Analyse is grotendeels correct.Shrek schreef: ↑17 apr 2025, 23:13 Ik denk niet dat ze het snel gaan terugdraaien, de Tories hebben dit immers mee voorbereid (door onder andere Scotrail al te nationaliseren en de andere concessies bewust niet te vernieuwen). Ook zij zijn er zich van bewust dat het een grote besparing zal zijn. Ik zal even oplijsten waarop ze allemaal besparen:
Schaalvoordeel:
Nu zijn er 14 bedrijven met elk hun eigen personeelsdienst, communicatiedienst, ICT-afdeling,... dit allemaal samenvoegen is een stuk efficiënter dan ieder voor zich. Je mag wel zeggen dat de NMBS een waterhoofd heeft, maar het zal nog steeds efficiënter zijn dan 14 verschillende hoofden, met elk hun eigen CEO en directie.
Advocaten en strategen:
Bij de 14 bedrijven zijn er nu hele afdelingen die zich enkel bezig houden met het uitzoeken waar ze concessies van de concurrentie kunnen overnemen. Daar mag een legertje advocaten dan een tender voor uitschrijven en mag een ander legertje advocaten een verloren concessie aanvechten. Allemaal lonen die vandaag betaald worden en niets bijbrengen voor de reiziger.
Dividenden:
Een deel van de inkomsten van de ticketverkoop wordt uitbetaald aan aandeelhouders. Dit is geld dat gewoon wegvloeit uit het spoorbedrijf dat anders voor nuttige investeringen zou kunnen gebruikt worden.
Het ministerie:
Hier werken een pak ambtenaren en advocaten om concessies uit te schrijven, te gunnen en vervolgens voor de rechtbank te verdedigen tegen de advocaten uit punt 2. Deze massa mensen maken het onmogelijk om een slank en efficiënt ministerie te hebben, zoals we dat in België kennen.
Deze 4 punten zorgen voor enorme kosten, veel meer dan die enkele procentjes inefficiëntie die een staatsbedrijf heeft tegenover privé. Door te nationaliseren zal enerzijds de kostprijs voor de overheid dalen en zal anderzijds meer geld vrijkomen voor ofwel prijsverlagingen ofwel hogere investeringen. De verhouding tussen deze kosten voor de overheid, prijs en investeringen zullen waarschijnlijk door elke nieuwe regering veranderd worden, zoals dat overal ter wereld wel gebeurd. Maar de vaste kosten om het hele gunningssysteem in stand te houden zijn wel definitief weg.
De open-access en de leasing companies laten ze voorlopig nog met rust, maar ik heb een sterk vermoeden dat er een uitdoofscenario speelt. Rolling stock companies uitkopen zou natuurlijk gigantisch duur zijn. Zolang je maar zorgt dat alle nieuw bestelde treinen eigendom worden van de nieuwe British Rail lost dit probleem zichzelf op termijn op.
Die open-access operatoren worden nog geduld zolang ze niet teveel inkomstenverlies veroorzaken voor de nationale maatschappij, maar als ze in het vaarwater komen (vooral Lumo zie ik hier spelen) zal er wel snel korte metten mee gemaakt worden. Nieuwe open-access verbindingen zullen er niet komen denk ik, of het moest op routes zijn waar de nationale maatschappij helemaal niet geïnteresseerd is èn die winstgevend zijn, maar ik durf te betwijfelen dat die wel bestaan.
Oja: als je deze 4 puntjes omdraait zie je welke kosten ons land te wachten staan als we ooit liberaliseren. Laten we vooral hopen dat de politiekers -van alle niveaus- hier zien dat het weldegelijk ook anders kan zodat we deze ramp nog kunnen vermijden.
Doch "dividenden" is een moeilijke.
Dividenden zijn meestal winsten die uitbetaald worden aan de aandeelhouders.
Dit kunnen instellingen zijn of privé personen.
En dit is niet altijd geld. Dat kunnen terug aandelen (stockdividend) zijn van het bedrijf in kwestie. Dus gaan er meer aandelen verhandeld kunen worden op de beurs. Net zoals sommige bedrijven stockopions geven aan hun personneel als beloning.
Als er geen winst is kunnen er ook dividenden uitbetaald worden en dat geld putten ze uit hun reserves.
Natuurlijk moet je toch je aandeelhouders paaien om geld te blijven investeren in je bedrijf op de beurs.