Door de centralisering is de lokale kennis inderdaad fel teruggelopen, dat zal moeilijk zijn om bij te spijkeren, omdat ze nu een groter gebied bedienen.
Ik weet niet of het programma vlot aan te passen is voor bepaalde voorgespeelde "handigheidjes" of dat die steeds volledig manueel uitgevoerd moeten worden.
Anderzijds vrees ik dat dat door "procedures" misschien verboden wordt.
Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
-
- Berichten: 3991
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Dat klinkt allemaal best logisch in de oren van deze buitenstaander, maar net zoals de teloorgang van de loketten is ook dit een algemene trend in de hele maatschappij en economie: schaalvergroting, strakkere toepassing van procedures en regels. Dat ziet ge op de autokeuring en bij de fiscus en op de luchthaven ook gebeuren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Hier sluit ik me bij aan. Seingevers kennen hun zone niet meer omdat ze veel te groot is. Er wordt niks meer in realtime aangepast waardoor je de meest absurde situaties krijgt.Tim schreef: ↑15 jun 2025, 14:47Vind je? Ik vond dat het 15 jaar geleden toch een pak vlotter verliep, althans voor goederentreinen. Toen werd je nog dikwijls opgebeld door de seingever met de mededeling "als je vlot blijft doorrijden steek ik je nog voor de stoptrein". De seingevers kenden hun station ook door en door en durfden meer initiatief nemen. Nu laat men alles aan de computer over en gaat het maar op zijn beloop...Shrek schreef: ↑14 jun 2025, 21:25Het is een enorme verbetering èn een gigantische besparing tegelijk.Klassiekje schreef: ↑14 jun 2025, 19:27 Ik zou de centralisering van de seinhuizen nu niet echt een verbetering noemen...
Treinen die op tijd rijden worden constant achter (zelfs zwaar) vertraagde treinen getrokken. Overal timers op de seinen waardoor je nog amper vlot aan het perron kan komen met alweer vertraging tot gevolg.
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Klopt volledig. Mooi voorbeeld nog afgelopen zaterdag, ik was met mijn goederentrein onderweg naar La Louvière. Daar het redelijk rustig was, was ik 15 minuten voor uur. In Lembeek stond het sein rood, en mocht ik 15 minuten wachten op de IC naar La Louvière. "Want dat is zo voorzien in de grafieken". Hadden ze me laten rijden zoals ze vroeger zouden gedaan hebben had die IC me in de verste verte zelf niet ingehaald.Klassiekje schreef: ↑15 jun 2025, 19:43Hier sluit ik me bij aan. Seingevers kennen hun zone niet meer omdat ze veel te groot is. Er wordt niks meer in realtime aangepast waardoor je de meest absurde situaties krijgt.Tim schreef: ↑15 jun 2025, 14:47Vind je? Ik vond dat het 15 jaar geleden toch een pak vlotter verliep, althans voor goederentreinen. Toen werd je nog dikwijls opgebeld door de seingever met de mededeling "als je vlot blijft doorrijden steek ik je nog voor de stoptrein". De seingevers kenden hun station ook door en door en durfden meer initiatief nemen. Nu laat men alles aan de computer over en gaat het maar op zijn beloop...
Treinen die op tijd rijden worden constant achter (zelfs zwaar) vertraagde treinen getrokken. Overal timers op de seinen waardoor je nog amper vlot aan het perron kan komen met alweer vertraging tot gevolg.
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Dat het 15 jaar geleden vlotter loop wil ik gerust geloven, maar de concentratie van de seinhuizen is daar niet schuldig aan.Tim schreef: ↑15 jun 2025, 14:47Vind je? Ik vond dat het 15 jaar geleden toch een pak vlotter verliep, althans voor goederentreinen. Toen werd je nog dikwijls opgebeld door de seingever met de mededeling "als je vlot blijft doorrijden steek ik je nog voor de stoptrein". De seingevers kenden hun station ook door en door en durfden meer initiatief nemen. Nu laat men alles aan de computer over en gaat het maar op zijn beloop...Shrek schreef: ↑14 jun 2025, 21:25Het is een enorme verbetering èn een gigantische besparing tegelijk.Klassiekje schreef: ↑14 jun 2025, 19:27 Ik zou de centralisering van de seinhuizen nu niet echt een verbetering noemen...
Vooreerst is er het toegenomen reizigerstreinverkeer, op bijvoorbeeld Antwerpen-Lier-Hasselt is er op het hele traject een reizigerstrein per uur meer dan toen. Maar ook op Leuven-Ottignies, Brussel-Mons, Namen-Dinant,.... rijden er meer passagierstreinen dan toen "in de weg" van de goederen.
Daarnaast zijn goederentreinen een stuk langer geworden waardoor de uitwijkmogelijkheden heel erg beperkt zijn. Je kan niet zomaar een goederentrein voor uur laten rijden als je niet zeker weet waar je een spoor van 750m vrij hebt om hem eventueel te parkeren.
Ook is er tegenwoordig veel minder tolerantie om passagierstreinen vertraging te geven. Men geeft bewust liever een HKM +15 dan een HKV +5. Vroeger kon een lokale blok daar inderdaad en stoemelings tegen zondigen, tegenwoordig is dat allemaal geregistreerd en moet het verantwoord worden. Dat heeft niets te maken met waar die blok zich bevindt, maar wel met het bewust correcter implementeren van de voorschriften.
Het enige waar ik je wel gelijk in geef is de kennis van de zone, vroeger had je inderdaad mensen die al 30 jaar op het seinhuis zaten en daardoor alles kenden. Maar die mensen gingen sowieso vertrekken, de hele concentratie van de seinhuizen volgde immers bewust het ritme van de pensioneringen van die oude seingevers. Had je hun opvolgers in kleine seinhuisjes gezet ipv in de grote seinzalen, had er even goed dat verlies van kennis geweest. Intussen gaat het trouwens op vele plaatsen al beter en beginnen al die nieuw aangeworven mensen uit de periode 2015-2020 hun zaak ook wel onder de knie te krijgen.
Dat de timers op sommige plaatsen beter afgesteld kunnen worden ga ik niet tegenspreken. Maar die aanpassingen gebeuren ook gewoon. Regelmatig krijgen de mensen die de EBP/TMS programmeren vragen van de traffic controllers om dat soort zaken aan te passen.Klassiekje schreef: ↑15 jun 2025, 19:43 Hier sluit ik me bij aan. Seingevers kennen hun zone niet meer omdat ze veel te groot is. Er wordt niks meer in realtime aangepast waardoor je de meest absurde situaties krijgt.
Treinen die op tijd rijden worden constant achter (zelfs zwaar) vertraagde treinen getrokken. Overal timers op de seinen waardoor je nog amper vlot aan het perron kan komen met alweer vertraging tot gevolg.
Maar anderzijds is het -weer door dat toegenomen treinverkeer- dikwijls ook gewoon niet mogelijk om seinen "te" vroeg open te zetten. De situatie van 20 jaar geleden bestaat niet meer, maar dat is niet de schuld van de concentratie van de seinhuizen.
-
- Berichten: 3991
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Dat is precies wat ik ook bedoelde met de maatschappelijke evolutie - en het is in mijn ogen geen vooruitgang, allesbehalve!tegenwoordig is dat allemaal geregistreerd en moet het verantwoord worden. Dat heeft niets te maken met waar die blok zich bevindt, maar wel met het bewust correcter implementeren van de voorschriften.
Maar nogmaals, het is een algemeen fenomeen, in de hele samenleving, ook bij de autokeuring en bij de verzekeringen ziet men dat er veel meer volgens het boexke wordt gehandeld, met minder ruimte om al eens een oog dicht te knijpen.
En inderdaad, de infrastructuur wordt veel intensiever benut dan vroeger, wat eigenlijk een goede zaak is, maar ook dat beperkt de ruimte voor pragmatische actie. Vol is nu eenmaal vol.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
En dat is iets dat ik absoluut niet kunnen vind en waar goederen SO's meer klacht tegen Infrabel zouden moeten neerleggen. Tenslotte betalen ze ook voor hun rijpaden en zouden ze op dezelfde manier moeten behandeld worden zoals reizigerstreinen, iets wat bij Prorail wel het geval is.
-
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Ik begrijp uiteraard dat het verkeer is toegenomen maar ik hoop altijd op iets meer flexibiliteit ipv rigiditeit eigenlijk.
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
De vertegenwoordigers van die SO's vinden dat geen prioriteit. Zij hameren veel meer op goede rijpaden overdag, betere planning van TLO's, 750m ontvangstsporen, meer ontvangstsporen,... Stiptheid in België is voor hen veel minder belangrijk en laten we eerlijk zijn, het gaat nooit om exorbitante vertragingen. 5 minuten hier of 10 minuten daar zijn enkel ergerlijk voor de bestuurders, maar de dispatchers en klanten kunnen er perfect mee leven.Tim schreef: ↑17 jun 2025, 17:39En dat is iets dat ik absoluut niet kunnen vind en waar goederen SO's meer klacht tegen Infrabel zouden moeten neerleggen. Tenslotte betalen ze ook voor hun rijpaden en zouden ze op dezelfde manier moeten behandeld worden zoals reizigerstreinen, iets wat bij Prorail wel het geval is.