klaas schreef: ↑16 mei 2025, 11:18
Tot voor kort had dit als voordeel dat de aangepaste I10's (en sinds kort ook de aangepaste I11) fietsplaatsen hebben, terwijl de M7's dit niet hadden (want geen stuurposten in deze combinatie). Sinds de intrede van de M7BD hoeft dit geen argument meer te zijn (al zijn er waarschijnlijk nog niet genoeg voor én de IC Brussel - Luxemburg, én de IC Eupen - Oostende).
Daar is verandering in op komst. De grafieken vanaf 15 juni voorzien op de reeks 5xx (Oostende-Eupen) volgende samenstelling: HLE 18+ 3M7B + 3M7AB+ 1M7BD+ 1I10 +2I11 + HLE18
Dit is nog niet definitief. Vraag me niet waarom deze samenstelling en geen homogene stam
klaas schreef: ↑16 mei 2025, 11:18
Tot voor kort had dit als voordeel dat de aangepaste I10's (en sinds kort ook de aangepaste I11) fietsplaatsen hebben, terwijl de M7's dit niet hadden (want geen stuurposten in deze combinatie). Sinds de intrede van de M7BD hoeft dit geen argument meer te zijn (al zijn er waarschijnlijk nog niet genoeg voor én de IC Brussel - Luxemburg, én de IC Eupen - Oostende).
Daar is verandering in op komst. De grafieken vanaf 15 juni voorzien op de reeks 5xx (Oostende-Eupen) volgende samenstelling: HLE 18+ 3M7B + 3M7AB+ 1M7BD+ 1I10 +2I11 + HLE18
Dit is nog niet definitief. Vraag me niet waarom deze samenstelling en geen homogene stam
Maar nogmaals de vraag: waarom extra fietsplaatsen op een trein die al fietsplaatsen heeft in plaats van eerste fietsplaatsen op een trein die er nu nog geen heeft (en waar wel vraag naar is)?
Met die BD erbij krijg je wel een dienstafdeling voor het treinpersoneel, dus dan zou je hopelijk minder moeten zien dat er een heel rijtuig (vaak een I11 achteraan de trein) is afgesloten voor de rugzakken van de treinbegeleiders.
ovspotter_be schreef: ↑17 mei 2025, 10:16
Met die BD erbij krijg je wel een dienstafdeling voor het treinpersoneel, dus dan zou je hopelijk minder moeten zien dat er een heel rijtuig (vaak een I11 achteraan de trein) is afgesloten voor de rugzakken van de treinbegeleiders.
Er zijn al in alle stammen van de Eupenaar dienstafdelingen voorzien, al vind ik het woord dienstafdeling een duur woord voor een hok waar net de rugzak in past (al weten veel treinbegeleiders dus echt niet dat deze bestaan). Met de M7 BDUH is er wel een volwaardige dienstafdeling voor de treinbegeleiders (al kunnen ze niet omroepen vanuit de afdeling, wel er vlak naast).
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Het bestaan van dit ene kastje voor de rugzak is inderdaad bij velen niet gekend en ik ben er zelf nog geen tegengekomen maar ben zelf enorm benieuwd of alles er in past.
Daarnaast heb je in de I10 ook wel een dienstafdeling maar dit is een omgebouwde toilet en vinden de meeste collega's ook niet echt aangenaam.
ovspotter_be schreef: ↑19 mei 2025, 18:34
Het bestaan van dit ene kastje voor de rugzak is inderdaad bij velen niet gekend en ik ben er zelf nog geen tegengekomen maar ben zelf enorm benieuwd of alles er in past.
Daarnaast heb je in de I10 ook wel een dienstafdeling maar dit is een omgebouwde toilet en vinden de meeste collega's ook niet echt aangenaam.
Ik doelde inderdaad op het omgebouwde toilet dat in mijn ogen geen dienstafdeling is maar puur een plek voor je spullen veilig weg te zetten, want het is gewoon klein, ongezellig en onhandig.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Toch iets vreemd: hoewel de percentage van de geleverde "B"s bijna 100% bereikt, wat niet het geval is met de "AB"s, bestaat een van de stammen in dienst tussen Brussel en Luxemburg (treinummers 21xy) uit 4 "AB"s in plaats van 2 "AB"s en 2 "B"s (plus natuurlijk een M6 Bx).
Inderdaad, dit is toch moeilijk te verzoenen met de vaststelling dat er op verschillende verbindingen te veel AB's zitten. Of zitten de verhoudingen in de bestelde rijtuigen dan ook zo scheef? Zo zag ik al samenstellingen op de IC1 met 4 (!) AB's, met telkens dan nog eens een stiltezone onderaan.
Toch iets vreemd: hoewel de percentage van de geleverde "B"s bijna 100% bereikt, wat niet het geval is met de "AB"s, bestaat een van de stammen in dienst tussen Brussel en Luxemburg (treinummers 21xy) uit 4 "AB"s in plaats van 2 "AB"s en 2 "B"s (plus natuurlijk een M6 Bx).
vg
Pierre
Jamaar bij die B moet je ook alle BD, BV,B.... bijtellen. Dan zie je net dat er in verhouding nog veel 2e klasse moet geleverd worden.
Laat ons eerlijk zijn, er wordt bij het vormen van de meeste treinen gewoon absoluut niet gekeken naar plaatsing van de rijtuigen.
Daar is geen tijd, geen personeel en geen geld voor.
Klassiekje schreef: ↑21 mei 2025, 11:36
Laat ons eerlijk zijn, er wordt bij het vormen van de meeste treinen gewoon absoluut niet gekeken naar plaatsing van de rijtuigen.
Daar is geen tijd, geen personeel en geen geld voor.
De plaatsing inderdaad niet, maar de samenstelling zeer zeker wel. Als die BD's beginnen instromen kan je er zeker van zijn dat ze min of meer evenredig over de stammen verdeeld worden zodat er B's vrijkomen om de stammen waar er teveel AB's zijn weer in evenwicht te brengen.
Op de IC03 Genk - Blankenberge zie je nog heel veel M6 en M7 gewoon door elkaar. Daarnaast zie ik toch ook al regelmatig defecte deuren. Het zal dus niet alleen aan de levering liggen, maar ook aan de opvolging van defecten dat men nog niet in 100% homegene stammen rijdt.
ToMiKoN schreef: ↑21 mei 2025, 21:04
Op de IC03 Genk - Blankenberge zie je nog heel veel M6 en M7 gewoon door elkaar. Daarnaast zie ik toch ook al regelmatig defecte deuren. Het zal dus niet alleen aan de levering liggen, maar ook aan de opvolging van defecten dat men nog niet in 100% homegene stammen rijdt.
Die zijn denk ik bedoelt om met M6 samen te rijden om zo locomotieven vrij te spelen en de heterogene stammen verder te testen. Alle stammen horen M6+M7 BMx te zijn, al is het soms moeilijk om een gemoderniseerde M6 B te veronderscheiden van een M7 B. De deurdefecten zijn niet meer dan kinderziektes.