Desiro ervaringen !!

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door Merijn »

De Desiro's hebben minpunten, sommige daarvan kunnen volgens mij redelijk simpel aangepakt worden. Zo ontbreken er tafeltjes, iets wat op een IC verbinding mag verwacht worden. Ze zouden eigenlijk een GEN versie en een IC versie moeten hebben. Al besef ik dat het onmogelijk zou zijn dat strikt gescheiden te houden.

Een IC versie zou dan bv zoiets kunnen worden, wat ik best wel mooi vind:

https://youtu.be/Z_T-WF0IEmI

Wat ik echter vaak zie met de Desiro's: een trein met enkele minuten vertraging, komt toch op tijd aan. Dat omdat de Desiro's vlot optrekken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door overweg13 »

Merijn schreef: 02 apr 2018, 22:44

Wat ik echter vaak zie met de Desiro's: een trein met enkele minuten vertraging, komt toch op tijd aan. Dat omdat de Desiro's vlot optrekken.
Maar dat heeft meer met de ruime dienstregelingen te maken dan met het materieel. Tussen Brussel en Halle is die voor de S2 eerder krap, en daardoor is er weinig sprake van vertraging inlopen. Tussen Brussel en Leuven is ze dan weer ruimer en daar gaat stipt rijden dan ook een stuk makkelijker.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door Asterix »

Ik ben anders wel een liefhebber van de 1e klas maar dan op voorwaarde dat ik de plek met de 4 zetels kan innemen: veel plaats, het scherm met informatie vlak voor je, toch enigszins afgescheiden van de rest van de trein, vlakbij de deuren en een iets hogere zitpositie (vind ik aangenamer). Des te meer is het een nachtmerrie bij het moeten plaatsnemen tussen de rijen in.
jepee

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door jepee »

edelweiss schreef: 02 apr 2018, 00:17 Ik heb het bedrag ervoor over in rust en ruimte in eerste klas te reizen. Het probleem is dat in de Desiro de tweede klas beter is (meer uitzicht, rustiger loop) dan de eerste klas. De tweede klas is voor tweede klas-prijzen zeer acceptabel. De eerste klas in een Desiro is geldverspilling.
Dat is nu juist mijn punt en ik ben het volledig met u eens.
Ik heb nu 3 maal de ervaring gehad en in 2de klas is het beter dan in 1ste.
Inderdaad zijn geld niet waard !!
edelweiss
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door edelweiss »

Gezien het gebodene: eigenlijk zou de eerste klas in de Desiro goedkoper moeten zijn dan de tweede klas!!!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door Shrek »

Ja zo kan iedereen zagen. Maar het mag heel duidelijk zijn: totdat de MS30 rondrijdt zullen er altijd wel ergens Desiros op langeafstandstreinen zitten. Eerder moet je echt niet op beterschap hopen, ex-minister of niet.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door TimJ36 »

De Desiro's zijn welkom om terug te keren naar de IC 32 (Brugge - Kortrijk). Vanaf Kortrijk rijdt deze trein door tot in Oudenaarde als L 36 (Kortrijk - Oudenaarde). Een traject met veel stops, en een grote reizigersbeweging, waarvoor dit soort treinen zich uitstekend lenen.

De huidige breaks met veel uitval, en geen toegankelijke deuren zijn minder geschikt, en passen eerder op langeafstandstrajecten waar dhr. Vanquickenborne naar verwijst.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 12 apr 2025, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door overweg13 »

De geschiedenis herhaalt zich eigenlijk voortdurend: in de jaren 1960 en nog vele jaren later werden tweeledige stellen ook veelvuldig ingezet op diensten die we tegenwoordig IC-treinen zouden noemen. Uiteraard leken die stellen nog wat meer op treinen dan de desiro's, maar je vond ze bijvoorbeeld op Oostende - Liège, Luxemburg - Knokke-Blankenberge en nog enkele diensten waar elektrische tractie mogelijk was. En niet te vergeten: de breaks die in de plaats kwamen hadden ook alle kenmerken van stoptreinmaterieel. Voor alle duidelijkheid: ik ben plots geen desirofan geworden...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door FLV-FGSP »

Merijn schreef: 02 apr 2018, 22:44 De Desiro's hebben minpunten, sommige daarvan kunnen volgens mij redelijk simpel aangepakt worden. Zo ontbreken er tafeltjes, iets wat op een IC verbinding mag verwacht worden. Ze zouden eigenlijk een GEN versie en een IC versie moeten hebben. Al besef ik dat het onmogelijk zou zijn dat strikt gescheiden te houden.
De mensen van TreinTramBus hebben dat een tijd geleden aan Gerd De Vos, directeur van B-Technics, gevraagd (bron: https://treintrambus.be/wp-content/uplo ... wDeVos.pdf)
Zou het niet reizigersgericht zijn om een deel van de Desiro’s
aan te passen voor de langere afstand, zoals Luik – Luxemburg?
We kunnen ons moeilijk voorstellen dat de Luxemburgse
collega’s van de CFL tevreden zijn met het geboden comfort.

De CFL hebben bevestigd dat zij tevreden zijn met dit materieel. Het
gemakkelijk in- en uitstappen met de fiets wordt gewaardeerd. Ik
weet dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor een lange afstand, maar
aanpassingen aan de inrichting van die treinen passen niet in ons
plan.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door TKR »

overweg13 schreef: 12 apr 2025, 14:12 De geschiedenis herhaalt zich eigenlijk voortdurend: in de jaren 1960 en nog vele jaren later werden tweeledige stellen ook veelvuldig ingezet op diensten die we tegenwoordig IC-treinen zouden noemen. Uiteraard leken die stellen nog wat meer op treinen dan de desiro's, maar je vond ze bijvoorbeeld op Oostende - Liège, Luxemburg - Knokke-Blankenberge en nog enkele diensten waar elektrische tractie mogelijk was. En niet te vergeten: de breaks die in de plaats kwamen hadden ook alle kenmerken van stoptreinmaterieel. Voor alle duidelijkheid: ik ben plots geen desirofan geworden...
De klassiekjes waren thans specifiek voor IC diensten ontworpen en gekocht. :)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door overweg13 »

Ik probeer je morgen van het tegendeel te overtuigen...
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door jan_olieslagers »

TKR schreef: 12 apr 2025, 21:39 [ ... ]
De klassiekjes waren thans specifiek voor IC diensten ontworpen en gekocht. :)
Ik loop over van bewondering voor de knappe kop die dat aan de dames en heren politici verkocht heeft weten te krijgen!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door overweg13 »

overweg13 schreef: 12 apr 2025, 22:06 Ik probeer je morgen van het tegendeel te overtuigen...
Met de elektrificatie van lijn 25 ging ook de aanschaf van vierledige stellen gepaard, voor de directe diensten Antwerpen - (Mechelen) - Brussel. Later werden tweeledige stellen aangekocht, specifiek voor de stoptreinen op die lijn. Ik denk dat dit een belangrijke aanwijzing is: het principe van deze tweeledige stellen heeft standgehouden tot in de jaren 1970. Dat deze stellen geen eerste klas meer hadden (de vierledige evenmin) is een andere aanwijzing dat het hier om secundair materieel ging. Maar als je de opbouw van deze tweeledige stellen bekijkt, is het m.i. ook duidelijk dat ze in de eerste plaats voor omnibussen waren bedoeld. Natuurlijk is er de veelzijdigheid en het gemak van exploitatie dat er uiteindelijk toe geleid heeft dat ze ook op directe diensten werden ingezet; denkelijk is de koppelbaarheid daar een erg belangrijk facet, want er reden nogal wat verbindingen waarop snel gekoppeld en ontkoppeld kon worden. Waar het me om te doen was, was dat de vermenging van IC- en stoptreinen niet eigen is aan de desiro's. Al geef ik graag toe dat je met tweeledige stellen altijd de indruk bleef houden dat je in een echte trein zat, ook al waren de eerste reeksen (001-150) qua comfort - vooral de ophanging - duidelijk minder aantrekkelijk dan de toen gangbare rijtuigen K en later M2.
Met vriendelijke groet

overweg13
4017-4018
Berichten: 651
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Desiro ervaringen !!

Bericht door 4017-4018 »

En die geschiedenis zal naar mijn mening waarschijnlijk opnieuw herhaald worden met de MR30:

Als men twee versies bestelt (een versie voor IC en een voor S-diensten, dus met een ander soort interieur), zal er sowieso wel eens een "s-MR30" op een IC-dienst terechtkomen.
Plaats reactie