Shrek schreef: ↑04 jan 2025, 15:10
De BNX intrekken kan in principe snel gaan, maar daarmee zijn de dienstregelingen nog niet aangepast, zijn de informatiesystemen niet geupdate, zijn de toestellen van het personeel nog niet voorzien van de nieuwe info,...
Bovendien is het maar de vraag of al die moeite en kosten om het allemaal snel-snel te updaten wel de moeite is. De passagiers is immers verteld dat er geen treinen stopen, dus die zullen bijna allemaal wel een ander reisplan gemaakt hebben.
Bij werkzaamheden in het recente verleden (vorig jaar) was het kennelijk geen probleem om zonder aangepaste systemen IC Brussel om te leiden. Zo gebeurde het soms dat IC Brussel geheel of gedeeltelijk uit de dienstregeling was verdwenen en dat niet of niet tijdig kon worden gecorrigeerd.
Verder hadden veel reizigers al ECD-tickets van of naar Antwerpen dit weekend. Beter een extra stop en een paar mensen blij maken dat de werkzaamheden niet doorgaan dan geen extra stop en de reizigers die al geboekt hadden met vertraging en/of een gemiste stop op te zadelen.
Shrek schreef: ↑05 jan 2025, 12:36
Verlof van bepaalde mensen zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben. Wat stel je dan voor, nog meer mensen aannemen op de planningsbureaus zodat die het hele jaar met hun vingers kunnen draaien voor het geval er in de vakantieperiode uitzonderlijk eens een kortetermijnplanning moet aangepast worden?
Dit noem ik geen gebrek aan ambitie maar gewoon prioriteiten juist leggen. Hier kan je met heel veel werk misschien een handvol reizigers 1 dag helpen. Als je dezelfde investering doet in midellange of lange termijn planning kan je misschien wel heel veel reizigers permanent vooruit helpen.
Ik stel dus voor om procedures te voorzien met een "plan B", dat in voege kan treden als een BNX plots wegvalt. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
En ja, "een handvol reizigers helpen" is nu eenmaal de taak van een dienstverlenend bedrijf, iets dat velen al lang vergeten zijn bij de NMBS.
De werken zijn uitgevoerd door Infrabel, de treinen laten rijden is NMBS, het ene bedrijf moet het andere laten weten dat de werken niet doorgaat. Als werken doorgaan zijn er meestal minder treinen/ aangepaste diensten. Soms geeft dat de optie om extra mensen vrij te maken.(verlof toe te staan). Stel dat de werken niet doorgaan, ga jij dan persoonlijk tegen die mensen zeggen dat hun verlof alsnog geweigerd is. In een sector waar we al jaren met problemen kampen is dergelijk planning omgooien iets waarbij je in je eigen voet kan schieten. Mensen haken dan nog meer af waardoor je nog minder personeel hebt, waardoor er nog minder mogelijk is. Soms is het dus gewoon kiezen tussen pest of cholera zoals we zeggen.
De tendens is nog steeds dat meer mensen het spoor verlaten. Zodoende doen steeds minder mensen hetzelfde met nog grotere achterstanden in vrije dagen als gevolg. Soms zit het wat ingewikkelder in elkaar dan je denkt. Je moet dus niet enkel de reiziger tevreden houden maar ook het personeel dat er werkt. Een moeilijke balans om te maken. Als aanvulling kan ik meegeven dat het grote plan De Wever het waarschijnlijk enkel erger zal maken om nog personeel te vinden.
Steven schreef: ↑05 jan 2025, 18:18
De werken zijn uitgevoerd door Infrabel, de treinen laten rijden is NMBS, het ene bedrijf moet het andere laten weten dat de werken niet doorgaat. Als werken doorgaan zijn er meestal minder treinen/ aangepaste diensten. Soms geeft dat de optie om extra mensen vrij te maken.(verlof toe te staan). Stel dat de werken niet doorgaan, ga jij dan persoonlijk tegen die mensen zeggen dat hun verlof alsnog geweigerd is.
Hoeveel mensen konden er verlof nemen doordat de ECD 2 dagen niet in Antwerpen stopt?
rvdborgt schreef: ↑05 jan 2025, 18:53
Hoeveel mensen konden er verlof nemen doordat de ECD 2 dagen niet in Antwerpen stopt?
Een gevolg ervan is bijvoorbeeld dat de 26xx niet telkens naar Luchtbal moet uitwijken om uit de weg te gaan voor de ECD en dat dat personeel bijgevolg voor andere taken ingezet kan worden met wat herschikken. Hoeveel concreet, geen idee, maar het is allemaal niet zo vanzelfsprekend om die schijnbaar kleine wijzigingen last minute ongedaan te maken als het lijkt.
rvdborgt schreef: ↑05 jan 2025, 18:53
Hoeveel mensen konden er verlof nemen doordat de ECD 2 dagen niet in Antwerpen stopt?
Een gevolg ervan is bijvoorbeeld dat de 26xx niet telkens naar Luchtbal moet uitwijken om uit de weg te gaan voor de ECD en dat dat personeel bijgevolg voor andere taken ingezet kan worden met wat herschikken. Hoeveel concreet, geen idee, maar het is allemaal niet zo vanzelfsprekend om die schijnbaar kleine wijzigingen last minute ongedaan te maken als het lijkt.
De ECD reed wel degelijk door Antwerpen-Centraal (maar zonder stop). Ik zie niet wat voor verschil dat maakt voor het uitwijken (of niet) van de 2600.
Normaal wordt de ECD in Antwerpen-Centraal ingehaald door de Eurostar waardoor er geen plaats is aan het perron voor de 26xx om te keren waardoor deze op zijn beurt uitwijkt richting Luchtbal Wijkbundel om te gaan keren.
ovspotter_be schreef: ↑05 jan 2025, 19:56
Normaal wordt de ECD in Antwerpen-Centraal ingehaald door de Eurostar waardoor er geen plaats is aan het perron voor de 26xx om te keren waardoor deze op zijn beurt uitwijkt richting Luchtbal Wijkbundel om te gaan keren.
ovspotter_be schreef: ↑05 jan 2025, 19:56
Normaal wordt de ECD in Antwerpen-Centraal ingehaald door de Eurostar waardoor er geen plaats is aan het perron voor de 26xx om te keren waardoor deze op zijn beurt uitwijkt richting Luchtbal Wijkbundel om te gaan keren.
Neen, in het weekend vindt die actie niet plaats.
Bovendien zie ik nog steeds niet wat het al of niet stoppen van de ECD in Antwerpen terwijl hij toch al langs het perron komt voor verschil maakt voor de 2600.
Door enkele storingen in Nederland waren er vandaag gigantische vertragingen voor zowel Eurostar als de EC en ECD. Het niet stoppen in Antwerpen heeft voor veel van deze treinen de vertraging een beetje gereduceerd. Een geluk bij een ongeluk dus
Het niet stoppen van die trein zal weinig impact hebben op personeel, maar heel wat andere ritten werden ingekort. Waardoor je andere diensten verkrijgt, ook het niet rijden van bepaalde verbindingen geeft extra ruimte. Je gaat er geen 100 mensen vrij mee kunnen maken, maar ook al zijn het er maar 5 die je vrij maakt die nadien zeggen dat ze niet vrij zijn ….
Diensten worden er alleszins vaak op aangepast en als een dag op voorhand beslist wordt dat de werken niet doorgaan is het al vaak te laat om het personeel hun uren terug aan te passen, daar zijn ook regels voor. Het personeel van Antwerpen dat de ECD moest doen zag hun diensten aangepast naar aflossen in Brussel, dat heeft echt wel effect op ieders uren.
FLV-FGSP schreef: ↑05 jan 2025, 20:10
Neen, in het weekend vindt die actie niet plaats.
Nee maar Eurostars en ECD's komen te kort op elkaar en hebben hun eigen spoor nodig rond het halfuur, anders moet de ene al aangekomen zijn op een spoor terwijl de vorige het nog niet heeft vrijgemaakt, waardoor er dus vier sporen nodig zijn op het niveau-2, en de 26xx dus uit de weg moet naar Luchtbal. Dat uitwijken was niet voorzien dit weekend.
Eimai schreef: ↑05 jan 2025, 22:20
Diensten worden er alleszins vaak op aangepast en als een dag op voorhand beslist wordt dat de werken niet doorgaan is het al vaak te laat om het personeel hun uren terug aan te passen, daar zijn ook regels voor. Het personeel van Antwerpen dat de ECD moest doen zag hun diensten aangepast naar aflossen in Brussel, dat heeft echt wel effect op ieders uren.
En op welke manier maakt dat de herinvoering van de stop in Antwerpen onmogelijk? Die aangepaste diensten kun je toch gewoon aangepast laten?
En desnoods had er ingehaald kunnen worden in Noorderkempen als Antwerpen-Centraal echt te weinig ruimte bood. Laat die diensten aangepast, maar met stop, da's echt niet zo moeilijk. Hoop en al 3 minuten extra, in het weekend waar er sowieso minder treinen rijden. Echt, dit is een doelpunt in eigen doel voor NMBS als ze niet korter op de bal kunnen spelen.
Steven schreef: ↑05 jan 2025, 21:14
Het niet stoppen van die trein zal weinig impact hebben op personeel, maar heel wat andere ritten werden ingekort. Waardoor je andere diensten verkrijgt, ook het niet rijden van bepaalde verbindingen geeft extra ruimte. Je gaat er geen 100 mensen vrij mee kunnen maken, maar ook al zijn het er maar 5 die je vrij maakt die nadien zeggen dat ze niet vrij zijn ….
Meestal zijn er juist extra diensten door BNX'en Steven, dat weet jij ook. Ik had zaterdag trouwens een extra dienst om de 9544 van RTD naar FBMZ te brengen. Doordat er geen voorziene stop was te FN werd het moeilijk om in de voorziene diensten collega's te laten aflossen zoals voorzien.
Uiteindelijk heb ik die niet moeten rijden door omstandigheden, en is dus een perfect voorbeeld van een dienst die had kunnen geschrapt worden als de BNX geschrapt was geweest.
Door zulke Kafkaiaanse toestanden geraken er trouwens ook collega's gefrustreerd, met alle gevolgen vandien... (niet dat het in de privé beter geregeld is).