Ongewone samenstelling.
-
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Ongewone samenstelling.
IC16 2115 met HLE 1359 + I11B + M7AB + M7B + M7AB + M6Bx
IC16 2116 met M6Bx + 2x M7AB + M7B + I11B + HLE 1355
IC01 515 met HLE 1860 + 3x M7B + 2x M7AB + M6A + M6BD + 2x I10B + I11B + HLE 1846
IC20 2838 met M7BDx + M7BD + M7AB + M7BMx
IC16 2116 met M6Bx + 2x M7AB + M7B + I11B + HLE 1355
IC01 515 met HLE 1860 + 3x M7B + 2x M7AB + M6A + M6BD + 2x I10B + I11B + HLE 1846
IC20 2838 met M7BDx + M7BD + M7AB + M7BMx




-
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Ongewone samenstelling.
IC29 3630-3610 vandaag met AM 404+345+362 in plaats van 3x AM96
IC29 3631-3611 vandaag met AM 371+342 in plaats van 3x AM96
IC29 3631-3611 vandaag met AM 371+342 in plaats van 3x AM96




Re: Ongewone samenstelling.
Dits is wat verloren gegaan doordat hgbtf het even liet afweten, maar als deze info correct is, dan reed IC 2136 gisteren 01.08 met een stel M4-rijtuigen, blijkbaar afkomstig van de 7013. Dat ritje had ik nu nog wel eens willen maken.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ongewone samenstelling.
Klopt. Reed met 7 M4 rijtuigen. Is vertrokken als 2109 en terug als 2136
Er zijn 2 losse ritten geweest tussen Brussel-Noord <=> Brussel-Zuid via L28. Trein zou blijkbaar effectief in Luxemburg vertrokken zijn volgens de interne gegevens.
Re: Ongewone samenstelling.
M4 in Luxemburg? Dat lijkt me geen goed idee: M4 en wisselspanningsvoeding gaan niet samen.
En voordat iemand opwerpt dat M4 toch naar Lille en andere Franse grenssations reed: dat was met HLE12, die 3kV DC voedde aan de rijtuigen, ook onder 25kV AC bovenleiding.
-
- Berichten: 1252
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ongewone samenstelling.
Die M4'en op 1 augustus hebben enkel gereden op het stuk tussen Brussel-Zuid en Rochefort-Jemelle, tussen Rochefort-Jemelle en Luxembourg waren deze treinen in beide richtingen afgeschaft.
-
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
Die snap ik niet! Geen enkele M4 heeft toch een pantograaf? Het komt er toch alleen maar op aan wat er vanuit de locomotief wordt aangeboden? En dus op de keuze van tractiemateriaal?M4 en wisselspanningsvoeding gaan niet samen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 12 aug 2025, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
Van wat ik kan lezen waren er slechts enkele M4 rijtuigen aangepast om onder 25kV te rijden. De stuurpost kreeg dan een extra knop om de juiste pantograaf van de loc te selecteren.jan_olieslagers schreef: ↑12 aug 2025, 23:18Die snap ik niet! Geen enkele M4 heeft toch een pantograaf? Het komt er toch alleen maar op aan wat er vanuit de locomotief wordt aangeboden? En dus op de keuze van tractiemateriaal?M4 en wisselspanningsvoeding gaan niet samen.
edit: Het omvormen van de spanning gebeurt voor de M5 in de stuurpost. Van 3kV naar wat de rijtuigen exact nodig hebben.
Een M7 rijtuig lust meerdere spanningen, ik denk dat daar dus wel iets van verschil op kan zitten.
(ik ga er hier van uit dat tegenwoordig elk rijtuig in staat is de spanning om te zetten, aangezien de M5 in een bijzondere situatie zit waarbij men niet zonder de stuurpost kan rijden)
edit 2: yes, check. Elk individueel M4 rijtuig beschikt over zijn eigen omvormer.
edit 3: een HLE 18 voorziet de rijtuigen van 1.5kV AC als die onder 25kV AC rijdt, en dus niet 3kV zoals de M4 verwacht.
(hij voorziet wel gewoon 1.5kV of 3kV DC als die onder 1.5 of 3kV rijdt)
Re: Ongewone samenstelling.
Naar hoe ik het het begrepen heb:jan_olieslagers schreef: ↑12 aug 2025, 23:18Die snap ik niet! Geen enkele M4 heeft toch een pantograaf? Het komt er toch alleen maar op aan wat er vanuit de locomotief wordt aangeboden? En dus op de keuze van tractiemateriaal?M4 en wisselspanningsvoeding gaan niet samen.
Locs geven meestal het volgende door aan het rijtuig of de rijtuigen met de omvormer:
Wanneer ze onder 1,5 of 3 kV DC rijden: gewoon het DC net dat ze binnen krijgen
Wanneer ze onder 15 of 25 kV AC rijden: een wisselspanning van veelal rond de 1500V die rechtstreeks van de transformator komt
De omvormers in de rijtuigen kunnen niet altijd met alles overweg: sommigen vereisen echt DC, anderen zijn wat minder kieskeurig omdat ze een ingebouwde gelijkrichter en afvlakking hebben. Ook kan de gewenste spanning nog een rol spelen, want niet elk rijtuig lust alle mogelijke spanningen
Blijkbaar zijn er ooit speciaal aangepaste locs geweest die zelf de 1500V AC uit de transformator gelijkrichtten maar dan moet je wel beseffen dat dit geen relatief mooie gelijkspanning is, zoals er op de DC netten zit: Als je gelijkricht uit 3 fases heb je een redelijk stabiele DC-spanning, terwijl je bij enkelfasige gelijkrichting een pulserende gelijkspanning overhoudt, waarmee niet alle DC-apparatuur blij is.
Uiteraard kan dit opgelost worden met wat afvlakking, maar bij relatief hoge spanningen en grote vermogens, is zoiets toch minder vanzelfsprekend dan bij je standaard GSM ladertje