Basel is een low-cost luchthaven zoals Charleroi, en EasyJet is een low-costmaatschappij zoals Ryanair.
Een bizarre luchthaven overigens want ze ligt op Frans grondgebied en in het Franse luchtruim, maar Zwitsers konden er altijd heen zonder douanecontrole, ook voor Schengen. Er is dan ook een aparte Zwitserse terminal.
Zurich: business business business.
Geneve: Politiek, hoge ambtenaren, beetje banken, beetje toerisme.
Eurostar
-
Re: Eurostar
Mee eens, veel capaciteit is nodig.Shrek schreef: ↑14 jun 2025, 23:15We quoten dit gesprek terug wanneer het persbericht over de bestelling verschijnt![]()
Wat vaststaat: op de hoofdroutes Londen-Parijs, Londen-Brussel, Parijs-Amsterdam en Parijs-Keulen zijn treinen met heel hoge capaciteit heel erg nodig en zullen ze ook vol zitten. Dat alleen al is reden genoeg om zo'n treinen te bestellen.
Voor de andere routes kan het inderdaad met minder, maar daarvoor zijn er natuurlijk nog de E320 die nog lang niet met pensioen gaan.
En dat is precies wat een TGV M levert: in een 200m lange TGV M passen ±600 (Inoui) tot ±740 (Ouigo) reizigers.
Een enkele TGV M Inoui kan ongeveer 50% méér reizigers vervoeren dan een PBKA (600 tov 400). En een dubbele TGV M Inoui kan 33% meer reizigers vervoeren dan een e320 (1200 tov 900).
Voor een 400 meter lange TGV M zullen er waarschijnlijk extra aangedreven draaistellen nodig zijn (zoals bij de e300) en dat gaat ten koste van de zitplaatscapaciteit. Netto verwacht ik dat een 400m lange TGV M t.o.v. een 200m lange TGV M zo'n 100 zitplaatsen méér kan leveren, waarbij ik durf te betwijfelen of dát nog interessant zou zijn. Je rijdt dan immers altijd met hele lange treinen rond, ook op de commercieel zwakkere tijdstippen.
Ik hoop echt dat zo'n verbinding levensvatbaar is, voor al die zakelijke reizigers. Ik vrees alleen dat in de zomerperiode de vraag naar Geneve abrupt wegvalt. TGV Lyria gaf gisteren niet voor niets kortingen voor de twee zomermaanden.BlackEagle schreef: ↑14 jun 2025, 23:54 Het lijkt er op dat voor vliegpassagiers de relatie Genève-Brussel zeker niet minder aantrek heeft dan Zurich-Brussel. Waarschijnlijk eerder door zakenreizigers dan toerisme, want Zwitserland is wegens de hogere levensduurte ook een minder populaire vakantiebestemming dan Frankrijk of Oostenrijk.
Zou het niet zinvoller zijn als Eurostar-SNCF-Lyria begon met overstappen makkelijker en zekerder te maken, in plaats van alles eenzijdig als een eind-tot-eind-vliegtuigverbinding tussen twee metropoolsteden te willen zien, en daarin herhaaldelijk te falen?
Laatst gewijzigd door dovaere op 20 jun 2025, 13:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Een combinatie met Parijs is gezien de ligging van het spoor nauwelijks mogelijk., wel met SNCF TGV Inoui-treinen naar andere bestemmingen door het overstappers in Charles de Gaulle of Marne-la-Vallée zo makkelijk mogelijk te maken.BlackEagle schreef: ↑14 jun 2025, 23:54 Dit geeft een idee van de totale huidige (vlieg)markt waar Eurostar een deel van kan proberen af te snoepen. Het lijkt me duidelijk dat de markt voor alléén Brussel-Genève niet enorm groot is, maar dat de combinatie met Amsterdam en Parijs wel succesvol kan zijn.
Er is ook niets mis mee om de trein in de zomer naar pakweg Montpellier of Marseille te sturen ipv Genève. Als de rijpaden dat toelaten zou dat een mooie oplossing zijn.
Ja, maar bedoel je dan treinen van Eurostar die ter onderscheid van de TGV Inoui op hetzelfde traject, maar dan zonder te stoppen in Lille Parijs-CDG of MLV, noch in Lyon, naar het zuiden rijden, zoals het tot nu was?
Dan ligt de drempel opnieuw heel hoog: het is enkel op die enkele zomerse zaterdagen dat je een volle e320 of nieuwe lange dubbeldeks-hst kunt vullen van begin tot eind, en een aantal alternatieve routes van reizigers zijn niet mogelijk.
De huidige TGV Inoui uit Brussel heeft tenminste het operationele voordeel dat hij in Lille kan koppelen aan een tweede, Franse binnenlandse intersector-TGV, zodat twee matige passagiersmarkten elkaar economisch recht kunnen houden Deze TGV worden binnen enkele jaren ongetwijfeld (nternationale) TGV-M, maar dan wel de gewone versie van SNCF? Of loert hier een andere vorm van samenwerking?
Ik vrees dat de scheidslijn tussen Eurostar en SNCF TGV (+Lyria) het niet makkelijker maakt om levensvatbare verbindingen op te zetten.
Ik ga er toch vanuit dat Eurostar CDG en MLV als halte opneemt. Dit zijn voor zowel Brussel als Nederland nuttige bestemmingen. Uiteindelijk is het gewoon een verlenging van de huidige 99xx treinen.dovaere schreef: ↑20 jun 2025, 15:59Ja, maar bedoel je dan treinen van Eurostar die ter onderscheid van de TGV Inoui op hetzelfde traject, maar dan zonder te stoppen in Lille Parijs-CDG of MLV, noch in Lyon, naar het zuiden rijden, zoals het tot nu was?
Dan ligt de drempel opnieuw heel hoog: het is enkel op die enkele zomerse zaterdagen dat je een volle e320 of nieuwe lange dubbeldeks-hst kunt vullen van begin tot eind, en een aantal alternatieve routes van reizigers zijn niet mogelijk.
De huidige TGV Inoui uit Brussel heeft tenminste het operationele voordeel dat hij in Lille kan koppelen aan een tweede, Franse binnenlandse intersector-TGV, zodat twee matige passagiersmarkten elkaar economisch recht kunnen houden Deze TGV worden binnen enkele jaren ongetwijfeld (nternationale) TGV-M, maar dan wel de gewone versie van SNCF? Of loert hier een andere vorm van samenwerking?
Ik vrees dat de scheidslijn tussen Eurostar en SNCF TGV (+Lyria) het niet makkelijker maakt om levensvatbare verbindingen op te zetten.
Verder ben ik het er niet mee eens dat zo'n trein enkel op zaterdagen succes kan hebben. De Inoui's naar Marseille zitten de hele zomer alle dagen bijna vol (met enkel nog de allerduurste plekjes vrij). Zeker als de ticketprijs kan dalen krijg je die 60 dagen lang gevuld.
De Inoui's zitten niet vol met reizigers die heel het stuk van Brussel tot Valence en verder blijven zitten. Zelfs niet op de"halve trein" (200 m) uit Brussel. Daarvoor is de hulp van reizigers van/naar Lille, de Parijse ringstations en Lyon hard nodig. Inclusief de hulp van de Britten die via Lille hun weg vinden.Shrek schreef: ↑20 jun 2025, 16:31 Ik ga er toch vanuit dat Eurostar CDG en MLV als halte opneemt. Dit zijn voor zowel Brussel als Nederland nuttige bestemmingen. Uiteindelijk is het gewoon een verlenging van de huidige 99xx treinen.
Verder ben ik het er niet mee eens dat zo'n trein enkel op zaterdagen succes kan hebben. De Inoui's naar Marseille zitten de hele zomer alle dagen bijna vol (met enkel nog de allerduurste plekjes vrij). Zeker als de ticketprijs kan dalen krijg je die 60 dagen lang gevuld.
Dat Eurostar nu zijn vroegere koers opeens zou wijzigen en nu voor een Eurostar Sun wel rond Parijs of elders zou stoppen, is enkel speculatie. Om van en naar Amsterdam op een dag heen en terug te raken met extra stops, op een menselijk uur met meerwaarde voor de reiziger, is ook krap. De TGV-M is ook geen trein om snel en efficiënt een halve treinlading uit- en in te laten stappen dit zal trager gaan dan de huidige TGV-Réseau.