ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
AlexNL
Berichten: 2290
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België

Bericht door AlexNL »

Eimai schreef: 15 jan 2025, 10:20
AlexNL schreef: 15 jan 2025, 08:52 Een andere mythe is dat je ETCS2 nodig hebt om harder te mogen rijden dan 160 km/u. De Spanjaarden doen 300 km/u met ETCS1 tussen Madrid en Zaragoza.
Je moet zo ver niet kijken, lijn 2 heeft level 1 en is 300 km/u.
Weer wat geleerd, ik dacht dat daar L2 lag. :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

MarcVD schreef: 15 jan 2025, 11:34 ETCS2 zonder laterale seinen in Belgie hebben we nog niet. Maar het zal komen. Hier een photo van station Couvin, met ETCS2 borden, die zullen komen in test in enkelen maanden. Photo genomen in September 2024.
P1060105 [640x480].JPG
Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België

Bericht door Steven »

MarcVD schreef: 15 jan 2025, 11:34 ETCS2 zonder laterale seinen in Belgie hebben we nog niet. Maar het zal komen. Hier een photo van station Couvin, met ETCS2 borden, die zullen komen in test in enkelen maanden. Photo genomen in September 2024.
P1060105 [640x480].JPG
Stopmerkborden (SMB) zegt niets over het systeem, je kan er zowel ETCS level 1 of level 2 bij hebben of beide (zie lijn 4).
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 15 jan 2025, 20:37 Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 16 jan 2025, 09:53 Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.
Vanaf december 2025 hebben alle vervoerders ETCS :wink:
Zowat alle lijnen die LS hebben komen nog in aanmerking voor de proef.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1234
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: ETCS in België

Bericht door Tim »

In Nederland heeft men de Betuweroute, een belangrijke goederenlijn tussen Kijfhoek en Duitsland die geopend werd in 2007, nooit uitgerust met vaste seinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 16 jan 2025, 17:14 In Nederland heeft men de Betuweroute, een belangrijke goederenlijn tussen Kijfhoek en Duitsland die geopend werd in 2007, nooit uitgerust met vaste seinen.
Dat klopt, maar dat kon ook alleen maar omdat ze daar sowieso nieuwe locs nodig hadden wegens de 25kV.
Wij zitten pas vanaf volgend jaar in de situatie dat we zeker zijn dat alle treinen ETCS hebben.
Kevin
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 16 jan 2025, 21:11
Tim schreef: 16 jan 2025, 17:14 In Nederland heeft men de Betuweroute, een belangrijke goederenlijn tussen Kijfhoek en Duitsland die geopend werd in 2007, nooit uitgerust met vaste seinen.
Dat klopt, maar dat kon ook alleen maar omdat ze daar sowieso nieuwe locs nodig hadden wegens de 25kV.
Wij zitten pas vanaf volgend jaar in de situatie dat we zeker zijn dat alle treinen ETCS hebben.
Maar niet alle treinen zullen onder ETCS rijden...
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 15 jan 2025, 20:37 Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Gaan ze nog iets van overschrijdingslicht zetten bij de smb's of seinen voor kleine beweging/shunting?
Ducktape
Berichten: 455
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België

Bericht door Ducktape »

Shrek schreef: 16 jan 2025, 16:40
desirootje schreef: 16 jan 2025, 09:53 Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.
Vanaf december 2025 hebben alle vervoerders ETCS :wink:
Zowat alle lijnen die LS hebben komen nog in aanmerking voor de proef.
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na mss) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.
Vraag mij af hoe dat nog gaat aflopen dit jaar...
Kevin
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België

Bericht door Kevin »

Ducktape schreef: 17 jan 2025, 15:34
Shrek schreef: 16 jan 2025, 16:40
desirootje schreef: 16 jan 2025, 09:53 Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.
Vanaf december 2025 hebben alle vervoerders ETCS :wink:
Zowat alle lijnen die LS hebben komen nog in aanmerking voor de proef.
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na mss) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.
Vraag mij af hoe dat nog gaat aflopen dit jaar...
Er zijn momenteel ook nog weinig betrouwbare producten op de markt. Bij ons heeft alles ETCS behalve 2 77'en. We hebben ook reeds 8 locs met Baseline 3 aan boord, deze zijn amper 25% van de tijd inzetbaar door de vele problemen met het ETCS systeem. Je kan de leasingfirma's moeilijk massaal locs laten ombouwen/upgraden als het systeem gewoon niet deugd...
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België

Bericht door dentheo »

Ducktape schreef: 17 jan 2025, 15:34
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na misschien) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77 's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.
Vraag mij af hoe dat nog gaat aflopen dit jaar...
Waar zit "het" probleem bij de ombouw? Bijkomende sensoren? Kwaliteit verbinding?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 17 jan 2025, 12:30
Shrek schreef: 15 jan 2025, 20:37 Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Gaan ze nog iets van overschrijdingslicht zetten bij de smb's of seinen voor kleine beweging/shunting?
Dat zijn allemaal vragen die nog open liggen op dit moment. Het meest voor de hand liggende is hetzelfde qua installaties als in Noorderkempen of Hoegaarden. Maar het zou zelfs kunnen dat shunting op die lijnen helemaal verdwijnt en dat alle rit op zicht OS wordt.
Hier staat Infrabel op dit moment nog niet heel ver, maar vergeef het ons, er ligt de komende 10 maanden nog wat ander werk op de plank :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef: 17 jan 2025, 15:34 Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na mss) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3.
Dat weet ik ook wel, maar gezien er nog geen nieuwe datum is blijft december dit jaar tot nader order de deadline.
Maar ik denk niet dat het een groot probleem wordt. De eerste proeflijn is een plek waar zo goed als alleen MW41 komen en de 2e pilootlijn hoogstwaarschijnlijk ook. Dan spreek je hoogstens over een beperkte vloot baandiesels die ook baseline3 moeten hebben. Dat lijkt me nog wel doenbaar.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: ETCS in België

Bericht door Klassiekje »

Shrek schreef: 17 jan 2025, 19:06
Eimai schreef: 17 jan 2025, 12:30
Shrek schreef: 15 jan 2025, 20:37 Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Gaan ze nog iets van overschrijdingslicht zetten bij de smb's of seinen voor kleine beweging/shunting?
Dat zijn allemaal vragen die nog open liggen op dit moment. Het meest voor de hand liggende is hetzelfde qua installaties als in Noorderkempen of Hoegaarden. Maar het zou zelfs kunnen dat shunting op die lijnen helemaal verdwijnt en dat alle rit op zicht OS wordt.
Hier staat Infrabel op dit moment nog niet heel ver, maar vergeef het ons, er ligt de komende 10 maanden nog wat ander werk op de plank :wink:
Laat ons hopen dat het belachelijke kleine en grote beweging voorgoed verleden tijd is en shunting wordt gebruikt waar het voor bedoeld is.
Plaats reactie