Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door Steven »

trainlovertje schreef: 21 dec 2024, 18:58
Steven schreef: 21 dec 2024, 17:56 Ik kan meegeven dat de collega in kwestie meerdere klachten heeft lopen tegen hem.
Allemaal taalgerelateerd? Zo ja, hoe uitzonderlijk is dat?
Meer info heb ik niet, het is ook maar iets dat ik per toeval vernomen heb. Je mag het als uitzonderlijk beschouwen dat zoiets de pers haalt en dat we er hier over kunnen praten op zich. Als ieder even naar zichzelf kijkt en zichzelf afvraagt hoe blij hij/zij zou zijn als klachten publiekelijk bekend zouden zijn. Nu gaat het over een klacht van een reiziger. Soms kan het ook al eens tussen collega’s onderling zijn (bijvoorbeeld pesten op het werk om een bekend voorbeeld te geven). Voor statistieken moet je iemand van HR spreken en die zullen je geen antwoord geven wegens bescherming op de privacy van de mensen.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 21 dec 2024, 17:02 Als dat personeelslid een groep toespreekt is dat net zoals een individu aanspreken. Het gaat puur om aankondigingen via officie kanalen zoals affiches en oproepsystemen.
Mag ik dat muggenzifterij op olympisch niveau vinden? Niet alle kajakkers behoren trouwens tot dezelfde groep :wink:
DR-fan

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 21 dec 2024, 17:56 Ik kan meegeven dat de collega in kwestie meerdere klachten heeft lopen tegen hem. Het verschil is dat die andere gevallen de pers niet gehaald hebben. Dus laat NMBS dit afhandelen zoals het altijd doet met personeel zonder dit in de pers breed uit te smeren. Een publieke schandpaal is nergens voor nodig. Los van de discussie over waar wat kan van aankondigingen uiteraard.
Echte klachten of een door Vlaams-nationale trollen georchestreerde campagne?

Volledig akkoord trouwens dat daar niemand zaken mee heeft, maar waarom begin je er dan zelf over?
Steven

Bericht door Steven »

DR-fan schreef: 22 dec 2024, 14:47
Steven schreef: 21 dec 2024, 17:56 Ik kan meegeven dat de collega in kwestie meerdere klachten heeft lopen tegen hem. Het verschil is dat die andere gevallen de pers niet gehaald hebben. Dus laat NMBS dit afhandelen zoals het altijd doet met personeel zonder dit in de pers breed uit te smeren. Een publieke schandpaal is nergens voor nodig. Los van de discussie over waar wat kan van aankondigingen uiteraard.
Echte klachten of een door Vlaams-nationale trollen georchestreerde campagne?

Volledig akkoord trouwens dat daar niemand zaken mee heeft, maar waarom begin je er dan zelf over?
Ik wou enkel maar even aanvullen. Maar details ken ik niet en als ik ze zou kennen behoren ze niet publiekelijk te worden gemaakt. Ik wilde enkel maar schetsen dat je een verhaal nooit correct kan beoordelen zonder alle feiten te kennen. Het feit dat ik weet dat er meer klachten zijn maakt iets duidelijk en dat je beter voorzichtig bent in wat je zegt over de persoon. Maar het is niet aan ons om echt te oordelen/veroordelen.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

Gisteren reed de P8013 van Schaarbeek naar Sint-Niklaas via Gent-Dampoort omwille van een technisch probleem niet. Deze trein zou in Brussel Noord moeten vertrekken om 17u19 op spoor 5.
De automatische aankondiging in Brussel Noord verwees de reizigers voor Gentbrugge, Gent-Dampoort, Beervelde en Sint-Niklaas naar de P trein van 17u31 naar Oostende tot Gent Sint-Pieters om daar hun reis verder te zetten.
Terwijl er om 17u23 op spoor 4, zelfde perron, de IC trein naar Kortrijk via Gent vertrok.
Met deze trein zou je meer overstaptijd hebben in Gent en zouden de reizigers met bestemming Gentbrugge en Gent-Dampoort een vluggere overstap kunnen halen.

Vreemd dat de automatische aankondiging niet de eerste volgende trein naar Gent aankondigt terwijl 4 minuten toch ruim voldoende zijn als deze trein aan de andere zijde van hetzelfde perron vertrekt.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Het automatische systeem is nu éénmaal geprogrammeerd om te werken met overstaptijden van minimaal 5 minuten, dit kan enkel aangepast worden mits menselijke tussenkomst.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

In het geval van een afgeschafte trein zou het niet om een overstaptijd mogen gaan maar zou de programmatie over dezelfde tijd moeten gaan die nodig is voor een spoorwijziging.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Een schitterend cursiefje van Hans Cottyn in De Standaard van 29.01.25 op p.3: Beste reiziger. Over de manier waarop de NMBS meent zijn reizigers op het perron te moeten informeren. In 2 woorden: overdaad schaadt.
Ik heb geprobeerd om het als bijlage toe te voegen, maar dat is spijtig genoeg mislukt
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 21 jan 2025, 13:32 Het automatische systeem is nu éénmaal geprogrammeerd om te werken met overstaptijden van minimaal 5 minuten, dit kan enkel aangepast worden mits menselijke tussenkomst.
En dan doen de planners zo hun best om de overstap op hetzelfde perron te houden. Flink frustrerend voor hen, dat de informatici hun inspanningen waardeloos maken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef: 29 jan 2025, 18:42 Een schitterend cursiefje van Hans Cottyn in De Standaard van 29.01.25 op p.3: Beste reiziger. Over de manier waarop de NMBS meent zijn reizigers op het perron te moeten informeren. In 2 woorden: overdaad schaadt.
Ik heb geprobeerd om het als bijlage toe te voegen, maar dat is spijtig genoeg mislukt
Ik vermoed dat het dit cursiefje was?
https://archive.ph/PHWrG
overweg13

Bericht door overweg13 »

Inderdaad. Bedankt om het zichtbaar te maken!
Met vriendelijke groet

overweg13
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

EMMA heeft precies een nieuwe update gekregen om de tekst iets korter te maken (op de schermen althans).
Hier wordt naar de plaatsen voor reizigers met beperkte mobiliteit verwezen als PBM (geen flauw idee of de gemiddelde reiziger weet wat dit betekent, misschien wel degene die dit rijtuig zoeken). Jammer genoeg is er nu wel in de aanduiding van de rijtuigen iets misgelopen, iemand die rijtuig laatste Zone A weet zijn? Zijn er meerdere zones A? Bij mijn weten niet :D
Afbeelding
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Volgens mij probeert men hiermee hetzelfde te vertellen dan de aankondiging, namelijk dat de fiets en rolstoelplaatsen zich bevinden in het laatste rijtuig, dat zich bevind in zone A.
Formulering kan inderdaad wat beter, ik heb dit begin deze maand ook opgemerkt, ik vermoed dat men in het programma heeft ingegeven "rijtuig X" maar voor eerste en laatste rijtuigen "eerste" of "laatste" gebruikt ipv de rijtuigvolgorde, zit je fietsafdeling bvb. in het 2e rijtuig zal het scherm zeggen "Fietsen: rijtuig 2".
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

In Brussel zijn de displays ook aangepast en het valt op dat er ook stations worden afgekort. Zoals bij de T-treinen staat er nu Bgs-Walibi in plaats van Bierges-Walibi. Ik dacht even dat er Bas-Walibi opstond, maar die halte is mij niet bekend.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

Dan zullen ze nu vast even duidelijk worden als die in Gent-Sint-Pieters, waar we met z'n allen naar Gent-Damp kunnen reizen, of naar Kap-o-d-Bos. Tenzij er iemand liever naar G'bergen reist? Nog een mooie bestemming is Lille Fldrs. Ik snap niet dat men op die digitale schermen de haltes niet gewoon voluit kan zetten...
Plaats reactie