En gaan de plannen voor de dagtrein nog door? (al is die rit toch net iets te lang en als ik het me goed herinner vertrok die zeer vroeg in België)
Een nachttrein zou beter zijn voor ons denk ik inderdaad.
En wat is er van die dagtrein geworden? Is men daar nog mee bezig? Maar dat was volgens mij regiojet en niet LeoExpress, om in Brugge aan te sluiten op de RegioJet bussen, als die er nog zijn überhaupt.
En heb je die dienstregeling gezien? Nergens buffer, zeer strak schema, zowel rij- als haltetijden, dwars door het befaamde vertragingsepicentrum Nordrhein-Westfalen dan nog.
Daarmee zouden er wel twee nachttreinen Brussel - Dresden/Praag zijn. We hebben gezien wat er gebeurde toen er twee nachttreinen Brussel- Berlijn waren…
Terechte bedenkingen - en als ik het aantal aanvragen op https://uohs.gov.cz/cs/o-uradu/uredni-deska.html bekijk, dan is mijn conclusie dat Oostende maar 1 van de vele mogelijke losse ideeën is ....
Ongelofelijk hoe ontstellend hoog de ratio "losse flodder vs. daadwerkelijk rijdende trein" is bij aankondigingen van internationale dag- of nachttreinen.
Steve schreef: ↑03 jul 2025, 12:55
Ongelofelijk hoe ontstellend hoog de ratio "losse flodder vs. daadwerkelijk rijdende trein" is bij aankondigingen van internationale dag- of nachttreinen.
Het is tegenwoordig dan ook heel erg gemakkelijk geworden om iets aan te kondigen en een rijpad aan te vragen, er hoeft helemaal niks substantieel achter te zitten. Iedereen hier op het forum kan bij wijze van spreken morgen zijn eigen trein aankondigen en een rijpad vragen. Uiteraard komt er helemaal niets van, maar er zijn wel serieuze mensen die allemaal tijd verliezen aan deze berg aanvragen.
Vroeger kon je enkel als erkende operator zo iets lanceren, dat zorgde toch voor heel wat minder inefficiëntie...
Steve schreef: ↑03 jul 2025, 12:55
Ongelofelijk hoe ontstellend hoog de ratio "losse flodder vs. daadwerkelijk rijdende trein" is bij aankondigingen van internationale dag- of nachttreinen.
Dit is niet alleen voor internationale treinen zo. In Nederland heeft Arriva eens een aanvraag ingediend om een beetje overal treinen te gaan rijden.
De aanvragen van Arriva moet je vooral zien als een politiek signaal, die speelden ten tijde van de gunning van de Hoofdrailnetconcessie. De Nederlandse overheid wilde onderhands gunnen aan NS en verzuimde het om het juiste pad hiervoor te bewandelen, zoals een marktverkenning.
Al die aanvragen van Arriva kun je zien als een manier van Arriva om te signaleren "er zijn wel degelijk marktpartijen die kúnnen en wíllen rijden, dus onderhands gunnen is niet nodig."