European Sleeper

ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: European Sleeper

Bericht door ovspotter_be »

Er dient van trein verandert te worden in Innsbruck door problemen op het Italiaanse spoorwegnet. (bron: HLN).
AlexNL
Berichten: 2290
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: European Sleeper

Bericht door AlexNL »

Gydo schreef: 05 feb 2025, 11:03 Ik hoorde iets van dat reizigers in Innsbruck verder op een bus naar Italië moeten omdat de toelating van de rijtuigen nog niet rond is.
Er is ticketacceptatie geregeld met ÖBB en Trenitalia. Reizigers pakken vanaf Innsbruck een Railjet naar Verona, reizigers naar Venetië kunnen daar overstappen op een Frecciarossa.
rdv
Berichten: 1328
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: European Sleeper

Bericht door rdv »

Op het Italiaanse deel van de Brennerpas zijn er specifieke vereisten voor de remmen dacht ik. Wellicht ligt hier het probleem.

Al meegemaakt dat de DB-OeBB stammen in Brenner moeten rangeerd worden om bepaalde wagons die niet voldoen er uit te halen, dus iedereen komt het wel eens tegen :).
stijn
Berichten: 330
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: European Sleeper

Bericht door stijn »

Was dit eenmalig? Of gaat dit systematisch zo zijn?
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: European Sleeper

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef: 06 feb 2025, 14:31
Gydo schreef: 05 feb 2025, 11:03 Ik hoorde iets van dat reizigers in Innsbruck verder op een bus naar Italië moeten omdat de toelating van de rijtuigen nog niet rond is.
Er is ticketacceptatie geregeld met ÖBB en Trenitalia. Reizigers pakken vanaf Innsbruck een Railjet naar Verona, reizigers naar Venetië kunnen daar overstappen op een Frecciarossa.
Verona-Venetië was met een RV.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: European Sleeper

Bericht door ovspotter_be »

rdv schreef: 06 feb 2025, 16:35 Op het Italiaanse deel van de Brennerpas zijn er specifieke vereisten voor de remmen dacht ik. Wellicht ligt hier het probleem.
Het originele probleem bevind zich in Venezia Santa Lucia, blijkbaar hebben de Italianen onlangs hun reglementering aangepast en zijn er 2 locomotieven nodig om de rangeren in Venetië, er mag niet meer worden gewerkt met een rangeerder aan één uiteinde die via een portofoon instructies geeft aan de treinbestuurder aan de andere kant.
Dit was al langer geweten waardoor het originele plan was dat de trein zou eindigen in Verona vanwaar er ticketacceptatie met Trenitalia was geregeld.

Echter hebben ze woensdag nog last-minute telefoon gehad van hun Italiaanse partner Arenaways met de melding dat deze niet in staat zou zijn om de European Sleeper te verzekeren in Italië (waarom is mij onbekend) waardoor er dus nog op het laatste moment is beslist geweest om niet verder te rijden dan Innsbruck.

Er is wel redelijk snel acceptatie van tickets gereld, reizigers die verder moesten dan Innsbruck konden daar een Railjet nemen richting Bologna en daar kon er overgestapt worden op een Frecciarossa richting Venetië.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: European Sleeper

Bericht door TKR »

Hoe rangeer je met twee locomotieven, aan elk uiteinde één? Dan zit die toch in de weg om te koppelen?
JHS2013
Berichten: 512
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: European Sleeper

Bericht door JHS2013 »

Dan kan je gewoon van kant wisselen zonder te rangeren. Dat is het idee achter de regel, dat je geen capaciteit in het station vreet om je loc rond te rijden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: European Sleeper

Bericht door overweg13 »

Ik moet toegeven dat ik niks heb met internationaal treinverkeer, want ze hebben me nooit uit de Vlaamse/Waalse klei kunnen trekken, maar ik vind wel dat die internationale treinen moeten uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor het luchtverkeer. Toch, als ik al die berichten lees in dit en andere topics, dan vraag ik me toch wel af hoe lang men nog kan blijven "experimenteren met reizigers". Want vlot lijkt het toch allemaal niet te lopen en al zeker niet "als een trein".
Met vriendelijke groet

overweg13
stijn
Berichten: 330
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: European Sleeper

Bericht door stijn »

Ik heb m'n tickets voor Innsbrück / Bolzano helaas geannuleerd...

Heen was de reistijd tot Innsbrück 1:00 langer geworden en de totale reistijd 2:00, maar terug was die bijna 5 uur langer geworden... Hierdoor zou onze totale reistijd met alle aansluitingen ervoor en erna op 24u uitkomen... wat een beetje te veel is van het goede.

Spijtig, ik keek er naar uit.

Ik moet wel zeggen dat de afhandeling van het dossier bijzonder profesioneel en vlot was.
Ik heb gisteren geannuleerd en vandaag staat het geld al terug op m'n rekening... chapeau!
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: European Sleeper

Bericht door ovspotter_be »

De lege rit van de European Sleeper naar Innsbruck verliep vandaag van Denderleeuw naar Brussel-Zuid via de carwash van bundel Schaarbeek en met een tussenstop in de bundel van Muizen-Goederen.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: European Sleeper

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 21 feb 2025, 17:26 De lege rit van de European Sleeper naar Innsbruck verliep vandaag van Denderleeuw naar Brussel-Zuid via de carwash van bundel Schaarbeek en met een tussenstop in de bundel van Muizen-Goederen.
Huhm dus een keer kop maken in Schaarbeek en dan nog een keer in Brussel-Zuid? Waarvoor was dat allemaal nodig? Op zijn minst kon hij toch van Schaarbeek recht naar Muizen, via L27B? En dan maar jammeren dat de noord-zuidverbinding oververzadigd is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: European Sleeper

Bericht door ovspotter_be »

Lijkt mij eerder een route om de trein eens te laten wassen langs de buitenkant zonder kop te hoeven maken (wat moeilijk wordt met slechts 1 locomotief).
De trein is langs L50 van Denderleeuw tot Schaarbeek gereden en dan zo via L27B en Muizen-Goederen in een cirkel terug richting Schaarbeek om vervolgens via L28 richting Brussel-Zuid te rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: European Sleeper

Bericht door jan_olieslagers »

Bedankt! Maar waarom moest er ueberhaupt in Brussel-Zuid gepasseerd worden? Personeel opnemen of afzetten lijkt mij de enige verklaring, maar die mensen had men toch ook HLP naar/van Vilvoorde kunnen sturen? Een stop aldaar had VEEL minder tijd en energie gekost dan het (weliswaar zeer fraaie!) toeristische toertje dat nu werd gemaakt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: European Sleeper

Bericht door ovspotter_be »

Ik denk dat ik mij verkeerd verwoord hebt of dat jij me verkeerd begrepen hebt.
Die lege rit is Brussel-Zuid onderweg niet gepasseerd.
Route was als volgt: Denderleeuw > Jette > Schaarbeek Carwash > Vilvoorde > Hofstade > Muizen > Mechelen > Vilvoorde > Brussel-West > Brussel-Zuid
Plaats reactie