De uitschuifbare voettrede schuift altijd uit bij een lossing van de deuren maar als deze na x aantal seconden geen perronrand detecteerd / aanraakt schuift deze terug in.
Nieuwe motorstellen / M7
-
- Berichten: 1246
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Het verhaal is met de fragmentarische antwoorden nog altijd onduidelijk.ovspotter_be schreef: ↑13 jul 2025, 13:53 Die lage deur op een M7BD opent enkel bij een perronhoogte van 76cm, is het perron lager dan zal die deur niet openen.
Klopt volgende interpretatie?
De treinbestuurder lost bij aankomst in een station de deuren. De reizigers kunnen de verschillende deuren direct openen, behalve de lage deur (76 cm) van de M7BD; daar schuift eerst de uitschuifplaat uit. Slechts als die een perron (in de praktijk 76 cm) raakt, laat het systeem toe dat de deur geopend wordt door een reiziger?
Indien niet (dus een lager perron): dan gaat de rode knop branden? Enkel het bevoegde NMBS-personeel kan dan manueel de deur openen? Die situatie lijkt een beetje op de lage deur van de M6BD, behalve dat de vloerhoogte van de M6BD-deur lager is en dat de treinbegeleider bij M6BD bij elk station nodig is.
Wordt daar, als rolstoelers gereserveerd hebben, een helling aangevoerd, om ze in en uit te laten of kunnen die daar niet naar toe reizen?
Moeten reizigers met fietsen en kinderwagens dan nog altijd afspreken met de treinbegeleider die moet onthouden waar hun uitstapstation is (in het geval dat geen hoge 76 cm-perrons heeft)?
Dat lijkt mij een manier om verwarring te zaaien, als eigenlijk bedoeld wordt dat de deur helemaal niet open gaat, ook niet voor andere reizigers met fiets of kinderwagen bijvoorbeeld.ovspotter_be schreef: ↑20 jul 2025, 14:25 Dan licht er bij de deur een rode knop op met daarop een rolstoel met een streep door.
Een duidelijke uitleg over de al dan niet hoge perrons van 76 cm zou daar beter naast die deur hangen.
Laatst gewijzigd door dovaere op 20 jul 2025, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1246
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Jouw interpretatie klopt volledig, indien er een station geen perron van 76cm heeft kan de rolstoelgebruiker nog steeds uitstappen doormiddel van een oprijplaat en assistentie van het stationspersoneel.
In theorie is de BD ook niet bedoeld voor fietsen en/of kinderwagens, deze hebben plaatsen in het BVx- en/of BDx-stuurrijtuig waar de lage deur overal geopend kan worden ongeacht de perronhoogte.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Vandaag in Gent Sint Pieters dergelijk rijtuig met uitschuifbare trede in werking gezien. Dit was de trein Knokke - Leuven van 16:41. Even van dichtbij bekeken: tussen de trede en de rand van het perron was een niveauverschil dat ik schat op een drietal centimeter. Dit was op spoor 10 met perrons op 76 cm. Ik heb er geen foto van, maar vond het vreemd dat de trede niet mooi uitgelijnd was (in de hoogte) met de rand van het perron .
-
- Berichten: 2767
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe motorstellen / M7
In een M6 BD staat er altijd bij ‘op verzoek’ (of zoiets). In een M7 BD staat dat niet. Dat is een essentieel verschil en een belangrijk probleem als de deur dan onverwacht toch niet opengaat, zonder enige waarschuwing vooraf. En hopelijk zal die deur na een volgende revisie van de M6-rijtuigen alsnog door reizigers zelf te bedienen zijn.desirootje schreef: ↑20 jul 2025, 14:23Hoe weet de nietsvermoedende reiziger dat de deur van een M6 Bd niet opengaat tenzij de TBG naast hun staat? Dit is een jammere gang van zaken, maar helaas niets nieuws. Mss kan men een aankondiging doen in dat rijtuig dat enkel de deuren bij de mezzanine open gaan. Liefst gaan die wel open, want anders zorg je ervoor dat veel mensen niet kunnen uitstappen op hun eindstation omdat de TBG het vergeten is. (Dat is mij a meermaals overkomen met een fiets in een M6)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dat klopt niet. De NMBS heeft grote fietssymbolen op de buitenkant van de M7BD gezet, en communiceerde ook 8 fietsplaatsen in de M7BD bij de fietscapaciteit in het openbaredienstcontract:ovspotter_be schreef: ↑20 jul 2025, 20:12In theorie is de BD ook niet bedoeld voor fietsen en/of kinderwagens
https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... NMBS_0.pdf
Dan speculeer je erop dat er altijd zo'n stuurrijtuig mee zal rijden, wat niet het geval is., deze hebben plaatsen in het BVx- en/of BDx
En verder: hoe kunnen reizigers met fietsen weten dat de grote fietslogo's op de M7BD hen zodanig in de val lokken dat ze niet op tijd zullen kunnen uitstappen op hun bestemming met lage perrons?
Of bij het instappen: dan hollen ze de trein langs om bij een deur met fietslogo's te komen, en dan blijkt die zogenaamd geschikte deur daar niet open te gaan, terwijl de treinbegeleider de deur al wil sluiten? Moeten die fietsers dan snel-snel improviseren en een gewone hoge deur zoeken en daar met hun fiets instappen, niet wetend of ze illegaal bezig zijn, voor de trein vertrekt ???

Re: Nieuwe motorstellen / M7
M7BD 79008 zit vandaag op de Eupen-Oostende, hun aantal neemt gestaag toe.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dat is enkel maar positief te noemen. Het aantal zitplaatsen gaat verder de hoogte in. Nu nog die 3 I10/I11 omwisselen naar M7B en tis compleet.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Recent ben ik voor het eerst met de M7 van Brussel naar Luxemburg gereden. Ligt het aan mij of zitten de stoelen in die rijtuigen echt afgrijselijk?
Zelfs de keiharde en rechte stoelen die bij ons in Nederland in de sprinters zitten, zitten prettiger en veroorzaken (naast een houten zitvlak) tenminste geen rugpijn.
Op de terugweg hoopte ik zelfs in dat meerijdende I11 rijtuig instappen om die rugpijn te vermijden, maar dat rijtuig was helaas hermetisch afgesloten, dus had ik niet echt een keuze om
Zelfs de keiharde en rechte stoelen die bij ons in Nederland in de sprinters zitten, zitten prettiger en veroorzaken (naast een houten zitvlak) tenminste geen rugpijn.
Op de terugweg hoopte ik zelfs in dat meerijdende I11 rijtuig instappen om die rugpijn te vermijden, maar dat rijtuig was helaas hermetisch afgesloten, dus had ik niet echt een keuze om
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Zitcomfort is zeer persoonlijk en de M7-stoelen (in welke klas?) bevallen jou blijkbaar niet. Voor mij zitten ze redelijk.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik vind ze vooral veel te recht - als je erna plaatsneemt in pakweg een I11 of MS96 lijkt het wel alsof je bijna onderuit zakt. Al moet ik toegeven dat het op den duur wel went.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ze waren voor mij inderdaad veel te rechtop in combinatie met een te kort zitvlak, waardoor ik constant het idee had dat ik van de stoel af gleed. Iets onderuitgezakt zitten werkte daardoor ook niet voor mij (naast dat de rugpijn nog sneller opkwam als ik dat deed).
Ik werd dus in een houding gedwongen die voor mij onnatuurlijk was en een bobbel in de rug had op de voor mij de verkeerde plek wat rugpijn veroorzaakte.
Geen succes dus voor mij, en ik zal M7 zeker proberen te vermijden in de toekomst.
Ik reisde trouwens 1e klas.
I11 is misschien weer het andere uiterste, maar iets gekanteld zou voor mij al een heleboel helpen. Daarna nog die bobbel weg en je hebt volgens mij een verder redelijke stoel.
Ik werd dus in een houding gedwongen die voor mij onnatuurlijk was en een bobbel in de rug had op de voor mij de verkeerde plek wat rugpijn veroorzaakte.
Geen succes dus voor mij, en ik zal M7 zeker proberen te vermijden in de toekomst.
Ik reisde trouwens 1e klas.
I11 is misschien weer het andere uiterste, maar iets gekanteld zou voor mij al een heleboel helpen. Daarna nog die bobbel weg en je hebt volgens mij een verder redelijke stoel.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik vind ze oké, maar ook niet meer dan dat. Prima voor een pendelrit naar Brussel, van een half uurtje à een uurtje, daar lijken ze ook voor ontworpen. De meeste reizigers zullen ook niet langer dan een uur op de trein zitten.
Maar voor langere ritten mag het iets comfortabeler zijn, daar heb je gelijk in.
Maar voor langere ritten mag het iets comfortabeler zijn, daar heb je gelijk in.