Wel ja, het plan is om binnen 3 maanden geen vlekken meer te hebben, met uitzondering van de havengebieden en goederenlijnen met een maximum snelheid van 40 km/h of minder en HSL1.
ETCS in België
-
Re: ETCS in België
Het is wel raar dat elk havengebied anders uitgevoerd is. Bv Zeebrugge is zowat alles buiten de voorhaven ETCS L2, in Antwerpen enkel op de doorgaande lijn langs het noord...desirootje schreef: ↑01 okt 2025, 10:13Wel ja, het plan is om binnen 3 maanden geen vlekken meer te hebben, met uitzondering van de havengebieden en goederenlijnen met een maximum snelheid van 40 km/h of minder en HSL1.
Volgens mijn informatie zouden volgende lijnen onder ETCS komen.
L117: Feluy - Luttre L1FS op 05/10/25
L36: Leuven - Momalle L2FS op 12/10/25
L117: Feluy - Luttre L1FS op 05/10/25
L36: Leuven - Momalle L2FS op 12/10/25
Wat gaat er eigenlijk in de bundels van Schaarbeek en Vorst gebeuren? Vroeger werd ons gezegd dat het er level 0 ging worden maar ik neem aan dat we daar na december nog wel een tijdje langer met tbl1+ gaan zitten?
Schaarbeek zal inderdaad een level 0-zone worden. Maar in die zones mag eventueel ook TBL gebruikt worden, dus er is geen haast bij het uitbreken van de krokos en TBL aldaar. Voor Vorst moet er nog een beslissing genomen worden.
Materieel dat ETCS heeft maar geen TBL1+, maakt bij de inrit van die bundels nu al de transitie naar niveau 0. Voorlopig rijdt er bij mijn weten in België nog geen materieel met ETCS zonder TBL1+ rond in commerciële dienst, maar voor homologatietesten zijn er al enkele prototypes geweest.
Is dat enkel de vertakking Feluy of ook de geëlektrificeerde goederenlijn naar Feluy zelf?
Naar wat ik heb begrepen de volledige lijn. Maar corrigeer mij moest dit niet zo zijn. Ik ga af van de informatie die we intern krijgen bij ons.
-
Inderdaad, idem trouwens voor de PBA en PBKA.
-
260689 schreef: ↑02 okt 2025, 21:29 L36: Leuven - Momalle L2FS op 12/10/25
De omgeleide PBKA’s op L36 morgen moeten dan zowat de allerlaatste reizigerstreinen zijn die over lange afstand op alleen MEMOR over het Belgische net zullen rijden?
Mooi dat dit tijdperk eindelijk voorbij lijkt!

Inderdaad, de kroko's daar gaan dit weekend buiten dienst en daarmee komt het syteem na bijna 100 jaar aan zijn einde in ons land.treinbruno schreef: ↑10 okt 2025, 14:29260689 schreef: ↑02 okt 2025, 21:29 L36: Leuven - Momalle L2FS op 12/10/25De omgeleide PBKA’s op L36 morgen moeten dan zowat de allerlaatste reizigerstreinen zijn die over lange afstand op alleen MEMOR over het Belgische net zullen rijden?
Mooi dat dit tijdperk eindelijk voorbij lijkt!