Desiro ervaringen !!
Re: Desiro ervaringen !!
De Desiro's hebben minpunten, sommige daarvan kunnen volgens mij redelijk simpel aangepakt worden. Zo ontbreken er tafeltjes, iets wat op een IC verbinding mag verwacht worden. Ze zouden eigenlijk een GEN versie en een IC versie moeten hebben. Al besef ik dat het onmogelijk zou zijn dat strikt gescheiden te houden.
Een IC versie zou dan bv zoiets kunnen worden, wat ik best wel mooi vind:
https://youtu.be/Z_T-WF0IEmI
Wat ik echter vaak zie met de Desiro's: een trein met enkele minuten vertraging, komt toch op tijd aan. Dat omdat de Desiro's vlot optrekken.
Een IC versie zou dan bv zoiets kunnen worden, wat ik best wel mooi vind:
https://youtu.be/Z_T-WF0IEmI
Wat ik echter vaak zie met de Desiro's: een trein met enkele minuten vertraging, komt toch op tijd aan. Dat omdat de Desiro's vlot optrekken.
Re: Desiro ervaringen !!
Maar dat heeft meer met de ruime dienstregelingen te maken dan met het materieel. Tussen Brussel en Halle is die voor de S2 eerder krap, en daardoor is er weinig sprake van vertraging inlopen. Tussen Brussel en Leuven is ze dan weer ruimer en daar gaat stipt rijden dan ook een stuk makkelijker.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Desiro ervaringen !!
Ik ben anders wel een liefhebber van de 1e klas maar dan op voorwaarde dat ik de plek met de 4 zetels kan innemen: veel plaats, het scherm met informatie vlak voor je, toch enigszins afgescheiden van de rest van de trein, vlakbij de deuren en een iets hogere zitpositie (vind ik aangenamer). Des te meer is het een nachtmerrie bij het moeten plaatsnemen tussen de rijen in.
Re: Desiro ervaringen !!
Dat is nu juist mijn punt en ik ben het volledig met u eens.edelweiss schreef: ↑02 apr 2018, 00:17 Ik heb het bedrag ervoor over in rust en ruimte in eerste klas te reizen. Het probleem is dat in de Desiro de tweede klas beter is (meer uitzicht, rustiger loop) dan de eerste klas. De tweede klas is voor tweede klas-prijzen zeer acceptabel. De eerste klas in een Desiro is geldverspilling.
Ik heb nu 3 maal de ervaring gehad en in 2de klas is het beter dan in 1ste.
Inderdaad zijn geld niet waard !!
Re: Desiro ervaringen !!
Gezien het gebodene: eigenlijk zou de eerste klas in de Desiro goedkoper moeten zijn dan de tweede klas!!!!
Re: Desiro ervaringen !!
- Van Quickenborne hekelt inzet ‘premetrotrein’ op lijn Kortrijk-Brussel-Leuven: “NMBS toont weinig respect voor Zuid-West-Vlaamse treinreiziger” (Het Laatste Nieuws, 3 april 2025)
- NMBS niet van plan om premetrotrein naar Brussel te vervangen: “Nochtans is die niet geschikt voor lange afstanden” (Het Nieuwsblad, 3 april 2025)
- NMBS niet van plan om premetrotrein naar Brussel te vervangen: “Nochtans is die niet geschikt voor lange afstanden” (Het Nieuwsblad, 3 april 2025)
Re: Desiro ervaringen !!
Ja zo kan iedereen zagen. Maar het mag heel duidelijk zijn: totdat de MS30 rondrijdt zullen er altijd wel ergens Desiros op langeafstandstreinen zitten. Eerder moet je echt niet op beterschap hopen, ex-minister of niet.
Re: Desiro ervaringen !!
De Desiro's zijn welkom om terug te keren naar de IC 32 (Brugge - Kortrijk). Vanaf Kortrijk rijdt deze trein door tot in Oudenaarde als L 36 (Kortrijk - Oudenaarde). Een traject met veel stops, en een grote reizigersbeweging, waarvoor dit soort treinen zich uitstekend lenen.
De huidige breaks met veel uitval, en geen toegankelijke deuren zijn minder geschikt, en passen eerder op langeafstandstrajecten waar dhr. Vanquickenborne naar verwijst.
De huidige breaks met veel uitval, en geen toegankelijke deuren zijn minder geschikt, en passen eerder op langeafstandstrajecten waar dhr. Vanquickenborne naar verwijst.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 12 apr 2025, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Desiro ervaringen !!
De geschiedenis herhaalt zich eigenlijk voortdurend: in de jaren 1960 en nog vele jaren later werden tweeledige stellen ook veelvuldig ingezet op diensten die we tegenwoordig IC-treinen zouden noemen. Uiteraard leken die stellen nog wat meer op treinen dan de desiro's, maar je vond ze bijvoorbeeld op Oostende - Liège, Luxemburg - Knokke-Blankenberge en nog enkele diensten waar elektrische tractie mogelijk was. En niet te vergeten: de breaks die in de plaats kwamen hadden ook alle kenmerken van stoptreinmaterieel. Voor alle duidelijkheid: ik ben plots geen desirofan geworden...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Desiro ervaringen !!
De mensen van TreinTramBus hebben dat een tijd geleden aan Gerd De Vos, directeur van B-Technics, gevraagd (bron: https://treintrambus.be/wp-content/uplo ... wDeVos.pdf)Merijn schreef: ↑02 apr 2018, 22:44 De Desiro's hebben minpunten, sommige daarvan kunnen volgens mij redelijk simpel aangepakt worden. Zo ontbreken er tafeltjes, iets wat op een IC verbinding mag verwacht worden. Ze zouden eigenlijk een GEN versie en een IC versie moeten hebben. Al besef ik dat het onmogelijk zou zijn dat strikt gescheiden te houden.
Zou het niet reizigersgericht zijn om een deel van de Desiro’s
aan te passen voor de langere afstand, zoals Luik – Luxemburg?
We kunnen ons moeilijk voorstellen dat de Luxemburgse
collega’s van de CFL tevreden zijn met het geboden comfort.
De CFL hebben bevestigd dat zij tevreden zijn met dit materieel. Het
gemakkelijk in- en uitstappen met de fiets wordt gewaardeerd. Ik
weet dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor een lange afstand, maar
aanpassingen aan de inrichting van die treinen passen niet in ons
plan.
Re: Desiro ervaringen !!
De klassiekjes waren thans specifiek voor IC diensten ontworpen en gekocht.overweg13 schreef: ↑12 apr 2025, 14:12 De geschiedenis herhaalt zich eigenlijk voortdurend: in de jaren 1960 en nog vele jaren later werden tweeledige stellen ook veelvuldig ingezet op diensten die we tegenwoordig IC-treinen zouden noemen. Uiteraard leken die stellen nog wat meer op treinen dan de desiro's, maar je vond ze bijvoorbeeld op Oostende - Liège, Luxemburg - Knokke-Blankenberge en nog enkele diensten waar elektrische tractie mogelijk was. En niet te vergeten: de breaks die in de plaats kwamen hadden ook alle kenmerken van stoptreinmaterieel. Voor alle duidelijkheid: ik ben plots geen desirofan geworden...

Re: Desiro ervaringen !!
Ik probeer je morgen van het tegendeel te overtuigen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Desiro ervaringen !!
Ik loop over van bewondering voor de knappe kop die dat aan de dames en heren politici verkocht heeft weten te krijgen!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Desiro ervaringen !!
Met de elektrificatie van lijn 25 ging ook de aanschaf van vierledige stellen gepaard, voor de directe diensten Antwerpen - (Mechelen) - Brussel. Later werden tweeledige stellen aangekocht, specifiek voor de stoptreinen op die lijn. Ik denk dat dit een belangrijke aanwijzing is: het principe van deze tweeledige stellen heeft standgehouden tot in de jaren 1970. Dat deze stellen geen eerste klas meer hadden (de vierledige evenmin) is een andere aanwijzing dat het hier om secundair materieel ging. Maar als je de opbouw van deze tweeledige stellen bekijkt, is het m.i. ook duidelijk dat ze in de eerste plaats voor omnibussen waren bedoeld. Natuurlijk is er de veelzijdigheid en het gemak van exploitatie dat er uiteindelijk toe geleid heeft dat ze ook op directe diensten werden ingezet; denkelijk is de koppelbaarheid daar een erg belangrijk facet, want er reden nogal wat verbindingen waarop snel gekoppeld en ontkoppeld kon worden. Waar het me om te doen was, was dat de vermenging van IC- en stoptreinen niet eigen is aan de desiro's. Al geef ik graag toe dat je met tweeledige stellen altijd de indruk bleef houden dat je in een echte trein zat, ook al waren de eerste reeksen (001-150) qua comfort - vooral de ophanging - duidelijk minder aantrekkelijk dan de toen gangbare rijtuigen K en later M2.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Desiro ervaringen !!
En die geschiedenis zal naar mijn mening waarschijnlijk opnieuw herhaald worden met de MR30:
Als men twee versies bestelt (een versie voor IC en een voor S-diensten, dus met een ander soort interieur), zal er sowieso wel eens een "s-MR30" op een IC-dienst terechtkomen.
Als men twee versies bestelt (een versie voor IC en een voor S-diensten, dus met een ander soort interieur), zal er sowieso wel eens een "s-MR30" op een IC-dienst terechtkomen.