Nachttreinen

dentheo
Berichten: 8244
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

Ik heb net gelezen dat de Berlin-Praag weer enkele maanden onmogelijk wordt in 2025, werken in Bad Schandau omgeving....
Theo
Groeten vanop de Heide
dovaere
Berichten: 609
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

dentheo schreef: 26 okt 2024, 23:04 Ik heb net gelezen dat de Berlin-Praag weer enkele maanden onmogelijk wordt in 2025, werken in Bad Schandau omgeving....
Het klonk drie dagen geleden in hun nieuwsbrief positiever dan de berichten van een maand geleden. Het resterende probleem is er blijkbaar na augustus 2025:
The 2025 Timetable for our Brussels - Prague Route is on Track!

You may have seen in the news that we were facing some issues about maintaining our timetable from June 2025 due to track works and the complex timetabling process in Germany.
The GOOD news is that we have now secured the timetable until August 2025 and we have good prospect to resolve the issues for the rest of the year anytime soon.
ovspotter_be
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Wegens een aanrijding tussen Landen en Waremme wordt de Nightjet deze avond omgeleid tussen Leuven en Luik via L139, L161 en L125.
260689
Berichten: 3682
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

ovspotter_be schreef: 23 dec 2024, 20:37 Wegens een aanrijding tussen Landen en Waremme wordt de Nightjet deze avond omgeleid tussen Leuven en Luik via L139, L161 en L125.
Die moet kopmaken in Luik.

De stop in Luik is afgeschaft maar trein zal stoppen in ANGLEUR om het volk o te laten instappen. Zodoende dat er geen verandering van rijrichting in Luik.
Paul
Berichten: 1320
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Paul »

Via L. 125A en 37/1, dan hoeft er nergens kopgemaakt te worden.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TimJ36
Berichten: 465
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Les Echos [FR]: L'Etat va commander des trains de nuit, une première depuis 45 ans, 24 januari 2025

De Franse overheid gaat budgetten vrijmaken voor de aankoop van 180 nieuwe rijtuigen en 30 locomotieven voor nachttreinen. Het is voor het eerst in 45 jaar dat er nieuwe treinen besteld worden, ter vervanging van de oude, lawaaierige Corail-rijtuigen.
Gydo
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Nachttreinen

Bericht door Gydo »

AlexNL schreef: 22 jun 2022, 21:27 Een nachttrein naar Barcelona, in anderhalf jaar tijd? Met welk materieel denken ze dat überhaupt voor elkaar te kunnen krijgen? :lol:

Het is mogelijk om vanaf Perpignan met normaalspoormaterieel naar Barcelona te rijden (via de hogesnelheidslijnen) maar nachttreinmaterieel is er al amper, en bij deze verbinding heb je dan ook nog eens te maken met een zeer schaarse hoeveelheid aan gehomologeerde locomotieven. Er zijn naar mijn weten maar twee types normaalspoorlocomotief goedgekeurd voor een dienst door de Perthustunnel: de Renfe Mercancias S 232 (waarvan er 6 geschikt zijn voor Frankrijk) en de Stadler EURO6000 waarvan Captrain España er een handvol heeft.

Ik zie het echt niet gebeuren dat er over anderhalf jaar tijd een European Sleeper-nachttrein van Amsterdam naar Barcelona rijdt.
Is de Euro6000 toegelaten met reizigers? Kan die voeding geven aan de rijtuigen?
HVHTB
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Nachttreinen

Bericht door HVHTB »

Gydo schreef: 26 jan 2025, 12:39
AlexNL schreef: 22 jun 2022, 21:27 Een nachttrein naar Barcelona, in anderhalf jaar tijd? Met welk materieel denken ze dat überhaupt voor elkaar te kunnen krijgen? :lol:

Het is mogelijk om vanaf Perpignan met normaalspoormaterieel naar Barcelona te rijden (via de hogesnelheidslijnen) maar nachttreinmaterieel is er al amper, en bij deze verbinding heb je dan ook nog eens te maken met een zeer schaarse hoeveelheid aan gehomologeerde locomotieven. Er zijn naar mijn weten maar twee types normaalspoorlocomotief goedgekeurd voor een dienst door de Perthustunnel: de Renfe Mercancias S 232 (waarvan er 6 geschikt zijn voor Frankrijk) en de Stadler EURO6000 waarvan Captrain España er een handvol heeft.

Ik zie het echt niet gebeuren dat er over anderhalf jaar tijd een European Sleeper-nachttrein van Amsterdam naar Barcelona rijdt.
Is de Euro6000 toegelaten met reizigers? Kan die voeding geven aan de rijtuigen?
Nee, dat kan de Euro6000 niet. Daarnaast heeft hij maar een maximumsnelheid van 120 km/h.
Gydo
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Nachttreinen

Bericht door Gydo »

HVHTB schreef: 26 jan 2025, 13:50
Gydo schreef: 26 jan 2025, 12:39
AlexNL schreef: 22 jun 2022, 21:27 Een nachttrein naar Barcelona, in anderhalf jaar tijd? Met welk materieel denken ze dat überhaupt voor elkaar te kunnen krijgen? :lol:

Het is mogelijk om vanaf Perpignan met normaalspoormaterieel naar Barcelona te rijden (via de hogesnelheidslijnen) maar nachttreinmaterieel is er al amper, en bij deze verbinding heb je dan ook nog eens te maken met een zeer schaarse hoeveelheid aan gehomologeerde locomotieven. Er zijn naar mijn weten maar twee types normaalspoorlocomotief goedgekeurd voor een dienst door de Perthustunnel: de Renfe Mercancias S 232 (waarvan er 6 geschikt zijn voor Frankrijk) en de Stadler EURO6000 waarvan Captrain España er een handvol heeft.

Ik zie het echt niet gebeuren dat er over anderhalf jaar tijd een European Sleeper-nachttrein van Amsterdam naar Barcelona rijdt.
Is de Euro6000 toegelaten met reizigers? Kan die voeding geven aan de rijtuigen?
Nee, dat kan de Euro6000 niet. Daarnaast heeft hij maar een maximumsnelheid van 120 km/h.
Dan blijft de S 232 over, maar over die loctype kan ik niks op google vinden, weet iemand wat voor loc dit is?
jan_olieslagers
Berichten: 3857
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Uit de Spaanse Wikipedia:
Renfe Mercancías dispone también de 9 locomotoras 252 remodeladas a mercancías para los trayectos internacionales Barcelona-Perpiñán usando la LAV Madrid-Zaragoza-Barcelona-Frontera Francesa.
Op die 252 kan men doorklikken en dan komt men op https://es.wikipedia.org/wiki/Serie_252_de_Renfe

Die 232 is dus mogelijks een (tik)foutje. Of misschien is die 232 een specifieke aanduiding voor die 252'ers die werden omgebouwd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2261
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Dat had inderdaad 252 moeten zijn. De 232 was een type stoomlocomotief. :D
Plaats reactie