ETCS in België
Re: ETCS in België
Voor de operatoren zou dat hetzelfde betekenen als dat ze niet binnen mogen zonder ETCS: ze zouden de traffiek gewoon laten vallen en er zou meer transport verhuizen naar alternatieven.
-
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ETCS in België
Zoals ik het zie zouden ze vooral hun concurrentiepositie verslechteren tegenover andere operatoren. Het is immers niet dat ze niet meer binnen mogen, ze moeten alleen maar meer betalen aan Infrabel en dus meer aanrekenen aan hun klanten. Maar een klant die gekozen heeft voor spoorvervoer heeft daarvoor investeringen moeten doen, en zal dus niet zo licht overstappen naar een andere vervoersmodus. Overstappen naar een andere operator is dan simpeler.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: ETCS in België
Heel veel van die operatoren leasen hun locomotieven en het is daar dat er een tekort is aan geschikt materiaal om mee rond te rijden. Dus je moet de schuld deels bij die leasing bedrijven leggen die niet tijdig klaar zijn om voldoende locomotieven te voorzien met ETCS.
-
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ETCS in België
"Schuld" is een ongelukkig woord, en eigenlijk weinig relevant. Er is een kromme situatie, en de vraag is wat daar aan te doen valt. Er bestaan natuurlijk geen wonderoplossingen op 1-2-3, maar het verhogen van de kost voor de operatoren zal wel de druk verhogen. Ook op de leasingmaatschappijen. Zo werkt nu eenmaal de vrije markt, tot spijt van wie 't benijdt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: ETCS in België
Le Soir schrijft dit:
SNCF verwacht dus pas op z'n vroegst tegen het einde van 2029 beschikking te hebben over HST-materieel dat is voorzien van ETCS. Als men in België echter per eind 2027 ETCS verplicht stelt, betekent dat dat er gedurende minstens 2 jaar geen SNCF-HSTs meer in Brussel te zien zullen zijn?Justification : une partie des trains internationaux à grande vitesse n’est pas équipée et la Belgique pourrait perdre 30 % du trafic potentiel (seul 70 % du matériel roulant est équipé) mais, surtout, peut-on lire dans une note remise à l’exécutif, « par le choix fait à ce stade par SNCF Voyageurs de ne pas équiper son matériel actuel en ETCS et de ne pas envisager de faire circuler du matériel équipé de l’ETCS en Belgique avant fin 2029, au mieux. Du côté des opérateurs pour lequel un retrofit est en cours, un taux d’équipement suffisant peut être atteint à la fin 2027 ».
Re: ETCS in België
Aangezien de shift richting spoor onvoldoende is kan je nu onmogelijk die operatoren gaan straffen want anders is de enige winnaar de vrachtwagen.jan_olieslagers schreef: ↑17 mei 2025, 21:00 "Schuld" is een ongelukkig woord, en eigenlijk weinig relevant. Er is een kromme situatie, en de vraag is wat daar aan te doen valt. Er bestaan natuurlijk geen wonderoplossingen op 1-2-3, maar het verhogen van de kost voor de operatoren zal wel de druk verhogen. Ook op de leasingmaatschappijen. Zo werkt nu eenmaal de vrije markt, tot spijt van wie 't benijdt.
Re: ETCS in België
Goeie vraag! Mss komt er een doorschuifactie op gang, maar zoveel materieel met ETCS hebben ze nu ook weer niet.AlexNL schreef: ↑18 mei 2025, 00:55 SNCF verwacht dus pas op z'n vroegst tegen het einde van 2029 beschikking te hebben over HST-materieel dat is voorzien van ETCS. Als men in België echter per eind 2027 ETCS verplicht stelt, betekent dat dat er gedurende minstens 2 jaar geen SNCF-HSTs meer in Brussel te zien zullen zijn?
Mss speculeren de Galliërs op een tweede uitstel? Dit eerste uitstel is in gang gezet door Franse diplomaten.
-
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: ETCS in België
Daar zou ik mee instemmen als er geen enkele operator ETCS-geschikte locomotieven kon aanbieden, en dat zou me toch een beetje verwonderen. Door een extra kost in te voeren voor niet-ETCS materiaal zal men die operatoren belonen die wel de vereiste investeringen hebben gedaan. En nogmaals: een eindafnemer van goederenvervoer zal, als er eenmaal investeringen zijn gedaan voor spoorvervoer, die niet zo gauw opgeven. Overstappen naar een minder dure operator is dan heel wat simpeler en goedkoper. De echte winnaar is dus niet de vrachtwagen maar wel de "goede" treinoperator.Steven schreef: ↑18 mei 2025, 05:02Aangezien de shift richting spoor onvoldoende is kan je nu onmogelijk die operatoren gaan straffen want anders is de enige winnaar de vrachtwagen.jan_olieslagers schreef: ↑17 mei 2025, 21:00 "Schuld" is een ongelukkig woord, en eigenlijk weinig relevant. Er is een kromme situatie, en de vraag is wat daar aan te doen valt. Er bestaan natuurlijk geen wonderoplossingen op 1-2-3, maar het verhogen van de kost voor de operatoren zal wel de druk verhogen. Ook op de leasingmaatschappijen. Zo werkt nu eenmaal de vrije markt, tot spijt van wie 't benijdt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 926
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: ETCS in België
Jan, hoeveel spooraansluitingen zijn er verdwenen in de laatste jaren, of zijn al jaren niet meer of soms zelfs nooit gebruikt? De spoorsector zou er niet uit winnen tenzij je de toeslag laag genoeg houdt, maar dan is het effect er ook amper. Ik vind het ook oneerlijk dat we ze hun gang moeten laten gaan, maar het zijn momenteel te veel operatoren om ze allemaal te straffen zonder de hele sector te straffen.jan_olieslagers schreef: ↑18 mei 2025, 22:41 Daar zou ik mee instemmen als er geen enkele operator ETCS-geschikte locomotieven kon aanbieden, en dat zou me toch een beetje verwonderen. Door een extra kost in te voeren voor niet-ETCS materiaal zal men die operatoren belonen die wel de vereiste investeringen hebben gedaan. En nogmaals: een eindafnemer van goederenvervoer zal, als er eenmaal investeringen zijn gedaan voor spoorvervoer, die niet zo gauw opgeven. Overstappen naar een minder dure operator is dan heel wat simpeler en goedkoper. De echte winnaar is dus niet de vrachtwagen maar wel de "goede" treinoperator.
Re: ETCS in België
SNCF wilt zeker nog een langer uitstel, maar dat zal er dan sowieso helemaal anders uitzien.FLV-FGSP schreef: ↑18 mei 2025, 08:50Goeie vraag! Mss komt er een doorschuifactie op gang, maar zoveel materieel met ETCS hebben ze nu ook weer niet.AlexNL schreef: ↑18 mei 2025, 00:55 SNCF verwacht dus pas op z'n vroegst tegen het einde van 2029 beschikking te hebben over HST-materieel dat is voorzien van ETCS. Als men in België echter per eind 2027 ETCS verplicht stelt, betekent dat dat er gedurende minstens 2 jaar geen SNCF-HSTs meer in Brussel te zien zullen zijn?
Mss speculeren de Galliërs op een tweede uitstel? Dit eerste uitstel is in gang gezet door Franse diplomaten.
Nu is er een uitstel voor het hele netwerk, waardoor Infrabel de TBL1+ 2 jaar langer in dienst moet houden. Gelukkig is de meerkost hiervan heel erg laag, het ligt immers overal en zolang er geen grote wijzigingen zijn aan de seininrichting kan het ook gewoon blijven liggen.
Tot eind 2027 zijn er niet veel grote aanpassingen voorzien, waardoor er dus niet veel TBL1+ moet vervangen worden.
Na 2027 is het helemaal anders, dan plannen we immers op relatief grote schaal de ETCS1 LS te vervangen door ETCS2 terwijl ook de laatste stukken relais-seininrichting worden vervangen door digitale systemen. Op dat moment toch TBL1+ voorzien op die nieuwe seinen zou bakken geld kosten en gaat dus hopelijk niet gebeuren.
Als de Fransen toch hun slag thuishalen zal het volgens mij een lokale uitzondering zijn die enkel geldt op L96N en de inrit van Brussel-Zuid.
Op de rest van het net zal het dan in ETCS moeten zodat TBL1+, en op sommige plaatsen zelfs de laterale seinen, weg kunnen.