NMBS koopt 66 dieselwagens
NMBS koopt 66 dieselwagens
Stellantis &You levert 66 Peugeots aan NMBS (FLEET, 15 april 2025)
NMBS koopt 66 nieuwe wagens voor haar wagenpark. Opmerkelijk is dat er geen enkel elektrisch model in de vloot is.
Rijbereik is de dag van vandaag geen argument meer om elektrische voertuigen af te schrijven. Intussen zijn langs tal van wegen snellaadstations waar de voertuigen in 1,2,3 kunnen worden opgeladen.
NMBS koopt 66 nieuwe wagens voor haar wagenpark. Opmerkelijk is dat er geen enkel elektrisch model in de vloot is.
Rijbereik is de dag van vandaag geen argument meer om elektrische voertuigen af te schrijven. Intussen zijn langs tal van wegen snellaadstations waar de voertuigen in 1,2,3 kunnen worden opgeladen.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 15 apr 2025, 19:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Als het ietwat lijkt op de dienstwagentjes van Infrabel dannzijn dat zijn waarschijnlijk wagens die niet veel kilometers doen, dan maakt het weinig uit op welke brandstof die rijden. Veel belangrijker is het om de bedrijfswagens die dagelijks honderden kilometers rijden te vergroenen, maar die ga je bij de spoorwegen amper vinden.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Dat maakt het gewoon jammer. Ja het maakt geen groot verschil, maar je kon een goed signaal geven zonder iets op te geven en je koos er niet voor het te doen. Zelfs Hybride zou een optie zijn...Shrek schreef: ↑15 apr 2025, 18:34 Als het ietwat lijkt op de dienstwagentjes van Infrabel dannzijn dat zijn waarschijnlijk wagens die niet veel kilometers doen, dan maakt het weinig uit op welke brandstof die rijden. Veel belangrijker is het om de bedrijfswagens die dagelijks honderden kilometers rijden te vergroenen, maar die ga je bij de spoorwegen amper vinden.
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Ik heb liever dat de NMBS een signaal geeft door het beschikbare geld in zoveel mogelijk treinaanbod te steken, dat gaat veel meer zoden aan de dijk brengen dan die enkele hybride wagentjes (die amper rijden). Voor veel bedrijven zijn elektrische wagens de enige manier om groene mobiliteit te vergroten, maar de NMBS heeft daar net veel meer mogelijkheden dan dure wagens kopen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat globaal gezien de planeet er zelfs bij wint als de NMBS geen elektrische wagens kooptdesirootje schreef: ↑15 apr 2025, 23:23Dat maakt het gewoon jammer. Ja het maakt geen groot verschil, maar je kon een goed signaal geven zonder iets op te geven en je koos er niet voor het te doen. Zelfs Hybride zou een optie zijn...Shrek schreef: ↑15 apr 2025, 18:34 Als het ietwat lijkt op de dienstwagentjes van Infrabel dannzijn dat zijn waarschijnlijk wagens die niet veel kilometers doen, dan maakt het weinig uit op welke brandstof die rijden. Veel belangrijker is het om de bedrijfswagens die dagelijks honderden kilometers rijden te vergroenen, maar die ga je bij de spoorwegen amper vinden.

Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Als een auto dient om vooral stil te staan lijkt me een verbrandingsmotor toch de meest ecologische keuze. Het maken van een elektrische auto heeft ook z'n afdruk...
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Sinds juli 2024 mogen er enkel nog elektrische voertuigen aangekocht worden bij Infrabel.
Indien NMBS op dezelfde lijn zit, zullen dit 1 van de laatste dienstvoertuigen met een verbrandingsmotor zijn die besteld zijn van voor juli 2024.
Indien NMBS op dezelfde lijn zit, zullen dit 1 van de laatste dienstvoertuigen met een verbrandingsmotor zijn die besteld zijn van voor juli 2024.
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Maar een auto heeft natuurlijk niet als doel om lang stil te staan. Als ze effectief amper gebruikt worden, dan kan beter geopteerd worden voor het gebruik van deelwagens. Samen met bestaande deelwagenbedrijven kan dan een formule afgesproken worden waarbij NMBS aangeeft op welke tijdstippen ze de deelwagens gebruiken, en de rest van de tijd is de wagen beschikbaar voor particulieren.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Het probleem is dat men op voorhand niet weet wanneer deze auto's gebruikt moeten worden.
Ik vermoed dat dit de voertuigen zijn die gaan worden gebruikt om richting incidenten te rijden om water en koeken te bedelen en te helpen bij een eventuele evacuatie, en je weet nooit op voorhand wanneer zulke incidenten zich gaan voordoen.
Deze voertuigen zijn meestal ook steeds volgeladen met het benodigde materiaal (water, koeken, teddybeertjes, ...) en zijn ook voorzien (denk ik) van een blauw zwaailicht en sirene.
Ik vermoed dat dit de voertuigen zijn die gaan worden gebruikt om richting incidenten te rijden om water en koeken te bedelen en te helpen bij een eventuele evacuatie, en je weet nooit op voorhand wanneer zulke incidenten zich gaan voordoen.
Deze voertuigen zijn meestal ook steeds volgeladen met het benodigde materiaal (water, koeken, teddybeertjes, ...) en zijn ook voorzien (denk ik) van een blauw zwaailicht en sirene.
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Neen hoor, investeringen in treinen zorgen voor meer CO2 reductie dan investeringen in elektrische wagens die amper rijden. Niks washing, gewoon logisch denken

Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Dat is precies wat greenwashing inhoudt: selectief groene maatregelen kiezen om andere die evenzeer nodig zijn uit te stellen of niet te doen.
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Neen, greenwashing gaat over minieme maatregelen kiezen om grote dingen niet te doen. De NMBS doet het omgekeerde: grote dingen doen en de minieme laten liggen.
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Dit lijkt mij toch ook erg kortzichtig, Shrek, in minder dan 5 jaar mogen ze in Brussel zelfs niet meer binnen, wat gaan ze dan doen, allemaal tweedehands verkopen met een flinke korting? Ik vermoed dat de situatie in de andere 2 LEZ's vergelijkbaar is, na 2030 of kort daarna komen dieselwagens de stad niet meer binnen. Erg toekomstgericht is dat niet. En net het type verplaatsingen die met die dienstvoertuigen moet worden gemaakt is ideaal voor EV's, relatief korte afstanden, tijd zat om op te laden... Een gemiste kans wat mij betreft.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Een goed punt, @groentje, maar ik durf er op te wedden dat er voor interventievoertuigen wel een uitzondering zal bestaan; en zo niet dan wordt die wel gemaakt. Hoeveel brandweerwagens zouden er in Brussel (of Antwerpen of Gent of Namur) zijn met Euro6-certificaat?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: NMBS koopt 66 dieselwagens
Dat geldt inderdaad voor gespecialiseerde voertuigen, maar doorgaans niet voor voertuigen die redelijk standaard zijn, zoals lichte vracht.