Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2114
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Dieselfreak »

Dewi schreef: 24 sep 2025, 18:59Mijn punt was dat reisonderbreking niet meer compatibel is met een systeem met dal- en spitsuren, want dan begint de discussie van wanneer je nu feitelijk je reis begonnen bent. Ik zie anders niet in waarom men er nu plots tegen zou zijn dat je halfweg een koffie zou gaan drinken, je legt tenslotte dezelfde aantal spoorkilometers af.
Daar gaat het dus om hé, dat je voor hetzelfde aantal afgelegde spoorkilometers een stuk meer zou moeten betalen alleen maar omdat je in de halte waar je moest overstappen langer dan strikt nodig gewacht hebt om de trein te nemen die je verder naar je eindbestemming brengt. :o Nu kan je wel nog zeggen dat die regel er is om vals spelen met spits- en daluren te vermijden. Maar: ik ga nog wel eens met twee anderen van Gent naar Walibi of Aqualibi en terug. In het terugkeren nemen wij dan vaak een trein van Bierges-Walibi naar Leuven, om daar dan nog een heel aantal uren in cafés en op restaurant te zitten. Pas later op de avond nemen wij dan een trein van Leuven naar Gent. Gewoonlijk maken wij die uitstap op een zaterdag of een feestdag. Op zaterdagen, zondagen en feestdagen is er geen sprake van spits- en daluren, neem ik toch aan? Zou ons reisgedrag met de nieuwe tickets en voorwaarden een probleem vormen? :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2168
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door FLV-FGSP »

Ook voor het meenemen van fietsen komen er aparte tarieven voor spits en dal: 5 euro voor "Anytime" en 3 euro voor de daluren (is momenteel 4 euro ongeacht het tijdstip).
desirootje
Berichten: 1009
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door desirootje »

FLV-FGSP schreef: 03 okt 2025, 13:45 Ook voor het meenemen van fietsen komen er aparte tarieven voor spits en dal: 5 euro voor "Anytime" en 3 euro voor de daluren (is momenteel 4 euro ongeacht het tijdstip).
Even ter zake, maar ik snap niet hoe het bij ons zo weinig kost en in NL €7.95 en het letterlijk niet mag tijdens de spitsuren. Ja dit is voor de hele dag, dus meestal komt dit neer op €4 per rit, maar niet iedereen komt op dezelfde dag terug of moet zelf terug...
jknockaert
Berichten: 261
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jknockaert »

desirootje schreef: 03 okt 2025, 17:55Even ter zake, maar ik snap niet hoe het bij ons zo weinig kost en in NL €7.95 en het letterlijk niet mag tijdens de spitsuren. Ja dit is voor de hele dag, dus meestal komt dit neer op €4 per rit, maar niet iedereen komt op dezelfde dag terug of moet zelf terug...
Ik vraag me in NL wel eens af hoeveel reizigers het ook echt betalen die fietstoeslag.
Tijgernoot
Berichten: 346
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Tijgernoot »

NS wil helemaal geen fietsen in de trein hebben. Door een hogere prijs te vragen hopen ze voldoende reizigers af te schrikken en alternatieven te laten kiezen, zoals de OV-fietsen die op veel treinstations per 24 uur te huren zijn.
jknockaert
Berichten: 261
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jknockaert »

Tijgernoot schreef: 04 okt 2025, 10:56 NS wil helemaal geen fietsen in de trein hebben. Door een hogere prijs te vragen hopen ze voldoende reizigers af te schrikken en alternatieven te laten kiezen, zoals de OV-fietsen die op veel treinstations per 24 uur te huren zijn.
Tegenwoordig zie ik regelmatige fors uitgebouwde fatbtikes in de trein. Ns wil helemaal geen fietsen in de trein maar wil nog minder handhaven in de trein. Ze hopen wellicht dat het probleem vanzelf verdwijnt zoals het vanzelf gekomen is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5565
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door overweg13 »

Laat ons eerlijk zijn, ook bij ons is het stilaan flink uit de hand aan het lopen. De tijd dat het sporadische groepje toeristen wanhopig zocht naar een plaatsje om de fiets achter te laten , ligt achter de rug. Tegenwoordig zijn het vooral pendelaars die er niet terug voor schrikken om de fiets gewoon op gelijk welk platform te plaatsen, ook als vooraf omgeroepen is waar je die fiets dan wel moet plaatsen. Als het er eentje is, lukt het nog wel, maar nog niet zo lang geleden konden de reizigers zonder fiets nauwelijks uitstappen doordat op het platform een viertal fietsen stond van allerlei slag.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door TKR »

Aan de andere kant ben ik ook sterk verveeld als ik bij de Desiro met m'n fiets de fietswagon binnenstap en de mensen op de klapzitjes zich niet willen verzetten. Dan ben ik wel genoodzaakt om op dat balkon ferm in de weg te blijven staan met m'n fiets; Niemand kan nog door.

goed ja, beetje offtopic.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2168
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door FLV-FGSP »

De startdatum 15 oktober is nu officieel!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2114
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door Dieselfreak »

De maximumprijs van een treinticket wordt met 20% verlaagd. Dat komt omdat het tarief daarvan voortaan zal worden berekend op 120 kilometer in plaats van op 150 kilometer. Een treinrit in 2e klasse zal daardoor voor een volwassene (26-64 jaar) maximum 20,90 euro kosten, in plaats van 26 euro vandaag.
Ik neem aan dat die € 20,90 voor een enkele reis geldt?
Voor wie vaker de trein neemt, lanceert NMBS de Train+ kaart. Daarmee genieten alle reizigers van een (extra) korting van 40% tijdens de daluren (instappen van maandag tot vrijdag tot en met 6 uur, van 9 uur tot 16 uur, en vanaf 18 uur) en het weekend (zaterdag en zondag) én van een voordelig maximumtarief, ook tijdens de spits. Voor jongeren, senioren en rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming gaat het om een bijkomende korting, bovenop de standaardkorting van 40%.
Met Train+ krijgen jongeren, senioren en rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming tijdens de daluren en het weekend een bijkomende korting van 40%, waardoor deze oploopt tot in totaal 64%. Bovendien betalen zij met Train+ maximum 5,5 euro per rit, ook tijdens de spits.
Ik heb verhoogde tegemoetkoming, betekent dit dus dat, indien ik me Train+ aanschaf, ik voor € 5,5 van De Panne naar Aarlen (enkele reis) kan, zonder daarbij rekening te moeten houden met spitsuren? 8)
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jpvdveer
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door jpvdveer »

Dat is correct (de simulator van de NMBS bevestigt dit ook zo) - en wat mij betreft ook meteen de grootste weeffout in het nieuwe systeem. Wat is de reden om welke groep klanten dan ook, met of zonder Train+, enkele reizen ongeacht de afgelegde afstand voor €5,50 tijdens de spits aan te bieden?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5565
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door overweg13 »

Wat me nog altijd niet duidelijk is: hoe ziet die Train+ eruit? Ik heb de vraag al gesteld maar ik vermoed dat de machine me verkeerd begrepen heeft: je zou Train+ kunnen kopen via alle bestaande kanalen (app, website, loket, automaat) maar ik vraag me af of het hier dan om biljetten met Train+ gaat of over Train+ zelf. Je moet toch ergens kunnen bewijzen dat je recht hebt op die extra vermindering? Via mobib, app, e-ID enz...
Met vriendelijke groet

overweg13
klaas
Berichten: 99
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door klaas »

overweg13 schreef: 06 okt 2025, 14:23 Wat me nog altijd niet duidelijk is: hoe ziet die Train+ eruit? Ik heb de vraag al gesteld maar ik vermoed dat de machine me verkeerd begrepen heeft: je zou Train+ kunnen kopen via alle bestaande kanalen (app, website, loket, automaat) maar ik vraag me af of het hier dan om biljetten met Train+ gaat of over Train+ zelf. Je moet toch ergens kunnen bewijzen dat je recht hebt op die extra vermindering? Via mobib, app, e-ID enz...
Je zal de train+ kaart op je MOBIB-kaart kunnen opladen ofwel wordt het als QR-code geprint. Je zal dan altijd je MOBIB-kaart of deze QR-code moeten scannen aan de automaat als je een ticket aan het train+ tarief wil kopen.
klaas
Berichten: 99
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Bericht door klaas »

jpvdveer schreef: 06 okt 2025, 13:41 Dat is correct (de simulator van de NMBS bevestigt dit ook zo) - en wat mij betreft ook meteen de grootste weeffout in het nieuwe systeem. Wat is de reden om welke groep klanten dan ook, met of zonder Train+, enkele reizen ongeacht de afgelegde afstand voor €5,50 tijdens de spits aan te bieden?
Ik denk - maar dat is slechts speculatie - dat het te maken heeft met de nietszeggendheid van spitsuren op zulke afstanden. Vergelijk bv. twee reizigers die van De Panne naar Aarlen sporen:
- Reiziger A vertrekt om 13u52 in De Panne. Dat wil zeggen dat hij om 16u32 de trein van Brussel naar Aarlen neemt, die altijd pokkedruk is.
- Reiziger B vertrekt om 17u52 in De Panne, stapt om 19u41 over in Gent en 20u32 in Brussel.

Dan zou reiziger A het daluurtarief betalen en reiziger B het spitsuurtarief, maar dan mist de regeling zijn doel volledig, dus daarom denk ik dat ze het voor lange afstanden gelijk trekken.
Plaats reactie