Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
groentje

Re: Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Bericht door groentje »

Kijk, daar kan ik voor een stuk in meegaan, @trainlovertje, al ben ik het niet eens dat de dienstverlening minimalistisch moet zijn omdat het door de overheid betaald wordt, misschien zelfs integendeel. We hebben er als maatschappij belang bij dat we dat menselijk contact waarderen, want vereenzaming is een jammerlijke werkelijkheid, en één die ons indirect ook geld kost. Maar ik hou uitdrukkelijk niet vast aan de job van lokettist, wél aan de menselijke dienstverlening die we verdienen. En ja, menig onderzoek heeft ook al duidelijk gemaakt dat de afwezigheid van personeel vooral vrouwen afschrikt. Zelfs als een enkele receptionist weinig kan doen als er plots iemand opdaagt met pakweg een vuurwapen, het feit dat er sociale controle is, helpt wel degelijk om mensen zich veiliger te laten voelen. Alleen al puur uit discriminatieredenen vind ik dat toch wel een belangrijke reden om stations niet volledig te ontmensen.
@Davy: het is niet omdat jij dat totaal onbelangrijk vind en zelfs ouderwets, dat anderen je daarin moeten volgen. Ik erger me blauw aan die winkels waar ze enkel nog self-service kassa's hebben, ik voel het koud zweet over mijn rug lopen als ik mij een toekomst moet inbeelden waar alles geautomatiseerd is, dat is mijn idee van een dystopie à la Robocop.
desirootje

Bericht door desirootje »

groentje schreef: 22 jun 2025, 04:23 @Davy: het is niet omdat jij dat totaal onbelangrijk vind en zelfs ouderwets, dat anderen je daarin moeten volgen. Ik erger me blauw aan die winkels waar ze enkel nog self-service kassa's hebben, ik voel het koud zweet over mijn rug lopen als ik mij een toekomst moet inbeelden waar alles geautomatiseerd is, dat is mijn idee van een dystopie à la Robocop.
Ik weet niet waar jij woont maar ik heb nog nergens een winkel gezien met enkel zelfscankassa's, je moet ze niet gebruiken. In feite met de hoeveelheid diefstal dat daar gebeurt lijkt de tendens eerder om minder van die kassa's te openen ipv meer.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

ik heb nog nergens een winkel gezien met enkel zelfscankassa's
De (franchise) Delhaize in het centrum van Haacht was zo, toen ik daar nog woonde - alweer drie jaar geleden, bijna.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 22 jun 2025, 11:39
groentje schreef: 22 jun 2025, 04:23 @Davy: het is niet omdat jij dat totaal onbelangrijk vind en zelfs ouderwets, dat anderen je daarin moeten volgen. Ik erger me blauw aan die winkels waar ze enkel nog self-service kassa's hebben, ik voel het koud zweet over mijn rug lopen als ik mij een toekomst moet inbeelden waar alles geautomatiseerd is, dat is mijn idee van een dystopie à la Robocop.
Ik weet niet waar jij woont maar ik heb nog nergens een winkel gezien met enkel zelfscankassa's, je moet ze niet gebruiken. In feite met de hoeveelheid diefstal dat daar gebeurt lijkt de tendens eerder om minder van die kassa's te openen ipv meer.
Die bestaan wel degelijk.
In de luchthaven van Boston was er zelfs een winkel waarbij je enkel bij het betreden van het winkltje je kredietkaart moest scannen (om na het winkelen af te rekenen dus). Je kon gewoon alles uit de rekken nemen en ermee buiten wandelen. De rekening werd dus volledig automatisch opgesteld, zonder aan enige kassa of wat dan ook te passeren; het kwam gewoon uit een printertje bij de uitgang op het moment dat je buitenwandelt, zonder opnieuw je kaart voor te leggen. Vraag me niet hoe het werkt, maar ik heb het uitgeprobeerd en de rekening was correct…
Qua personeel was er niemand in het winkeltje zelf aanwezig, wel net daarbuiten, omdat het nog een testfase betrof.
dentheo

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef: 22 jun 2025, 13:04
ik heb nog nergens een winkel gezien met enkel zelfscankassa's
De (franchise) Delhaize in het centrum van Haacht was zo, toen ik daar nog woonde - alweer drie jaar geleden, bijna.
Bij ons in de buurt heeft de Okay ineens twee zelfscanners staan...ik die dacht dat Colruyt het niet wilde.
Ze willen blijkbaar toch proberen..
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie