Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Het stuurrijtuig gaat in Nederland overigens niet gebruikt worden, daar deze niet is voorzien van ATB.
Re: Nachttreinen
Maar als ETCS in Nederland komt, zal het stuurstandrijtuig wel worden gebruikt aldus OBB.
Re: Nachttreinen
“Als”, tegen dat het stuurrijtuig volledig onder ETCS kan rijden in Nederland zijn we al toe aan NJ 3e generatie
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nachttreinen
Zeker als men zou wachten tot ook de frequente omleidingsroutes ETCS hebben (wat mij het slimste lijkt)
Re: Nachttreinen
Goed punt, daar had ik zelf nog niet aan gedacht!trainlovertje schreef: ↑27 mar 2025, 19:55ÖBB heeft enkele dagen geleden nochtans aangekondigd dat de nieuwe Nightjet (ook een Vectrain) naar Nederland zou rijden vanaf mei, als ik me niet vergis.HVHTB schreef: ↑27 mar 2025, 19:45De Vectrain die vorig jaar op Innotrans stond, had op de zijkant vermelding van de landen Tsjechië, Duitsland, Polen, Denemarken, Slovakijke, Oostenrijk en Hongarije.
Op de trein zelf vroeg ik aan de vertegenwoordiger van Siemens of er in de toekomst nog landen zouden bijkomen, bv. België, maar hij zei dat dat niet meteen de bedoeling was. West-Europa is sowieso een kleinere afzetmarkt voor internationale rijtuigen tegenwoordig, gezien het uitgebreide HST-netwerk.

Re: Nachttreinen
Dat was ook de aanleiding voor mij om die vraag te stellen over de inzet in België.HVHTB schreef: ↑28 mar 2025, 19:00Goed punt, daar had ik zelf nog niet aan gedacht!trainlovertje schreef: ↑27 mar 2025, 19:55ÖBB heeft enkele dagen geleden nochtans aangekondigd dat de nieuwe Nightjet (ook een Vectrain) naar Nederland zou rijden vanaf mei, als ik me niet vergis.HVHTB schreef: ↑27 mar 2025, 19:45
De Vectrain die vorig jaar op Innotrans stond, had op de zijkant vermelding van de landen Tsjechië, Duitsland, Polen, Denemarken, Slovakijke, Oostenrijk en Hongarije.
Op de trein zelf vroeg ik aan de vertegenwoordiger van Siemens of er in de toekomst nog landen zouden bijkomen, bv. België, maar hij zei dat dat niet meteen de bedoeling was. West-Europa is sowieso een kleinere afzetmarkt voor internationale rijtuigen tegenwoordig, gezien het uitgebreide HST-netwerk.![]()
Re: Nachttreinen
ÖBB en Siemens beschouwen de toelating in Frankrijk als zeer lastig. Zolang de treinen Parijs - Wenen en Brussel - Wenen aan elkaar gekoppeld zijn, zullen ze geen moeite doen voor een toelating in België.
Re: Nachttreinen
Locs en treinstellen van Stadler rijden al jaren in Frankrijk. Trenitalia/Hitachi is er ook in geslaagd om hun paradepaardje, de Frecciarossa 1000, toegelaten te krijgen op het Franse spoor. En dat laatste is in directe concurrentie met SNCF, niet in samenwerking (zoals bij NJ het geval is).
Dat 5 jaar nadat men voor het eerst sprak over typetoelating voor Frankrijk, er nog altijd geen Vectrons door dat land rijden, zegt denk ik wat over Siemens.
Dat 5 jaar nadat men voor het eerst sprak over typetoelating voor Frankrijk, er nog altijd geen Vectrons door dat land rijden, zegt denk ik wat over Siemens.
Re: Nachttreinen
Op zich hebben Siemens en OBB gelijk, de Franse eisen mbt EMC zijn een pak strenger dan in andere landen. Maar als je je trein correct aanpast, genoeg testritten plant in Frankrijk en een mooi dossier schrijft dan gaat het uiteindelijk wel.
Politiek komt er niet bij kijken, wat anderen op dit forum ook mogen beweren, maar wel een sterk staaltje technische kennis om je trein genoeg te schielden zodat hij de Franse assentellers niet stoort. Maar dat laatste lijkt me iets wat Siemens toch voor elkaar zou moeten krijgen.
Re: Nachttreinen
Ik heb gehoord dat er een commercieel haar in de boter zat. De NMBS zou veel meer compensaties aan reizigers moeten betalen dan geschat was waardoor ze er niets meer aan verdienden, OBB wou het verschil dan weer niet bijpassen aan de NMBS.
Het zijn maar geruchten natuurlijk, zeker zullen we dit nooit weten vrees ik.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Dat is een argument dat meer steek houdt, vind ik. Want er rijdt sowieso een trein tussen Brussel en Mannheim en tussen Mannheim en Berlijn (komende van Parijs). Omrangeren dient ook sowieso te gebeuren, dus waarom niet gewoon enkele rijtuigen aan de trein uit Parijs richting Berlijn hangen? Ook al is de bezetting eventueel lager dan verwacht, dan voorzie je gewoon wat minder rijtuigen. Dat kost amper moeite.Shrek schreef: ↑13 apr 2025, 01:59Ik heb gehoord dat er een commercieel haar in de boter zat. De NMBS zou veel meer compensaties aan reizigers moeten betalen dan geschat was waardoor ze er niets meer aan verdienden, OBB wou het verschil dan weer niet bijpassen aan de NMBS.
Het zijn maar geruchten natuurlijk, zeker zullen we dit nooit weten vrees ik.
Rest enkel de vraag: wat moet er veranderen eer dit geschil opgelost kan worden? Minder storingsgevoelige infrastructuur in Duitsland zodat het minder frequent tot vertragingen komt, vermoed ik. Maar dat gaat nog even duren...