reizen in en rond Parijs met metro en RER van 26 augustus tot 3 september 2025

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Dieselfreak

reizen in en rond Parijs met metro en RER van 26 augustus tot 3 september 2025

Bericht door Dieselfreak »

Eerst even duidelijk maken wat mijn bedoeling is:

Op dinsdag 26-08-2025 vertrekken naar Parijs en daar blijven overnachten tot woensdag 03-09-2025. Gedurende de periode dat ik er ben, zou ik elke dag gebruik willen maken van metro en RER. Niet enkel in het centrum van Parijs, maar ook soms naar bezienswaardigheden die in de voorsteden liggen, zoals het Bois de Boulogne, het Bois de Vincennes, het kasteel van Versailles enz. Ik herinner me dat vroeger de regio Île-de-France onderverdeeld was in zones, en niet alle vervoerbewijzen en alle zones geldig waren. Als ik de informatie op deze site goed begrijp, is dat systeem tegenwoordig echter anders, en zijn tickets en dagkaarten nu in heel groot-Parijs geldig:
– Er bestaat een Navigo 1-dagpas (€12) waarmee je 1 dag onbeperkt kunt reizen (met metro, bus, RER) naar heel Groot-Parijs behalve naar de luchthaven. Deze dagpas is dus pas interessant als je meer dan 4 ritten wilt maken op een dag (losse tickets kosten €2,50Je kunt deze dagpas op een fysieke of digitale Navigo-pas zetten.

– Verder bestaat de Visit Paris-kaart, die je ook op een Navigo-pas kunt zetten. Je kunt hiermee onbeperkt reizen met alle vervoersmiddelen, inclusief de luchthavens. Deze kost €29,90/dag (volw.) en €14,95/dag (kind t/m 9 jaar) en bestaat ook voor meerdere dagen (degressief tarief).
Ik ben niet van plan de luchthavens te bezoeken, maar in het algemeen wel veel te reizen in en rond Parijs, daarom lijkt het mij de beste optie om voor elke dag een afzonderlijke Navigo 1-dagpas te kopen? Maar zijn die Navigo-dagpassen echt wel op het volledige RER-netwerk bruikbaar? Want op deze foto is duidelijk te zien dat sommige stukken RER tot écht ver buiten Parijs gaan. :shock:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Contacteer:

Re: reizen in en rond Parijs met metro en RER van 26 augustus tot 3 september 2025

Bericht door trainlovertje »

Reizen in Île de France is inderdaad veranderd als we over vervoerbewijzen spreken. Je kan nog steeds tickets kopen voor enkele zones die wat goedkoper zijn, maar de prijzen in het geheel liggen vandaag een stuk lager en men toont om die reden vaak de prijzen voor het hele gebied. Een dagpas voor zones 1-5 (er zijn dus 5 zones) kostte vroeger rond de €20. Daar waren luchthavens wel bij inbegrepen.

Tegenwoordig bestaat er ook een ticket voor een hele week Île de France, kost je €31,60. Vreemd genoeg mag je hiermee wel naar de luchthavens reizen. Let wel: deze kent een geldigheid voor een kalenderweek, d.w.z. telkens van maandag tot zondag. Dan heb je er in principe twee nodig, ofwel zoek je een alternatief voor de laatste 3 dagen dat nog wat goedkoper zou kunnen uitkomen.
Zie https://www.iledefrance-mobilites.fr/ti ... go-semaine voor officiële website.
Je hebt voor deze weekforfait een drager nodig. Ikzelf heb een fysieke Passe Navigo (zoiets als een MOBIB Basic kaart), dewelke je kan aankopen aan elk metro/RER-station aan de automaat. Kostprijs daarvan is €2. Tegenwoordig kan het blijkbaar ook via de applicatie en dan hoef je die €2 waarschijnlijk niet te betalen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
wattman

Re: reizen in en rond Parijs met metro en RER van 26 augustus tot 3 september 2025

Bericht door wattman »

Je kan de Bounjour app gebruiken op je telefoon, mits die is uitgerust met NFC
https://www.bonjour-ratp.fr/en/actualit ... njourRATP/
Ook al gebruik je deze niet om te betalen (ook ik gebruik de fysieke Navigo pass), die app is sowieso handig om via je telefoon je fysieke kaart uit te kunnen lezen en zo te controleren welke vervoersbewijzen op je Navigo staan, en om deze te laden met tickets zonder langs een kaartautomaat te moeten gaan.

Wellicht ten overvloede: let er op dat je geen kinderkaartjes of andere kaartjes met korting gaat laden. Ik lees op diverse plekken over toeristen die daarmee gaan reizen, en dan verbaasd zijn dat ze door een controleploeg gevat worden.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

trainlovertje schreef: 04 aug 2025, 15:14 Je hebt voor deze weekforfait een drager nodig. Ikzelf heb een fysieke Passe Navigo (zoiets als een MOBIB Basic kaart), dewelke je kan aankopen aan elk metro/RER-station aan de automaat. Kostprijs daarvan is €2.
Ik had begrepen dat je voor week- en hogere forfaits vanwege de hierop gegeven overheidssubsidies een adres in Ile de France moet hebben. Als je gewoon een Navigokaart uit de automaat trekt is dit een Navigo Easy kaart die week/maand/jaarforfaits niet accepteert. Idem in de app - ik kan via de app wel een dagkaart kopen (of à la carte reizen waarbij maximaal de prijs van een dagkaart in rekening wordt gebracht - €12) maar geen weekkaart.

Hoor graag als het toch kan!
wattman

Bericht door wattman »

Zie artikel 4 voor de Navigo Liberté
https://www.iledefrance-mobilites.fr/cg ... -telephone

4. CONDITIONS ET SOUSCRIPTION

4.1 Les conditions à respecter pour pouvoir souscrire un contrat Navigo Liberté + sur téléphone sont les suivantes :

Le Titulaire et le Payeur doivent être les mêmes personnes physiques. La personne physique doit être majeure et capable.
Le Titulaire utilise l’adresse mail identique à son compte Île-de-France Mobilités Connect et un numéro de téléphone portable français en 06 ou 07 ;
Pour un Payeur dont le contrat Navigo Liberté + sur téléphone a déjà été résilié pour impayé non régularisé tels que définis à l’article 10, le Payeur doit régulariser sa dette et il pourra à nouveau être désigné comme Payeur d’un contrat Navigo Liberté +sur téléphone ;
Pour un Titulaire dont le contrat Navigo Liberté + sur téléphone a déjà été résilié pour fraude établie (art 12.10). le Titulaire doit attendre un délai de carence de 3 ans à compter de la résiliation.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Dieselfreak

trainlovertje schreef: 04 aug 2025, 15:14Tegenwoordig bestaat er ook een ticket voor een hele week Île de France, kost je €31,60. Vreemd genoeg mag je hiermee wel naar de luchthavens reizen. Let wel: deze kent een geldigheid voor een kalenderweek, d.w.z. telkens van maandag tot zondag. Dan heb je er in principe twee nodig, ofwel zoek je een alternatief voor de laatste 3 dagen dat nog wat goedkoper zou kunnen uitkomen.
Misschien kan ik dan een weekticket Île de France kopen voor dinsdag tot en met zondag, voor maandag en dinsdag elk een los dagticket, en voor woensdag, als ik alleen nog maar de metro van het hotel in centrum Parijs naar station Paris Nord wil nemen, een enkel ticket voor de metro van € 2,50? Lijkt me alleszins goedkoper dan voor elke dag een afzonderlijk dagticket te kopen.
trainlovertje schreef:Je hebt voor deze weekforfait een drager nodig. Ikzelf heb een fysieke Passe Navigo (zoiets als een MOBIB Basic kaart), dewelke je kan aankopen aan elk metro/RER-station aan de automaat. Kostprijs daarvan is €2. Tegenwoordig kan het blijkbaar ook via de applicatie en dan hoef je die €2 waarschijnlijk niet te betalen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik ben niet zo heel sterk in het werken met die duizend-en-één apps voor alles en nog wat tegenwoordig, die doen nogal eens moeilijk, en smartphones willen nog wel eens blokkeren, ik wil zulke problemen niet riskeren. Ik zou daarom liever een fysieke Navigo Pass kopen, eens ik die € 2 betaald heb, kan ik die blijven gebruiken om eender welk vervoerbewijs op te laden als ik het juist begrijp, toch?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dieselfreak

jpvdveer schreef: 04 aug 2025, 18:01 Ik had begrepen dat je voor week- en hogere forfaits vanwege de hierop gegeven overheidssubsidies een adres in Ile de France moet hebben. Als je gewoon een Navigokaart uit de automaat trekt is dit een Navigo Easy kaart die week/maand/jaarforfaits niet accepteert. Idem in de app - ik kan via de app wel een dagkaart kopen (of à la carte reizen waarbij maximaal de prijs van een dagkaart in rekening wordt gebracht - €12) maar geen weekkaart.
Oei, ik had dit bericht nog niet gelezen. :shock: :shock: Dan zou ik, aangezien ik niet in Île de France woon, tóch voor elke dag een afzonderlijk dagticket moeten kopen? :(
trainlovertje
Contacteer:

jpvdveer schreef: 04 aug 2025, 18:01
trainlovertje schreef: 04 aug 2025, 15:14 Je hebt voor deze weekforfait een drager nodig. Ikzelf heb een fysieke Passe Navigo (zoiets als een MOBIB Basic kaart), dewelke je kan aankopen aan elk metro/RER-station aan de automaat. Kostprijs daarvan is €2.
Ik had begrepen dat je voor week- en hogere forfaits vanwege de hierop gegeven overheidssubsidies een adres in Ile de France moet hebben. Als je gewoon een Navigokaart uit de automaat trekt is dit een Navigo Easy kaart die week/maand/jaarforfaits niet accepteert. Idem in de app - ik kan via de app wel een dagkaart kopen (of à la carte reizen waarbij maximaal de prijs van een dagkaart in rekening wordt gebracht - €12) maar geen weekkaart.

Hoor graag als het toch kan!
Hmmm, dan is toch alweer wat veranderd sinds november 2024, toen ik voor het laatst onderweg was in Île de France. Heb het even nagekeken en ik heb toen inderdaad verschillende Navigo-dagkaarten gekocht (toen nog met variabele prijzen, want niet elke dag in dezelfde zones gereisd) die wel degelijk nog in de luchthavens geldig waren, want ik heb toen naar beide luchthavens gereisd...

Ik heb het even in detail opgezocht en het is - zoals we van de Fransen wel vaker gewoon zijn - nodeloos ingewikkeld gemaakt.
Je hebt voor een wekelijkse pas (als niet-inowner van Île de France) een Navigo Découverte nodig, dewelke op naam en dus persoonlijk is. Deze kost helaas geen €2 en is niet aan de automaat te verkrijgen zoals de Navigo Easy waar ik het eerder over had, maar kost €5 en moet je aan een bemande shop/loket laten aanmaken. Dat is natuurlijk een grote barrière voor velen, waardoor occasionele reizigers veel sneller naar zo'n Navigo Easy grijpen en daar dure luchthaventickets of het nog veel duurdere Forftait Paris Visite opladen. Voor laatstgenoemde betaal je €76,25 voor een weekje Île de France, terwijl je met zo'n kalenderweekforfait op een Navigo Découverte maar €31,60 betaalt. Ok, je krijgt wel wat 'commerciële en culturele' voordelen met het Paris Visite forfait, maar die zijn niet duidelijk opgelijst en daardoor gaan er maar weinigen gebruik van maken.

Moraal van het verhaal: goedkoopste is een Navigo Découverte aanschaffen aan een bemand verkooppunt en daarmee voor de eerste 6 dagen een Forfait Navigo semaine kopen. Daarvoor hoef je geen inwoner van Île de France te zijn, maar mogelijks wel wat doorzettingsvermogen hebben om hieraan te geraken.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

wattman schreef: 04 aug 2025, 19:58 Zie artikel 4 voor de Navigo Liberté
https://www.iledefrance-mobilites.fr/cg ... -telephone

Le Titulaire utilise l’adresse mail identique à son compte Île-de-France Mobilités Connect et un numéro de téléphone portable français en 06 ou 07 ;
Dat wordt niet afgedwongen en is wellicht verouderd. Verschillende forumleden zonder Frans mobiel nummer hebben al een abonnement op Navigo Liberté+ kunnen nemen. Verder is discriminatie op woonland niet toegestaan.
Dieselfreak

trainlovertje schreef: 04 aug 2025, 23:00Je hebt voor een wekelijkse pas (als niet-inowner van Île de France) een Navigo Découverte nodig, dewelke op naam en dus persoonlijk is. Deze kost helaas geen €2 en is niet aan de automaat te verkrijgen zoals de Navigo Easy waar ik het eerder over had, maar kost €5 en moet je aan een bemande shop/loket laten aanmaken. Dat is natuurlijk een grote barrière voor velen, waardoor occasionele reizigers veel sneller naar zo'n Navigo Easy grijpen en daar dure luchthaventickets of het nog veel duurdere Forftait Paris Visite opladen. Voor laatstgenoemde betaal je €76,25 voor een weekje Île de France, terwijl je met zo'n kalenderweekforfait op een Navigo Découverte maar €31,60 betaalt. Ok, je krijgt wel wat 'commerciële en culturele' voordelen met het Paris Visite forfait, maar die zijn niet duidelijk opgelijst en daardoor gaan er maar weinigen gebruik van maken.

Moraal van het verhaal: goedkoopste is een Navigo Découverte aanschaffen aan een bemand verkooppunt en daarmee voor de eerste 6 dagen een Forfait Navigo semaine kopen. Daarvoor hoef je geen inwoner van Île de France te zijn, maar mogelijks wel wat doorzettingsvermogen hebben om hieraan te geraken.
Ik neem aan dat ik in station Paris-Nord wel zo'n Navigo Découverte zal kunnen kopen? Heb je hier alle informatie vandaan gehaald?
Titles available on this medium

Navigo Day Pass (2 top-ups max)
Navigo Week Pass (2 top-ups max)
Navigo Month Pass (2 top-ups max)
Ik kan hierop dus zowel dat abonnement voor dinsdag tot en met zondag, als die twee dagpassen voor maandag en dinsdag laden?
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Nee. Maximaal twee passen in totaal. Maar merk op dat het weekabonnement altijd van maandag t/m zondag loopt.
Vous pouvez acheter jusqu’à deux forfaits Navigo Jour (ou Semaine ou Mois) en un unique acte d’achat. Un passe Navigo Découverte peut contenir jusqu’à deux forfaits Navigo Jour (ou Semaine ou Mois).
https://www.iledefrance-mobilites.fr/ai ... decouverte
Dieselfreak

jpvdveer schreef: 06 aug 2025, 09:35 Nee. Maximaal twee passen in totaal. Maar merk op dat het weekabonnement altijd van maandag t/m zondag loopt.
Dat wist ik al, daarom wist ik ook dat ik voor maandag 1, dinsdag 2 en woensdag 3 september nog aparte vervoerbewijzen nodig heb. Misschien kan ik voor dinsdag tot en met zondag een Navigo Découverte van € 5 kopen en daar een Forfait Navigo Semaine van € 31,60 op laden, en voor de andere drie dagen toch eens proberen te experimenteren met vervoerbewijzen op mijn smartphone laden? :?:

Waar er trouwens nog niemand op geantwoord heeft:
Dieselfreak schreef: 04 aug 2025, 11:57Maar zijn die Navigo-dagpassen echt wel op het volledige RER-netwerk bruikbaar? Want op deze foto is duidelijk te zien dat sommige stukken RER tot écht ver buiten Parijs gaan. :shock:
Hier is te zien dat met name RER D tot buiten de vijf zones loopt, toch? Dan zou ik aannemen dat je die passen niet op de volledige lijn D kunt gebruiken?
trainlovertje
Contacteer:

Dieselfreak schreef: 06 aug 2025, 21:21 Waar er trouwens nog niemand op geantwoord heeft:
Dieselfreak schreef: 04 aug 2025, 11:57Maar zijn die Navigo-dagpassen echt wel op het volledige RER-netwerk bruikbaar? Want op deze foto is duidelijk te zien dat sommige stukken RER tot écht ver buiten Parijs gaan. :shock:
Hier is te zien dat met name RER D tot buiten de vijf zones loopt, toch? Dan zou ik aannemen dat je die passen niet op de volledige lijn D kunt gebruiken?
Neen, buiten Île de France geldt het ÎdF-tarief niet; daar geldt het gewone SNCF-tarief, Ook op de uitlopers van RER- en Transilien-treinen heb je dus een SNCF-ticket nodig.
Dieselfreak

Ik heb net een account aangemaakt op https://www.iledefrance-mobilites.fr/. Maar op mijn laptop krijg ik nu op deze site te lezen dat ik geblokkeerd ben. :shock: :shock: Op mijn smartphone lukt het - voorlopig - wel nog.
Plaats reactie