De chauffeur gaat hier dus wel degelijk mee. Het voordeel is dat zijn rust uren ingaan tijdens deze rit.
Het is toch wel iets anders dan je lading op de trein te zetten zonder de trekker, daar komen volgens mij wat extra formaliteiten aan te pas. Overdracht van verantwoordelijkheid en dergelijke.
Evolutie goederenvervoer spoor
Re: Evolutie goederenvervoer spoor
IB =. Infrabeheerder zoals Infrabel of ProRail ….trainlovertje schreef: ↑19 apr 2025, 10:02 ‘RoLa trein’ googlen gaf mij volgend resultaat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rollende_ ... prov=sfti1
Ik kende deze afkorting ook niet. Eveneens de bovenstaande IB en IG vind ik onduidelijk. Ik gok op infrastructuurbeheerder en -gebruiker? Iets zinnigers kan ik niet meteen verzinnen.
IG = infragebruiker zoals NMBS, Lineas, ….
Rola ofwel Rollende Landstraße, een rijdende straat.
Werkt heel goed en ze hebben zelfs een eigen website.
https://rola.railcargo.com/en/
Het grote voordeel is de snelheid van het laden, de containers rijden vlot de trein op en in een korte tijd is de trein vertrekkensklaar. Bijkomende hebben de vrachtwagenbestuurders hun voorziene pauze. Ook bij aankomstpunt is de trein snel leeg te maken uiteraard. Een klassieke containertrein laden is een veel meer tijdrovende taak dus begrijpelijk dat men hiervoor gekozen heeft op Alpenroutes. Maar ook op andere plaatsen kan dit helpen zoals plaatsen waar al heel veel wegverkeer is kan je heel wat vrachtwagens uit het verkeer halen.
Re: Evolutie goederenvervoer spoor
Zonder over echte cijfers te beschikken denk ik dat hier echt wel potentieel in kan zitten.Steven schreef: ↑19 apr 2025, 11:37IB =. Infrabeheerder zoals Infrabel of ProRail ….trainlovertje schreef: ↑19 apr 2025, 10:02 ‘RoLa trein’ googlen gaf mij volgend resultaat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rollende_ ... prov=sfti1
Ik kende deze afkorting ook niet. Eveneens de bovenstaande IB en IG vind ik onduidelijk. Ik gok op infrastructuurbeheerder en -gebruiker? Iets zinnigers kan ik niet meteen verzinnen.
IG = infragebruiker zoals NMBS, Lineas, ….
Rola ofwel Rollende Landstraße, een rijdende straat.
Werkt heel goed en ze hebben zelfs een eigen website.
https://rola.railcargo.com/en/
Het grote voordeel is de snelheid van het laden, de containers rijden vlot de trein op en in een korte tijd is de trein vertrekkensklaar. Bijkomende hebben de vrachtwagenbestuurders hun voorziene pauze. Ook bij aankomstpunt is de trein snel leeg te maken uiteraard. Een klassieke containertrein laden is een veel meer tijdrovende taak dus begrijpelijk dat men hiervoor gekozen heeft op Alpenroutes. Maar ook op andere plaatsen kan dit helpen zoals plaatsen waar al heel veel wegverkeer is kan je heel wat vrachtwagens uit het verkeer halen.
Er is zelfs een aansluiting in Marke bij Kortrijk. Letterlijk aan een af- en oprittencomplex van de E17 aan de grens met Frankrijk.
Er zijn opties voor zowel de Waaslandhaven alsook voorbij de Antigoontunnel.
Mogelijks inzetten op doorgaand verkeer waarbij de vrachtwagens quasi letterlijk "gedumpt" kunnen worden op de A12.
De E19 zou handiger zijn volgens de gedateerde bron (hieronder) maar daarvoor is ofwel extra infrastructuur wenselijk dus het stukje A12-E19 neem ik er maar bij, of het gebruik van de HSL om bijv. nog dichter bij de Grens samen met de E19 de vrachtwagens af te leveren. Maar dan per definitie enkel voor doorgaand verkeer.
En effectief voorzien voor een snelheid van 160km/u zodat ze op iedere lijn de maximumsnelheid kunnen rijden (geschreven zonder het stukje van de HSL) en dat dit alvast geen excuus is om ze niet te laten rijden.
Gent-Zeehaven lijkt me in afstand te dicht bij beide landsgrenzen, plus, slechte ontsluiting van het goederenstation op zich. Er zou een extra boog moeten bijkomen mocht er infrastructuur in de haven zelf gebruikt worden om het verkeer van/naar Antwerpen aan te kunnen.
Trouwens ook winst voor de Ring in Antwerpen.
Wat ook essentieel is, is dat we heel handig kunnen inspelen op problemen.
Zowel wat betreft de treinen alsook de infrastructuur.
Ik zou deze treinen immers prioriteit geven.
Oooh, een alternatief is Lage Zwaluwe als emplacement in NL maar dan heb je de Nederlanders nodig natuurlijk.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2015/09/22 ... 1-2441428/
Gedateerd maar ik veronderstel dat het nog erger is geworden... Kaartje op pagina 11 in onderstaand document maakt duidelijk dat de besproken as ook de vervoersas is die hier als enige in 't rood staat.
https://www.serv.be/sites/default/files ... gevens.pdf
P.S.: excuses als deze post chaotisch overkomt. Ik begon te schrijven en dacht steeds aan nieuwe elementen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.