Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36

Re: Nieuwe MR30

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 14 apr 2025, 22:37 Ja dat is dus niet heel veel en ondersteunt zeker mijn punt dat je jezelf stevig in de voet schiet door je a priori te beperken tot deze leveranciers.
Ik dacht dat er aan deze aanbesteding slechts drie fabrikanten hadden deelgenomen. Dat is uiteindelijk ook niet veel keuze. Er blijven bovendien nog drie bedrijven over zonder associaties met Israëlische nederzettingen. En laten we niet vergeten: jarenlang bestelden we bij slechts één fabrikant – onze eigen BN.

We kunnen er ook voor kiezen de productie zelf in handen te nemen, in partnerschap met een ervaren constructeur uit de sector. Het Verenigd Koninkrijk voert momenteel iets gelijkaardigs uit met British Steel.
TKR

Bericht door TKR »

Inderdaad, NMBS heeft een RFP geplaatst, en slechts 3 fabrikanten hebben gereageerd. En jij wil ze alledrie uitsluiten. :lol:

Laten we Israel/Palestina even buiten de discussie houden en gewoon de beste trein bestellen. Er zijn genoeg bedrijven die aan Israel leveren waarvan jij wekelijks producten koopt. Maar met deze trein zitten we dan wel nog 50 jaar opgescheept.
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

TimJ36 schreef: 14 apr 2025, 21:45
Shrek schreef: 14 apr 2025, 21:28 Als ik mij niet vergis hebben zowat alle grote treinconstructeurs al aan Israel geleverd, dus wie blijft er dan nog over om kwalitatieve treinen te bouwen?
  • Stadler
  • Talgo
  • Skoda
Stadler heeft activiteiten in Belarus, Talgo in Saudi-Arabië en om nu te zeggen dat Skoda in West-Europa een grote speler is/succesvolle ervaring heeft. Ofwel, zoek een stok om een fabrikant mee te slaan en het kan gevonden worden.
klaas

Bericht door klaas »

Tijgernoot schreef: 15 apr 2025, 15:42 Stadler heeft activiteiten in Belarus, Talgo in Saudi-Arabië en om nu te zeggen dat Skoda in West-Europa een grote speler is/succesvolle ervaring heeft. Ofwel, zoek een stok om een fabrikant mee te slaan en het kan gevonden worden.
Wit-Rusland en Saudi-Arabië zijn dan wel autoritaire tot dictatoriale regimes die niet bepaald aan alle Belgische waarden en normen voldoen, ze plegen tenminste niet op (bijna) dagelijkse basis oorlogsmisdaden. Dus wat mij betreft is een onderscheid hiertussen meer dan aanvaardbaar.

Overigens zou ik CAF, Alstom en anderen die wel aan Israël en de bezette gebieden leveren niet helemaal weten, maar wel als voorwaarde stellen dat ze hun activiteiten in Israël stopzetten. Als het contract van de MS30 dan voldoende waard is zal men Israël misschien laten vallen, zo kan je ook actief de Israëlische bezetting bestrijden.
desirootje

Bericht door desirootje »

De KISS rijdt rond in Rusland onder Aeroexpress, een bedrijf dat de Russische spoorwegen 50% bezitten. De KISS is geleverd vanaf 2017, de order zal wel voor de invasie van 2014 zijn geweest, maar de levering niet, en als we onze lens verleggen dan kwam de bestelling wss na de invassie van Noord-Georgië in 2008.
Al bij al, laat ons eerlijk zijn, hadden de gasten uit Brugge niet zo geklaagd dan wist niemand hiervan. Het zou muisstil eijn als Alstom gewonnen had.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat we het zo een ramp vinden om samen te werken met bedrijven die met Israël hebben gewerkt, dat zijn de meeste grote bedrijven. Dat we bedrijven boycotten die die spoorlijn door de bezette Jordaanoever hebben aangelegd of op een andere manier hebben geholpen met de bezetting snap ik volledig, maar dit is een beetje te ver gaand, gaan we de auto's die er rond rijden ook gaan boycotten?
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

De raad van state heeft de beslissing van de NMBS nu geschorst.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/17 ... ssing-van/
Met andere woorden: miserie.
klaas

Bericht door klaas »

De pano-reportage van gisteren "de kracht van de klacht" valt blijkbaar net zo goed toe te passen op overheidsopdrachten...

Minstens een jaar vertraging, en de reiziger zal weer de dupe zijn als er treinen worden afgeschaft wegens materieeltekort.
K V B

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 13 apr 2025, 00:00
TimJ36 schreef: 12 apr 2025, 23:58 Ja, maar mijn opmerking gaat voornamelijk over de zetelkeuze/comfort, voor de rest kan ik je wel volgen.
Goede zetels nemen meer plaats in, dus heb je minder zitplaatsen. Kijk maar eens naar de dikte van een MS96-fauteil tegenover een Desiro-zitje.
Je kan anders in een Desiro voor voorstadsverkeer toch wel een leuk interieur stoppend. Zie de Desiros die de ÖBB gebruikt voor de Cityjets.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Moet je hier nu om lachen of huilen :lol:
Eimai

Bericht door Eimai »

De 800'en gaan echt nog in 2040 moeten rondrijden met dit uitstel van jaren om de sluiting van de fabriek in Brugge weer een klein beetje uit te stellen. De NMBS heeft echt zo hard nood aan nieuw materieel. Wie zegt er overigens dat Brugge het werk binnenhaalt zelfs als Alstom de aanbesteding uiteindelijk toch zou winnen?
pietje

Bericht door pietje »

Als er echt jaren niets wordt besteld, gaat die fabriek in Brugge toch sowieso dicht?
Ze hadden daar toch dit order nu nodig om open te blijven...
Shrek

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 17 apr 2025, 17:23 Je kan anders in een Desiro voor voorstadsverkeer toch wel een leuk interieur stoppend. Zie de Desiros die de ÖBB gebruikt voor de Cityjets.
De OBB desiros hebben minder zitjes dan de onze hoor.
groentje

Bericht door groentje »

pietje schreef: 17 apr 2025, 18:28 Als er echt jaren niets wordt besteld, gaat die fabriek in Brugge toch sowieso dicht?
Ze hadden daar toch dit order nu nodig om open te blijven...
Omdat Alstom, en voor hen Bombardier, weigerden dat Brugge een deel van de productie voor elders deed. Ik herinner me nog de Voyagers voor Virgin die hier werden gebouwd einde jaren '90, wat mocht Brugge sindsdien nog bouwen aan buitenlandse bestellingen? Als Nederland iets bestelde bij Bombardier, ging het order bijna steevast naar Aken, en sinds de stopzetting van nieuwbouw aldaar, in Henningsdorf, Kassel en Görlitz. Franse orders zijn normaal voor Crespin. Kortom, Bombardier en later Alstom hebben Brugge bewust enkel van Belgische orders laten afhangen. En zonder grote garanties dat ze zelfs met zo'n order de productie in Brugge zouden houden, Crespin kan ook voor de Belgische markt bouwen, of Kassel, of Wenen... Het zou enorm cynisch zijn, maar verre van onmogelijk, mocht Alstom de bestelling alsnog binnen halen, en dan toch nog beslissen om Brugge te sluiten en de productie elders te doen.
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 17 apr 2025, 19:06
K V B schreef: 17 apr 2025, 17:23 Je kan anders in een Desiro voor voorstadsverkeer toch wel een leuk interieur stoppend. Zie de Desiros die de ÖBB gebruikt voor de Cityjets.
De OBB desiros hebben minder zitjes dan de onze hoor.
Omdat de Oostenrijkers meer aandacht hebben voor comfort en minder aandacht geven aan sardienen vervoer :wink:
groentje

Bericht door groentje »

En op voorstadsverbindingen is dat zelfs een verdedigbare keuze, wat mij betreft. Maar dan horen ze wel niet meer op IC-verbindingen, ofwel hadden ze dus een iets comfortabelere subreeks moeten krijgen, ofwel hadden ze niet voor puur massavervoer mogen gaan, zodat ze voor beide doelen geschikt waren.
Plaats reactie