Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2077
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door FLV-FGSP »

Dat zijn de KISS-treinstellen, vroeger van de Westbahn, een kleine serie en alleen geschikt voor 15kV.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

rvdborgt schreef: 15 jan 2025, 07:53 De 2829 reed met 2 stuurstanden M7 (volgens NMBS-app beide gemotoriseerd) en 2 M4's (A+B) ertussenin.
Dat is een nieuwe trend, zijn 1/2 van die stellen aanwezig op de 28XX-verbinding sinds vorige week. Het betreft telkens M7 Bmx + M4 A + M4 B + M7 BDx/BVx, de NMBS-app kan geen gewone stuurposten M7 weergeven om onbekende redenen...
Afbeelding
koeleboe1
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door koeleboe1 »

trainfan03 schreef: 15 jan 2025, 11:54
Dat is een nieuwe trend, zijn 1/2 van die stellen aanwezig op de 28XX-verbinding sinds vorige week. Het betreft telkens M7 Bmx + M4 A + M4 B + M7 BDx/BVx, de NMBS-app kan geen gewone stuurposten M7 weergeven om onbekende redenen...
Afbeelding
Die interface ken ik niet, is die publiekelijk, welke website? :D
Laatst gewijzigd door koeleboe1 op 18 jan 2025, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
260689
Berichten: 3760
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

koeleboe1 schreef: 18 jan 2025, 12:47
trainfan03 schreef: 15 jan 2025, 11:54
Dat is een nieuwe trend, zijn 1/2 van die stellen aanwezig op de 28XX-verbinding sinds vorige week. Het betreft telkens M7 Bmx + M4 A + M4 B + M7 BDx/BVx, de NMBS-app kan geen gewone stuurposten M7 weergeven om onbekende redenen...
Afbeelding
Die interface ken ik niet, is die publiekelijk? :D
Die rijd al meer of een jaar zo rond die samenstelling.
koeleboe1
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door koeleboe1 »

260689 schreef: 18 jan 2025, 12:57
koeleboe1 schreef: 18 jan 2025, 12:47
trainfan03 schreef: 15 jan 2025, 11:54
Dat is een nieuwe trend, zijn 1/2 van die stellen aanwezig op de 28XX-verbinding sinds vorige week. Het betreft telkens M7 Bmx + M4 A + M4 B + M7 BDx/BVx, de NMBS-app kan geen gewone stuurposten M7 weergeven om onbekende redenen...
Afbeelding
Die interface ken ik niet, is die publiekelijk? :D
Die rijd al meer of een jaar zo rond die samenstelling.
Dat weet ik natuurlijk ;-) ik doelde eerder op de website zelf.

EDIT: gevonden
dentheo
Berichten: 8270
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

koeleboe1 schreef: 18 jan 2025, 12:59
Dat weet ik natuurlijk ;-) ik doelde eerder op de website zelf.

EDIT: gevonden
Maar dan weten wij het nog niet !!
Theo
Groeten vanop de Heide
ovspotter_be
Berichten: 1168
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ovspotter_be »

Shrek schreef: 14 mei 2025, 18:48 Ik heb de indruk dat alle 1e klasse rijtuigen intussen geleverd zijn maar dat de 2e klasse achterblijven.
Zou dit gaan over de M7BD waar ze nog bezig zijn met leveringen en goedkeuringen?
BVG1988
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

Ik heb in Schaarbeek een M7BD zien passeren deze morgen in een vierdelige stam.
Bijlagen
P1390710.JPG
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
klaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door klaas »

BVG1988 schreef: 14 mei 2025, 21:14 Ik heb in Schaarbeek een M7BD zien passeren deze morgen in een vierdelige stam.
Ik kan er met mijn (niet-cheminot) hoofd niet bij wie dit als een goed idee bestempelde. De IC 21XX naar Luxemburg (dat met M7 + M6X + HLE 13
gereden wordt) rijdt al maanden zonder fiets- en PBM-plaatsen rond, terwijl dit een lijn met veel (fiets)toerisme is, en er eigenlijk geen redelijke alternatieven zijn. Waarom dat de eerste M7BD-rijtuigen eerst in een homogene M7-stam (dat al een fietscompartiment heeft) terechtkomen in plaats van op bijvoorbeeld deze verbinding... Mij een raadsel.
ovspotter_be
Berichten: 1168
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ovspotter_be »

Zou de BD al toegelaten zijn in het Groothertogdom Luxemburg?
desirootje
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

ovspotter_be schreef: 16 mei 2025, 09:15 Zou de BD al toegelaten zijn in het Groothertogdom Luxemburg?
Exact, ze lijken al moeite te hebben om hier rond te rijden, ik denk niet dat de Luxemburgse homologatie veel beter gaat...
Mss dat ze een M7B kunnen vervangen met een M6Bd uit een binnenlandse stam, die dan weer vervangen wordt met een M7Bd. Dat rangeren zal wel niet vanzelfsprekend zijn en ik begrijp het wel als ze dit pas willen doen wanneer er genoeg Bd's zijn om al die stammen tegelijk te doen.
rvdborgt
Berichten: 4667
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

klaas schreef: 16 mei 2025, 09:12
BVG1988 schreef: 14 mei 2025, 21:14 Ik heb in Schaarbeek een M7BD zien passeren deze morgen in een vierdelige stam.
Ik kan er met mijn (niet-cheminot) hoofd niet bij wie dit als een goed idee bestempelde. De IC 21XX naar Luxemburg (dat met M7 + M6X + HLE 13
gereden wordt) [...]
Er rijden helaas ook nog steeds redelijk veel Desiro's naar Luxemburg. Daar zijn wel een paar fietsplaatsen maar het houdt ook niet over.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5460
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

In dezelfde logica snap ik ook nog altijd niet waarom M7's in allerlei geuren en kleuren verschijnen overal te lande, terwijl de IC Oostende - Eupen nog altijd met gemengde stammen rijdt en vooral ook te weinig capaciteit heeft daardoor. Op parallelle verbindingen zoals Blankenberge - Genk is 10 à 11 M7 de norm tijdens de spits en andere drukke momenten.
klaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door klaas »

Steve schreef: 16 mei 2025, 11:13 In dezelfde logica snap ik ook nog altijd niet waarom M7's in allerlei geuren en kleuren verschijnen overal te lande, terwijl de IC Oostende - Eupen nog altijd met gemengde stammen rijdt en vooral ook te weinig capaciteit heeft daardoor. Op parallelle verbindingen zoals Blankenberge - Genk is 10 à 11 M7 de norm tijdens de spits en andere drukke momenten.
Tot voor kort had dit als voordeel dat de aangepaste I10's (en sinds kort ook de aangepaste I11) fietsplaatsen hebben, terwijl de M7's dit niet hadden (want geen stuurposten in deze combinatie). Sinds de intrede van de M7BD hoeft dit geen argument meer te zijn (al zijn er waarschijnlijk nog niet genoeg voor én de IC Brussel - Luxemburg, én de IC Eupen - Oostende).
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainfan03 »

Wat ik hier ook wel raar om vindt, is dat er nu samenstellingen zijn M7 BDx + M7 AB + M7 BD + M7 Bmx, is dat dan niet overkill aan fietsplaatsen?
Plaats reactie