Ontwerp spooromgeving Mechelen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
klaas

Ontwerp spooromgeving Mechelen

Bericht door klaas »

Ik vond de teken/ontwerp wedstrijd Berchem (https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=15425) een zeer fijne uitdaging, en nu heb ik mijn pijlen ook eens op de omgeving van Mechelen gericht, gezien de huidige capaciteitsproblemen daar. Geef gerust jullie opmerkingen, of nog beter: onderneem ook een poging.

Doel:
- Ontwerp het station van Mechelen en de sporen in de (ruime) omgeving, zodat het uw inziens het best zou functioneren.

Regels (staan niet in steen gebeiteld, wijk gerust af, maar dit zijn de regels die ik mezelf had opgelegd)
- Blijf binnen de bestaande voetafdruk van het spoorwegnetwerk
- Het werkgebied is als volgt begrensd: Zuid en West: E19; Noord: Sint-Katelijne-Waver; Oost: Hever
- Er mag geen invloed zijn buiten het werkgebied (maw het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat L25 en L27 als binnen-en-buitenlijn worden uitgevoerd richting Brussel of Antwerpen)
- Probeer in de mate van het mogelijke bestaande kunstwerken te gebruiken
- Het netwerk moet realistisch zijn als het vanaf 0 wordt opgebouwd, het hoeft niet noodzakelijk realistisch te zijn dat het ooit zo verbouwd zou worden (dan zou er heel weinig vrijheid overblijven)

Hierbij vinden jullie mijn ontwerp (als afbeelding, in de ZIP vinden jullie de shapefiles en een QGIS-bestand voor een beter beeld).
Korte beschrijving:
- L25 en L25N krijgen een kruisingsvrije aansluiting ter hoogte van Y Sint-Katelijne-Waver, wat de capaciteit voor IC's en HST's tussen Brussel en Antwerpen drastisch verhoogt.
- L27B en L27 splitsen niet meer aan Y Otterbeek, maar wel tussen Mechelen en Mechelen-Nekkerspoel. Dit is niet meer kruisingsvrij, maar voor de twee S-treinen per uur die L27 gebruiken lijkt mij dat hoegenaamd geen probleem.
- L27 blijft ten oosten van L25. Ik vind het nogal vreemd dat ten die ten Zuiden van Mechelen van plaats wisselen, om ten Noorden terug te wisselen. Enkel het spoor van L27 in Noordelijke richting wisselt eventjes nabij Otterbeek, om ook tussen L25 en L27 een kruisingsvrije aansluiting te voorzien.
- Elke tweesporige lijn krijgt 3 perrons in Mechelen: de buitenste twee zijn steeds de "standaardsporen", het derde spoor is een spoor dat gebruikt kan worden in beide richtingen (zonder het tegengestelde buitenspoor te kruisen) voor treinen die kort op elkaar rijden, of die moeten inhalen (bv HST zonder stop haalt IC in).
- L53 krijgt geen 3 maar 4 perrons: dit omdat de uitwijkmogelijkheden minder zijn (ivm bv L25 die ook nog via L27 en L25N kan), en er op deze lijn meer treinen Mechelen als terminus hebben.
- Dat betekent dus dat Mechelen 13 sporen krijgt ipv 12. Hier lijkt op basis van de luchtfoto's zeker genoeg plaats voor te zijn, als de "dubbele perrons" van sporen 7 en 10 weggewerkt worden. Als blijkt dat dit toch niet mogelijk zou zijn, wordt L53 van 4 naar 3 sporen gebracht en is er geen vuiltje aan de lucht.
- Mechelen-Nekkerspoel behoudt zijn 6 sporen op dezelfde locatie, maar ze zullen anders genoemd/ingedeeld worden. Op dit moment wordt het potentiëel van Nekkerspoel niet ten volle gebruikt: ik geloof (spreek me gerust tegen) dat spoor 6 buiten doorrijdende goederentreinen enkel voor 2 studententreinen per week gebruikt wordt, en spoor 5 zelfs helemaal niet voor passagierstreinen. ipv L27 / L25(+L25N) / L27B wordt de indeling nu L25N / L25 / L27(+L27B)

Opmerkingen? Betere pogingen? Laat jullie gaan!

https://drive.google.com/file/d/10N8B6L ... sp=sharing
Afbeelding . Afbeelding . Afbeelding
Steven

Re: Ontwerp spooromgeving Mechelen

Bericht door Steven »

Je legt lijn 27 in Mechelen op een plaats waarbij je de verbinding met lijn 53 kwijt bent. De huidige configuratie is er net om die 2 vlot met elkaar te verbinden in functie van goederenverkeer.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 26 jan 2025, 15:56 Je legt lijn 27 in Mechelen op een plaats waarbij je de verbinding met lijn 53 kwijt bent. De huidige configuratie is er net om die 2 vlot met elkaar te verbinden in functie van goederenverkeer.
Daarvoor is er toch L27B?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven

Bericht door Steven »

Ja die heb je ook maar ook om werken op L59 aan te kunnen worden treinen van Antwerpen via L27 naar L53 gestuurd. Ook die verbinding geef je op. Ook bij problemen op L60 gaan trein Brussel Dendermonde via L27 naar 53 (soms via L27B, maar dan moet de machinist die route ook kennen om kopmaken te vermijden)
klaas

Bericht door klaas »

Bedankt voor de feedback Steven.

Dit is mijn kijk:
- Verbinding Leuven - Antwerpen is inderdaad makkelijk over L27B, zoals Jan al zei.
- Verbinding Dendermonde - Antwerpen bij calamiteiten is ook mogelijk, maar dan wel richting L25N en L25 ipv L27. Dit lijkt me geen probleem (en zelfs wenselijk), aangezien omgeleide treinen normaal niet meer stoppen in S-K-Waver, Duffel, enz.
- Verbinding Brussel - Dendermonde is mits lijnkennis idd mogelijk via L27B/L53A zonder kopmaken. Zonder deze lijnkennis kunnen de treinen L25N nemen (wederom wenselijk want zonder halte) en kruisingsvrij kopmaken op sporen 3/4/5. Bijkomend voordeel: aangezien treinen van/naar Dendermonde in Brussel-Noord typisch op sporen 1-2 komen, is de verbinding naar L36N en L25N veel makkelijker dan het hele rooster kruisen naar L25 of L27.
Steven

Bericht door Steven »

Je vergeet dat je niet zoveel mag tellen op L25N aangezien die in Brussel start samen met L36N en dus is de capaciteit wat minder dan dat je denkt. Het stuk tussen Brussel Noord en Schaarbeek (waar de vertakking ligt naar L25N) is vooral in gebruik voor trein naar Leuven. Enkel eurostar en ECD maken gebruiken van de volledige L25N de rest van de capaciteit gaat dus naar L36N.
klaas

Bericht door klaas »

Daar is inderdaad weinig capaciteit, maar we spreken dan ook 1 IC-trein per uur die deze omleiding zou moeten volgen (want een S-trein over zijn volledige lengte omleiden heeft weinig zin). En als dat niet past tijdens de spits op L36N, kan er nog steeds een trein naar Leuven "omgeleid" worden via L36 ipv L36N en is de zaak ook opgelost.

100% optimaal is het misschien niet, maar ik denk dat dat ook niet per se hoeft voor het plan B van een omleiding van 1 trein per uur bij calamiteiten in de spits.
260689

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 26 jan 2025, 22:56 Je vergeet dat je niet zoveel mag tellen op L25N aangezien die in Brussel start samen met L36N en dus is de capaciteit wat minder dan dat je denkt. Het stuk tussen Brussel Noord en Schaarbeek (waar de vertakking ligt naar L25N) is vooral in gebruik voor trein naar Leuven. Enkel eurostar en ECD maken gebruiken van de volledige L25N de rest van de capaciteit gaat dus naar L36N.
En European Sleeper gebruiken de L25N.
desirootje

Bericht door desirootje »

260689 schreef: 30 jan 2025, 20:50
Steven schreef: 26 jan 2025, 22:56 Je vergeet dat je niet zoveel mag tellen op L25N aangezien die in Brussel start samen met L36N en dus is de capaciteit wat minder dan dat je denkt. Het stuk tussen Brussel Noord en Schaarbeek (waar de vertakking ligt naar L25N) is vooral in gebruik voor trein naar Leuven. Enkel eurostar en ECD maken gebruiken van de volledige L25N de rest van de capaciteit gaat dus naar L36N.
En European Sleeper gebruiken de L25N.
Op het eerste zicht lijkt die te rijden in het rijpad van de Eurostars London-Amsterdam, dus die telt niet extra mee behalve voor de NZV.
Shrek

Bericht door Shrek »

Maar Infrabel heeft wel plannen klaarliggen om ter hoogte van de werkplaats Schaarbeek L25N aan te sluiten op L25, zodat treinen uit koker 3 ook naar L25N kunnen. Dit moet op termijn wel een pak meer verkeer op L25N toelaten.
Shrek

Bericht door Shrek »

klaas schreef: 25 jan 2025, 21:59 Ik vond de teken/ontwerp wedstrijd Berchem (https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=15425) een zeer fijne uitdaging, en nu heb ik mijn pijlen ook eens op de omgeving van Mechelen gericht, gezien de huidige capaciteitsproblemen daar. Geef gerust jullie opmerkingen, of nog beter: onderneem ook een poging.
Op zich is het idee goed en zijn de kruisingen in orde. Het enige probleem dat ik hier zie zijn de bochten op L25N, deze zijn in jouw tekening volgens mij te klein om 160km/h aan te kunnen. De boogstraal die L25N vandaag heeft tussen de vaart en de Abeelstraat is al het minimum om 160km/h toe te laten.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 05 apr 2025, 21:49
Maar Infrabel heeft wel plannen klaarliggen om ter hoogte van de werkplaats Schaarbeek L25N aan te sluiten op L25, zodat treinen uit koker 3 ook naar L25N kunnen. Dit moet op termijn wel een pak meer verkeer op L25N toelaten.
Goed nieuws! Zouden er daarvoor ook de nodige centen beschikbaar zijn? En, misschien nog lastiger - cfr. Diabolo - de nodige bouw- en exploiatatievergunningen?

Ruimte voor meer trafiek is altijd welkom, hoogst welikom. Maar begreep ik niet dat de flessenhals voor reizigerstreinen tussen Antwerpen en Brussel vooral in Mechelen zit? Ja, er wordt aan gewerkt, maar het blijft daar toch maar viersporig, niet zessporig zoals eigenlijk nodig blijkt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 05 apr 2025, 22:08 Goed nieuws! Zouden er daarvoor ook de nodige centen beschikbaar zijn? En, misschien nog lastiger - cfr. Diabolo - de nodige bouw- en exploiatatievergunningen?
Die plannen bestaan al minstens zo lang als ik op dit forum actief ben, maar er gebeurt niets…
TKR

Bericht door TKR »

Het viaduct over de bundel van Schaarbeek is voorzien op een extra aansluiting bij de bouw hiervan:
https://www.google.com/maps/@50.9008156 ... FQAw%3D%3D

Dat wil niet direct zeggen dat ze hier op ietwat korte termijn iets gaan doen. Enkel dat men vooruitzichtig geweest is toen.
Plaats reactie