Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
joverwimp
Berichten: 568
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door joverwimp »

Linkebeek geeft zijn verzet op, al blijft een deel tweesporig en verdwijnt het station. Maar dat vindt Ukkel een zeer slecht idee
(https://www.dhnet.be/regions/bruxelles/ ... 6GK6KNMXKA)
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door TKR »

Waarom is er eigenlijk niemand van hogerop dat dit project er door drukt? Het kan toch niet zijn dat één enkele gemeente zo'n lijn van nationaal belang tegen houdt?
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

TKR schreef: 05 apr 2025, 11:47 Waarom is er eigenlijk niemand van hogerop dat dit project er door drukt? Het kan toch niet zijn dat één enkele gemeente zo'n lijn van nationaal belang tegen houdt?
Die vraag stel ik mij ook al heel lang. Nog geen enkele minister van mobiliteit lijkt zich hierin te willen mengen, zelfs Gilkinet van de Groenen durfde(?) niet. Waarom? Communautaire redenen? Want dat is dé ‘troef’ van Linkebeek natuurlijk.
DR-fan
Berichten: 637
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door DR-fan »

De beste grap is dat er nu meer treinen gaan stoppen in Holleken, een afgelegen stopplaats zonder parking of aansluiting op bussen.
giuseppe
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door giuseppe »

trainlovertje schreef: 05 apr 2025, 12:44
TKR schreef: 05 apr 2025, 11:47 Waarom is er eigenlijk niemand van hogerop dat dit project er door drukt? Het kan toch niet zijn dat één enkele gemeente zo'n lijn van nationaal belang tegen houdt?
Die vraag stel ik mij ook al heel lang. Nog geen enkele minister van mobiliteit lijkt zich hierin te willen mengen, zelfs Gilkinet van de Groenen durfde(?) niet. Waarom? Communautaire redenen? Want dat is dé ‘troef’ van Linkebeek natuurlijk.
De bouwvergunning is een gewestelijke bevoegdheid, maar het gemeentelijke advies is hierin wel belangrijk. Maar uiteindelijk kan de minister van omgeving zo’n advies naast zich neer leggen. Maar waarschijnlijk volgt daarna een gang tot aan de raad van vergunningsbetwisting.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

DR-fan schreef: 05 apr 2025, 14:59 De beste grap is dat er nu meer treinen gaan stoppen in Holleken, een afgelegen stopplaats zonder parking of aansluiting op bussen.
Bus R55 van De Lijn stopt vlakbij en als je de schaal van het GEN-project ziet moet het ongetwijfeld mogelijk zijn er parkeergelegenheid en dergelijke in te richten binnen het project. Al blijft het natuurlijk een ietwat rurale omgeving met vrij smalle wegen.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Iemand die kan lezen wat de bezwaren zijn van de gemeente Ukkel?
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door FLV-FGSP »

trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

giuseppe schreef: 05 apr 2025, 15:26
trainlovertje schreef: 05 apr 2025, 12:44
TKR schreef: 05 apr 2025, 11:47 Waarom is er eigenlijk niemand van hogerop dat dit project er door drukt? Het kan toch niet zijn dat één enkele gemeente zo'n lijn van nationaal belang tegen houdt?
Die vraag stel ik mij ook al heel lang. Nog geen enkele minister van mobiliteit lijkt zich hierin te willen mengen, zelfs Gilkinet van de Groenen durfde(?) niet. Waarom? Communautaire redenen? Want dat is dé ‘troef’ van Linkebeek natuurlijk.
De bouwvergunning is een gewestelijke bevoegdheid, maar het gemeentelijke advies is hierin wel belangrijk. Maar uiteindelijk kan de minister van omgeving zo’n advies naast zich neer leggen. Maar waarschijnlijk volgt daarna een gang tot aan de raad van vergunningsbetwisting.
Dat dit dossier niet de bevoegelijkheid van de federale minister van mobiliteit is, weet ik, maar ik had het over het uitoefenen van druk via de media om de gemeente Linkebeek te ‘blamen’ dat ze een project van nationaal belang in de weg staan.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door desirootje »

Zitten die gemeenteraadsleden en de burgemeester niet in een nationale partij? Die kunnen eruit gezet worden of er kan mee gedreigd worden.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 05 apr 2025, 19:35 Zitten die gemeenteraadsleden en de burgemeester niet in een nationale partij? Die kunnen eruit gezet worden of er kan mee gedreigd worden.
Linkebeek is een Vlaamse gemeente zonder faciliteiten, maar wordt bestuurd door hoofdzakelijk Franstaligen. Daarom zijn er nauwelijks of misschien zelfs helemaal geen connecties met de grote Vlaamse politieke partijen, maar eveneens niet met de Franstalige partijen daar deze niet opkomen in Vlaamse gemeenten zonder faciliteiten. Op dat gebied staat Linkebeek echt politiek geïsoleerd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door overweg13 »

Maar naar verluidt is het wel dankzij het gemeentebestuur van Linkebeek dat de R55 niet helemaal weggesaneerd is bij de invoering van de basisbereikbaarheid. Overigens is het aantal overstappers trein/bus op de vingers van een hand te tellen.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

DR-fan schreef: 05 apr 2025, 14:59 De beste grap is dat er nu meer treinen gaan stoppen in Holleken, een afgelegen stopplaats zonder parking of aansluiting op bussen.
Als dat een grap is, dan is het toch maar een triestige. Maar wellicht was dat precies wat er bedoeld werd.

Overigens zie ik op de kaart best ruimte om parkeerruimte te vormen, voor auto's en/of voor fietsen. En een bushalte is er al, alleen wordt die misschien "minder dan optimaal" bediend dezer dagen?

Eigenlijk lijkt dit stationnetje Holleken mij flink wat kansen te bieden om in die regio het vervoersaanbod te verbeteren, met beperkte kost. Maar de taalgrens is niet ver weg, dat maakt alles moeilijk, helaas helaas.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door dentheo »

giuseppe schreef: 05 apr 2025, 15:26
De bouwvergunning is een gewestelijke bevoegdheid, maar het gemeentelijke advies is hierin wel belangrijk. Maar uiteindelijk kan de minister van omgeving zo’n advies naast zich neer leggen. Maar waarschijnlijk volgt daarna een gang tot aan de raad van vergunningsbetwisting.
En de raad voor vergunningsbetwistingen gaat bijna alleen over paperassen en daarop sneuvelen de meeste...bijna nooit over de inhoud...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 05 apr 2025, 21:38 En een bushalte is er al, alleen wordt die misschien "minder dan optimaal" bediend dezer dagen?

R55 behoort niet tot het basisnet en een verruiming van de bediening zit er niet in. Het is op zich al een wonder dat deze lijn de opeenvolgende reorganisaties overleefd heeft. Nu is er een halfuurdienst, wat gezien de status van de lijn als bevredigend moet worden beschouwd. Maar denkelijk is het die halfuurdienst die de halte Moensberg niet echt attractief maakt als overstap.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie