Eurostar

jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar

Bericht door jan_olieslagers »

Zou Eurostar zijn aankopen hebben gebaseerd op zo'n flinterdun ijs? Het zal wellicht wennen zijn voor sommigen, maar concurrentie zat er nu eenmaal aan te komen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 20 feb 2025, 09:19 Momenteel
E300, 11 x 794 = 8.734 zitplaatsen
E320, 16 x 900 = 14.400 zitplaatsen
PB(K)A, 25 x 377 = 9.425 zitplaatsen
Totaal 32.559 zitplaatsen

Dan:
E320, 16 x 900 = 14.400 zitplaatsen
Nieuw, 50 x 439 = 21.950 zitplaatsen
Totaal 36.350 zitplaatsen of 11,5% meer.
Momenteel
E300, 11 x 794 = 8.734 zitplaatsen
E320, 16 x 900 = 14.400 zitplaatsen
PB(K)A, 25 x 377 = 9.425 zitplaatsen
Totaal 32.559 zitplaatsen

Dan:
E320, 16 x 900 = 14.400 zitplaatsen
Nieuw, 50 x 1200 = 60.000 zitplaatsen
Totaal 70.400 zitplaatsen of 116% meer.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 14 apr 2025, 08:10
maarten schreef: 20 feb 2025, 09:19 Nieuw, 50 x 439 = 21.950 zitplaatsen
Nieuw, 50 x 1200 = 60.000 zitplaatsen
Kun je een bron geven dat Eurostar 50 treinstellen van "dubbele lengte" wil bestellen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 14 apr 2025, 10:33
Shrek schreef: 14 apr 2025, 08:10
maarten schreef: 20 feb 2025, 09:19 Nieuw, 50 x 439 = 21.950 zitplaatsen
Nieuw, 50 x 1200 = 60.000 zitplaatsen
Kun je een bron geven dat Eurostar 50 treinstellen van "dubbele lengte" wil bestellen?
Nog niet, dat is iets voor over enkele weken.
Nils
Berichten: 299
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Eurostar

Bericht door Nils »

Shrek schreef: 14 apr 2025, 11:30
dovaere schreef: 14 apr 2025, 10:33
Shrek schreef: 14 apr 2025, 08:10
Nieuw, 50 x 1200 = 60.000 zitplaatsen
Kun je een bron geven dat Eurostar 50 treinstellen van "dubbele lengte" wil bestellen?
Nog niet, dat is iets voor over enkele weken.
Op dit moment is de maximale treinlengte op de LGV3 richting Duitsland beperkt tot 200 meter. Dan zullen daar toch ook nog de nodige wijzigingen moeten gaan gebeuren op naar 400 meter te gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

Nils schreef: 14 apr 2025, 13:01
Shrek schreef: 14 apr 2025, 11:30
dovaere schreef: 14 apr 2025, 10:33

Kun je een bron geven dat Eurostar 50 treinstellen van "dubbele lengte" wil bestellen?
Nog niet, dat is iets voor over enkele weken.
Op dit moment is de maximale treinlengte op de LGV3 richting Duitsland beperkt tot 200 meter. Dan zullen daar toch ook nog de nodige wijzigingen moeten gaan gebeuren op naar 400 meter te gaan.
Klopt, daar is Infrabel mee bezig. Tegen eind 2026 moet alles daar gereed zijn. Dat is trouwens niet enkel voor de nieuwe treinen nodig, ook de ICE en PBKA willen met dubbele stellen rijden.
rvdborgt
Berichten: 4655
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 apr 2025, 13:03
Nils schreef: 14 apr 2025, 13:01 Op dit moment is de maximale treinlengte op de LGV3 richting Duitsland beperkt tot 200 meter. Dan zullen daar toch ook nog de nodige wijzigingen moeten gaan gebeuren op naar 400 meter te gaan.
Klopt, daar is Infrabel mee bezig. Tegen eind 2026 moet alles daar gereed zijn. Dat is trouwens niet enkel voor de nieuwe treinen nodig, ook de ICE en PBKA willen met dubbele stellen rijden.
Wat is momenteel dan eigenlijk het probleem als je daar met langere treinen rijdt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 apr 2025, 13:04
Shrek schreef: 14 apr 2025, 13:03
Nils schreef: 14 apr 2025, 13:01 Op dit moment is de maximale treinlengte op de LGV3 richting Duitsland beperkt tot 200 meter. Dan zullen daar toch ook nog de nodige wijzigingen moeten gaan gebeuren op naar 400 meter te gaan.
Klopt, daar is Infrabel mee bezig. Tegen eind 2026 moet alles daar gereed zijn. Dat is trouwens niet enkel voor de nieuwe treinen nodig, ook de ICE en PBKA willen met dubbele stellen rijden.
Wat is momenteel dan eigenlijk het probleem als je daar met langere treinen rijdt?
De neutrale zones in de bovenleiding passen niet voor zo'n lange treinen. Dat zou je kunnen benoemen als een designfout destijds :wink:
rvdborgt
Berichten: 4655
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 apr 2025, 13:07
rvdborgt schreef: 14 apr 2025, 13:04
Shrek schreef: 14 apr 2025, 13:03 Klopt, daar is Infrabel mee bezig. Tegen eind 2026 moet alles daar gereed zijn. Dat is trouwens niet enkel voor de nieuwe treinen nodig, ook de ICE en PBKA willen met dubbele stellen rijden.
Wat is momenteel dan eigenlijk het probleem als je daar met langere treinen rijdt?
De neutrale zones in de bovenleiding passen niet voor zo'n lange treinen. Dat zou je kunnen benoemen als een designfout destijds :wink:
Dat kun je inderdaad wel zeggen...
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Eurostar

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 12 apr 2025, 15:28
Je maakt wel één gigantische fout: de nieuwe treinen voor Eurostar worden 400m lang. Terug naar af dus met heel deze analyse :wink:
Dat is natuurlijk heel leuk om te zeggen dat ik een fout maak, maar die informatie is en was toen zeker nog niet bekend.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar

Bericht door jan_olieslagers »

Niet echt beperkt tot treinen, maar men kan niet teveel verwittigen: fraude met het nieuwe Britse inreisdocument.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/15 ... voor-vere/

Waar het lijk is, daar komen de gieren...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018
Berichten: 651
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar

Bericht door 4017-4018 »

Dag allemaal,
Ik heb een vraagje: rijden de TMST-treinstellen van Eurostar nog in 2025? Zo ja, weet iemand op welke ritten?
Reuel
Berichten: 101
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Eurostar

Bericht door Reuel »

Ja hoor, die rijden nog. Ik had heb twee weken geleden nog een ritje gemaakt met de TMST. Dat was op de 9135 (12u56 BRUZ) naar Londen.
Maar ik kan niet direct een lijn trekken van welke ritten wel of niet met een TMST worden gemaakt, dat wisselt nogal.
4017-4018
Berichten: 651
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar

Bericht door 4017-4018 »

Mss iemand die bij Eurostar werkt?
Dorfmeister
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2011, 14:00
Locatie: Bruxelles

Re: Eurostar

Bericht door Dorfmeister »

Reuel schreef: 28 apr 2025, 09:42Ja hoor, die rijden nog. Ik had heb twee weken geleden nog een ritje gemaakt met de TMST. Dat was op de 9135 (12u56 BRUZ) naar Londen.
Maar ik kan niet direct een lijn trekken van welke ritten wel of niet met een TMST worden gemaakt, dat wisselt nogal.
E9141 (13u56) is normaal gezien met een E300 gemaakt maar dat verandert bijna dagelijks: beschikbaarheid van de stellen (echt problematiek die laatste weken) en groote veranderingen in den antaal klanten op een trein en wij zijn goed voor een "equipment change" :wink:
Plaats reactie