Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Ook tussen Rotterdam en Antwerpen zitten ze geregeld overvol. Denk dan vooral aan studenten die op kot zitten, weekenduitstappen
Ik weet het, en ik vermoed dat je op korte termijn gelijk hebt, maar als men van bij de aanleg van de HSL's niet voorzien heeft dat het alvast voor het aandoen van de belangrijke stations, namelijk Amstardam, Rotterdam, Antwerpen-C en Brussel-Z direct mogelijk is om ook met dubbeldekkers te rijden, zou dit echt een gemiste kans zijn.groentje schreef: ↑29 jun 2025, 16:35Ik ga er nog altijd van uit dat ze ooit met 2 gekoppelde stellen gaan rijden, de aangedane stations hebben allemaal perrons die lang genoeg zijn, dus waarom niet? Dat je niet voor dubbeldekkers gaat, kan ik me dan weer wel nog voorstellen, het maakt het nog net iets ingewikkelder om een model te kiezen dat aan beide nationale omgrenzingsprofielen voldoet. Nu hebben ze de facto voor een model gekozen dat elders al z'n sporen heeft verdiend ipv opnieuw naar de tekentafel te trekken.pietje schreef: ↑29 jun 2025, 09:33 ...
Had men dubbeldekkers gekocht die men eenvoudig kon samenstellen tot minstens 200m lengte, was heel die onzin met beperkte toegang en toeslagen niet nodig geweest, dan had men met gewone binnenlandse tarieven ook een meer dan rendable dienst kunnen uitbaten die de druk op andere binnenlandse treinen zou verlichten ipv verhogen.
...
En dan hoop ik alvast dat men nu bezig is met de voorbereiding op ook op de laatste punten een omgrenzingsprofiel te realiseren waarmee dit eenvoudig mogelijk wordt.
Het is gewoon pijnlijk om te zien hoe de spoorwegen, en dat bedoel ik nogal generiek, zichzelf zo in de voet schieten. Deze verbinding heeft echt alles om één van de meest rendabele te worden, als men maar ophoudt met reizigers pesten en begint met een dienst aan te bieden waar voldoende vraag naar is.
En hopelijk is men ook al ergens bezig met de voorbereiding van de aankoop van dubbeldekkers die minstens 200 km/h kunnen rijden op de HSL's en geen problemen hebben op de beperkte stukken klassiek net die ze tegenkomen in België en Nederland.
-
Ik hoop dat men ziet hoe het wel kan met de M7 en dat ze hun eigen versie bestellen, er zouden maar beperkte aanpassingen moeten gebeuren op vlak van instaphoogte (wat de BD zou moeten bewijzen) en de spanning. Naargelang we de kinderziektes eruit krijgen lijkt het me een ideaal concept voor snelle, hoge capaciteitstreinen in de Benelux en Duitsland (Perronhoogte van 76cm)
Ik wist niet dat Infrabel dubbeldekkers voor de Beneluxdienst gaat aankopen of ontwerpen?
Infrabel zit op Broothaersplein 2
-
En ik die dacht dat Infrabel met sporen bezig is, daar waar NMBS er treinen over doet rijden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ik hoop dat Eurostar zich vooral gaat blijven bezighouden met het Internationale verkeer en dat zij dan inzetten op treinen die minstens 300 km/h kunnen rijden
Maar voor het verkeer enkel tussen Amsterdam en Brussel, zou het toch beter zijn dat NMBS en NS een plan hebben om die verbinding maximaal te rentabiliseren voor het "binnenlandse" verkeer. Op die manier hebben we in de toekomst niet meer het gezeur waarover het hier al een aantal posts gaat.
Een Eurostar (zonder binnenlandse tariefintegratie) is voor de regelmatige reiziger tussen bv. Rotterdam en Antwerpen echt wel overkill en helemaal niet interessant. Behandel dit gewoon als eender welke binnenlandse trein en je zal die dubbeldekkers broodnodig hebben.
-
Daar eventjes op doordenkend: eigenlijk zou men de hele Benelux als "binnenland" moeten beschouwen. Maar dat gaat nog niet voor morgen zijn.
Want inderdaad, de reiziger mag gelijkwaardig aanbod verwachten voor Rotterdam-Antwerpen vs. Luxembourg-Namur vs. Oostende-Leuven. Om maar enkele voorbeelden te geven.
Want inderdaad, de reiziger mag gelijkwaardig aanbod verwachten voor Rotterdam-Antwerpen vs. Luxembourg-Namur vs. Oostende-Leuven. Om maar enkele voorbeelden te geven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Uiteraard, maar ik heb niet de indruk dat men dat bij de operatoren echt overweegt, vooral de NS niet.jan_olieslagers schreef: ↑01 jul 2025, 16:25 Daar eventjes op doordenkend: eigenlijk zou men de hele Benelux als "binnenland" moeten beschouwen. Maar dat gaat nog niet voor morgen zijn.
Het is vooral de NMBS:pietje schreef: ↑01 jul 2025, 19:31Uiteraard, maar ik heb niet de indruk dat men dat bij de operatoren echt overweegt, vooral de NS niet.jan_olieslagers schreef: ↑01 jul 2025, 16:25 Daar eventjes op doordenkend: eigenlijk zou men de hele Benelux als "binnenland" moeten beschouwen. Maar dat gaat nog niet voor morgen zijn.
- NS beschouwt het deel ten zuiden van Rotterdam als "speciaal", maar verkoopt wel doorgaande kaartjes van/naar andere bestemmingen in Nederland, met degressieve prijzen (langere trajecten zijn goedkoper per km).
- NMBS beschouwt heel het Belgische traject als "speciaal", en verkoopt alleen losse aanvullende tickets van/naar andere bestemmingen in België, waardoor zulke reizen extra duur worden, aangezien je dan niet van degressieve prijzen profiteert.
Ik kan nochtans het systeem met "toeslagen" tussen Amsterdam en Rotterdam niet anders zien dan "speciaal"rvdborgt schreef: ↑01 jul 2025, 19:48Het is vooral de NMBS:pietje schreef: ↑01 jul 2025, 19:31Uiteraard, maar ik heb niet de indruk dat men dat bij de operatoren echt overweegt, vooral de NS niet.jan_olieslagers schreef: ↑01 jul 2025, 16:25 Daar eventjes op doordenkend: eigenlijk zou men de hele Benelux als "binnenland" moeten beschouwen. Maar dat gaat nog niet voor morgen zijn.
- NS beschouwt het deel ten zuiden van Rotterdam als "speciaal", maar verkoopt wel doorgaande kaartjes van/naar andere bestemmingen in Nederland, met degressieve prijzen (langere trajecten zijn goedkoper per km).
- NMBS beschouwt heel het Belgische traject als "speciaal", en verkoopt alleen losse aanvullende tickets van/naar andere bestemmingen in België, waardoor zulke reizen extra duur worden, aangezien je dan niet van degressieve prijzen profiteert.
Als ze daar ook frequente diensten, desnoods met lange dubbeldekkers zouden inleggen, was heel dat toeslagensysteem helemaal niet nodig en zou de trein veel meer wegverkeer kunnen wegconcurreren. Het zou mij zelfs niet verbazen als er op die manier netto meer verdiend wordt.
Maar ergens zit daar één of andere marketeer die liever meer winst/passagier heeft dan meer totale winst.
De toeslag is niet zozeer om de gebruiker te pesten.
NS heeft de concessie van de HSL ferm overboden indertijd.
Om deze dure rijpadkosten te bekostigen draaien nu alle gebruikers op door een toeslag te betalen.
NS heeft de concessie van de HSL ferm overboden indertijd.
Om deze dure rijpadkosten te bekostigen draaien nu alle gebruikers op door een toeslag te betalen.