Treinmateriaal internationaal verkeer

Harshan
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

groentje schreef: 14 jun 2025, 13:15 Een paar weken nam ik die trein tijdens het weekend, waar lijn 162 eruit lag voor werken, en eerlijk gezegd, die trein was toch behoorlijk gevuld, ondanks de twee-uursdienst.
Waarom wil de NMBS de frequentie van de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg in het weekend en feestdagen niet verhogen? Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
Harshan
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

260689 schreef: 14 jun 2025, 14:08 Er reden vroeger een P trein Gouvy - Luik - Brussel bestaand uit 8xI11 +T13. Deze ging dan ook via L2. Dus als m'n dubbeldekkers erop zou zetten trekt dat volk aan.
Dat is toch goed als men dubbeldekstreinen inzet op de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg? Zo zijn we verlost van de metro's van de NMBS.
trainlovertje
Berichten: 2716
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door trainlovertje »

Harshan schreef: 14 jun 2025, 14:09 Waarom wil de NMBS de frequentie van de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg in het weekend en feestdagen niet verhogen?
Omdat dat geld kost en er steeds moet nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert.
Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
In de week rijdt die trein maar tot Luik, omdat dat een omloop uitspaart. Wederom: er moet steeds nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert. Dat was zeg maar de voorwaarde van NMBS toen er beslist werd elk uur te gaan rijden op L42. Er rijden in de week trouwens al meer andere treinen tot Liers, waardoor deze eenvoudiger geschrapt kan worden op dat stuk. De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13079
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.
trainlovertje
Berichten: 2716
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 14 jun 2025, 14:34
trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.
Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:36
Shrek schreef: 14 jun 2025, 14:34
trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.
Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?
Neen, alles gebeurt in Kinkempois.
Plaats reactie