Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Sinds de nieuwe prijzen bij DB (1/12/2024) wordt er voor het deeltje Belgische binnenlandse trein (Gent - Brussel, of Gent - Luik bvb) geen forfaitair "Connection" ticket (11,40 €) meer aangeboden, maar een variabele kost (bvb 26,05 EUR voor Gent - Luik met Sparpreis of Supersparpreis, 31,20 EUR Gent - Luik in Flextarief, geen Bahncard korting - hets standaard tarief bij NMBS kost 25,50 EUR). Dat maakt een ticket in een klap 20 EUR duurder, los van de stijging van de kost van het ICE ticket.
Ik betaal nu voor een Flex (met BC 25) Gent - Liège - Bonn 80,40 EUR, op 19 November 50,10 €. Een prijsstijging met 60%.
Ik betaal nu voor een Flex (met BC 25) Gent - Liège - Bonn 80,40 EUR, op 19 November 50,10 €. Een prijsstijging met 60%.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Gisteren 24/03 werd ICE12 vanaf Keulen vervangen door ICE9496 (met vertraging van 70 minuten).
Vanmorgen om 7u30 stond ICE13 (vertrekt 8:25) al aan het perron in Brussel-Zuid, met rode standlichten kant Brussel-Noord, en met heel wat opeenvolgende remproeven. Het lijkt er dus op dat ICE12 gisteren werd vervangen door een Eurostar-stel, en de ICE deze morgen werd opgestuurd naar Brussel, ofwel dat het stel de hele nacht aan perron 8 heeft gestaan in Brussel-Zuid.
Iemand meer nieuws?
Vanmorgen om 7u30 stond ICE13 (vertrekt 8:25) al aan het perron in Brussel-Zuid, met rode standlichten kant Brussel-Noord, en met heel wat opeenvolgende remproeven. Het lijkt er dus op dat ICE12 gisteren werd vervangen door een Eurostar-stel, en de ICE deze morgen werd opgestuurd naar Brussel, ofwel dat het stel de hele nacht aan perron 8 heeft gestaan in Brussel-Zuid.
Iemand meer nieuws?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dit is niet specifiek voor de ICE maar geldt voor alle internationale reizen waarbij er een aanvullend ticket in België is, dus bv. ook voor reizen met Eurostar, TGV of ECD.rdv schreef: ↑27 jan 2025, 21:22 Sinds de nieuwe prijzen bij DB (1/12/2024) wordt er voor het deeltje Belgische binnenlandse trein (Gent - Brussel, of Gent - Luik bvb) geen forfaitair "Connection" ticket (11,40 €) meer aangeboden, maar een variabele kost (bvb 26,05 EUR voor Gent - Luik met Sparpreis of Supersparpreis, 31,20 EUR Gent - Luik in Flextarief, geen Bahncard korting - hets standaard tarief bij NMBS kost 25,50 EUR). Dat maakt een ticket in een klap 20 EUR duurder, los van de stijging van de kost van het ICE ticket.
De NMBS wil dit kennelijk zo. NS heeft voor reizen met ECD overigens wel doorgaande tickets met doorlopend tarief voor het Nederlandse traject.
-
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Het treinnummer zegt waarschijnlijk niets over welk materieel er op die verbinding reed. Er diende waarschijnlijk een nieuw treinnummer gegeven te worden aan het vervangstel en de afspraken tussen beide landen zeggen dan dat dit een nummer in de serie 94XX dient te zijn om verwarring met andere treinnummers in beide landen te voorkomen, vermoed ik. De serie 94XX zal waarschijnlijk in z'n geheel voorbehouden zijn voor HST's tussen België en Duitsland, waaronder ook de Eurostars vallen.rdv schreef: ↑25 mar 2025, 22:35 Gisteren 24/03 werd ICE12 vanaf Keulen vervangen door ICE9496 (met vertraging van 70 minuten).
Vanmorgen om 7u30 stond ICE13 (vertrekt 8:25) al aan het perron in Brussel-Zuid, met rode standlichten kant Brussel-Noord, en met heel wat opeenvolgende remproeven. Het lijkt er dus op dat ICE12 gisteren werd vervangen door een Eurostar-stel, en de ICE deze morgen werd opgestuurd naar Brussel, ofwel dat het stel de hele nacht aan perron 8 heeft gestaan in Brussel-Zuid.
Iemand meer nieuws?
Ik heb ooit nog een ICE onder zo'n nummer weten rijden, als ik me goed herinner.
-
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dat stel heeft de nacht doorgebracht op spoor 8 en dan dienen de remproeven voor het eerste vertrek inderdaad aan het perron te gebeuren.rdv schreef: ↑25 mar 2025, 22:35 Vanmorgen om 7u30 stond ICE13 (vertrekt 8:25) al aan het perron in Brussel-Zuid, met rode standlichten kant Brussel-Noord, en met heel wat opeenvolgende remproeven. Het lijkt er dus op dat ICE12 gisteren werd vervangen door een Eurostar-stel, en de ICE deze morgen werd opgestuurd naar Brussel, ofwel dat het stel de hele nacht aan perron 8 heeft gestaan in Brussel-Zuid.
-
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Sinds zaterdag rijdt er dagelijks een late ICE tussen Brussel en Frankfurt zoals op zondag. Let wel op dat deze in de winter (vanaf november) opnieuw enkel op zondag rijdt. Hopelijk wordt dat vanaf volgend jaar ergens dagelijks gedurende het hele jaar.
Ik zit momenteel op deze late trein richting Brussel en ben verbaasd over de bezetting. De trein is even druk als alle andere ICE’s op deze relatie. Dat had ik niet verwacht en daarom geen plaats gereserveerd. Bij het opstappen in Aken was het zoeken naar een vrije tweezit…
De trein in de andere richting was even goed gevuld, heb deze nog kunnen spotten in Aken.
Trouwens, tussen Brussel en Keulen rijdt er enkele minuten voor de ICE naar Frankfurt nog een Eurostar met eindbestemming Keulen. Die rijdt ook nog maar enkele maanden. Ook deze was behoorlijk gevuld (ik schat bezetting van 60% bij vertrek in Aken), maar logischerwijs niet even vol als de ICE net daarachter, omdat de Eurostar al een hoop reizigers heeft afgezet in Luik en ook in Aken waren er een 50-tal uitstappers (geen instappers).
Ik zit momenteel op deze late trein richting Brussel en ben verbaasd over de bezetting. De trein is even druk als alle andere ICE’s op deze relatie. Dat had ik niet verwacht en daarom geen plaats gereserveerd. Bij het opstappen in Aken was het zoeken naar een vrije tweezit…
De trein in de andere richting was even goed gevuld, heb deze nog kunnen spotten in Aken.
Trouwens, tussen Brussel en Keulen rijdt er enkele minuten voor de ICE naar Frankfurt nog een Eurostar met eindbestemming Keulen. Die rijdt ook nog maar enkele maanden. Ook deze was behoorlijk gevuld (ik schat bezetting van 60% bij vertrek in Aken), maar logischerwijs niet even vol als de ICE net daarachter, omdat de Eurostar al een hoop reizigers heeft afgezet in Luik en ook in Aken waren er een 50-tal uitstappers (geen instappers).
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Op zich een logische evolutie, de vraag naar zitplaatsen is enorm en de vloot is klein. Dan is de vloot beter benutten door latere treinen in te leggen de goedkoopste oplossing om het aanbod uit te breiden. Er zullen zo nog wel treinen bijkomen naar verschillende bestemmingen vanuit Brussel.trainlovertje schreef: ↑17 apr 2025, 23:03 Sinds zaterdag rijdt er dagelijks een late ICE tussen Brussel en Frankfurt zoals op zondag. Let wel op dat deze in de winter (vanaf november) opnieuw enkel op zondag rijdt. Hopelijk wordt dat vanaf volgend jaar ergens dagelijks gedurende het hele jaar.
Ik zit momenteel op deze late trein richting Brussel en ben verbaasd over de bezetting. De trein is even druk als alle andere ICE’s op deze relatie. Dat had ik niet verwacht en daarom geen plaats gereserveerd. Bij het opstappen in Aken was het zoeken naar een vrije tweezit…
De trein in de andere richting was even goed gevuld, heb deze nog kunnen spotten in Aken.
Trouwens, tussen Brussel en Keulen rijdt er enkele minuten voor de ICE naar Frankfurt nog een Eurostar met eindbestemming Keulen. Die rijdt ook nog maar enkele maanden. Ook deze was behoorlijk gevuld (ik schat bezetting van 60% bij vertrek in Aken), maar logischerwijs niet even vol als de ICE net daarachter, omdat de Eurostar al een hoop reizigers heeft afgezet in Luik en ook in Aken waren er een 50-tal uitstappers (geen instappers).
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Vanmiddag was een slechte dag voor de DB ICE-service.
ICE14 eindigde op Aachen Hbf om 1739 na een uur proberen om de eenheid te laten werken. ICE 19 startte op Aachen Hbf +7 met geen verbinding vanuit Brussel die ik kan vinden.
Een van de drie bochten op het traject Luik - Aachen Hbf werd bediend door AM80, waaronder 5038, wat de 1737 uit Aachen Hbf had moeten zijn.
ICE12 was +30 op Aachen Hbf (1844-1855) en had mensen langs de hele eerste klas staan - ik kon niet zien hoe de tweede klas was.
Tot dan toe was mijn terugreis van Praag naar Brussel over land redelijk goed verlopen.
ICE14 eindigde op Aachen Hbf om 1739 na een uur proberen om de eenheid te laten werken. ICE 19 startte op Aachen Hbf +7 met geen verbinding vanuit Brussel die ik kan vinden.
Een van de drie bochten op het traject Luik - Aachen Hbf werd bediend door AM80, waaronder 5038, wat de 1737 uit Aachen Hbf had moeten zijn.
ICE12 was +30 op Aachen Hbf (1844-1855) en had mensen langs de hele eerste klas staan - ik kon niet zien hoe de tweede klas was.
Tot dan toe was mijn terugreis van Praag naar Brussel over land redelijk goed verlopen.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Inderdaad, alle reizigers werden op naar IC417 (Kortrijk>Welkenraedt) doorverwezen. In Welkenraedt liet men de stoptrein 5041 naar Aachen wachten zodat de reizigers meekonden tot in Aachen zonder nog meer vertraging.
Volgens de omroep van de treinbegeleider op IC417 zouden reizigers met verdere aansluitingen het zien op te lossen met DB-personeel in Aachen...
Wel een pluim voor de treinbegeleider op Ic417 voor de aankondigingen in vier (!) talen. Ik denk enkel dat niemand zijn Duits begrepen heeft
Volgens de omroep van de treinbegeleider op IC417 zouden reizigers met verdere aansluitingen het zien op te lossen met DB-personeel in Aachen...
Wel een pluim voor de treinbegeleider op Ic417 voor de aankondigingen in vier (!) talen. Ik denk enkel dat niemand zijn Duits begrepen heeft

-
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Zo gaat het meestal als een ICE uitvalt, ze geven je een alternatieve reisweg tot Aachen en eens daar aangekomen ben je het probleem van de DB.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De 5019 zo te zien (normaliter vertrokken 4 minuten voor aankomst van de 417), die overigens was opgeheven tussen Luik en Welkenraedt.
-
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Tussen Luik en Welkenraedt reed vervangtrein E17319, in Welkenraedt werd er dan gewisseld van de break naar de I11'en.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Sommige mensen hier zullen niet weten dat er ten westen van Koln Hbf werkzaamheden (seinwezen) zijn waarbij treinen worden vervangen door bussen. ICE en Eurostar worden omgeleid, blijkbaar via Krefeld in plaats van de gebruikelijke omleiding in Rheydt. 5019 moet om 2022 in Aachen Hbf aankomen. De DB app toont een verbinding in Düsseldorf van 2239 tot 0000 met een aankomst in Frankfurt om 0313. Passagiers die naar Koeln gaan zouden tussen 2220 en 2235 zijn aangekomen.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De omleiding van de ICE is inderdaad via Neuss en Krefeld omdat de lijn er tot Horrem uit ligt. De 'gebruikelijke' alternatieve route via Rheydt Hbf (met kopmaken) komt bij Köln Ehrenfeld uit en dat is dus ook betrokken bij de vernieuwing van het Stellwerk.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Wat zijn jullie ervaringen met de bezetting in ICE-treinen tussen Brussel en Aachen? Raden jullie aan om een zitplaatsreservering te maken? (Ik dacht dat die niet inbegrepen was in de ticketprijs.)