Nu krijg ik bericht van bahn.de dat dit niet kan doorgaan. "Tijdens uw reis is de dienstregeling veranderd. Let op de huidige reistijden en kijk of u met uw ticket gebruik kunt maken van de nieuwe verbinding."
van b-europe.com heb ik nog niets gehoord. Maar als ik dit traject nu opzoek lukt het inderdaad niet en staat er bovenaan de melding:
02/08 - 17/08 : ICE Brussel-Keulen-Frankfurt rijdt slechts tussen Brussel en Keulen (verlengde reistijd)
Door geplande werken op het Belgische spoorwegnet worden de ICE-treinen op de verbinding Brussel-Keulen-Frankfurt van zaterdag 2 augustus t.e.m. zondag 16 augustus 2025 omgeleid via een alternatieve route, met langere reistijden tot gevolg.
Hierdoor worden de meeste ICE-treinen van Brussel naar Duitsland beperkt tot Keulen en rijden de meeste ICE treinen van Duitsland naar Brussel slechts vanaf Keulen.
Tussen Keulen en Frankfurt kunnen reizigers gebruik maken van andere treinen van Deutsche Bahn.
Ook op mijn heentraject op 01/08 tussen Brussel en Prien am Chiemsee valt blijkbaar de rechtstreekse trein tussen Frankfurt en Prien am Chiemsee weg.
Ze maken het me weer niet gemakkelijk
Best wel jammer!
En dan kan ik op 2 dagen naar Kochel Am See fietsen. Geen idee of ik dat dan zomaar mag met mijn persoons-treinticket .
In München geraak ik wss. ook nog op een deftig uur (20u20), maar dan moet ik m.i. de werken passeren. En het stuk fietsen van München naar Schliersee is eerst 20 km om München buiten te geraken.
Je mag toch andere treinen nemen om je reis te maken nu je oorspronkelijke reisplan vervallen is?
mja... voor mijn fiets heb ik m.i. een gereserveerde plaats nodig. In mijn huidig ticket zit ook het stuk Zürich - Frankfurt Hbf.
Daar kan ik momenteel geen nieuwe fietsplaats voor reserveren.
Ik kan wel proberen om eerst mijn volledige fietstraject te annuleren (dan komt er een plaats vrij op het traject Zürich - Frankfurt Hbf) De vraag is dan maar of ik dat opnieuw te pakken krijg, of er een ander mee weg is.
Voor jou is het eenvoudig: je hoeft geen nieuwe tickets te kopen voor jezelf; de treinbinding vervalt indien de reis niet meer zoals gepland mogelijk is en je hebt de volledige vrijheid qua treinreizen. Je mag je reis afbreken vanaf Augsburg zoals je zelf voorstelde, aangezien dat op de route ligt. Je mag trouwens bvb ook In Brussel vroeger of later vertrekken dan initieel geboekt, maar het probleem ligt natuurlijk bij jouw fiets. Bij DB Fernverkehr heb je een verplichte reservaties nodig voor de nieuwe treinen.
Voor de terugreis: annuleer je fietsticket niet, want het kan zijn dat je die plaats inderdaad niet meer opnieuw kan reserveren. Koop een nieuw fietsticket voor de ICE Frankurt - Keulen en ga in Duitsland naar een loket om de gemaakte meerkost terug te vorderen; dat betalen ze dan meteen cash terug. Indien je geen tijd hebt, kan het ook per post (en misschien ook online) teruggevorderd worden. Dat geldt trouwens ook voor de meerkosten die je maakt tijdens de heenreis.
Verder zie ik dat ICE’s Keulen - Brussel inderdaad volgeboekt (of om bepaalde redenen niet reserveerbaar) zijn wat de fietsplaatsen betreft, dus dan ben je aangewezen op de regionale treinen. Ik heb echter geen idee of je DB ticket met fietsreservering ook geldig is op de regionale treinen, maar ik vermoed eerlijk gezegd dat je hiervoor aparte tickets bij zowel mobil.nrw als bij NMBS zult moeten kopen. Kan iemand anders dat bevestigen? Het zou kunnen dat deze ICE-treinen op een later tijdstip alsnog vrijgegeven worden voor fietsreserveringen, dus ik zou korter voor vertrek nog eens uitproberen of je deze fietsplaatsen kan boeken. Het vastleggen van fietstickets voor regionale treinen hoeft toch niet per se lang op voorhand te gebeuren, want daar geldt geen verplichte reservering op voorhand; je hebt volgens mij enkel een eenvoudig supplement voor de fiets nodig.
Edit: zonet eens opnieuw gezocht en nu waren er wel fietsreserveringen voor ICE 14 en ICE 12 reserveerbaar. Als ik dan wederom refreshte niet meer, maar wel voor ICE318…
trainlovertje schreef: ↑21 jul 2025, 11:56
Verder zie ik dat ICE’s Keulen - Brussel inderdaad volgeboekt (of om bepaalde redenen niet reserveerbaar) zijn wat de fietsplaatsen betreft, dus dan ben je aangewezen op de regionale treinen. Ik heb echter geen idee of je DB ticket met fietsreservering ook geldig is op de regionale treinen, maar ik vermoed eerlijk gezegd dat je hiervoor aparte tickets bij zowel mobil.nrw als bij NMBS zult moeten kopen. Kan iemand anders dat bevestigen?
Je hebt geen nieuwe tickets nodig, alleen nieuwe reserveringen waar verplicht of gewenst. Dat geldt ook voor je fiets.