Evolutie reizigersinformatie NMBS
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Smaken verschillen, maar geef mij maar een frisse en/of leuk klinkende jingle vooraf van ocharme 2 à 3 seconden dan enkel maar een stem die 1 of meerdere treinen aankondigt...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
Als we kijken naar Brussel, dan zie je waarom dat niet kan. Er rijden 21 treinen per uur per richting door de NZV die in 2 talen moeten omgeroepen worden, dan heb je de 6 treinen naar de luchthaven die in 4 talen worden omgeroepen en dan ook nog eens TGV's, ECD's, Ouigo's, ICE's en Eurostars die ook in 4 talen worden aangekondigd. En dat is onder normale omstandigheden, wat als er zakkenrollers zijn, vertragingen, spoorveranderingen, stakingen om aan te kondigen,... Er is al amper tijd om de treinen aan te kondigen voordat ze weer vertrekken, die 2 seconden voor een belletje zullen voor problemen zorgen.
-
- Contacteer:
Neen hoor, die twee seconden per trein die aangekondigd wordt leidt niet tot problemen. Er worden in de grote Brussels stations al wat ingekorte aangekondigingen gedaan tov de middelgrote stations.desirootje schreef: ↑21 jun 2025, 22:58 Als we kijken naar Brussel, dan zie je waarom dat niet kan. Er rijden 21 treinen per uur per richting door de NZV die in 2 talen moeten omgeroepen worden, dan heb je de 6 treinen naar de luchthaven die in 4 talen worden omgeroepen en dan ook nog eens TGV's, ECD's, Ouigo's, ICE's en Eurostars die ook in 4 talen worden aangekondigd. En dat is onder normale omstandigheden, wat als er zakkenrollers zijn, vertragingen, spoorveranderingen, stakingen om aan te kondigen,... Er is al amper tijd om de treinen aan te kondigen voordat ze weer vertrekken, die 2 seconden voor een belletje zullen voor problemen zorgen.
Trouwens, men heeft dat in het verleden al gedaan, ook in Brussel-Zuid herinner ik mij. Die ene seconde extra gaf echt geen probleem, al hoorde je die jingle wel frequent natuurlijk. Misschien wel té frequent in een station zoals Brussel-Zuid, waardoor het kan gaan irriteren.
-
- Contacteer:
In Denderleeuw zie ik op de infoschermen op het perron steevast dat zone A en B foutief vermeld worden.
Vb Als het fietsrijtuig volgens de app en de audio aankondiging vooraan is.
Dan staat op het infobord ook de eerste of de laatste wagon met een fietsteken (ik weet nooit hoe je de richting op die borden moet interpreteren, voor mij zou de eerste wagon rechts moeten staan omdat de trein zich in leesrichting beweegt).
Echter op het bord staan links en rechts onder de trein ook de zones A en B. Dit blijkt in de praktijk altijd omgekeerd te zijn van de werkelijkheid. Als het fietscompartiment zoals in de app en de aankondiging in het eerste rijtuig zitten en volgens het bord dit zone A moet zijn, dan is in de werkelijkheid dit in zone B en omgekeerd.
Ik kijk dus nooit meer op het bord om te weten waar ik moet staan met mijn fiets maar dus wel in de app.
Is er iets fout gelopen met de programmatie van die borden?
En kan men ook geen rijrichting aanduiden op dat bord, door bijvoorbeeld een pijl te zetten in de eerste wagon, zodat je het makkelijker kan interpreteren?
Vb Als het fietsrijtuig volgens de app en de audio aankondiging vooraan is.
Dan staat op het infobord ook de eerste of de laatste wagon met een fietsteken (ik weet nooit hoe je de richting op die borden moet interpreteren, voor mij zou de eerste wagon rechts moeten staan omdat de trein zich in leesrichting beweegt).
Echter op het bord staan links en rechts onder de trein ook de zones A en B. Dit blijkt in de praktijk altijd omgekeerd te zijn van de werkelijkheid. Als het fietscompartiment zoals in de app en de aankondiging in het eerste rijtuig zitten en volgens het bord dit zone A moet zijn, dan is in de werkelijkheid dit in zone B en omgekeerd.
Ik kijk dus nooit meer op het bord om te weten waar ik moet staan met mijn fiets maar dus wel in de app.
Is er iets fout gelopen met de programmatie van die borden?
En kan men ook geen rijrichting aanduiden op dat bord, door bijvoorbeeld een pijl te zetten in de eerste wagon, zodat je het makkelijker kan interpreteren?
Het is bij ons niet altijd slecht gesteld ... in Nederland heeft men ook "het licht" gzien en heeft men hun borden "dark mode" gemaakt met donkere achtergrond en lichtere tekst. Als slechtziende kan ik dit zeer op prijs stellen. Wij hebben hier nooit anders gekend,
https://www.ad.nl/binnenland/ns-zet-all ... ~a0073e8f/

https://www.ad.nl/binnenland/ns-zet-all ... ~a0073e8f/
-
Wellicht ook handig: er is al heel lang een app waarmee je de inhoud van het perronscherm op je telefoon kan zien en laten voorlezen als je dat geactiveerd hebt: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... ijzer.html
Mooi dat er zo'n app is! Maar als slechtziende ben ik op het perron vooral met mijn omgeving en oriëntatie bezig en op welke trein ik moet stappen, dan op dat kleine schermpje te zitten kijken. Goede duidelijke info op het perron is nog steeds belangrijk!Tijgernoot schreef: ↑22 sep 2025, 15:42 Wellicht ook handig: er is al heel lang een app waarmee je de inhoud van het perronscherm op je telefoon kan zien en laten voorlezen als je dat geactiveerd hebt: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... ijzer.html
Om even nog on topic te blijven. In de NMBS labs app zit sinds eind vorige wek ook een vernieuwing. Men kan nu zien in welke zone een trein sotpt. Het is een test, want het werk alleen nog maar in Brussel-Centraal. Dus ga het niet in je lokaal station zoeken! 

Nog even meegeven voor de mensen die het niet gezien zouden hebben dat ze in Brussel Centraal nieuwe bordjes hebben aangebracht met letters op. Bedoeling is om deze ook op de nieuwe schermen te gebruiken (die al voor ruim 50% geplaatst zijn in brussel centraal). Ik kan jammer genoeg de link naar het nieuws die NMBS hierzelf over geeft niet meer terugvinden. Maar wel in de NMBS LAB app.
Ze mogen die bug van de samenstellingen nu wel eens gaan fixen. 

Ik ben ook voorstander voor een systeem in het perron. Men heeft met de M7 en gerenoveerde M6 al een poging gedaan om de 1ste klasse-rijtuigen duidelijker zichtbaar te maken, maar omdat onze smartphone-zombies enkel maar denken om bij de kortste deur te geraken heeft dat weinig zin.TKR schreef: ↑24 apr 2025, 12:36 De doorsnee rijziger is dan ook gewoon echt niets met die informatie. Waar is rijtuig nummer 3? vooraan, achteraan, middenin? Uit hoeveel rijtuigen bestaat de samenstelling? Waar komt dit rijtuig tot stilstand. Het enige wat ik er als treinfan kan uit opmaken is min of meer welk type trein er aan komt. 1ste klasse in 1, 3, 4, 6 is een Desiro. eerste klasse in 1, 4, 7 is een MS96 etc. Het is altijd gokken hoe lang de trein nu exact zal zijn en tot waar op het perron je dus mag staan.
Op zich kan men perfect berekenen welk rijtuig waar komt te staan. Men moet als machinist namelijk de stopborden volgen.
Steek ledjes in de grond, en geef ze een kleurtje afhankelijk van welke wagen er komt te staan:
https://siut.eu/wp-content/uploads/2022 ... e_0101.jpg
Het is eigenlijk schandalig hoe lui de gemiddelde reiziger is, om zelfs na de virale beelden in Gent van de opstopping aan de roltrap nog altijd gewoon vlak aan de roltrap te stoppen en samen te troepen.
Andere optie: de automatische deuren tussen het balkon en de reizigersruimte enkel laten openen na swipe met Mobib of NFC-drager (mobiel ticket op smartphone) met een 1ste klasse ticket/abonnement. Maar aangezien zelfs die deuren het meer laten afweten dan ze werken is dat vermoedelijk een ijdele hoop..

Ik stap anders wel vaker op op een éérste klasse rijtuig in plaats van in de massa te blijven staan van de 2de klasse deur ernaast.
Door een eerste klasse rijtuig stappen mag
, er gaan zitten niet.
De balkons mogen bij mijn weten ook gebruikt worden voor staanplaatsen als de trein overvol is.

Door een eerste klasse rijtuig stappen mag

De balkons mogen bij mijn weten ook gebruikt worden voor staanplaatsen als de trein overvol is.
En nu ga ik effe de boosdoener zijnTKR schreef: ↑02 okt 2025, 23:48 Ik stap anders wel vaker op op een éérste klasse rijtuig in plaats van in de massa te blijven staan van de 2de klasse deur ernaast.![]()
Door een eerste klasse rijtuig stappen mag, er gaan zitten niet.
Ik heb ook ooit een treinbegeleider gehad die reizigers met een ticket tweede klasse verbood om langs de deur eerste klasse in te stappen (hij vroeg welk ticket ze hadden). Ik denk niet dat je dat hard kan maken. En naar agressie vermijden ook niet meteen de beste zet...
Ik heb ook ooit een treinbegeleider gehad die reizigers met een ticket tweede klasse verbood om langs de deur eerste klasse in te stappen (hij vroeg welk ticket ze hadden). Ik denk niet dat je dat hard kan maken. En naar agressie vermijden ook niet meteen de beste zet...