Treinen op batterijen
-
ovspotter_be
Re: Treinen op batterijen
Veel besparingen zijn heel kortzichtig en brengen enkel iets op op (heel) korte termijn.
Jaren later blijkt vaak dat we dan veel slechter af zijn en worden die 'besparingen' teruggedraaid wat volgens mij vaak veel meer kost dan het ooit heeft opgebracht.
Het is een triestige redenering.
Volgens mij bieden lijnen 86, 122,... opties/alternatieven mochten die volledig geëlektrificeerd worden.
Een goederentrein die nu via Schellebelle, Aalst en Denderleeuw rijdt kan dan elektrisch via Zottegem rijden.
Enfin, niet allemaal door het lijnprofiel maar diegene die dat kunnen hebben dat alternatief en verlichten dan de druk op de eerder vermelde knooppunten.
Het materieel dat nu op geëlektrificeerde lijnen rijdt heeft vaak enkel constante voeding van elektriciteit als 'voedingsbron'.
Ik hoor eerder stemmen zeggen dat nu investeren net veel meer zou opbrengen.
Jaren later blijkt vaak dat we dan veel slechter af zijn en worden die 'besparingen' teruggedraaid wat volgens mij vaak veel meer kost dan het ooit heeft opgebracht.
Het is een triestige redenering.
Volgens mij bieden lijnen 86, 122,... opties/alternatieven mochten die volledig geëlektrificeerd worden.
Een goederentrein die nu via Schellebelle, Aalst en Denderleeuw rijdt kan dan elektrisch via Zottegem rijden.
Enfin, niet allemaal door het lijnprofiel maar diegene die dat kunnen hebben dat alternatief en verlichten dan de druk op de eerder vermelde knooppunten.
Het materieel dat nu op geëlektrificeerde lijnen rijdt heeft vaak enkel constante voeding van elektriciteit als 'voedingsbron'.
Ik hoor eerder stemmen zeggen dat nu investeren net veel meer zou opbrengen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Voor Infrabel gaat dat natuurlijk het goedkoopste zijn inderdaad. Maar dat gaat wel betekenen dat de vervoersmaatschappijen tegen dan wel ineens veel meer batterijtreinen gaan moeten hebben als een aantal lijnen gedowngrade worden en die gaan ook niet opeens tevoorschijn getoverd kunnen worden. Besparing bij Infrabel maar dan wel de rekening doorschuiven naar de NMBS of welke andere vervoerder dat ook is tegen dan. Als dit het plan is over pakweg 10 jaar zie ik de motorwagens dus nog wel een beetje langer rondrijden want de MR30 met batterijen gaan dat ook niet kunnen opvangen die extra inzet.
Dat is de afweging die op het ministerie moet gebeuren. Zij kunnen kiezen of ze geld geven aan Infrabel om die bovenleidingen geheel te vervangen of ze kunnen geld aan de NMBS geven voor een groter deel van de MS30 van batterijen te voorzien. Beide zaken kosten geld, ik kan met de huidige gegevens niet inschatten wat het meeste kost.Eimai schreef: ↑09 nov 2025, 20:33Voor Infrabel gaat dat natuurlijk het goedkoopste zijn inderdaad. Maar dat gaat wel betekenen dat de vervoersmaatschappijen tegen dan wel ineens veel meer batterijtreinen gaan moeten hebben als een aantal lijnen gedowngrade worden en die gaan ook niet opeens tevoorschijn getoverd kunnen worden. Besparing bij Infrabel maar dan wel de rekening doorschuiven naar de NMBS of welke andere vervoerder dat ook is tegen dan. Als dit het plan is over pakweg 10 jaar zie ik de motorwagens dus nog wel een beetje langer rondrijden want de MR30 met batterijen gaan dat ook niet kunnen opvangen die extra inzet.
En hoeveel kost zo'n oplaadpunt dan?
Daar staat dan ook nog altijd zo'n tractiestation achter toch? Zoveel gaan we dan toch niet besparen denk ik dan, maar wel zoals hierboven vermeld het hele gebeuren rond het rollend materieel een stuk ingewikkelder maken.
Daar staat dan ook nog altijd zo'n tractiestation achter toch? Zoveel gaan we dan toch niet besparen denk ik dan, maar wel zoals hierboven vermeld het hele gebeuren rond het rollend materieel een stuk ingewikkelder maken.
Toch wel, tractieonderstations zijn de laatste jaren gevoelig goedkoper geworden. Zeker als je ze op middenspanning ipv hoogspanning aansluit (en dat kan op rustige lijntjes) zijn de kosten eigenlijk heel laag in vergelijking met een lopende meter rijdraad. Koper staat dan weer op een recordprijs waardoor dat vervangen wel heel duur is.
Reken er dan ook onderhoud en storingen bij -die een bovenleiding altijd met zich meebrengt- en je ziet meteen dat het weldegelijk de moeite is om erover na te denken.
Dat het hele gebeuren rond rollend materieel een stuk ingewikkelder wordt wil ik alvast tegenspreken. Er komt sowieso een subreeks batterijtreinen, dus alles van onderhoud, stockbeheer van batterijen etc. moet sowieso voorzien worden. Of je dat dan voor 50, 100 of 200 treinen moet doen maakt de zaken niet ingewikkelder, maar wel duurder. Het is dus een puur economische afweging.