Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door rvdborgt »

Elgar schreef:De M6 heeft volgens de tekeningen op belrail een hoogte van 4,576m en past niet in het algemene Europese G1-profiel.
4,7755 m volgens de gegevens onderaan op de pagina die je citeert. Wat klopt er nu dan? Als M6 maar 4,576 m hoog zou zijn, zou het ook in heel Nederland kunnen rijden, aangezien het omgrenzingsprofiel daar 4,7 m hoog is. DD-IRM is 4,67 m hoog.

Groetjes,
Rian
Nils
Berichten: 299
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Nils »

rvdborgt schreef:4,7755 m volgens de gegevens onderaan op de pagina die je citeert. Wat klopt er nu dan? Als M6 maar 4,576 m hoog zou zijn, zou het ook in heel Nederland kunnen rijden, aangezien het omgrenzingsprofiel daar 4,7 m hoog is. DD-IRM is 4,67 m hoog.
IK vermoed dat 4,7755m is wanneer dat de Pneumatische ophanging in dienst is, 4,576m is dan wanneer de pneumatische ophanging buiten dienst is
Dietrich

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Dietrich »

Fles schreef:Hoe zit het eigenlijk met de marges? Ik bedoel, zoeen rijtuig schommelt altijd wel wat. Dat profiel geeft de maximale maten aan die een rijtuig mag hebben. Maar het zal toch niet zo zijn dat als je daar een paar mm of een cm buiten komt, dat je dan meteen klem loopt in een tunnel of zo? :o Lijkt me dat daar wel wat marge in zit toch? 5 cm? 10 cm misschien? :?:
Aangezien we hier nog spreken over de bovenleiding kan je moeilijk tegen een tunnel zitten, gezien de bovenleiding daar nog tientallen centimeters onder hangt. :)

En daarnaast zal er natuurlijk altijd wel marge zijn.
Fles

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Fles »

Nils schreef:IK vermoed dat 4,7755m is wanneer dat de Pneumatische ophanging in dienst is, 4,576m is dan wanneer de pneumatische ophanging buiten dienst is
Dat scheelt dus TWINTIG centimeter begrijp ik? :shock:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Steven »

Fles schreef:
Nils schreef:IK vermoed dat 4,7755m is wanneer dat de Pneumatische ophanging in dienst is, 4,576m is dan wanneer de pneumatische ophanging buiten dienst is
Dat scheelt dus TWINTIG centimeter begrijp ik? :shock:
die luchtvering al is goed bezien die onder die wagens zit? laat die is volledig zonder lucht komen te zitten ;-)
Bartjedj

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Bartjedj »

Dietrich schreef:
Fles schreef:Hoe zit het eigenlijk met de marges? Ik bedoel, zoeen rijtuig schommelt altijd wel wat. Dat profiel geeft de maximale maten aan die een rijtuig mag hebben. Maar het zal toch niet zo zijn dat als je daar een paar mm of een cm buiten komt, dat je dan meteen klem loopt in een tunnel of zo? :o Lijkt me dat daar wel wat marge in zit toch? 5 cm? 10 cm misschien? :?:
Aangezien we hier nog spreken over de bovenleiding kan je moeilijk tegen een tunnel zitten, gezien de bovenleiding daar nog tientallen centimeters onder hangt. :)

En daarnaast zal er natuurlijk altijd wel marge zijn.
Ik ken een mooi voorbeeldje waar dat niet het geval is, en dat zit nu net op een diesellijn :wink:
Op L132 zit de tunnel van Ham-Sur-Heure. De tunnelwanden van deze tunnel hangen dacht ik deels in het VRP.
Een MW41 heeft er al niet veel ruimte over. Dat M6 daar niet inkunnen met opgeblazen vering is best mogelijk.

BDJ
Dietrich

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Dietrich »

M6 rijdt sowieso nooit op diesellijnen dus... Zolang de MW41 daar kan passeren is er niets aan de hand.

En tja... uitzonderlijke diensten om iets over te brengen zijn... uitzonderlijk dus het is normaal dat er wel hier en daar beperkingen zijn.
lucian

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door lucian »

msts.be schreef: Ik snap dan wel niet waarom L27A tussen Noorderdokken en A'pen-Noord wél aangepast werd, enkel en alleen voor de doortocht van de M6'ers te kunnen garanderen tijdens Leve de Trein in November vorig jaar..
Misschien omdat vorig jaar een waalse collega is gestopt thv dat bordje aan de Noorderdokken. Hij had een M6 rijtuig mee in z'n HKM. Hij begon opeens erg te twijfelen of hij wel verder mocht en heeft zich in nood verklaard :mrgreen:

Het bordje is nu trouwens opgedoken op lijn 11, even voor de vertakking naar Zandvliet.
klaas
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door klaas »

16 jaar later... Geldt dit nog steeds? Want ondertussen zijn ze zeker wel toegelaten onder 25 kV, evenals op Welkenraedt-Eupen. En zo ja, heeft iemand een overzichtje, want de oude documenten lijken verdwenen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Steven »

De meeste lijnen zijn aangepast. Het verbod is trouwens enkel voor M6 die in dienst zijn . Rijtuigen die niet gekoppeld zijn met de voedingsleiding (9bar) hebben dat verbod niet omdat de luchtvering dan niet in dienst is.
Ik dacht dat er nog een handvol kleine lijntjes zijn waar ze niet mogen komen maar zou het moeten nakijken.
Kevin
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Kevin »

lucian schreef: 15 apr 2008, 22:48
msts.be schreef: Ik snap dan wel niet waarom L27A tussen Noorderdokken en A'pen-Noord wél aangepast werd, enkel en alleen voor de doortocht van de M6'ers te kunnen garanderen tijdens Leve de Trein in November vorig jaar..
Misschien omdat vorig jaar een waalse collega is gestopt thv dat bordje aan de Noorderdokken. Hij had een M6 rijtuig mee in z'n HKM. Hij begon opeens erg te twijfelen of hij wel verder mocht en heeft zich in nood verklaard :mrgreen:

Het bordje is nu trouwens opgedoken op lijn 11, even voor de vertakking naar Zandvliet.
L27A werd aangepast voor transporten G2 dacht ik (waardoor M6 er nu ook past)
Tijgernoot
Berichten: 328
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Tijgernoot »

In 2023 gold er nog een verbod voor M6 op lijn 144, dat zal vermoedelijk samenhangen met de tunnel bij Spy.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door LML »

M6 zijn tot in Mol geweest. Of ze verder kunnen en/of mogen richting Hamont en Hasselt weet ik niet...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door 260689 »

LML schreef: 01 jan 2025, 17:14 M6 zijn tot in Mol geweest. Of ze verder kunnen en/of mogen richting Hamont en Hasselt weet ik niet...
L15 Mol - Hasselt M6/M7 mag rijden daar het ook als Omleidingsroute kan gebruikt worden. Tot Hamont is er ook geen beperking. L122 Melle - Zottegem/Geraardsbergen is er wel een verbod op M6/M7. Maar voor derest van de Vlaamse lijnen denk ik niet dat we nog een verbod hebben.
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: Lijnen waar M6-rijtuigen verboden zijn

Bericht door Shin »

260689 schreef: 02 jan 2025, 05:27 L15 Mol - Hasselt M6/M7 mag rijden daar het ook als Omleidingsroute kan gebruikt worden. Tot Hamont is er ook geen beperking. L122 Melle - Zottegem/Geraardsbergen is er wel een verbod op M6/M7. Maar voor derest van de Vlaamse lijnen denk ik niet dat we nog een verbod hebben.
Iemand die weet waarom er een verbod is op de M6/M7 op L112?
Altijd onderweg
Plaats reactie