Lichtgetal (?) Gembloers

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
jknockaert

Lichtgetal (?) Gembloers

Bericht door jknockaert »

Afgelopen zaterdag zag ik in Gembloers een sein met wat leek op een geschilderd lichtgetal (4). Het sein beveiligt de uitrit uit sporen 1/2 richting Ottignies. Dergelijke improvisatie heb ik nog niet eerder gezien. Heeft het iets te maken met de komst van ETCS (hier L1 FS) die de correcte snelheid doorgeeft via het baken?
aanvulling: te vinden op Streetview: https://maps.app.goo.gl/cBC1ZjCD3niFxwPD9
trainlovertje
Contacteer:

Re: Lichtgetal (?) Gembloers

Bericht door trainlovertje »

jknockaert schreef: 29 sep 2025, 14:54 Afgelopen zaterdag zag ik in Gembloers een sein met wat leek op een geschilderd lichtgetal (4). Het sein beveiligt de uitrit uit sporen 1/2 richting Ottignies. Dergelijke improvisatie heb ik nog niet eerder gezien. Heeft het iets te maken met de komst van ETCS (hier L1 FS) die de correcte snelheid doorgeeft via het baken?
aanvulling: te vinden op Streetview: https://maps.app.goo.gl/cBC1ZjCD3niFxwPD9
Dat is toch een courant seinbeeld? Komt toch relatief frequent voor en bestaat ook al van voor er sprake was van ETCS. Betekent in feite dat er altijd een snelheidsbeperking van 40 km/u geldt in de wisselenzone die daarop volgt. Men kans als het ware geen reisweg voorzien die bepaalde wissels niet doorloopt waardoor die beperking niet geldig zou zijn. Zo’n ’geverfd bord’ kan je als het ware als een besparing zien: goedkopere installatie en verbruikt geen stroom.
jknockaert

Bericht door jknockaert »

trainlovertje schreef: 29 sep 2025, 15:34Dat is toch een courant seinbeeld? Komt toch relatief frequent voor en bestaat ook al van voor er sprake was van ETCS. Betekent in feite dat er altijd een snelheidsbeperking van 40 km/u geldt in de wisselenzone die daarop volgt. Men kans als het ware geen reisweg voorzien die bepaalde wissels niet doorloopt waardoor die beperking niet geldig zou zijn. Zo’n ’geverfd bord’ kan je als het ware als een besparing zien: goedkopere installatie en verbruikt geen stroom.
Maar daarvoor hadden we al een omgekeerde gele driehoek toch?
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Wat mij meer intrigeert is de lamp die vlak onder het sein hangt, vóór het bord met de 4. Waartoe dient die?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Lijkt me iets AVG-achtig
Horatio

Bericht door Horatio »

jknockaert schreef: 29 sep 2025, 15:41
trainlovertje schreef: 29 sep 2025, 15:34... Betekent in feite dat er altijd een snelheidsbeperking van 40 km/u geldt in de wisselenzone die daarop volgt. Men kans als het ware geen reisweg voorzien die bepaalde wissels niet doorloopt waardoor die beperking niet geldig zou zijn. ...
Maar daarvoor hadden we al een omgekeerde gele driehoek toch?
Correct, beide hebben dezelfde betekenis en hebben lange tijd naast elkaar bestaan. Echter sinds enige tijd is enkel de variant met het witte cijfer op een vierkant zwart bord nog van kracht.
De correcte naam van dit bord is trouwens: 'snelheidsbord van een groot stopsein'
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad dit bord bestaat al heel wat jaren. Ik schat ergens tussen de 10 a 15 jaar (de juiste datum ontsnapt mij). Dit werd in het leven geroepen aangezien het bord hetzelfde uitzicht heeft als een lichtbak met cijfer zoals die op andere plaatsen ook voorkomt.
Tim

Bericht door Tim »

Paul schreef: 29 sep 2025, 15:48 Wat mij meer intrigeert is de lamp die vlak onder het sein hangt, vóór het bord met de 4. Waartoe dient die?
Dat was idd de AVG. De lamp onder de 4 is het overschrijdingslicht.
Plaats reactie