desperado »

Shrek schreef: 16 dec 2024, 11:25 Wel zal er eindelijk gekeken worden naar het verbeteren van de 4G/5G ontvangst, wat uiteindelijk veel belangrijker is dan wifi.
Voor welk gsm-netwerk?
Mijn werkgever is voor zijn gsm-abonnementen overgestapt van Base naar Proximus. Met Base waren er 3 radio black spots tussen Gent en Brussel op lijn 50A, één net buiten Gent, één voorbij de Decathlon net buiten Brussel en één in het midden. Dat was genoeg om alles te verstoren behalve surfen op het web. Proximus is nog veel erger. Een WiFI-basisstation op de trein zou een betere ontvangst hebben dan een mobiele telefoon en 4G/5G-verbeteringen zouden zich kunnen richten op de operator die het contract heeft gekregen.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

desperado schreef: 16 dec 2024, 13:25 Mijn werkgever is voor zijn gsm-abonnementen overgestapt van Base naar Proximus. Met Base waren er 3 radio black spots tussen Gent en Brussel op lijn 50A, één net buiten Gent, één voorbij de Decathlon net buiten Brussel en één in het midden. Dat was genoeg om alles te verstoren behalve surfen op het web. Proximus is nog veel erger. Een WiFI-basisstation op de trein zou een betere ontvangst hebben dan een mobiele telefoon en 4G/5G-verbeteringen zouden zich kunnen richten op de operator die het contract heeft gekregen.
Vaak worden minimaal 2 mobiele providers gebruikt, zodat de treinapparatuur kan overschakelen als er een blinde vlek in de dekking van een provider zit.
jknockaert

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 16 dec 2024, 13:36Vaak worden minimaal 2 mobiele providers gebruikt, zodat de treinapparatuur kan overschakelen als er een blinde vlek in de dekking van een provider zit.
Ik reis vaak met een NL simkaart en kan via roaming op alle providers in BE. Niet dat het veel helpt: het NMBS-netwerk zit vol blinde vlekken, ook op drukke lijnen. En ik denk niet dat het aan de coating van de ramen ligt, vaak reis ik met MS75 en ook dan speelt het probleem.

In NL is het probleem veel beperkter, enkel in de tunnels (en ook onder aquaducten) is er geen ontvangst en daarbuiten ken ik hooguit een enkele blinde vlek ergens tussen Utrecht en Den Bosch.
Natje049
Contacteer:

Bericht door Natje049 »

Eindelijk de knoop doorgehakt. wifi op de trein is zo'n overbodige investering... zo goed als iedereen heeft mobiele data ter beschikking en tegenwoordig is die echt niet duur. Op alle andere plekken heb je ook geen WiFi en moet het ook met de mobiele data.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

En mobiel internet is veiliger dan publieke wifi :wink:
Shrek

Bericht door Shrek »

desperado schreef: 16 dec 2024, 13:25
Shrek schreef: 16 dec 2024, 11:25 Wel zal er eindelijk gekeken worden naar het verbeteren van de 4G/5G ontvangst, wat uiteindelijk veel belangrijker is dan wifi.
Voor welk gsm-netwerk?
Mijn werkgever is voor zijn gsm-abonnementen overgestapt van Base naar Proximus. Met Base waren er 3 radio black spots tussen Gent en Brussel op lijn 50A, één net buiten Gent, één voorbij de Decathlon net buiten Brussel en één in het midden. Dat was genoeg om alles te verstoren behalve surfen op het web. Proximus is nog veel erger. Een WiFI-basisstation op de trein zou een betere ontvangst hebben dan een mobiele telefoon en 4G/5G-verbeteringen zouden zich kunnen richten op de operator die het contract heeft gekregen.
Er zijn 2 zaken beslist rond de 4G/5G. Enerzijds gaat de NMBS haar treinen aanpassen om de signalen beter te laten binnenkomen. Onder andere de ramen moeten aangepast worden om de straling beter door te laten.
Anderzijds heeft het BIPT blijkbaar in de vereisten van de veiling van bandbreedte geëist van alle mobiele operatoren dat de dekking rond spoorlijnen omhoog moet. Beide zaken samen zouden dan moeten leiden tot een betere ontvangst voor alle gsm-netwerken.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Het komt een beetje over alsof NMBS zegt "over aan de familie", ttz "de GSM-operatoren moeten er maar voor zorgen". Dat sluit perfect aan bij de algemene strategie van "back to the core business", m.a.w. NMBS moet en wil treinen doen rijden. GSM-connectiviteit is misschien voor sommigen vanzelfsprekend, maar is inderdaad geen deel van de opdracht van NMBS.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2024, 20:13 Het komt een beetje over alsof NMBS zegt "over aan de familie", ttz "de GSM-operatoren moeten er maar voor zorgen". Dat sluit perfect aan bij de algemene strategie van "back to the core business", m.a.w. NMBS moet en wil treinen doen rijden. GSM-connectiviteit is misschien voor sommigen vanzelfsprekend, maar is inderdaad geen deel van de opdracht van NMBS.
NMBS zegt eigenlijk: mobiel netwerk moet toch al sowieso voor ERTMS uitgebouwd worden langs spoorlijnen, dan gaan wij niet dezelfde investering doen aan de binnenkant van de treinen, want dat is ook weggesmeten geld.
Shrek

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 16 dec 2024, 23:06 NMBS zegt eigenlijk: mobiel netwerk moet toch al sowieso voor ERTMS uitgebouwd worden langs spoorlijnen, dan gaan wij niet dezelfde investering doen aan de binnenkant van de treinen, want dat is ook weggesmeten geld.
ETCS gebruikt het GSM-R netwerk (of in de toekomst FRMCS), dat is volledig afgesloten en zal nooit door reizigers gebruikt kunnen worden.
Het gaat weldegelijk om de netwerken van Base, Proximus en anderen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 16 dec 2024, 23:44
trainlovertje schreef: 16 dec 2024, 23:06 NMBS zegt eigenlijk: mobiel netwerk moet toch al sowieso voor ERTMS uitgebouwd worden langs spoorlijnen, dan gaan wij niet dezelfde investering doen aan de binnenkant van de treinen, want dat is ook weggesmeten geld.
ETCS gebruikt het GSM-R netwerk (of in de toekomst FRMCS), dat is volledig afgesloten en zal nooit door reizigers gebruikt kunnen worden.
Ik dacht net dat dat FRMCS-netwerk zou berusten op de netwerken van die telecom-bedrijven. Niet dus? Dat wordt dan volledig door de spoorinfrabeheerder verzorgd?
Shrek

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 17 dec 2024, 00:27
Shrek schreef: 16 dec 2024, 23:44
Ik dacht net dat dat FRMCS-netwerk zou berusten op de netwerken van die telecom-bedrijven. Niet dus? Dat wordt dan volledig door de spoorinfrabeheerder verzorgd?
Ja FRMCS gebruikt specifieke frequenties die los staan van de andere telecombedrijven. 100% van Infrabel dus (in België).
HLE18

Bericht door HLE18 »

Shrek schreef: 17 dec 2024, 00:30 Ja FRMCS gebruikt specifieke frequenties die los staan van de andere telecombedrijven. 100% van Infrabel dus (in België).
Kan ook via de publieke operatoren uiteindelijk gaat het allemaal via IP dus van wie het netwerk is maakt op zich niet uit. Voor de betrouwbaarheid zou ik al niet voor het netwerk van Telenet kiezen dat na elke software update een halve dag plat ligt :lol:

Onlangs in Parijs op de FRMCS conferentie kwam elk land zij proefprojecten voorstellen, zoals altijd heeft ieder land beetje andere aanpak. Hopelijk komt uiteindelijk wel een deftige norm uit de bus waardoor alles compatibel blijft zoals dat met de huidige GSM-R het geval is.

Eigenaardig is wel dat Wifi op veel treinen in andere landen wel mogelijk is soms zelfs op een metro...
groentje

Bericht door groentje »

Hoewel het zeker technisch mogelijk is, was het vaak toch behoorlijk duur om te installeren, en zijn er vaak stevige beperkingen op wat je kan bezoeken via de gratis wifi. Niet onbegrijpelijk, maar eerlijk gezegd, als het zo zit, blijf ik net zo graag gewoon mijn mobiel data-abonnement gebruiken, mijn provider heeft zonet aangekondigd om mijn aangeboden data te verdubbelen zonder prijsverhoging, ik krijg het nu al niet op. En die verbinding is vaak ook stabieler dan wifi in mijn ervaring...
In dit geval hebben we denk ik succesvol een tussenstap overgeslagen, terwijl andere landen moeten blijven investeren in dure wifitechnologie, stappen we in België onmiddellijk naar een beter mobiel netwerk. Geen remmende voorsprong voor België... Natuurlijk, da's op voorwaarde dat die laatste zwarte gaten ook eindelijk eens worden aangepakt.
Plaats reactie