Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Deze morgen de 08u30 (P trein vanuit Pelt) genomen naar Brussel. Trein was langer dan voorheen en vertrok op tijd, maar viel al ergens in Weerde stil voor een vermoedelijk rood sein. Daarna nog een stilstand voor Vilvoorde, waar we voorbij gereden werden door de overgebleven "trage IC" die om 08u32 uit Mechelen was vertrokken.
Om die trein daarna in Vilvoorde terug in the halen, als eerste van beide te vertrekken en prompt terug te vertragen tegen Buda. De conductrice had omgeroepen dat de trein onder de nieuwe dienstregeling niet meer in Schaarbeek zal stoppen, ok, maar dan stopt hij voor Schaarbeek nog maar eens. Uiteindelijk 9 minuten vertraging op een rit van (gepland) ongeveer 24 minuten. En de "trage IC" erachter ook vertraging want die zat nog achter ons, en de "snelle IC" daarachter allicht ook.
Ik hoop dat dit niet de norm wordt. Ik snap niet waar die vertraging van deze morgen vandaan kwam; de trein rijdt op de lijn van de S-treinen waar normaal geen andere trein direct in de weg zou mogen zitten.
Om die trein daarna in Vilvoorde terug in the halen, als eerste van beide te vertrekken en prompt terug te vertragen tegen Buda. De conductrice had omgeroepen dat de trein onder de nieuwe dienstregeling niet meer in Schaarbeek zal stoppen, ok, maar dan stopt hij voor Schaarbeek nog maar eens. Uiteindelijk 9 minuten vertraging op een rit van (gepland) ongeveer 24 minuten. En de "trage IC" erachter ook vertraging want die zat nog achter ons, en de "snelle IC" daarachter allicht ook.
Ik hoop dat dit niet de norm wordt. Ik snap niet waar die vertraging van deze morgen vandaan kwam; de trein rijdt op de lijn van de S-treinen waar normaal geen andere trein direct in de weg zou mogen zitten.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ook opvallend dat de AM86 (Duikbrillen) helemaal zijn verdwenen uit regio Geraardsbergen. Er zijn diverse P trein weggesaneerd, en de overgebleven P treinen tussen Gent/Denderleeuw-Geraardsbergen v.v. rijden met Desiro en 1 omloopje met motorwagens reeks 41. Ook de reeks 3300 tussen Geraardsbergen/Edingen-Mechelen v.v. zijn ze helemaal verdwenen en vervangen door Desiro.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Op de S5 zijn de sprinters verdwenen door de werken ter hoogte van Sint-Job waardoor er (vooral tijdens de piekuren) meer capaciteit nodig is dan die dat 2 sprinters kunnen bieden, ik vermoed dat eens deze werken afgelopen zijn (midden juni) er weer een aantal sprinters zullen terugkeren naar de S5.
De sprinters zijn momenteel actief op de S7 en S9 alsook op verschillende P en L-treinen rond Leuven en Antwerpen.
De sprinters zijn momenteel actief op de S7 en S9 alsook op verschillende P en L-treinen rond Leuven en Antwerpen.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Op de E24xx reeks rijden er nu ook tot 3 duikbrillen gekoppeld rond.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ik vermoed dat je verwart met een andere verbinding? Op de 24xx Brussel - Namen - Luik zie ik ze nog niet snel verschijnen ook al zou het technisch kunnen...
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
24xx kan ook de L Leuven - Hasselt zijn.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Juist - afgaand op Haltelink vooral (zoals voorheen) een MS80-feest maar dus kennelijk ook minstens één stam MS86 erdoor. Eerste keer dat ze in Hasselt komen in commerciële dienst?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ik denk het niet. Ik herinner me een rit bij de tb van een trein Leuven - Hasselt. Hij wist me te zeggen dat elk mr zowat zijn eigen kenmerken op het vlak van rijgedrag had. Erg enthousiast was hij niet over dit materieel. Ik vind ritten met mr86 tussen Leuven en Hasselt terug in de jaren 1990, dus vrij snel nadat de duikbrillen in dienst gekomen waren.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ik heb het nog eens nagekeken in mijn erg uitgebreide database van genomen treinen en ik vond er 29 over lijn 35 met mr86, de eerste op 13.06.1992, de laatste op 17.09.2005. Het lijkt er dus inderdaad op dat ze een hele tijd niet te zien zijn geweest op lijn 35, al moet ik zeggen dat mijn treinreislust de laatste jaren flink bekoeld is, met veel minder ritten per jaar tot gevolg.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Off topic: zou dit door het verminderd gevarieerd materiaal zijn?overweg13 schreef: ↑19 dec 2024, 12:04 Ik heb het nog eens nagekeken in mijn erg uitgebreide database van genomen treinen en ik vond er 29 over lijn 35 met mr86, de eerste op 13.06.1992, de laatste op 17.09.2005. Het lijkt er dus inderdaad op dat ze een hele tijd niet te zien zijn geweest op lijn 35, al moet ik zeggen dat mijn treinreislust de laatste jaren flink bekoeld is, met veel minder ritten per jaar tot gevolg.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Nog niet zo lang geleden zou ik voor de NMBS door een vuur gegaan zijn, nu is het vervoermiddel zonder meer, ook al omdat ik niet met de auto rijdt. Minder variatie, meer graffiti. Vroeger zocht ik naar redenen om de trein te nemen, nu is mijn treingebruik gewoon functioneel zonder meer. Oud worden, zeker? En wat zeker ook een rol speelt: de ingenieurs die vroeger zogezegd in hun ivoren toren zaten, vond ik vlot bereikbaar, als je redelijk was. Nu bots je gewoon op een bijna ondoordringbare muur, ook een ivoren, vermoed ik.260689 schreef: ↑19 dec 2024, 12:23Off topic: zou dit door het verminderd gevarieerd materiaal zijn?overweg13 schreef: ↑19 dec 2024, 12:04 Ik heb het nog eens nagekeken in mijn erg uitgebreide database van genomen treinen en ik vond er 29 over lijn 35 met mr86, de eerste op 13.06.1992, de laatste op 17.09.2005. Het lijkt er dus inderdaad op dat ze een hele tijd niet te zien zijn geweest op lijn 35, al moet ik zeggen dat mijn treinreislust de laatste jaren flink bekoeld is, met veel minder ritten per jaar tot gevolg.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Dank voor het vele werk ieder jaar om deze mooie kaarten te maken! Mijn bescheiden bijdrage: ook in het weekend rijdt de S43/RE18 door van Maastricht tot Aachen.BlackEagle schreef: ↑15 dec 2024, 19:04 Het heeft even geduurd, maar hierbij de geüpdatete netkaarten voor de nieuwe dienstregeling. Door de nogal complexe wijzigingen was ik verplicht om de complexe verknopingen tussen Brussel-Noord en Brussels Airport te herschikken. Feedback wordt zoals gewoonlijk geapprecieerd.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
overweg13 schreef: ↑19 dec 2024, 12:28Ik weet het eerlijk gezegd niet. Nog niet zo lang geleden zou ik voor de NMBS door een vuur gegaan zijn, nu is het vervoermiddel zonder meer, ook al omdat ik niet met de auto rijd. Minder variatie, meer graffiti. Vroeger zocht ik naar redenen om de trein te nemen, nu is mijn treingebruik gewoon functioneel zonder meer. Oud worden, zeker? En wat zeker ook een rol speelt: de ingenieurs die vroeger zogezegd in hun ivoren toren zaten, vond ik vlot bereikbaar, als je redelijk was. Nu bots je gewoon op een bijna ondoordringbare muur, ook een ivoren, vermoed ik.260689 schreef: ↑19 dec 2024, 12:23Off topic: zou dit door het verminderd gevarieerd materiaal zijn?overweg13 schreef: ↑19 dec 2024, 12:04 Ik heb het nog eens nagekeken in mijn erg uitgebreide database van genomen treinen en ik vond er 29 over lijn 35 met mr86, de eerste op 13.06.1992, de laatste op 17.09.2005. Het lijkt er dus inderdaad op dat ze een hele tijd niet te zien zijn geweest op lijn 35, al moet ik zeggen dat mijn treinreislust de laatste jaren flink bekoeld is, met veel minder ritten per jaar tot gevolg.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Even een mooi kerstverhaaltje.
Het begon met mijn opmerking over de tabel met de S-trein in en om Antwerpen:
In de folder met S-treinen in en om Antwerpen lijkt een S-trein uit Antwerpen beperkt tot Sinaai. Ik heb een sterk vermoeden dat die tot Sint-Niklaas rijdt. Achteraf bekeken had ik Lokeren moeten typen.
Ik kreeg een eerste antwoord:
U kaart aan dat er een fout staat in een van onze folders. Opgelet de nieuwe dienstregeling is nog steeds niet online gezet in de folders. Kan u de desbetreffende folder doorsturen dat u bedoeld? Ter info: anders dan het spoorboekje en de lijnfolders zijn de IC-folders en de S-leaflets wel aangepast rond 15.12.
Dat wij dit kunnen nakijken? Zo staat het er!
En vandaag kreeg ik het volgende kerstcadeau:
We hebben uw reactie goed ontvangen.
We hebben dit nagevraagd aan de bevoegde dienst. De brochures gepubliceerd op de website kloppen wel.
Op de dienstregelingbrochure ziet u inderdaad dat sommige treinen een uur krijgen tot en met Sinaai. Dit is het vertrekuur in Sinaai. Dat zijn treinen die rijden tot Lokeren (bij Lokeren staat er geen vertrekuur omdat dit de eindhalte is).
Ik kan hier wel wat bijkomende opmerkingen bij verzinnen - het open doel gaapt, niet één maar 2 - 3 keer en dan heb ik het nog niet over de spel- en taalfouten. Het is duidelijk dat wie zich over mijn opmerking gebogen heeft, geen enkel benul heeft van hoe je zo een klassieke dienstregeling moet lezen. Voor alle duidelijkheid: het gaat over de tabellen van de S34, te vinden in de S-leaflets op de site van de NMBS. En ja, zo zijn we erin geslaagd om de uit het Engels ontleende folder te vervangen door, juist...
Het begon met mijn opmerking over de tabel met de S-trein in en om Antwerpen:
In de folder met S-treinen in en om Antwerpen lijkt een S-trein uit Antwerpen beperkt tot Sinaai. Ik heb een sterk vermoeden dat die tot Sint-Niklaas rijdt. Achteraf bekeken had ik Lokeren moeten typen.
Ik kreeg een eerste antwoord:
U kaart aan dat er een fout staat in een van onze folders. Opgelet de nieuwe dienstregeling is nog steeds niet online gezet in de folders. Kan u de desbetreffende folder doorsturen dat u bedoeld? Ter info: anders dan het spoorboekje en de lijnfolders zijn de IC-folders en de S-leaflets wel aangepast rond 15.12.
Dat wij dit kunnen nakijken? Zo staat het er!
En vandaag kreeg ik het volgende kerstcadeau:
We hebben uw reactie goed ontvangen.
We hebben dit nagevraagd aan de bevoegde dienst. De brochures gepubliceerd op de website kloppen wel.
Op de dienstregelingbrochure ziet u inderdaad dat sommige treinen een uur krijgen tot en met Sinaai. Dit is het vertrekuur in Sinaai. Dat zijn treinen die rijden tot Lokeren (bij Lokeren staat er geen vertrekuur omdat dit de eindhalte is).
Ik kan hier wel wat bijkomende opmerkingen bij verzinnen - het open doel gaapt, niet één maar 2 - 3 keer en dan heb ik het nog niet over de spel- en taalfouten. Het is duidelijk dat wie zich over mijn opmerking gebogen heeft, geen enkel benul heeft van hoe je zo een klassieke dienstregeling moet lezen. Voor alle duidelijkheid: het gaat over de tabellen van de S34, te vinden in de S-leaflets op de site van de NMBS. En ja, zo zijn we erin geslaagd om de uit het Engels ontleende folder te vervangen door, juist...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13