Nieuwe TGV M
Nieuwe TGV M
Vandaag is de nieuwe TGV M voorgesteld aan de pers. Er is een bestelling geplaatst voor 115 treinstellen.
Voor het interieur werkten Alstom en Arep samen met de Japanse ontwerpstudio Nendo. De opvallendste nieuwigheid is de bar-bistro, die voortaan volledig 'self-service' wordt.
De trein biedt meer capaciteit: 100 extra zitplaatsen, en een energieverbruik dat 20% lager ligt dan de huidige generatie TGV Duplex.
Enkele artikels:
- France Blue: EN IMAGES - Plus spacieux et plus moderne : découvrez l'intérieur du futur TGV, mis en service à partir de 2026, 11 maart 2025
- Made in Marseille: Découvrez le futur TGV de la SNCF sur la ligne Paris-Marseille, 11 maart 2025
- Faire Face: Nouveau TGV Inoui : toujours sur deux niveaux, mais pas encore tout à fait à la hauteur, 11 maart 2025
Voor het interieur werkten Alstom en Arep samen met de Japanse ontwerpstudio Nendo. De opvallendste nieuwigheid is de bar-bistro, die voortaan volledig 'self-service' wordt.
De trein biedt meer capaciteit: 100 extra zitplaatsen, en een energieverbruik dat 20% lager ligt dan de huidige generatie TGV Duplex.
Enkele artikels:
- France Blue: EN IMAGES - Plus spacieux et plus moderne : découvrez l'intérieur du futur TGV, mis en service à partir de 2026, 11 maart 2025
- Made in Marseille: Découvrez le futur TGV de la SNCF sur la ligne Paris-Marseille, 11 maart 2025
- Faire Face: Nouveau TGV Inoui : toujours sur deux niveaux, mais pas encore tout à fait à la hauteur, 11 maart 2025
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 11 mar 2025, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe TGV M
Op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yjxaci5c5nE
Het is nog af te wachten of deze eerste versie een toelating voor België zou kunnen krijgen, autonome toegankelijkheid is alleen mogelijk van perrons van 55 cm.
Het is nog af te wachten of deze eerste versie een toelating voor België zou kunnen krijgen, autonome toegankelijkheid is alleen mogelijk van perrons van 55 cm.
Re: Nieuwe TGV M
Is er een harde eis (wet)?FLV-FGSP schreef: ↑11 mar 2025, 21:32 Op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yjxaci5c5nE
Het is nog af te wachten of deze eerste versie een toelating voor België zou kunnen krijgen, autonome toegankelijkheid is alleen mogelijk van perrons van 55 cm.
Sowieso zijn er 100 treinstellen bedoeld voor Frans binnenlands gebruik en 15 in internationale versie (die al door de SNCF geclaimd zijn voor gebruik in Italië).
Re: Nieuwe TGV M
Oplossing: Verlaag de perrons van het internationale gedeelte van Brussel-Zuid naar 55 cm. Het gaat om slechts twee eilandperrons (sporen 3 & 4, en sporen 5 & 6).
Re: Nieuwe TGV M
Dan moet je aldaar ook alle liften en roltrappen aanpassen, ook de vaste trappen moet je aanpassen.
Re: Nieuwe TGV M
Trappen zijn vrij gemakkelijk aan te passen. Roltrappen en liften iets moeilijker. Ofwel geheel nieuwe installaties, ofwel een helling voor de lift en roltrap om het hoogteverschil te overbruggen.
Re: Nieuwe TGV M
Een verschil met de TGV Océane: geen draaibare stoelen in de première classe. Er wordt opnieuw gekozen voor een vaste opstelling, met de helft van de stoelen in de rijrichting, de andere helft tegen rijrichting.
Re: Nieuwe TGV M
En de instap in alle andere treinen wordt dan hoger.
Re: Nieuwe TGV M
En waarom zou je dat doen, als je daarmee de instap saboteert op de treinen naar Nederland, [de grote stations in] Duitsland en de nieuwe perrons in België waar overal de standaard geldt van hoge perrons van 76 cm ?
Laatst gewijzigd door dovaere op 12 mar 2025, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe TGV M
De perronhoogte van 55 cm komt overeen met Frankrijk; opent perspectieven voor extra bestemmingen naar het Zuiden die er vandaag niet zijn doordat er met een beperkte serie enkeldeks TGV gereden wordt.
Re: Nieuwe TGV M
Duitsland heeft een perronhoogte van 76cm. De ICE, IC en nachtreinen zijn allen 76cm.
Duitsland heeft enkele perrons op 55cm, vooral voor regionaal verkeer en vooral in Oost-Duitsland.
Ons aanpassen voor de nieuwe TGV, met het mom van 'Duitsland gebruikt deze hoogte ook' lijkt me dus niet de bedoeling.
Duitsland heeft enkele perrons op 55cm, vooral voor regionaal verkeer en vooral in Oost-Duitsland.
Ons aanpassen voor de nieuwe TGV, met het mom van 'Duitsland gebruikt deze hoogte ook' lijkt me dus niet de bedoeling.
Re: Nieuwe TGV M
Dit perspectief zie ik echt niet.
Ten eerste vormt de perronhoogte vandaag geen belemmering om met standaard Franse enkeldeks TGV's te rijden.
De SNCF heeft beslist om in de periode 2015-2021 de capaciteit van haar TGV-park (vooral enkeldeks) drastisch in te perken en de TGV Atlantique vroegtijdig (op de leeftijd van 28 jaar) naar de schroothoop te sturen. De verantwoordelijke directie is ondertussen vervangen en het roer compleet omgedraaid met een poging om te renoveren (RITA, Botox) wat er nog te redden valt. Vandaag wordt die beslissing tot inkrimping van de capaciteit algemeen als een fout gezien en de SNCF kreunt onder het tekort aan TGV-stellen.
Perspectieven voor extra bestemmingen naar het Zuiden komen er helemaal niet met dubbeldeks-TGV's. Die zijn economisch helemaal niet geschikt voor lange verbindingen (tussen Brussel en Lyon/Zuid-Frankrijk en andere hoeken van Frankrijk), met verdeelde reizigersvraag zonder grote steden onderweg.
Als er geen enkeldeks-TGV's overblijven, vrees ik het ergste voor de verbindingen van Brussel naar Bordeaux, Rennes, Nantes, Marseille, Perpignan, Straatsburg...
Re: Nieuwe TGV M
Een heel interessant artikel dat gisteren verscheen op de website van Crossborder Rail: The accessibility problems with Alstom’s new TGV-M train – with implications for future Channel Tunnel operators, 11 maart 2025
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 12 mar 2025, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe TGV M
welke instaphoogte heeft een Duplex dan?
(en de TGV Réseau/Atlantique bij uitbreiding)
edit: het ziet er naar uit dat je in Lille-Europe inderdaad een stapje omhoog moet doen naar de Eurostar/TGV R treinen)
(en de TGV Réseau/Atlantique bij uitbreiding)
edit: het ziet er naar uit dat je in Lille-Europe inderdaad een stapje omhoog moet doen naar de Eurostar/TGV R treinen)
Re: Nieuwe TGV M
Bedankt, Jon Worth is weer goed bezig.TimJ36 schreef: ↑12 mar 2025, 14:23 Een heel interessant artikel hierover die gisteren verscheen op de website van Crossborder Rail: The accessibility problems with Alstom’s new TGV-M train – with implications for future Channel Tunnel operators, 11 maart 2025
Het is voor de Eurostartreinen geen oplossing om Brussel-Zuid naar 55 cm te verlagen. Eurostar rijdt immers verder naar een hele reeks stations met 76 cm:
#CrossBorderRail schreef:the conclusion here is clear: TGV-M, as currently engineered for SNCF, cannot legally be used with 760mm platforms. And that means not to London, not to Bruxelles, not to Amsterdam, and not to much of Germany. And that might just be the reason Eurostar (and Evolyn) have not concluded contracts to buy these trains yet.
https://crossborderrail.trainsforeurope ... operators/
Laatst gewijzigd door dovaere op 13 mar 2025, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.