Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Beste,
in de Hafas reisplanner zie ik voor volgend dienstregelingsjaar vanuit Brussels Airport-Zaventem een trein 125xx met bestemming Arlon.
Deze treinen hebben in de luchthaven hetzelfde vertrekuur als de gewone 25xx naar Dinant.
Iemand die meer weet hieromtrent? Op Hafas kan krijg ik foutmelding als ik verder klik en, via de NMBS ben ik ook niets te weten gekomen.
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
in de Hafas reisplanner zie ik voor volgend dienstregelingsjaar vanuit Brussels Airport-Zaventem een trein 125xx met bestemming Arlon.
Deze treinen hebben in de luchthaven hetzelfde vertrekuur als de gewone 25xx naar Dinant.
Iemand die meer weet hieromtrent? Op Hafas kan krijg ik foutmelding als ik verder klik en, via de NMBS ben ik ook niets te weten gekomen.
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Hafas vermeldt: rijdt 28. Apr 2026, zal dus tijdens werkzaamheden of voor een speciaal evenement zijn.
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Een nieuwigheid is ook dat de L-trein Luxemburg - Aarlen wordt doorgekoppeld met de L-trein van Aarlen naar Libramont. Met 11 tussenstops tussen Luxemburg en Libramont geen snelheidsduivel, maar de talrijke pendelaars zullen de overstapvrije verbinding zeker waarderen.
-
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Zal die dan enkel nog met desiro's gereden worden, of zullen we eindelijk weer CFL materiaal ten noorden van Aarlen en Athus zien?FLV-FGSP schreef: ↑30 sep 2025, 22:22 Een nieuwigheid is ook dat de L-trein Luxemburg - Aarlen wordt doorgekoppeld met de L-trein van Aarlen naar Libramont. Met 11 tussenstops tussen Luxemburg en Libramont geen snelheidsduivel, maar de talrijke pendelaars zullen de overstapvrije verbinding zeker waarderen.
-
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Ik vermoed dat materieel van beide maatschappijen ingezet zal worden. Er zijn in principe geen restricties voor de inzet van CFL-materieel op lijnen die geëlektrificeerd zijn met 25 kV AC. CFL was namelijk vragende partij om de eindigende L-treinen te Aarlen door te trekken tot Libramont.desirootje schreef: ↑01 okt 2025, 10:16Zal die dan enkel nog met desiro's gereden worden, of zullen we eindelijk weer CFL materiaal ten noorden van Aarlen en Athus zien?FLV-FGSP schreef: ↑30 sep 2025, 22:22 Een nieuwigheid is ook dat de L-trein Luxemburg - Aarlen wordt doorgekoppeld met de L-trein van Aarlen naar Libramont. Met 11 tussenstops tussen Luxemburg en Libramont geen snelheidsduivel, maar de talrijke pendelaars zullen de overstapvrije verbinding zeker waarderen.
-
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Dan zullen de NMBS-machinisten en -treinbegeleiders misschien wel nog eerst het CFL-materieel moeten leren of heeft CFL zelf voldoende personeel met kennis van de Belgische reglementering?
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
M'n bij CFL zit m'n met grensbaanvak gezien het stuk tussen Luxemburg het groots is, België is maar klein stukje. Hierdoor hebben die hoogstwaarschijnlijk een verkorte opleiding genoten van België. (Zoals bij Essen - Roosendaal, Visé - Maastricht, Kortrijk - Moeskroen, Welkenreadt - Aachen-HBF, Montzen - Aachen-West.ovspotter_be schreef: ↑01 okt 2025, 19:16 Dan zullen de NMBS-machinisten en -treinbegeleiders misschien wel nog eerst het CFL-materieel moeten leren of heeft CFL zelf voldoende personeel met kennis van de Belgische reglementering?
Als CFL personeel tot Libramont zal rijden zullen ze bijkomende opleiding moeten volgen. Andersom hebben de Belgische machinisten een volledige opleiding van Luxemburg gekregen daar ze een heel stuk door het land moeten rijden (doen ook stoptreinen).
-
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Ik dacht eigenlijk dat het personeel van beide landen zowel CFL- als NMBS-materieel kennen daar. Ik heb alleszins zeker weten CFL-personeel op NMBS-treinen gezien tussen Aarlen en Luxemburg, maar omgekeerd kan ik me inderdaad niet herinneren.ovspotter_be schreef: ↑01 okt 2025, 19:16 Dan zullen de NMBS-machinisten en -treinbegeleiders misschien wel nog eerst het CFL-materieel moeten leren of heeft CFL zelf voldoende personeel met kennis van de Belgische reglementering?
En dan ook sowieso voor het stuk Rodange en Athus. Maar vroeger waren er CFL-treinen van Luxemburg via Rodange naar Virton. Da’s al een stukje verder. Ben je zeker dat die ze maar een beperkte licentie hebben? Libramont is namelijk niet zoooo veel verder dan Virton.260689 schreef: M'n bij CFL zit m'n met grensbaanvak gezien het stuk tussen Luxemburg het groots is, België is maar klein stukje. Hierdoor hebben die hoogstwaarschijnlijk een verkorte opleiding genoten van België. (Zoals bij Essen - Roosendaal, Visé - Maastricht, Kortrijk - Moeskroen, Welkenreadt - Aachen-HBF, Montzen - Aachen-West.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29 okt 2024, 10:34
Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Latere ritten op vrijdag en zaterdag:
Op de S1 tussen Brussel-Zuid & Antwerpen-Centraal
Op de S2 Gravenbrakel – Brussel – Leuven
Verbeteringen bij S- en L-treinen op weekdagen:
S7 rijdt twee keer per uur in plaats van één keer tussen Halle en Vilvoorde. Eén keer per uur rijdt S7 door tot Mechelen. S4 Aalst – Brussel-Luxemburg – Mechelen wordt beperkt tot het traject Aalst – Brussel-Luxemburg.
S81 Schaarbeek – Brussel-Schuman – Ottignies – Louvain-la-Neuve (ingevoerd eind augustus 2025) wordt S4 Aalst – Brussel-Schuman – Ottignies – Louvain-la-Neuve.
Er komen meer treinen tussen Denderleeuw, Geraardsbergen en Edingen.
De L-trein Luxemburg – Aarlen wordt doorgekoppeld met de L-trein Aarlen – Libramont.
Verbeteringen in het weekend (december 2025):
S4 rijdt 1x per uur in het weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre aansluiting <-> luchthaven Charleroi)
2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Luik en Leuven; deze wordt gekoppeld aan de bestaande treinserie Leuven – Brussels Airport – Brussel – Knokke.
3 IC’s in plaats van 2 tussen Leuven en Brussel: er komt opnieuw een overstapvrije verbinding tussen Leuven – Aalst en De Panne.
IC Leuven – Aarschot – Antwerpen rijdt ook in het weekend.
1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op S51 Eeklo – Gent – Oudenaarde – Ronse
In een later stadium (september 2026) zijn nog de volgende verbeteringen voorzien:
1 S-trein per uur S33 tussen Antwerpen – Herentals en Mol en versnelling van IC30 Antwerpen – Turnhout (weekend)
1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op L Hasselt – Mol
S62 Charleroi – Luttre – Charleroi rijdt op zaterdag om het uur in plaats van om de twee uur (zaterdag).
S63 Erquelinnes – Charleroi rijdt op zaterdag elk uur in plaats van elke twee uur (zaterdag).
https://treintrambus.be/blogberichten/n ... ling-2026/
Op de S1 tussen Brussel-Zuid & Antwerpen-Centraal
Op de S2 Gravenbrakel – Brussel – Leuven
Verbeteringen bij S- en L-treinen op weekdagen:
S7 rijdt twee keer per uur in plaats van één keer tussen Halle en Vilvoorde. Eén keer per uur rijdt S7 door tot Mechelen. S4 Aalst – Brussel-Luxemburg – Mechelen wordt beperkt tot het traject Aalst – Brussel-Luxemburg.
S81 Schaarbeek – Brussel-Schuman – Ottignies – Louvain-la-Neuve (ingevoerd eind augustus 2025) wordt S4 Aalst – Brussel-Schuman – Ottignies – Louvain-la-Neuve.
Er komen meer treinen tussen Denderleeuw, Geraardsbergen en Edingen.
De L-trein Luxemburg – Aarlen wordt doorgekoppeld met de L-trein Aarlen – Libramont.
Verbeteringen in het weekend (december 2025):
S4 rijdt 1x per uur in het weekend tussen Aalst en Brussel-Luxemburg
2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre aansluiting <-> luchthaven Charleroi)
2 IC’s in plaats van 1 in het weekend tussen Luik en Leuven; deze wordt gekoppeld aan de bestaande treinserie Leuven – Brussels Airport – Brussel – Knokke.
3 IC’s in plaats van 2 tussen Leuven en Brussel: er komt opnieuw een overstapvrije verbinding tussen Leuven – Aalst en De Panne.
IC Leuven – Aarschot – Antwerpen rijdt ook in het weekend.
1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op S51 Eeklo – Gent – Oudenaarde – Ronse
In een later stadium (september 2026) zijn nog de volgende verbeteringen voorzien:
1 S-trein per uur S33 tussen Antwerpen – Herentals en Mol en versnelling van IC30 Antwerpen – Turnhout (weekend)
1 trein per uur in plaats van één om de twee uur op zondag op L Hasselt – Mol
S62 Charleroi – Luttre – Charleroi rijdt op zaterdag om het uur in plaats van om de twee uur (zaterdag).
S63 Erquelinnes – Charleroi rijdt op zaterdag elk uur in plaats van elke twee uur (zaterdag).
https://treintrambus.be/blogberichten/n ... ling-2026/