Nieuwe halte Pairi Daiza
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Pairi Daiza heeft er ook baat bij dat er meer mensen per trein komen, bijkomende parking aanleggen kost geld, buurtbewoners zijn de verkeersoverlast beu, mss staan er voorwaarden in de vergunning dat x aantal bezoekers per trein moet komen (of verwachten ze dergelijke voorwaarden).
-
ovspotter_be
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Dat is inderdaad een verschil tegenover andere soortgelijke parken zoals Walibi of Plopsaland De Panne.
Pairi Daiza ligt niet aan een grote weg dus iedereen dat met de auto naar het park wilt moet de dorpskernen van Gages of Cambron-Casteau door.
Daarnaast (en dat haalt de woordvoerder van Infrabel ook aan) zorgt de overweg ter hoogte van het huidige station Cambron-Casteau vaak voor problemen doordat bezoekers (vaak gezinnen dan nog wel) nog snel de gesloten overweg oversteken om hun trein te halen, van bijna ieder sensibiliseringsfilmpje dat Infrabel verspreid rondom overwegen is wel minstens één clip afkomstig van die overweg te Cambron-Casteau.
Pairi Daiza ligt niet aan een grote weg dus iedereen dat met de auto naar het park wilt moet de dorpskernen van Gages of Cambron-Casteau door.
Daarnaast (en dat haalt de woordvoerder van Infrabel ook aan) zorgt de overweg ter hoogte van het huidige station Cambron-Casteau vaak voor problemen doordat bezoekers (vaak gezinnen dan nog wel) nog snel de gesloten overweg oversteken om hun trein te halen, van bijna ieder sensibiliseringsfilmpje dat Infrabel verspreid rondom overwegen is wel minstens één clip afkomstig van die overweg te Cambron-Casteau.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Inderdaad het is meer dan zomaar het verplaatsen van een perron. Het is dus ook een investering in veiligheid. Die op drukke toeristische locaties toch wel belangrijk zijn. Ook de toegankelijkheid voor mensen met een beperkte mobiliteit gaat omhoog.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Voor wiens rekening rijdt de NMBS? De dagelijkse gebruiker of voor het grootkapitaal van bedrijven als Pairi Daiza? Dit terwijl grote stations als Ath of Tournai met veel hogere reizigersaantallen, nog steeds onaangepast en toegankelijkheid zijn. De grootste winst zit in de dagelijkse gebruiker, en laat het nu net deze reiziger zijn die de NMBS compleet in de wind slaat.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Wat een zure frustratie weer...
Als je spoor succesvol wil maken moet je juist meer inzetten op dergelijke initiatieven, vooal omdat je zo ook de treinen vult buiten de klassieke spitsuren. Want niets dat zo inefficiënt is dan een paar volle treinen in de spits waar een overgroot deel van de "dagelijkse gebruikers" inzit en voor de rest vrijwel leeg.
Als je spoor succesvol wil maken moet je juist meer inzetten op dergelijke initiatieven, vooal omdat je zo ook de treinen vult buiten de klassieke spitsuren. Want niets dat zo inefficiënt is dan een paar volle treinen in de spits waar een overgroot deel van de "dagelijkse gebruikers" inzit en voor de rest vrijwel leeg.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Helemaal oneens. Er kan voor toeristische reizen ook een grote winst gemaakt worden qua reizigersaantallen. Als deze ingreep ervoor kan zorgen dat er een veel groter deel van de dierentuinbezoekers per trein komen dan wint zowel de NMBS als de lokale gemeenschap (want minder auto's in hun dorp). En dat is net het doel van openbaar vervoer.TimJ36 schreef: ↑08 nov 2025, 18:05 Voor wiens rekening rijdt de NMBS? De dagelijkse gebruiker of voor het grootkapitaal van bedrijven als Pairi Daiza? Dit terwijl grote stations als Ath of Tournai met veel hogere reizigersaantallen, nog steeds onaangepast en toegankelijkheid zijn. De grootste winst zit in de dagelijkse gebruiker, en laat het nu net deze reiziger zijn die de NMBS compleet in de wind slaat.
Toeristisch vervoer organisere per trein is niet altijd makkelijk, veel attracties bevinden zich helaas ver van een spoorlijn. Maar als er dan eens een topattractie zich toevallig wel langs een spoorlijn bevindt moet deze kans juist met beide handen aangegrepen worden.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Ik kan alleen maar Shrek en Davy volmondig bijtreden, dit is een goed project waar niet alleen Pairi Daiza voordeel bij haalt (misschien zelfs integendeel, veel attractieparken halen een aanzienlijk deel van hun inkomsten uit parkeergeld van hun parkings...) Sta ik achter elk project van de NMBS en Infrabel? Neen, maar dit project had al jaren terug verwezenlijkt moeten worden. En laat ons hopen dat dit extra reizigers oplevert, die mee kunnen opdraaien voor de kosten voor aanpassingen aan andere stations... Kortom, er is geen enkele tegenspraak tussen vooruitgang willen voor de pendelaarsstations en voor toeristen.
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Even een leuke anekdote tussendoor: toen we bij de start van Paira Daiza vele jaren geleden - het heette toen nog Paradisio - op een vergadering met de NMBS als TTB meldden dat het spijtig was dat er geen dagtrip voor voorzien was, vielen de NMBS'ers uit de lucht. Ze wisten helemaal niet dat Cambron-Casteau op wandelafstand lag van het park en dus reden er alleen maar speciaal ingelegde bussen uit Mons ernaartoe. Die toestand werd trouwens bij de eerstvolgende vernieuwing van de dagtrips al aangepast.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe halte Pairi Daiza
Afstand huidig station - dorpscentrum: 460 mTimJ36 schreef: ↑08 nov 2025, 18:05 Voor wiens rekening rijdt de NMBS? De dagelijkse gebruiker of voor het grootkapitaal van bedrijven als Pairi Daiza? Dit terwijl grote stations als Ath of Tournai met veel hogere reizigersaantallen, nog steeds onaangepast en toegankelijkheid zijn. De grootste winst zit in de dagelijkse gebruiker, en laat het nu net deze reiziger zijn die de NMBS compleet in de wind slaat.
Afstand nieuw station - dorpscentrum: 540 m
Nog geen 100 m verschil, en voor de helft van het dorp wordt de afstand zelfs kleiner. Inderdaad een onaanvaardbare aanslag op 'den werkmens' door het grootkapitaal