Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dat zijn de KISS-treinstellen, vroeger van de Westbahn, een kleine serie en alleen geschikt voor 15kV.
- trainfan03
Dat is een nieuwe trend, zijn 1/2 van die stellen aanwezig op de 28XX-verbinding sinds vorige week. Het betreft telkens M7 Bmx + M4 A + M4 B + M7 BDx/BVx, de NMBS-app kan geen gewone stuurposten M7 weergeven om onbekende redenen...

Die interface ken ik niet, is die publiekelijk, welke website?trainfan03 schreef: ↑15 jan 2025, 11:54
Dat is een nieuwe trend, zijn 1/2 van die stellen aanwezig op de 28XX-verbinding sinds vorige week. Het betreft telkens M7 Bmx + M4 A + M4 B + M7 BDx/BVx, de NMBS-app kan geen gewone stuurposten M7 weergeven om onbekende redenen...
![]()

Laatst gewijzigd door koeleboe1 op 18 jan 2025, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Die rijd al meer of een jaar zo rond die samenstelling.koeleboe1 schreef: ↑18 jan 2025, 12:47Die interface ken ik niet, is die publiekelijk?trainfan03 schreef: ↑15 jan 2025, 11:54
![]()
![]()
Dat weet ik natuurlijk260689 schreef: ↑18 jan 2025, 12:57Die rijd al meer of een jaar zo rond die samenstelling.koeleboe1 schreef: ↑18 jan 2025, 12:47Die interface ken ik niet, is die publiekelijk?trainfan03 schreef: ↑15 jan 2025, 11:54
![]()
![]()

EDIT: gevonden
-
Re: Ongewone samenstelling.
Zou dit gaan over de M7BD waar ze nog bezig zijn met leveringen en goedkeuringen?
-
- Contacteer:
Ik heb in Schaarbeek een M7BD zien passeren deze morgen in een vierdelige stam.

Ik kan er met mijn (niet-cheminot) hoofd niet bij wie dit als een goed idee bestempelde. De IC 21XX naar Luxemburg (dat met M7 + M6X + HLE 13
gereden wordt) rijdt al maanden zonder fiets- en PBM-plaatsen rond, terwijl dit een lijn met veel (fiets)toerisme is, en er eigenlijk geen redelijke alternatieven zijn. Waarom dat de eerste M7BD-rijtuigen eerst in een homogene M7-stam (dat al een fietscompartiment heeft) terechtkomen in plaats van op bijvoorbeeld deze verbinding... Mij een raadsel.
-
-
Exact, ze lijken al moeite te hebben om hier rond te rijden, ik denk niet dat de Luxemburgse homologatie veel beter gaat...ovspotter_be schreef: ↑16 mei 2025, 09:15 Zou de BD al toegelaten zijn in het Groothertogdom Luxemburg?
Mss dat ze een M7B kunnen vervangen met een M6Bd uit een binnenlandse stam, die dan weer vervangen wordt met een M7Bd. Dat rangeren zal wel niet vanzelfsprekend zijn en ik begrijp het wel als ze dit pas willen doen wanneer er genoeg Bd's zijn om al die stammen tegelijk te doen.
Er rijden helaas ook nog steeds redelijk veel Desiro's naar Luxemburg. Daar zijn wel een paar fietsplaatsen maar het houdt ook niet over.
In dezelfde logica snap ik ook nog altijd niet waarom M7's in allerlei geuren en kleuren verschijnen overal te lande, terwijl de IC Oostende - Eupen nog altijd met gemengde stammen rijdt en vooral ook te weinig capaciteit heeft daardoor. Op parallelle verbindingen zoals Blankenberge - Genk is 10 à 11 M7 de norm tijdens de spits en andere drukke momenten.
Tot voor kort had dit als voordeel dat de aangepaste I10's (en sinds kort ook de aangepaste I11) fietsplaatsen hebben, terwijl de M7's dit niet hadden (want geen stuurposten in deze combinatie). Sinds de intrede van de M7BD hoeft dit geen argument meer te zijn (al zijn er waarschijnlijk nog niet genoeg voor én de IC Brussel - Luxemburg, én de IC Eupen - Oostende).Steve schreef: ↑16 mei 2025, 11:13 In dezelfde logica snap ik ook nog altijd niet waarom M7's in allerlei geuren en kleuren verschijnen overal te lande, terwijl de IC Oostende - Eupen nog altijd met gemengde stammen rijdt en vooral ook te weinig capaciteit heeft daardoor. Op parallelle verbindingen zoals Blankenberge - Genk is 10 à 11 M7 de norm tijdens de spits en andere drukke momenten.
- trainfan03
Wat ik hier ook wel raar om vindt, is dat er nu samenstellingen zijn M7 BDx + M7 AB + M7 BD + M7 Bmx, is dat dan niet overkill aan fietsplaatsen?