Ice verbinding Brussel Duitsland

260689

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 02 aug 2025, 12:23
Steven schreef: 02 aug 2025, 11:55 Op donderdag 31/07 heb ik een dubbele ICE (ja beide stellen waren in dienst) gezien rond 21u tussen Brussel Noord en Schaarbeek. Het achterste deel was zeker en vast leeg van het voorste deel ben ik niet zeker. Ondanks de mogelijkheid om intern de rit op te zoeken heb ik er niets van kunnen vinden wat betreft ritnummer. Misschien iemand anders toevallig een idee of dit een speciale rit was of niet?
Dit is het dubbele test-stel dat 's nachts op L36N panto-testen doet. In commerciële dienst mogen ze nog niet dubbel rijden.
Maar het is blijkbaar wel de bedoeling om dat binnenkort wel te doen?
Shrek

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 02 aug 2025, 17:24 Maar het is blijkbaar wel de bedoeling om dat binnenkort wel te doen?
Vanaf eind 2026 als alles goed gaat. Zowel kant infra (op HSL3) als kant trein (homologatie pantos in UM op 3kV) moet er nog werk gebeuren. Aan beide zaken wordt wel gewerkt.
trein9292

Bericht door trein9292 »

Wat is de reden dat ICE18 stopt in Leuven? Ik zag hem vanochtend aankomen. Securail en ander personeel dat mensen tegen hield om op te stappen.
De komende dagen toont de app ook een stop in Leuven
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

trein9292 schreef: 04 aug 2025, 09:23 Wat is de reden dat ICE18 stopt in Leuven? Ik zag hem vanochtend aankomen. Securail en ander personeel dat mensen tegen hield om op te stappen.
HSL 2 is gesloten voor een tweetal weken. In- en uitstappen van de loods? Al dacht ik dat alle bestuurders de omleiding van L36 wel zouden kennen. Of stapten er ook reizigers af?
trein9292

Bericht door trein9292 »

trainlovertje schreef: 04 aug 2025, 11:47
trein9292 schreef: 04 aug 2025, 09:23 Wat is de reden dat ICE18 stopt in Leuven? Ik zag hem vanochtend aankomen. Securail en ander personeel dat mensen tegen hield om op te stappen.
HSL 2 is gesloten voor een tweetal weken. In- en uitstappen van de loods? Al dacht ik dat alle bestuurders de omleiding van L36 wel zouden kennen. Of stapten er ook reizigers af?
Heb wel 1 iemand zien uitstappen, heb natuurlijk niet het hele perron kunnen zien. Vreemd...
260689

Bericht door 260689 »

trein9292 schreef: 04 aug 2025, 11:57
trainlovertje schreef: 04 aug 2025, 11:47
Heb wel 1 iemand zien uitstappen, heb natuurlijk niet het hele perron kunnen zien. Vreemd...
Zal wel voor een loods geweest zijn. Er is officiele dienststilstand voorzien van 1 min. Deze staat niet ingegeven bij de reguliere dienstregeling.
Floris Cappelle

Bericht door Floris Cappelle »

desirootje schreef: 24 jun 2025, 19:11 Lopen we niet te hard van stapel, dit zijn 2 treinen. Mocht het een uur of halfuur dienst zijn zou ik volgen maar op 1 specifiek uur de IC Hasselt-Leuven-BRU-Antwerpen inkorten tot Hasselt-Leuven voor een ICE die er bij past zonder die trein weg te halen. Daarnaast moet men ook denken hoe die volgende rit Antwerpen-Hasselt gereden gaat worden zonder dat het materieel van de vorige rit daar staat.
Beste,

wat de ICE betreft,...
Is het geen idee om de huidige Antwerpen - Luchthaven - Hasselt, te veranderen naar Luik?
De ICE kan op de tijden dat hij rijdt, de IC vervangen. Hij zou dan wel moeten stoppen in Leuven, Mechelen en Antwerpen-Berchem.
Het huidige gedeelte Hasselt - Leuven - Luchthaven zou dan een andere bestemming kunnen krijgen.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
desirootje

Bericht door desirootje »

Floris Cappelle schreef: 04 aug 2025, 18:52 Beste,

wat de ICE betreft,...
Is het geen idee om de huidige Antwerpen - Luchthaven - Hasselt, te veranderen naar Luik?
De ICE kan op de tijden dat hij rijdt, de IC vervangen. Hij zou dan wel moeten stoppen in Leuven, Mechelen en Antwerpen-Berchem.
Het huidige gedeelte Hasselt - Leuven - Luchthaven zou dan een andere bestemming kunnen krijgen.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Als je dat doet dan verliest Waremme zijn IC naar Brussel, of die dan niet rijdt of verkort wordt tot Leuven weet ik niet, maar de omweg via de luchthaven was al hard te slikken, en nu moeten ze ook soms nog eens overstappen in Leuven?
Zolang er capaciteit is lijkt het behouden van de status quo de beste optie.
Floris Cappelle

Bericht door Floris Cappelle »

desirootje schreef: 05 aug 2025, 10:46
Floris Cappelle schreef: 04 aug 2025, 18:52 Beste,

wat de ICE betreft,...

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Als je dat doet dan verliest Waremme zijn IC naar Brussel, of die dan niet rijdt of verkort wordt tot Leuven weet ik niet, maar de omweg via de luchthaven was al hard te slikken, en nu moeten ze ook soms nog eens overstappen in Leuven?
Zolang er capaciteit is lijkt het behouden van de status quo de beste optie.
Beste,

Die IC kan, indien er de capaciteit voor is, ook via de HSL rijden tussen Leuven en Luik.
Hierdoor blijft de huidige Luik - Waremme - Luchthaven behouden.
Ik kan me wel inbeelden dat er vandaag geen mogelijkheden zijn qua middelen om dit te doen,
en misschien volstaat de huidige dienstregeling tussen Leuven en Luik.
In een ideaal scenario wordt de omweg via de luchthaven, op de route Waremme - Brussel, ongedaan gemaakt...
Maar wat de IC/ICE betreft, mocht men het zo doen, kan men een uurdienst doen tussen Antwerpen en Luik.
Een uurdienst die ook via snellere trajecten kan.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Steven

Bericht door Steven »

Ook vandaag was de testtrein te zien in Brussel noord met 2 stellen om 21u05.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Er is een nieuwe toelating verschenen voor de Velaro MS, de snelheidsbeperking van 280 km/u in België geldt alleen nog wanneer er op tegenspoor gereden wordt.
Steven

Bericht door Steven »

Leuk dat je de website er bij plaats Alex maar het is misschien handig als je gewoon ook even de paragraaf vermeld waar het te vinden is. Als je de website open doet krijg je namelijk vooral veel tekst te zien met verwijzing naar andere eu regels en na paragraaf 3 is de doorsnee lezer zijn motivatie al kwijt om verder te lezen in zo’n tekst. :wink:
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Het staat onder 3.1.2.4 maar dat is zo'n ontzettende tekstmuur dat je er nog niet veel wijzer van wordt.
Area of Use BE only:
RST: (4) For the operation of the Velaro MS with the 1600 mm AC-pantograph(s) raised, and when running on lines with 25 kV AC power supply systems, the following conditions and limits of use apply:

a) In single traction only 1 pantograph may be used under the following conditions:
a1) The maximum speed for low contact wire height (defined as between 5,0 to 5,3 m) is limited to 300km/h.
a2) The maximum speed for high contact wire height (defined as between 5,5 to 5,75 m) is limited to 130km/h.

b) In double traction only the pantograph configurations in which the pantographs are raised at position 1 and 3, position 2 and 4 and position 1 and 4 may be used under the following conditions:
b1) In double traction only the pantograph configurations in which the pantographs are raised at position 1 and 3, position 2 and 4 and position 1 and 4 may be used under the following conditions:
b2) The maximum speed for high contact wire height (defined as between 5,5 to 5,75 m) is limited to 130km/h

For the emergency configuration (all pantographs for the corresponding active voltage system raised), running with speeds higher than 100 km/h is not allowed.

5) For the operation of the Velaro MS with the 1950 mm DC pantograph(s) raised, and when running on lines with 3,0 kV DC power supply systems, the following conditions and limits of use apply:
a) Since the evidence for the interaction pantograph-overhead contact line is given for low contact wire heights (defined as between 5,0 to 5,3 m) only, the Velaro MS is not allowed to run on lines with high contact wire heights (defined as be-tween 5,5 to 5,75 m).
b) in normal operation running with speeds higher than 200 km/h is not allowed.
c) For the emergency configurations in single and double traction running with speeds higher than 160 km/h is not allowed.

7) 6.2.3.4 Ballast flight:
The following restriction applies on the Belgian railway network: If the BR 408 is in counter-track operation, the speed is limited to 280 km/h.

8) 8.4.2.1.3 Interference current under the vehicle (In particular: RoSto § 4.2.3.3, requirement R5.2): As part of the route compatibility check, the operator must check whether track circuits with the frequency band 4650- 6360 Hz (e.g. FTGS46) are installed on the 25 kV routes to be used. If this is the case, then in double traction and only in the event of failure of traction converter(s), the double traction must be brought to an operating state in which a maximum of 4 traction converters are active.
Hieruit maak ik overigens ook op dat het rijden in multiple nu wel zou zijn toegestaan.
Shrek

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 23 aug 2025, 13:37 Hieruit maak ik overigens ook op dat het rijden in multiple nu wel zou zijn toegestaan.
Ja, maar niet aan 200 km/u onder 3kV. Daar is een aparte toelating voor nodig.
Plaats reactie