Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
FLV-FGSP

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door FLV-FGSP »

Voor mij is het beeld gemengd.
Als ik nu bij Gouvy ga wandelen, betaal ik altijd €10,5 per enkele reis. Als ik na 15 oktober op een werkdag in de piek vertrek betaal ik 14 euro, na 9 uur 12,50; in het weekend echter maar 8,80. Dus door de week betaal ik meer, in het weekend minder.

De senioren betalen voortaan 11 euro ipv 8,50, ok, maar de jeugd betaalt minder en de prijzen voor -26 en 65+ zijn dezelfde, wat ik rechtvaardiger vind dan hoe het was.

Wat voor mij eerder lastig wordt, is de beperking van de reisonderbreking, ik doe soms Leuven - Brussel (enkele uren onderbreking) - Gent en dat zal niet meer mogen op 1 ticket.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef: 08 okt 2025, 08:36
dovaere schreef: 07 okt 2025, 16:22
jotie schreef: 06 okt 2025, 14:43 Is er iemand die weet wat dit betekent voor het kort grensoverschrijdend verkeer? De simulator pakt Aachen en Luxemburg niet op en een FAQ met een antwoord op die vraag is er nog niet.
Specifieke tarieven met Train+ lijken voorzien te zijn in de productfiches voor de klassieke grensoverschrijdende verbindingen. Merk op dat er speciaal voor het weekend een tarief voorzien is van in Luxemburg tot overal in Nederland:
Als ik op de site van B-Europe een ticket wil boeken vanuit België naar Aachen op 18 oktober dan kan ik bij de kortingsopties nog geen Train+ kiezen... Enkel de huidige 50% korting kun je aanduiden.
De verkoop start ook pas op 15 oktober. Maar de productfiches zijn er al, dus de verkoop gaat zeker komen. Voor zover ik kan zien, wordt het binnenlandse ticketassortiment van toepassing op het Belgische traject, waar nu nog een bijzonder tarievengamma van toepassing is.
Het zal me benieuwen wat er gaat gebeuren op het NMBS-deel van bv. een reis naar Duitsland met ICE. Dat ticket komt immers geheel uit het DB-systeem, ook bij verkoop door de NMBS. Een ticket 2e klas vanaf Leuven kost daarin altijd 13,52 meer dan vanaf Luik bij (Super)sparpreis en 16,20 bij een Flexpreis, onafhankelijk van het prijsniveau of BahnCard-korting. Een binnenlands ticket Leuven-Luik kost nu 13,40 volgens de binnenlandse prijstabel en 16,10 volgens de internationale tabel. In principe zou op dat deel ook Train+-korting mogelijk moeten zijn.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 08 okt 2025, 09:05
TKR schreef: 08 okt 2025, 02:08 Ik snap het niet goed, dit is wel degelijk een héél stuk eenvoudiger dan vroeger. Er zijn slechts 2 kortingen waar je al dan niet recht op hebt en die je kan combineren. Vroeger moest je wel een aantal van de tickets uitproberen om te zien welke optie nu eigenlijk de goedkoopste was. 'is het nu het weekend ticket of de multi dat ik moet nemen', ..
Ik ben blij voor jou dat je het eenvoudig vindt en dat je geen problemen ziet, maar je moet wel snappen dat we hier met een paar tientallen geïnteresseerden samen zitten in een bubbel.
Ik heb als universitair ook de verschillende pagina's van NMBS, en TreinTramBus en VRT moeten bestuderen, en had nog niet direct alle aspecten door. Dan heb ik het nog niet over het feit dat sommige info en regels gewoon ontbreken op de NMBS-site.

Sommige nieuwe aspecten maken het moeilijker:
In Nederland moet je niet aan tarieven, reisvoorwaardes of de aankoop van de juiste tickets denken maar kun je met je OV-chipkaart (of bankkaart/kredietkaart) gewoon in- en uitchecken. Het nadenken over en aankopen van abonnementen en andere voordelen is facultatief en moet je maar eenmaal doen. Daarna kun je weer zonder nadenken in- en uitchecken.

De NMBS daarentegen verwacht dat je je exacte ticket (met de juiste aankomst en vertrekstation) vooraf koopt en elke keer daarover nadenkt. Reizigers die treinreizen in België een beetje praktisch willen houden, doen de aankoop voor een paar geplande ritten samen (bijvoorbeeld heen- en terugreis).

Ik houd mijn hart vast voor de gezinsouders die binnen een goede week een gezinsuitstap willen maken en eerst een uitleg moeten doorgronden, waarvan het schema van TreinTramBus het helderste is dat ik vond.

Dan moeten ze ontdekken dat het het instapmoment is, dat telt voor de berekening van de daluren en moeten ze een beredeneerde gok maken wanneer precies de terugrit zal zijn. Als ze gokken op "daltarief" maakt dat een daguitstap in de week een stuk minder flexibel.

Dan moeten ze een berekening maken voor welk van de gezinsleden een Train+ voordelig zou kunnen zijn.

Dan moeten ze nog uitzoeken hoe je op de website of de app voor X verschillende personen een Train+ koopt.

Dan moeten ze nog uitzoeken hoe je een treinreis praktisch koopt op de website of de app voor die X personen tegelijk. Ofwel is het een gebruikersonvriendelijk gepruts met X verschillende nummers invoeren of QR-codes inscannen met de app. Ofwel kan het helemaal niet samen. Info die ik op dit moment nog nergens gevonden heb.
Dan zucht die gezinsouder: gewoon met de auto, enkel de autosleutel nodig en starten!

Dan schaft de NMBS nog stilzwijgend een aantal aspecten af die het treinreizen praktisch en flexibel houden in speciale gevallen.
Je mag voortaan niet meer op het moment zelf variëren binnen de zone van een agglomeratie, want de NMBS schaft de zones stilletjes af voor de tickets. Enkel bij TreinTramBus staat dat helder vermeld.
Ook de reisonderbreking wordt afgeschaft.

Niet dat ik tegen de tariefhervorming ben, maar de complexiteit ontkennen is als de zon ontkennen.
Wat je beschrijft, is eigenlijk de ‘eerste treinreis zelf uitzoeken’-ervaring. Daar moet je hoe dan ook over en zal nu tijdelijk voor heel wat verwarring zorgen, maar men geraakt daar gewoon aan. Wanneer men in het buitenland voor het eerst de trein neemt, lijkt dat ook bijna steeds te lukken bij de meesten; het verschil is dat men dan beseft dat het wat zoeken wordt, terwijl men nu in eigen land onverwacht hetzelfde kan gaan ervaren.

Het enige wat mij stoort is inderdaad dat de regeltjes omtrent zone-afschaffing en reisonderbrekkng verzwegen worden en dat zal tot veel discussies kunnen leiden…
TKR

Bericht door TKR »

Je hoeft helemaal niets uit te pluizen, je vult gewoon de vragenlijst in die de app op je af stuurt. Je leeftijd, waar je heen wilt en wanneer je wil reizen.

Dat is toch heel wat anders dan het jeugdticket vergelijken met de multipass met het weekend ticket, en wanneer deze allemaal exact van toepassing zijn. Of het abbo voor onregelmatige pendelaars, ...

Zoals hierboven vermeld moet je misschien even wennen, maar het nieuwe systeem is zéér eenvoudig. 2 kortingen die wel of niet van toepassing zijn op jou. Kortingen die je zelf niet moet uitdokteren. (aangezien je verwijst naar NS waar je gewoon de trein opstapt en dus ook helemaal niets uitzoekt)
dovaere

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 08 okt 2025, 09:09 Het zal me benieuwen wat er gaat gebeuren op het NMBS-deel van bv. een reis naar Duitsland met ICE. Dat ticket komt immers geheel uit het DB-systeem, ook bij verkoop door de NMBS. Een ticket 2e klas vanaf Leuven kost daarin altijd 13,52 meer dan vanaf Luik bij (Super)sparpreis en 16,20 bij een Flexpreis, onafhankelijk van het prijsniveau of BahnCard-korting. Een binnenlands ticket Leuven-Luik kost nu 13,40 volgens de binnenlandse prijstabel en 16,10 volgens de internationale tabel. In principe zou op dat deel ook Train+-korting mogelijk moeten zijn.
Mijn gok: dit gaat niet veranderen, want er is wellicht een tabel van prijzen afgesproken met ICE en er is geen reden iets aan die overeenkomst te veranderen.
Bij mijn weten rijdt deze ICE als open-accesstrein in beide landen en is er geen band met de tarieven voor de concessietreinen die NMBS binnenlands, kort grensoverschrijdend en richting Breda-Rotterdam rijdt.

Als reiziger wil ik natuurlijk graag altijd de laagste prijs, maar wat uitzoomend vind ik het geen goed idee dat kortingstarieven die in een bepaald eigen (nationaal) inzetgebied gelden, ook voor elke verdere (internationale) verbinding-in-samenwerking gelden.
Dat zou het schrijven van universele boekinsgprogramma's en het vereenvoudigen van de ticketjungle alleen maar moeilijker maken.

Ik wil ook geen wereld waarin reizen met de trein ontaardt in een nachtmerrie van administratieve romsplomp van alle mogelijke voordeeltarieven overwegen en aankopen en combineren, en de administratie ervoor bijhouden in bijvoorbeeld de app van NMBS Internationaal of DB.
dovaere

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 08 okt 2025, 09:37 Je hoeft helemaal niets uit te pluizen, je vult gewoon de vragenlijst in die de app op je af stuurt. Je leeftijd, waar je heen wilt en wanneer je wil reizen.
De huidige situatie is dat ik voor een reis de app of website neem en aanklik: 2x valideren Standard Multi en 1x Youth Ticket. Of 1x Standard Multi en 2 x Youth Ticket voor twee verschillende kinderen. Hun namen zijn al in mijn profiel opgeslagen. Telkens tweemaal want ook voor de terugreis. Zonder nadenken wanneer ik de terugreis zal beginnen.

Aangezien de goedkope prijzen van Youth Ticket en Standard Multi vanaf middellange afstanden straks niet meer bestaan en je voor een vergelijkbaar prijsvoordeel (in dal en weekend) voortaan een Train+ voordeelkaart moet hebben, word ik gedwongen tot extra administratieve stappen om al deze verschillende Train+ voordeelkaarten van mijn gezin te beheren. En moet ik voor de verschillende Train+ op tijd kijken of ze nog altijd geldig zijn, eventueel met verschillende aankoopdatum en looptijd.

En dan moet ik elke keer gokken of de terugrit al dan niet in de daluren zal beginnen en deze keuze mogelijk het dagverloop in de problemen kan brengen.

Stel: ik heb in mijn handen een papier met een QR-code van een Train+ voor mezelf die ik al eerder kocht, en heb ik de opdracht om voor de andere drie gezinsleden in de app een Train+ te kopen zodat we de treintickets kunnen kopen, zonder dit met reisstress op het verafgelegen station te moeten kopen.

Soms nu eens al de verschillende stappen op die ik in de app of op de website moet zetten om deze treinritten voor drie gezinsleden te boeken met de verschillende Train+-voordeelkaarten, deels op papier en deels nog te kopen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 08 okt 2025, 09:42 Mijn gok: dit gaat niet veranderen, want er is wellicht een tabel van prijzen afgesproken met ICE en er is geen reden iets aan die overeenkomst te veranderen.
Bij mijn weten rijdt deze ICE als open-accesstrein in beide landen en is er geen band met de tarieven voor de concessietreinen die NMBS binnenlands, kort grensoverschrijdend en richting Breda-Rotterdam rijdt.
Je mist volgens mij mijn punt: ik heb het over het aanvullende traject van de NMBS, niet over de prijsstelling van DB (met ICE kun je overigens niks afspreken, dat is DB).
De prijsstelling van het aanvullende traject lijkt sterk op wat de NMBS sinds kort ook doet bij aanvullende tickets voor TGV, Eurostar of ECD: bij Saver/Sparpreis-achtige tickets voor de TGV/Eurostar/ICE het binnenlands tarief gebruiken voor de aansluitende NMBS-trein; bij vol/flex tarief voor de TGV/Eurostar/ICE het tarief uit de internationale tabel gebruiken voor de aansluitende NMBS-trein. Geen idee waar bij DB die 10 of 12 cent verschil vandaan komt maar dat is niet zo belangrijk.
dovaere schreef: 08 okt 2025, 09:42 Als reiziger wil ik natuurlijk graag altijd de laagste prijs, maar wat uitzoomend vind ik het geen goed idee dat kortingstarieven die in een bepaald eigen (nationaal) inzetgebied gelden, ook voor elke verdere (internationale) verbinding-in-samenwerking gelden.
Dat zou het schrijven van universele boekinsgprogramma's en het vereenvoudigen van de ticketjungle alleen maar moeilijker maken.

Ik wil ook geen wereld waarin reizen met de trein ontaardt in een nachtmerrie van administratieve romsplomp van alle mogelijke voordeeltarieven overwegen en aankopen en combineren, en de administratie ervoor bijhouden in bijvoorbeeld de app van NMBS Internationaal of DB.
Als je een Train+-kaart hebt, vind je het dan in orde dat je voor de aansluitende NMBS-trein op je internationale reis altijd vol tarief zonder enige korting gaat betalen?
Maar het kan zijn dat je gelijk hebt: ook de NMBS geeft op dit moment geen korting als ik Leuven-Frankfurt met een kaart 50% vraag. Leuven-Luik is tegen vol tarief. Idem bij Leuven-Rotterdam met ECD vanaf Antwerpen: Leuven-Antwerpen is altijd vol tarief. Dat voelt erg oneerlijk als je een kortingskaart hebt.
Het toepassen van die korting is overigens geen enkel probleem. Het is een keuze van de NMBS om die niet toe te passen en die keuze is volgens mij relatief recent.

Edit: de NMBS lijkt daar toch aan gedacht te hebben. Er blijkt een reeks productfiches te zijn voor aansluitende tickets ("Connection"), geldig vanaf 15/10:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... af4422d86a
Dus er is dan toch korting mogelijk op de aansluitende trajecten, zo te zien in dezelfde gevallen als voor binnenlandse tickets.
dovaere

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 08 okt 2025, 09:24 Wat je beschrijft, is eigenlijk de ‘eerste treinreis zelf uitzoeken’-ervaring. Daar moet je hoe dan ook over en zal nu tijdelijk voor heel wat verwarring zorgen, maar men geraakt daar gewoon aan. Wanneer men in het buitenland voor het eerst de trein neemt, lijkt dat ook bijna steeds te lukken bij de meesten; het verschil is dat men dan beseft dat het wat zoeken wordt, terwijl men nu in eigen land onverwacht hetzelfde kan gaan ervaren.
"Wanneer men in het buitenland voor het eerst de trein neemt, lijkt dat ook bijna steeds te lukken bij de meesten"
Mag ik je corrigeren? Het lukt bij de mensen die niet vooraf afgeschrikt worden en dat gaat maar over een klein percentage. De meesten beginnen daar gewoon niet aan.
Het enige wat mij stoort is inderdaad dat de regeltjes omtrent zone-afschaffing en reisonderbrekkng verzwegen worden
Dat zijn eigenlijk net de details waar enkel de treinbubbel, een klein percentage kenners, weet van heeft en belang bij heeft.

Voor de massa is veel belangrijker dat je de verschillende nieuwe kortingstarieven en Train+ moet uitzoeken, leren kennen en na aankoop voor een maand of een jaar moet bijhouden. Ik vrees dat de QR-code op de papieren versie het geen jaar uithoudt in een portefeuille, en dat veel mensen zullen vloeken als ze dat papier kwijtraken, of die mail, of het wachtwoord van hun online profiel. Extra drempels.
Het liken misschien kleine drempels, maar zulke drempels zijn groot als je de massa wilt overtuigen van de eenvoud van treinreizen.

[AANVULLING]
Mijn ouders reisden als autobezitter nooit met de tram of bus. O nee, nooit de tram! Ze kregen als 65-plusser een gratis Lijn-abonnement en reisden plotseling overal naartoe met de tram.
Ik heb voor een bepaalde trip voorgesteld dat ze eens de trein zouden nemen, maar o nee, nooit de trein! Zelfs al was die trein veel sneller dan een lange rit van tram+bus. Voor de prijs van dat kort treintraject moesten ze het niet laten.
Dat soort psychologische drempels dus.
Laatst gewijzigd door dovaere op 08 okt 2025, 11:19, 6 keer totaal gewijzigd.
dovaere

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 08 okt 2025, 10:24 Als je een Train+-kaart hebt, vind je het dan in orde dat je voor de aansluitende NMBS-trein op je internationale reis altijd vol tarief zonder enige korting gaat betalen?
[...]
Dat voelt erg oneerlijk als je een kortingskaart hebt.
Als het de reiziger vooraf duidelijk gemaakt wordt of de "binnenlandse" Train+-voordeelkaart geldt voor internationale verbindingen lijkt het voor mij eerlijk genoeg. Dan kijk je dan wat de internationale vervoerder jou aanbiedt zonder dat je er iets van moet aantrekken, en is het aan de vervoerders om jou als klant te overtuigen met een goede prijs van vertrek tot aankomst.

Ik maak mij er eerder zorgen over dat het moeten rekening houden met de tariefjungle van allerlei lokale voordeeltarieven met eigen kronkels, ervoor zorgt dat de langere internationale verbindingen (helemaal van vertrek- naar aankomststation) niet vindbaar en niet boekbaar zijn in de reisplanners, of niet als doorgaande reis.
Laatst gewijzigd door dovaere op 08 okt 2025, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
jknockaert

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 08 okt 2025, 09:09De verkoop start ook pas op 15 oktober. Maar de productfiches zijn er al, dus de verkoop gaat zeker komen. Voor zover ik kan zien, wordt het binnenlandse ticketassortiment van toepassing op het Belgische traject, waar nu nog een bijzonder tarievengamma van toepassing is.
Vraag is ook hoe een en ander straks geïmplementeerd wordt. Bij je zoektocht bij NS Int of B-Europe moet je nu je korting invoeren eerder dan je reisformule. Aan de NS-kant is dat al vervelend: bij 40% korting gaat het systeem ervan uit dat die NIET geldt voor 9:00 (wat meestal correct is), maar bij 100% korting moet je het zelf maar uitzoeken (wat lastig is bv. bij Weekend Vrij op vrijdagavond). Als NMBS daar straks aan haar kant ook nog zo'n brakke implementatie aan hangt dan wordt het een hele puzzel. Stel je eens voor dat je met twee personen wil reizen: de ene met Dal Vrij en de andere met Weekend Vrij en Train+. En dan heb ik het nog niet over de beperking dat de website niet de mogelijkheid biedt dat de ene met een mid-flex formule reist en de andere met een full-flex.
overweg13

Bericht door overweg13 »

dovaere schreef: 08 okt 2025, 10:18 Hun namen zijn al in mijn profiel opgeslagen. zetten om deze treinritten voor drie gezinsleden te boeken met de verschillende Train+-voordeelkaarten, deels op papier en deels nog te kopen.
Hoe doe je dat? Ik heb er mijn profiel op nageslagen en zie nergens die mogelijkheid.
Met vriendelijke groet

overweg13
dovaere

Bericht door dovaere »

overweg13 schreef: 08 okt 2025, 11:53
dovaere schreef: 08 okt 2025, 10:18 Hun namen zijn al in mijn profiel opgeslagen. zetten om deze treinritten voor drie gezinsleden te boeken met de verschillende Train+-voordeelkaarten, deels op papier en deels nog te kopen.
Hoe doe je dat? Ik heb er mijn profiel op nageslagen en zie nergens die mogelijkheid.
Misschien citeer ik het verkeerd uit mijn herinnering en is het enkel mijn eigen naam die de app onthoudt, plus in mijn SNCF- en DB-profiel dat mijn gezinsleden zitten.
Ik heb het dan in ieder geval nooit opgemerkt als een probleem om de namen van mijn kinderen in te typen in de app/website. Voor de volwassenen gebruikten we een Standard Multi, dat gemak valt dus ook weg.
Ik vrees dat het heel wat moeilijker wordt om nummers van verschillende Train+ en hun geldigheidsperiodes te beheren.
desirootje

Bericht door desirootje »

dovaere schreef: 08 okt 2025, 10:18 De huidige situatie is dat ik voor een reis de app of website neem en aanklik: 2x valideren Standard Multi en 1x Youth Ticket. Of 1x Standard Multi en 2 x Youth Ticket voor twee verschillende kinderen. Hun namen zijn al in mijn profiel opgeslagen. Telkens tweemaal want ook voor de terugreis. Zonder nadenken wanneer ik de terugreis zal beginnen.

Aangezien de goedkope prijzen van Youth Ticket en Standard Multi vanaf middellange afstanden straks niet meer bestaan en je voor een vergelijkbaar prijsvoordeel (in dal en weekend) voortaan een Train+ voordeelkaart moet hebben, word ik gedwongen tot extra administratieve stappen om al deze verschillende Train+ voordeelkaarten van mijn gezin te beheren. En moet ik voor de verschillende Train+ op tijd kijken of ze nog altijd geldig zijn, eventueel met verschillende aankoopdatum en looptijd.

En dan moet ik elke keer gokken of de terugrit al dan niet in de daluren zal beginnen en deze keuze mogelijk het dagverloop in de problemen kan brengen.

Stel: ik heb in mijn handen een papier met een QR-code van een Train+ voor mezelf die ik al eerder kocht, en heb ik de opdracht om voor de andere drie gezinsleden in de app een Train+ te kopen zodat we de treintickets kunnen kopen, zonder dit met reisstress op het verafgelegen station te moeten kopen.

Soms nu eens al de verschillende stappen op die ik in de app of op de website moet zetten om deze treinritten voor drie gezinsleden te boeken met de verschillende Train+-voordeelkaarten, deels op papier en deels nog te kopen.
Je bespreekt nu een specifieke situatie, de meeste reizen die ik en mijn ouders doen zijn juist korter, dus youth multi of standard multi worden nooit aangeduid, waardoor ik het mss zou vergeten voor die keer dat ik een langere reis zou nemen. Dan heb je ook nog local multi waarbij je een hele lijst moet afgaan om te zien of je bestemming dicht genoeg is...
Voor Train+ moet je gwn zien of die persoon genoeg reist om het waard te zijn, dat is niets anders dan de Youth Holidays waar je zelf moest zien of het goed genoeg is. Zoveel administratie, dat hadden we nog nooit eerder...
Voor je terugrit kan je het oftewel daar betalen, we hebben geen dynamische prijzen, oftewel verkiezen om wat langer op café te zitten of een kerk te bezoeken zodat je na 18h naar huis gaat. Dit is geen ramp, zeker niet voor de gemiddelde reiziger.
dovaere schreef: Voor de massa is veel belangrijker dat je de verschillende nieuwe kortingstarieven en Train+ moet uitzoeken, leren kennen en na aankoop voor een maand of een jaar moet bijhouden. Ik vrees dat de QR-code op de papieren versie het geen jaar uithoudt in een portefeuille, en dat veel mensen zullen vloeken als ze dat papier kwijtraken, of die mail, of het wachtwoord van hun online profiel. Extra drempels.
Het liken misschien kleine drempels, maar zulke drempels zijn groot als je de massa wilt overtuigen van de eenvoud van treinreizen.
Wat is het alternatief, er moet een app-loos alternatief zijn voor die kaart, er is al een robuuster alternatief met de Mobib kaart dus wat is er nog meer nodig, een elektronische sleutelhanger?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Wij maken zowel lange als kortere verplaatsingen en heb eens bekeken wat we dit jaar als het God belieft, nog zullen reizen. Met de oude tarieven zou het op 144 euro komen, met de nieuwe op 125. Daar moet nog train-+ bijgeteld worden, maar die hebben we dus snel terugverdiend. Verder hoef ik me ook geen punthoofd meer te denken over de bestemming van ons biljet, als het vertrekstation van de terugreis niet te combineren viel met dat van de heenreis. Voorlopig zou ik dus zeggen: alleen voordelen. De vermelde prijzen gelden voor één persoon, we zijn wel zo goed als altijd samen op pad.
Met vriendelijke groet

overweg13
Wouterh12

Bericht door Wouterh12 »

De train+ kaart geldt niet tijdens de spitsuren (behalve voor als je meer dan 14 € voor een enkele reis zou moeten betalen, dus voor langere afstanden is er een voordeel, dat echter nog altijd veel duurder is dan de 10-ritten pass nu), wat het inschatten moeilijk maakt. Bij die lange afstanden in de spits moet je trouwens weten wat het normale tarief is voor je een inschatting kan maken of de train+ nu voordeliger of juist duurder uitvalt.

Als je al je treinreizen ruim op voorhand plant is dat OK, maar voor de meer spontane ingevingen is dit systeem juist ingewikkelder. Je moet echt gaan rekenen, zeker nu er nog de optie is om voor 6 maand een pass te kopen. En een schatting maken van wanneer en naar waar je de trein nog zou willen nemen (voor langere afstanden buiten het werk om).

Er was trouwens ook niets ingewikkeld aan een 10-ritten/multipas/railpas of hoe het ding ook heet tegenwoordig, handig en goedkoop. Het laatste is ongetwijfeld ook waarom het moest verdwijnen.
Plaats reactie