Reizigerstellingen
Re: Reizigerstellingen
Heeft iemand de reizigerstellingen (instappers in de stations) van 2019 en/of het activiteiten verslag van 2023?
(ik denk dat dat laatste nog niet uitgebracht is, van daar de vraag naar het eerste)
Als ik het aantal instappers in alle stations van 2023 optel in de reizigerstellingen kom ik op zo'n 887.000 instappers. (bij een overstap tel je dus als 2 in je totale reis)
Dat ligt zéér dicht tegen het aantal reizigers/weekdag uit het activiteiten verslag van 2019 (923.000). Dus ik vraag me eigenlijk af of NMBS een overstappende reiziger als 2 telt in dit verslag.
(ik denk dat dat laatste nog niet uitgebracht is, van daar de vraag naar het eerste)
Als ik het aantal instappers in alle stations van 2023 optel in de reizigerstellingen kom ik op zo'n 887.000 instappers. (bij een overstap tel je dus als 2 in je totale reis)
Dat ligt zéér dicht tegen het aantal reizigers/weekdag uit het activiteiten verslag van 2019 (923.000). Dus ik vraag me eigenlijk af of NMBS een overstappende reiziger als 2 telt in dit verslag.

-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Reizigerstellingen
Ik telde voor 2023 zo'n 890.185 reizigers op weekdagen. Bij mijn weten telt de NMBS inderdaad overstappers dubbel, maar het lijkt wel zo te zijn dat het aantal overstappers wat verminderd is: belangrijke overstapstations zoals GSP, Brugge, Antwerpen-Berchem, Denderleeuw, etc. hebben relatief lagere instapcijfers tov andere stations in vergelijking met 2019.
Het is alleszins zo dat het aantal weekendreizigers wel significant gestegen is tov 2019: 415.894 ipv 369.341 (+12,6%) op zaterdag en 378.679 ipv 336.569 (+15,19%) op zondag. Dat is een trend die al sinds 2017 bezig is en een gevolg van promoties en aanbodsuitbreidingen. Daardoor is de verhouding reizigers weekend/week van ca. 1/3 naar 1/2 aan het stijgen.
Het is alleszins zo dat het aantal weekendreizigers wel significant gestegen is tov 2019: 415.894 ipv 369.341 (+12,6%) op zaterdag en 378.679 ipv 336.569 (+15,19%) op zondag. Dat is een trend die al sinds 2017 bezig is en een gevolg van promoties en aanbodsuitbreidingen. Daardoor is de verhouding reizigers weekend/week van ca. 1/3 naar 1/2 aan het stijgen.
Re: Reizigerstellingen
De reizigerstellingen van 2024 zijn nu beschikbaar via https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts.
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: Reizigerstellingen
De FOD Economies onderzocht de afstand woning station.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250312_94425712
Waaruit blijkt dat net meer dan de helft van de Belgen op minder dan 2 km en 80 % op minder dan 5 km.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250312_94425712
Waaruit blijkt dat net meer dan de helft van de Belgen op minder dan 2 km en 80 % op minder dan 5 km.
Re: Reizigerstellingen
Ook deze nieuwe cijfers zijn weer interessant.
Op weekdagen zitten grootste relatieve stijgingen, met uitzondering van enkele kleine haltes met een te grote foutenmarge, bij:
Court-Saint-Etienne (322->716): hier zal die nieuwe IC Leuven-Charleroi wel voor iets tussenzitten.
Mortsel-Oude-God (433->875): dit was de periode waarin de 2e IC tijdelijk terug reed, je kan dus verwachten dat de cijfers volgend jaar weer het omgekeerde doen
Fleurus (394->726): ook weer die nieuwe IC Leuven-Charleroi
Noorderkempen (860->1582): de nieuwe S-trein doet het goed
Kiewit (415->759): geen idee wat hier gebeurd is
Andere steigers zonder voor mij duidelijke reden: Alken, Vertrijk, Herstal, Chatelet en Boom
In absolute waarde zijn het de grootste stations die de grootste groei zien, zo heeft Brussel-Noord er maar liefst 10000 reizigers per dag bij. De algemene groei in grote stations wijst er op dat het pendelverkeer naar de grote steden in 2024 weer wat groter was dan het jaar ervoor, maar de aantallen van 2019 zijn nog niet bereikt.
Waar ging het niet goed?
Mouterij (406-247), Zeebrugge-Dorp (477-294), Saint-Denis-Bovesse (310-202), St-Job (1148-772) en Boondaal (1433-1009). Iemand hier een verklaring voor?
Ook Louvain-la-Neuve, Leuven, Mechelen, Denderleeuw en Zottegem verloren reizigers, maar procentueel veel minder uitgesproken.
Op zaterdag winnen zowat alle grote steden aan reizigers, maar zijn de meest uitgesproken stijgingen in Fleurus, St Mariaburg, Kijkuit, Linkebeek en ook weer Noorderkempen.
Grote verliezers zijn Luttre, St-Truiden, Leopoldsburg, Harelbeke en Andenne
Op zondag iets gelijkaardig: Heide, Kapellen, Ekeren, Waterloo en Noorderkempen in het groen, St Truiden, Alken, Luttre, Spa en Poperinge in het rood.
Op weekdagen zitten grootste relatieve stijgingen, met uitzondering van enkele kleine haltes met een te grote foutenmarge, bij:
Court-Saint-Etienne (322->716): hier zal die nieuwe IC Leuven-Charleroi wel voor iets tussenzitten.
Mortsel-Oude-God (433->875): dit was de periode waarin de 2e IC tijdelijk terug reed, je kan dus verwachten dat de cijfers volgend jaar weer het omgekeerde doen
Fleurus (394->726): ook weer die nieuwe IC Leuven-Charleroi
Noorderkempen (860->1582): de nieuwe S-trein doet het goed
Kiewit (415->759): geen idee wat hier gebeurd is
Andere steigers zonder voor mij duidelijke reden: Alken, Vertrijk, Herstal, Chatelet en Boom
In absolute waarde zijn het de grootste stations die de grootste groei zien, zo heeft Brussel-Noord er maar liefst 10000 reizigers per dag bij. De algemene groei in grote stations wijst er op dat het pendelverkeer naar de grote steden in 2024 weer wat groter was dan het jaar ervoor, maar de aantallen van 2019 zijn nog niet bereikt.
Waar ging het niet goed?
Mouterij (406-247), Zeebrugge-Dorp (477-294), Saint-Denis-Bovesse (310-202), St-Job (1148-772) en Boondaal (1433-1009). Iemand hier een verklaring voor?
Ook Louvain-la-Neuve, Leuven, Mechelen, Denderleeuw en Zottegem verloren reizigers, maar procentueel veel minder uitgesproken.
Op zaterdag winnen zowat alle grote steden aan reizigers, maar zijn de meest uitgesproken stijgingen in Fleurus, St Mariaburg, Kijkuit, Linkebeek en ook weer Noorderkempen.
Grote verliezers zijn Luttre, St-Truiden, Leopoldsburg, Harelbeke en Andenne
Op zondag iets gelijkaardig: Heide, Kapellen, Ekeren, Waterloo en Noorderkempen in het groen, St Truiden, Alken, Luttre, Spa en Poperinge in het rood.
Re: Reizigerstellingen
De werkzaamheden ter hoogte van Sint-Job, waar het enkelspoor ervoor zorgt dat het aanbod van 5 naar amper 2 treinen per uur gegaan is, en dan ook nog eens op slechts een paar minuten van elkaar. Desondanks nog steeds hoge aantallen, toont goed aan hoe belangrijk de ontsluitende functie van de trein daar is.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Reizigerstellingen
Ik geloof dat er nogal veel spoorwerken waren in de regio Landen rond de periode oktober-november in de weekends. D.w.z. dat er ofwel bussen reden tussen Landen en Leuven met pendeltrein tussen Landen en Hasselt, ofwel busverkeer tussen Landen en Hasselt zelf. Dat verklaart waarschijnlijk de daling op beide weekenddagen te St Truiden.Shrek schreef: ↑08 apr 2025, 01:11 Op zaterdag winnen zowat alle grote steden aan reizigers, maar zijn de meest uitgesproken stijgingen in Fleurus, St Mariaburg, Kijkuit, Linkebeek en ook weer Noorderkempen.
Grote verliezers zijn Luttre, St-Truiden, Leopoldsburg, Harelbeke en Andenne
Op zondag iets gelijkaardig: Heide, Kapellen, Ekeren, Waterloo en Noorderkempen in het groen, St Truiden, Alken, Luttre, Spa en Poperinge in het rood.
Misschien waren er die periode eens geen spoorwerken in de periode op lijn 12?