ETCS in België
Re: ETCS in België
Tot mijn grote verbazing las ik dat moving block geïntegreerd werd / wordt in level 2...
Bron:
https://www.ertms.net/wp-content/upload ... dition.pdf
Is moving block op de Noord Zuid dan dichterbij gekomen?
Ik meende gelezen te hebben dat het doel van Infrabel is overal Level 2 te hebben...
Uiteraard moet op dat moment nog train integrity gegarandeerd worden...
Correct me if I'm wrong, maar voor passagiers treinen moet dat toch te doen zijn...
Of ga ik vreselijk kort door de bocht?
Bron:
https://www.ertms.net/wp-content/upload ... dition.pdf
Is moving block op de Noord Zuid dan dichterbij gekomen?
Ik meende gelezen te hebben dat het doel van Infrabel is overal Level 2 te hebben...
Uiteraard moet op dat moment nog train integrity gegarandeerd worden...
Correct me if I'm wrong, maar voor passagiers treinen moet dat toch te doen zijn...
Of ga ik vreselijk kort door de bocht?
Re: ETCS in België
Ja, je gaat enorm kort door de bocht.stijn schreef: ↑21 okt 2025, 08:49 Tot mijn grote verbazing las ik dat moving block geïntegreerd werd / wordt in level 2...
Bron:
https://www.ertms.net/wp-content/upload ... dition.pdf
Is moving block op de Noord Zuid dan dichterbij gekomen?
Ik meende gelezen te hebben dat het doel van Infrabel is overal Level 2 te hebben...
Uiteraard moet op dat moment nog train integrity gegarandeerd worden...
Correct me if I'm wrong, maar voor passagiers treinen moet dat toch te doen zijn...
Of ga ik vreselijk kort door de bocht?
Wat het ERA gedaan heeft is de ETCS3-specificaties integreren als optioneel in de ETCS2-specificaties.
Op het terrein verandert dat dus helemaal niets, gezien noch de Infrabel-RBC's noch de treinen van de operatoren aan deze optionale specificaties voldoen.
Moving block is vandaag dus nog even ver weg als gisteren.
Het klopt dat Infrabel dit op lange termijn wil toepassen, maar op dit moment zijn zowel leveranciers van infra als onboard er nog niet klaar voor, dus is het vooral afwachten op dat vlak.
En ten slotte: moving block op de NZV gaat niet veel uithalen als er voor de rest niets verandert aan de sporenlayout, maar er zijn andere plekken op het net waar je er wel winst mee zou kunnen doen.
Re: ETCS in België
In Nederland wil men een hybride level 2 gaan toepassen, waarbij er korte virtuele blokken gebruikt gaan worden in combinatie met de daadwerkelijke fysieke blokken zoals nu ook al het geval is.
Treinen met een treinintegriteitsmonitor kunnen daar gebruik van maken, terwijl bijvoorbeeld een goederentrein de daadwerkelijke fysieke blokken gebruikt.
Dat levert een soortgelijk effect op als het oude idee van een daadwerkelijke moving block, maar is het gemakkelijker en goedkoper te implementeren.
Treinen met een treinintegriteitsmonitor kunnen daar gebruik van maken, terwijl bijvoorbeeld een goederentrein de daadwerkelijke fysieke blokken gebruikt.
Dat levert een soortgelijk effect op als het oude idee van een daadwerkelijke moving block, maar is het gemakkelijker en goedkoper te implementeren.
Re: ETCS in België
"Wil" is het belangrijkste woordje hier. Zoals alles met ETCS in Nederland is het eerst zien dan geloven. Ze hebben daar al zoveel "gewild"Lynx schreef: ↑21 okt 2025, 13:36 In Nederland wil men een hybride level 2 gaan toepassen, waarbij er korte virtuele blokken gebruikt gaan worden in combinatie met de daadwerkelijke fysieke blokken zoals nu ook al het geval is.
Treinen met een treinintegriteitsmonitor kunnen daar gebruik van maken, terwijl bijvoorbeeld een goederentrein de daadwerkelijke fysieke blokken gebruikt.
Dat levert een soortgelijk effect op als het oude idee van een daadwerkelijke moving block, maar is het gemakkelijker en goedkoper te implementeren.
-
jknockaert
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: ETCS in België
Dat is niet alleen met ETCS zo. Bij Roelofarendsveen wilden ze een HSL bouwen op een manier die goedkoper zou zijn.
Re: ETCS in België
Maar ook even ten gronde: dat wordt bij Infrabel ook allemaal van heel nabij opgevolgd, maar wij doen nog geen uitspraken over wat we willen of gaan doen zolang het niet duidelijk is wat de leveranciers daadwerkelijk kunnen verkopen en tegen welke prijs en deadlines dat kan. Eens er effectief iets mogelijk is ben ik er dan ook zeker van dat Infrabel veel sneller zal kunnen schakelen dan prorail en we dat soort architectuur -als dat dan nog de beste oplossing zou blijken te zijn- bij ons nog sneller dan in Nederland uitgerold zal worden.Shrek schreef: ↑21 okt 2025, 15:11"Wil" is het belangrijkste woordje hier. Zoals alles met ETCS in Nederland is het eerst zien dan geloven. Ze hebben daar al zoveel "gewild"Lynx schreef: ↑21 okt 2025, 13:36 In Nederland wil men een hybride level 2 gaan toepassen, waarbij er korte virtuele blokken gebruikt gaan worden in combinatie met de daadwerkelijke fysieke blokken zoals nu ook al het geval is.
Treinen met een treinintegriteitsmonitor kunnen daar gebruik van maken, terwijl bijvoorbeeld een goederentrein de daadwerkelijke fysieke blokken gebruikt.
Dat levert een soortgelijk effect op als het oude idee van een daadwerkelijke moving block, maar is het gemakkelijker en goedkoper te implementeren.![]()
-
jknockaert
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: ETCS in België
Die moving block is zo'n beetje de holy grail van het seinwezen. Bestaat enkel op papier maar binnen vijf jaar is het echt zover. En dat is al 30 jaar zo.Shrek schreef: ↑22 okt 2025, 09:40Maar ook even ten gronde: dat wordt bij Infrabel ook allemaal van heel nabij opgevolgd, maar wij doen nog geen uitspraken over wat we willen of gaan doen zolang het niet duidelijk is wat de leveranciers daadwerkelijk kunnen verkopen en tegen welke prijs en deadlines dat kan.
In de huidige stand van zaken twijfel ik er niet aan dat Infrabel een indrukwekkende expertise heeft opgebouwd in de uitrol van ETCS. Maar binnen een paar maanden is het huidige project afgelopen, en wat dan? Als er niet snel een vervolgproject van enige omvang komt (bv. opwaardering 1LS naar 2FS), loopt die kennis op enkele jaren weer weg uit het bedrijf; wellicht nog voordat er een implementatie van moving block beschikbaar is.Shrek schreef: ↑22 okt 2025, 09:40Eens er effectief iets mogelijk is ben ik er dan ook zeker van dat Infrabel veel sneller zal kunnen schakelen dan prorail en we dat soort architectuur -als dat dan nog de beste oplossing zou blijken te zijn- bij ons nog sneller dan in Nederland uitgerold zal worden.
Re: ETCS in België
Geen nood, de expertise blijft. De komende jaren wordt alle ETCS LS vervangen door ofwel ETCS1FS ofwel ETCS2 en worden ook de laatse stukjes relais-inklinking vervangen door digitale inklinking. Dat geeft werk genoeg om iedereen aan boord te houden.jknockaert schreef: ↑22 okt 2025, 11:23Die moving block is zo'n beetje de holy grail van het seinwezen. Bestaat enkel op papier maar binnen vijf jaar is het echt zover. En dat is al 30 jaar zo.Shrek schreef: ↑22 okt 2025, 09:40Maar ook even ten gronde: dat wordt bij Infrabel ook allemaal van heel nabij opgevolgd, maar wij doen nog geen uitspraken over wat we willen of gaan doen zolang het niet duidelijk is wat de leveranciers daadwerkelijk kunnen verkopen en tegen welke prijs en deadlines dat kan.In de huidige stand van zaken twijfel ik er niet aan dat Infrabel een indrukwekkende expertise heeft opgebouwd in de uitrol van ETCS. Maar binnen een paar maanden is het huidige project afgelopen, en wat dan? Als er niet snel een vervolgproject van enige omvang komt (bv. opwaardering 1LS naar 2FS), loopt die kennis op enkele jaren weer weg uit het bedrijf; wellicht nog voordat er een implementatie van moving block beschikbaar is.Shrek schreef: ↑22 okt 2025, 09:40Eens er effectief iets mogelijk is ben ik er dan ook zeker van dat Infrabel veel sneller zal kunnen schakelen dan prorail en we dat soort architectuur -als dat dan nog de beste oplossing zou blijken te zijn- bij ons nog sneller dan in Nederland uitgerold zal worden.
Het instandhouden/upgraden van ETCS is iets wat vanaf nu permanent in de budgetten van Infrabel zit, dat verdwijnt niet meer.
Re: ETCS in België
En anders kan Infrabel altijd nog een consulting-afdeling opzetten, zoals Network Rail al jaren doet. 
Re: ETCS in België
Is TucRail ook niet een kenner op vlak van ETCS? Hebben we geen projecten lopen in Europa?
-
jknockaert
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: ETCS in België
Op het Opendata kaartje van Infrabel zag ik dat er L1LS zou zijn op lijn 86 tussen Ronse en Leuze. Foutje?
Re: ETCS in België
Binnenkort zijn daar enkel nog fietsen toegelaten die uitgerust zijn met ETCSjknockaert schreef: ↑22 okt 2025, 11:54 Op het Opendata kaartje van Infrabel zag ik dat er L1LS zou zijn op lijn 86 tussen Ronse en Leuze. Foutje?
Re: ETCS in België
TUC-rail probeert inderdaad die kennis te verkopen, maar dat is op dit moment nog maar heel beperkt.