Stakingen

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Dieselfreak

Re: Stakingen

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef: 19 mar 2025, 21:50 Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik verweten word een keuzereiziger te zijn...
Het probleem is dat - zo lijkt het toch - velen ervan uitgaan dat álle gebruikers van het openbaar vervoer keuzereizigers zijn, dat álle 18-plussers de beschikking hebben over een auto en dus, indien ze het OV gebruiken, dat steeds een keuze is. Niet dus. Het feit dat velen denken dat alle OV-gebruikers keuzereizigers zijn, merk je aan vaak gehoorde uitspraken als: "Met zulke maatregelen jaag je mensen de auto in."

Ik woonde vroeger met mijn ouders, broer en zus in Kortrijk, wij hadden voor ons gezin één auto, en hoewel mijn ouders bepaald geen autofreaks waren, gebruikten ze slechts sporadisch de trein om uitstappen met mij te doen - eigenlijk bijna alleen maar om naar Brussel te gaan. Voor andere bestemmingen was het meestal onze auto. Ik leerde de trein, tram en bus pas echt kennen vanaf mijn veertiende, toen ik met de trein naar school, ruim veertig kilometer verderop, begon te gaan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
ronny

Bericht door ronny »

Klassiekje schreef: 20 mar 2025, 05:54 Er is op dit moment geen mogelijkheid tot een constructief gesprek of voorstel. Er is 0,0 gehoor bij de regering omdat de partijen die op dit moment aan de macht zijn diep in hun ideologisch hol zitten en niet willen afwijken. Daarbovenop zitten we weer eens met een bevoegd minister die geen greintje verstand heeft van de werking van de spoorwegen.
Maar het is de ceo van de nmbs die het initiatief moet nemen om zaken te veranderen. Ik lees dat er bezorgdheid is om medisch afgekeurd te worden op latere leeftijd. Dan kan bvb een door de nmbs betaalde verzekering tegen inkomstenverlies een mogelijkheid zijn.
Reuel

Bericht door Reuel »

Ik heb best wel begrip voor de grieven van het spoorpersoneel, en het lijkt me absoluut frustrerend als je tegen een muur (regering /directie) moet praten die totaal niet responsief is. Deze regering is ideologisch geconstipeerd: alles wat nog maar ruikt naar goede publieke dienstverlening of financiering, sociale zekerheid, werkbaar werk... is verdacht en moet platbespaard worden, terwijl er bij veel diensten al amper middelen zijn om het werk naar behoren uit te voeren.

Ik vermoed dat er met de meeste vakbonden wel te klappen valt om een compromis te bereiken, maar het gesprek begint met gehoord te worden.
Dat je dan acties voert om gehoord te worden, snap ik absoluut. Ik ben ook met volle overtuiging mee gaan betogen enkele weken geleden, zelfs een weloverwogen staking heeft daarin zijn plek mijn inziens, als piek van de actie.

Maar de aanpak nu werkt duidelijk niet. Integendeel, de regeringspartijen framen dit héél erg gemakkelijk om de mensen aan hun kant te krijgen.

Maar dat je altijd en overdreven vaak naar het stakingswapen moet grijpen, snap ik veel minder. Dat dit dan nog eens in zeer verspreide slagorde gebeurt om de hinder te maximaliseren, dan verdwijnt alle publieke steun als sneeuw voor de zon.

Probeer eens nieuwe zaken uit, hier enkele suggesties en wat inspiratie: stuur vakbondsdélégués uit en laat ze vlammende speeches geven via de intercom op een volle spitstreinen overal te lande om hun standpunten en getuigenissen aan de reizigers te declameren. Verkleed u als hoogbejaarde (zoals veel scholen deden een paar maand geleden) en doe je ticketronde met vakbondsflyers in de hand en kruip met veel show en moeite de treinen in en uit en laat u intussen duchtig fotograferen zodat het op de (sociale) media raakt. Die smullen van dergelijke beelden.

Doe een klaxonneeractie op stukken spoorlijn dicht bij de woonst/kabinetten/kantoren van parlementsleden, regering of directie om geluidsoverlast te veroorzaken zodat omwonenden die beginnen aanspreken om de geluidsoverlast te stoppen. Geef een fluitconcert als er directie of parlementsleden in het station/de trein bevinden. Laat alle treinen een minuutje stoppen, houd een minuut stilte en geef daarna je standpunten weer via de intercom, als stil verzit tegen het afbreken van de sociale rechten en verworvenheden.

Als het wat heftiger mag zijn: rijd eens een uur aan de helft van de snelheid in de spits om de dienstregeling in de soep te laten draaien, vervelend, maar zo raakt iedereen nog wel (te laat) op zijn bestemming. Parkeer voor mijn part eens een paar treinen op een beweegbare brug, een paar belangrijke overwegen bij bedrijventerreinen of wissels richting goederenemplacement of haven om de economie te schaden. Met als doel de werkgevers (die wel het oor hebben van de regering) tegen de regering te laten zeggen "Doe eens niet zo onnozel, en ga aan tafel zitten om een compromis uit te werken met de bonden, waar de meesten wel mee kunnen leven".

Ik vermoed dat zo'n acties op véél meer sympathie gaan rekenen dan deze stakingen die enkel en alleen de reiziger treffen.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 19 mar 2025, 20:51
de meerderheid van de bevolking is tegen het openbaar vervoer
Is dat echt zo? Geef eens wat onderbouwing/statistieken/referenties?
Gelezen op VRT-NWS, bericht van 5 december 2024:
"Iets minder dan de helft van de Belgen neemt nooit trein, metro, tram of bus. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. ... 87 procent van de Belgen verplaatst zich ten minste 3 keer per week. Opvallend is dat maar liefst 47 procent daarbij nooit gebruik maakt van de trein. Voor metro, tram of bus is dat cijfer iets minder slecht: 44 procent geeft aan daarvan nooit gebruik te maken."
(Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/05 ... te%20maken.)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain

Bericht door nighttrain »

ronny schreef: 20 mar 2025, 11:36
Klassiekje schreef: 20 mar 2025, 05:54 Er is op dit moment geen mogelijkheid tot een constructief gesprek of voorstel. Er is 0,0 gehoor bij de regering omdat de partijen die op dit moment aan de macht zijn diep in hun ideologisch hol zitten en niet willen afwijken. Daarbovenop zitten we weer eens met een bevoegd minister die geen greintje verstand heeft van de werking van de spoorwegen.
Maar het is de ceo van de nmbs die het initiatief moet nemen om zaken te veranderen. Ik lees dat er bezorgdheid is om medisch afgekeurd te worden op latere leeftijd. Dan kan bvb een door de nmbs betaalde verzekering tegen inkomstenverlies een mogelijkheid zijn.
Die verzekering heeft bestaan in de jaren 80,maar is redelijk snel opgedoekt door de verzekeringsmaatschappij. Die hadden een foutje gemaakt bij de risico-analyse....4000 potentiele klanten met redelijk kleine premie en die dan tot het pensioen X euro uit betalen om weddeverlies te compenseren.

Betreft het "medisch afgekeurd geraken": Daar was een oplossing oor gevonden begin jaren 90,nl die bestuurders laten doorgroeien naar onder-stationchef eerste klasse/opsteller om het wedde verlies te neutraliseren. Doch blijkt verwaterd te zijn na vele jaren door verschillende redenen. Die goede oplossing had als resultaat dat de direktie exploitatie (toen) verveeld zat dat hun personneel niet kon doorgroeien door een beperkte instroom van afgekeurde treinbestuurders,die perfecte profielen hadden voor die job gezien hun opleiding en ervaring.

Zal nog eens het probleem uitlegen. Bv een treinbestuurder met minstens 10 jaren rijdende dienst, heeft een medisch probleem en is afgekeurd. Er worden hem jobs aangeboden ,waarschijnlijk met lager niveau en wedde. Een bepaalde kas der sociale weken gaat het loonverlies vervolledigen ,dus nieuwe wedde en supplement die geen wedde is dus geen inhouding voor pensioenkas (zonder premies en ploegdiensten). Maar eenmaal op pensioen gaat hij een pensioen krijgen op basis van zijn loopbaan als treinbestuurder en nieuwe funktie..,dus minder dan een loopbaan als treinbestuurder...
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Reuel schreef: 20 mar 2025, 11:41 Ik heb best wel begrip voor de grieven van het spoorpersoneel, en het lijkt me absoluut frustrerend als je tegen een muur (regering /directie) moet praten die totaal niet responsief is. Deze regering is ideologisch geconstipeerd: alles wat nog maar ruikt naar goede publieke dienstverlening of financiering, sociale zekerheid, werkbaar werk... is verdacht en moet platbespaard worden, terwijl er bij veel diensten al amper middelen zijn om het werk naar behoren uit te voeren.

Ik vermoed dat er met de meeste vakbonden wel te klappen valt om een compromis te bereiken, maar het gesprek begint met gehoord te worden.
Dat je dan acties voert om gehoord te worden, snap ik absoluut. Ik ben ook met volle overtuiging mee gaan betogen enkele weken geleden, zelfs een weloverwogen staking heeft daarin zijn plek mijn inziens, als piek van de actie.

Maar de aanpak nu werkt duidelijk niet. Integendeel, de regeringspartijen framen dit héél erg gemakkelijk om de mensen aan hun kant te krijgen.

Maar dat je altijd en overdreven vaak naar het stakingswapen moet grijpen, snap ik veel minder. Dat dit dan nog eens in zeer verspreide slagorde gebeurt om de hinder te maximaliseren, dan verdwijnt alle publieke steun als sneeuw voor de zon.

Probeer eens nieuwe zaken uit, hier enkele suggesties en wat inspiratie: stuur vakbondsdélégués uit en laat ze vlammende speeches geven via de intercom op een volle spitstreinen overal te lande om hun standpunten en getuigenissen aan de reizigers te declameren. Verkleed u als hoogbejaarde (zoals veel scholen deden een paar maand geleden) en doe je ticketronde met vakbondsflyers in de hand en kruip met veel show en moeite de treinen in en uit en laat u intussen duchtig fotograferen zodat het op de (sociale) media raakt. Die smullen van dergelijke beelden.

Doe een klaxonneeractie op stukken spoorlijn dicht bij de woonst/kabinetten/kantoren van parlementsleden, regering of directie om geluidsoverlast te veroorzaken zodat omwonenden die beginnen aanspreken om de geluidsoverlast te stoppen. Geef een fluitconcert als er directie of parlementsleden in het station/de trein bevinden. Laat alle treinen een minuutje stoppen, houd een minuut stilte en geef daarna je standpunten weer via de intercom, als stil verzit tegen het afbreken van de sociale rechten en verworvenheden.

Als het wat heftiger mag zijn: rijd eens een uur aan de helft van de snelheid in de spits om de dienstregeling in de soep te laten draaien, vervelend, maar zo raakt iedereen nog wel (te laat) op zijn bestemming. Parkeer voor mijn part eens een paar treinen op een beweegbare brug, een paar belangrijke overwegen bij bedrijventerreinen of wissels richting goederenemplacement of haven om de economie te schaden. Met als doel de werkgevers (die wel het oor hebben van de regering) tegen de regering te laten zeggen "Doe eens niet zo onnozel, en ga aan tafel zitten om een compromis uit te werken met de bonden, waar de meesten wel mee kunnen leven".

Ik vermoed dat zo'n acties op véél meer sympathie gaan rekenen dan deze stakingen die enkel en alleen de reiziger treffen.
Het probleem is dat een staking een legaal middel is.
Die alternatieve acties zullen eerder met sancties en (nog meer) pesterijen van de directies onthaald worden.
Eimai

Bericht door Eimai »

Ik denk dat veel machinisten zoiets hebben van dat met wat deze regering wil beslissen het over enkele jaren over en uit is met de NMBS. Hoe vaak ik tegenwoordig hoor in de depot van mensen die naar andere dingen aan het uitkijken zijn omdat ze deze job totaal niet tot hun 67 zien doen op deze manier. Ik moet zelf maar naar mijn ouders kijken die nog niet die leeftijd hebben om te beseffen dat er een grote kans is dat op treinen klimmen in bundels op die leeftijd compleet onmogelijk gaat worden. Moest er nu een signaal komen van een deftige eindeloopbaan te creëren en een deftig opvangnet, maar er is niks. Daarnaast wordt het medisch pensioen ook nog eens afgeschaft en ze kunnen niet iedereen jarenlang in andere jobs gaan weg steken, de meeste jobs waar je zou naar kunnen toe groeien zijn met profiel geworden en je krijgt niet zomaar toegang daartoe.

Waar ik er veel dus nu zie over spreken is hoe ze naar andere dingen aan het kijken zijn buiten de NMBS omdat ze met deze voorwaarden niet meer inzien waarom ze dit soort leven zouden blijven doen. Wil de NMBS dus nog genoeg treinbestuurders over houden over een aantal jaar om alle treinen te doen gaat er iets tegenover moeten staan om de mensen te houden, maar ja met alle besparingen is daar toch geen geld voor. De regering kan dromen van volledig zelfrijdende treinen maar die zijn er ook niet het eerstvolgende decennium en zelfs al kunnen er over een aantal jaar misschien een stuk zelf rijden dan nog gaat er iemand vooraan moeten blijven zitten voorlopig, dus treinbestuurders gaan nu eenmaal nodig zijn.

Het gaat natuurlijk niet onmiddellijk gebeuren, velen wachten nu wat af, maar er wordt rondgekeken naar andere opties. Maar de opleidingen kunnen nu al amper volgen om voldoende treinbestuurders op te leiden. Om verlof te krijgen is het de laatste jaren erger en erger aan het worden, laat staan om onze verplichte rustdagen te krijgen. Daar bestond al heel wat wervel over, en het wordt enkel erger nu, het is een job die inslaat in je privéleven en met zo'n werkuren heb je die dagen nodig. Dus dit wordt waarschijnlijk een sneeuwbal die zo heel stilletjes aan het groter worden is en naar mijn gevoel is die nu al aan het rollen en als dit erger en erger wordt gaan meer en meer mensen weg en kan de NMBS niks anders meer doen dan treinen te schrappen, al gaan ze eerst het personeel natuurlijk nog meer uitpersen wat het probleem nog enkel groter gaat maken. En als NMBS treinen gaat moeten schrappen dan zijn we helemaal vertrokken richting het einde.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

Reuel schreef: 20 mar 2025, 11:41 Probeer eens nieuwe zaken uit
Jaren geleden werd in het VK geprotesteerd tegen te korte treinen en de daaruit volgende overbezetting. De spoorbond werkte toen samen met een reizigersorganisatie en ze namen de trein verkleed als...sardines. Geen hinder voor de reizigers en heel wat positieve persberichten.
groentje

Bericht door groentje »

@Klassiekje: niet alle voorgestelde acties zijn verboden, en degene die dat wel zijn, en laat me heel erg duidelijk stellen dat ik niet oproep tot illegaal gedrag, maar ze moeten de daders dan wel te pakken krijgen. Er zijn genoeg sleutels in omloop waarbij iemand de kast van de omroepinstallatie kan openen, toeteren kan altijd worden gerechtvaardigd als waarschuwing voor de veiligheid, en een staking van pakweg een halfuur is ook een staking, maar hoeft niet zo ingrijpend te zijn, en geeft wel een heel erg luid signaal, zeker als de opvolging daarvan nagenoeg totaal is. Ik ben ook sceptisch over sommige alternatieve acties, maar we zullen niet veel anders kunnen, vrezen, want je kan er niet onderuit, Reuel heeft gelijk als hij zegt dat de stakingen eerder in ons nadeel spelen dan in ons voordeel... En laat ons niet vergeten, een staking wordt ook gepenaliseerd, je verliest het loon voor die dag, als actievoerders zelfs geen boetebriefje van een paar euro willen betalen, dan is de actiebereidheid volgens mij toch een pak beperkter dan je denkt, en moeten we misschien zelfs eens beginnen kijken of de steun onder de collega's wel groot genoeg is om te blijven actievoeren... Zolang de actiemiddelen veilig zijn (ik schat dat rode vlaggen in het spoor vandaag wel eens zwaarder zouden bestraft kunnen worden dan vroeger), denk ik dat we niet meteen moeten vrezen voor een open oorlog tegen het actievoerend personeel. Ze kunnen het zich ook niet veroorloven om ons allemaal aan de deur te zetten en te herbeginnen...
Davy

Bericht door Davy »

Ik vrees ook met deze acties dat men zo het eigen graf aan het delven is, de steun is bijna nul geworden.
En eenmaal de publieke opinie volledig tegen je is het einde verhaal.
Eimai

Bericht door Eimai »

groentje schreef: 21 mar 2025, 07:27Er zijn genoeg sleutels in omloop waarbij iemand de kast van de omroepinstallatie kan openen, toeteren kan altijd worden gerechtvaardigd als waarschuwing voor de veiligheid, en een staking van pakweg een halfuur is ook een staking, maar hoeft niet zo ingrijpend te zijn, en geeft wel een heel erg luid signaal, zeker als de opvolging daarvan nagenoeg totaal is.
Staken voor een halfuur is onmogelijk met de minimale dienstverlening, en zelfs als het ging, we mogen als treinbestuurders ook niet treinen willekeurig stil zetten of achterlaten voor een half uur, de regels zijn daar strikt voor en het is nu al vaak een issue voor ons dat stakingen meestal om 22u beginnen maar dat stakende collega's vaak veel langer moeten blijven werken na 22u om die reden.

Waar er geklaxonneerd wordt staat overigens ook al geregistreerd, video's van omroepen kunnen snel op sociale media staan, etc. En het gaat niet over boetebriefjes, dat bestaat toch niet meer bij ons, maar het hele tuchtproceduresysteem kan ons ook het leven zuur maken zonder ons te moeten ontslaan en in het verleden heeft de directie al duidelijk getoond van naar die tuchtprocedures te grijpen bij creatievere acties die de reiziger proberen te ontzien.

Hoe erg het ook is, staken is werkelijk het enige ding dat we mogen doen om te protesteren. Daar hebben we nog recht op, maar we hebben helaas geen recht om ons werk slecht te doen opzettelijk.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Wel, kan er dan geen actie worden gevoerd om DAAR iets aan te doen? "Geachte directie, we zijn bereid te onderhandelen over een herziening van het stakingsrecht. We willen ruimte krijgen voor alternatieve formules van actie". DAT zou pas sympathie hebben bij het publiek!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TKR

Bericht door TKR »

Goed, als één iemand toetert omdat hij niet tevreden is met de dienst dat hij gekregen heeft, dat je die dan straft lijkt mij normaal.
Maar wat ga je doen als je hele personeelsbestand toetert? Ze allemaal ontslaan?
nighttrain

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 21 mar 2025, 11:33 Wel, kan er dan geen actie worden gevoerd om DAAR iets aan te doen? "Geachte directie, we zijn bereid te onderhandelen over een herziening van het stakingsrecht. We willen ruimte krijgen voor alternatieve formules van actie". DAT zou pas sympathie hebben bij het publiek!
Goedenavond, ik weet niet of u vroeger les heb gekregen in “ sociale wetgeving”. Ik wel en dat was op een technische school ,toen nog A3 niveau… Maar goed ,dan zou je toch moeten weten dat staken niet wettelijk *is bepaald maar wel de omstandigheden en waaraan een staking moet voldoen. Dus dat is de bevoegdheid van rechtbanken….
De werkgever kan wel sancties opleggen voor “ onwettige afwezigheid” . Daar hebben wij in 1989 onder andere een boete voor gekregen en X dagen loon inhouding….. want onze stakingen waren niet aangevraagd en erkend door ACOD en CCOD….en hebben dit met veel plezier betaald, en is te zien op uw loopbaanuireksel…
*Er zijn wel internationale verdragen die daarover handelen en die erkend worden in België.
Tuurlijk zijn de syndicaten vertrouwd om dit in de praktijk goed om te zetten via hun juridische ondersteuning die de kleine vriendenkringen ontberen.

Goedenavond
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Maandag rijdt 66% van de IC-treinen en 60% van de L- en S-treinen.
Plaats reactie