Eurostar
Re: Eurostar
Neen, dit heeft niets met de lengte/capaciteit van de stellen te maken, dit is puur een commerciële keuze van Eurostar. Perfect mogelijk volgens het handelsrecht en de overheden hebben hier niets over te zeggen. Het verschil Rotterdam vs Antwerpen is zo groot dat Eurostar hier commentaar op gaat krijgen. Bij de "Eurostar Snow" hebben ze inmiddels een correctie gedaan, mogelijks volgen de treinen naar Parijs nog.
Re: Eurostar
Zou men eigenlijk meer kans hebben om de E300 tegen te komen op een dienst tussen Londen en Parijs dan tussen Londen en Brussel?
Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
Er is officieel nieuws over de aankoop van nieuwe treinen door Eurostar. Vandaar een nieuw draadje om de informatie hierover gemakkelijk terug te vinden. (Graag niet samenvoegen met een bestaand onderwerp, want zoeken op dit forum is een hel).
De geruchten worden bevestigd: het wordt de Avelia Horizon (die heet TGV M bij de SNCF):
De geruchten worden bevestigd: het wordt de Avelia Horizon (die heet TGV M bij de SNCF):
En die termijn moet nog afgewacht worden, want er zijn al eerdere bestellingen door drie klanten gedaan die logischerwijze eerst afgewerkt moeten worden:De bestelling van de eerste 30 treinen bij de Franse constructeur Alstom is intussen ondertekend, met een optie op nog eens 20 treinstellen extra.
...
De stellen zullen 200 meter lang zijn en tot 540 reizigers kunnen vervoeren, 20 procent meer dan de huidige Eurostar-treinen, die plaats hebben voor 389 treinreizigers.
...
De eerste treinen zullen in januari 2031 worden geleverd en worden ingezet vanaf mei 2031.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/20 ... stering-v/
Le carnet de commandes est plein, il y a du travail pour dix ans: Alstom doit produire des dizaines de TGV M pour SNCF Voyageurs, mais aussi pour le futur Velvet, pour les chemins de fer marocains et les délais sont quasiment impossibles à tenir.
Face à cette demande assez historique, Alstom a annoncé en avril dernier un investissement de 150 millions d'euros afin de faire passer de une à trois ses lignes de production du train à grande vitesse. Selon nos informations, la seconde ligne dans l'usine de La Rochelle (qui en compte déjà une) sera opérationnelle l'année prochaine tandis que la nouvelle créée à Valenciennes le sera en 2028.
Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
Deze stellen dienen om de huidige Thalysvloot te vervangen (incl. ruimte voor uitbreiding), zie ook https://jonworth.eu/eurostar-ordering-j ... -ambition/
Re: Eurostar
De kogel is door de kerk, Eurostar bestelt 30 Avelia Horizons.
https://www.alstom.com/press-releases-n ... eed-trains
https://www.alstom.com/press-releases-n ... eed-trains
Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
Ik vraag me af wat de verschillen zullen zijn tussen de versie van Eurostar en de TGV M van de SNCF.
Technisch waarschijnlijk weinig verschil, want het zal wel de bedoeling zijn dat het technisch onderhoud van de twee vloten samen gebeurt.
Ik lees dat de versie van Eurostar 540 zitplaatsen heeft, terwijl er voor de TGV M van de SNCF informatie circuleert van 600-740 zitplaatsen.
Waar zit dan technisch het verschil in opbouw?
Technisch waarschijnlijk weinig verschil, want het zal wel de bedoeling zijn dat het technisch onderhoud van de twee vloten samen gebeurt.
Ik lees dat de versie van Eurostar 540 zitplaatsen heeft, terwijl er voor de TGV M van de SNCF informatie circuleert van 600-740 zitplaatsen.
Waar zit dan technisch het verschil in opbouw?
Re: Eurostar
Bedankt, om de informatie hierover later terug te vinden, reacties hierop graag plaatsen in dit draadje:
Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
viewtopic.php?p=295863#p295863
Re: Eurostar
Beide topics zijn intussen samengevoegd om later de info makkelijker terug te vinden.dovaere schreef: ↑22 okt 2025, 09:12Bedankt, om de informatie hierover later terug te vinden, reacties hierop graag plaatsen in dit draadje:
Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
viewtopic.php?p=295863#p295863
Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
Bedankt, Jon Worth had blijkbaar al zijn opinietekst klaar op het moment dat het bericht door de media gelanceerd mocht worden:-)FLV-FGSP schreef: ↑22 okt 2025, 08:45 Deze stellen dienen om de huidige Thalysvloot te vervangen (incl. ruimte voor uitbreiding), zie ook https://jonworth.eu/eurostar-ordering-j ... -ambition/
Dus een eerder voorzichtige bestelling om de continentale routes te kunnen vernieuwen, en af te wachten of dit of een ander model toegelaten kan worden in de Kanaaltunnel, op de routes naar Londen?
Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
Ja, dit is veel voorzichtiger dan wat er eerder op tafel lag. Jammer... deze keuze kan over 10 jaar wel eens de foute blijken als de reizigersaantal blijven toenemen zoals ze vandaag doen.dovaere schreef: ↑22 okt 2025, 09:21Bedankt, Jon Worth had blijkbaar al zijn opinietekst klaar op het moment dat het bericht door de media gelanceerd mocht worden:-)FLV-FGSP schreef: ↑22 okt 2025, 08:45 Deze stellen dienen om de huidige Thalysvloot te vervangen (incl. ruimte voor uitbreiding), zie ook https://jonworth.eu/eurostar-ordering-j ... -ambition/
Dus een eerder voorzichtige bestelling om de continentale routes te kunnen vernieuwen, en af te wachten of dit of een ander model toegelaten kan worden in de Kanaaltunnel, op de routes naar Londen?
Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
Tja, kiezen voor een gigantische bestelling waarvan onbekend is of die uiteindelijk door de tunnel mag, is ook een groot risico. Of was al bekend met welke technische aanpassingen dit zou kunnen?
Uit het persbericht van Alstom blijkt dat het de SNCF is die de bestelling doet voor Eurostar, en dat deze nieuwe 30 treinen gelijkaardig zijn aan de 15 door SNCF bestelde "internationale" Avelia Horizon (TGV M), [de versie die] ook tussen Brussel en Frankrijk zou moeten gaan rijden.
Laatst gewijzigd door dovaere op 22 okt 2025, 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
De eerste 15 zijn (helaas) voor de Italiaanse uitbreidingsplannen van de SNCF bedoeld.
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Nieuwe Alstom Avelia Horizon (TGV M) voor Eurostar
Deze keuze zou zomaar eens weloverwogen kunnen zijn. Misschien houdt Eurostar wel van de huidige tarieven, en mag het zelfs ietsje meer zijn als de vraag verder toeneemt.
Re: Eurostar
Of ze bestellen nog eens nieuwe treinen als dat nodig blijkt te zijn.
Een capaciteitsverhoging van 30% is al een serieuze gok, zeker als er her en der nog concurrentie bij komt...
Een capaciteitsverhoging van 30% is al een serieuze gok, zeker als er her en der nog concurrentie bij komt...
Re: Eurostar Amsterdam-Brussel-Genève
De bestelde treinen worden dus 200 m lang.