Treinen op batterijen
-
ovspotter_be
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Treinen op batterijen
Veel besparingen zijn heel kortzichtig en brengen enkel iets op op (heel) korte termijn.
Jaren later blijkt vaak dat we dan veel slechter af zijn en worden die 'besparingen' teruggedraaid wat volgens mij vaak veel meer kost dan het ooit heeft opgebracht.
Het is een triestige redenering.
Volgens mij bieden lijnen 86, 122,... opties/alternatieven mochten die volledig geëlektrificeerd worden.
Een goederentrein die nu via Schellebelle, Aalst en Denderleeuw rijdt kan dan elektrisch via Zottegem rijden.
Enfin, niet allemaal door het lijnprofiel maar diegene die dat kunnen hebben dat alternatief en verlichten dan de druk op de eerder vermelde knooppunten.
Het materieel dat nu op geëlektrificeerde lijnen rijdt heeft vaak enkel constante voeding van elektriciteit als 'voedingsbron'.
Ik hoor eerder stemmen zeggen dat nu investeren net veel meer zou opbrengen.
Jaren later blijkt vaak dat we dan veel slechter af zijn en worden die 'besparingen' teruggedraaid wat volgens mij vaak veel meer kost dan het ooit heeft opgebracht.
Het is een triestige redenering.
Volgens mij bieden lijnen 86, 122,... opties/alternatieven mochten die volledig geëlektrificeerd worden.
Een goederentrein die nu via Schellebelle, Aalst en Denderleeuw rijdt kan dan elektrisch via Zottegem rijden.
Enfin, niet allemaal door het lijnprofiel maar diegene die dat kunnen hebben dat alternatief en verlichten dan de druk op de eerder vermelde knooppunten.
Het materieel dat nu op geëlektrificeerde lijnen rijdt heeft vaak enkel constante voeding van elektriciteit als 'voedingsbron'.
Ik hoor eerder stemmen zeggen dat nu investeren net veel meer zou opbrengen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Treinen op batterijen
Voor Infrabel gaat dat natuurlijk het goedkoopste zijn inderdaad. Maar dat gaat wel betekenen dat de vervoersmaatschappijen tegen dan wel ineens veel meer batterijtreinen gaan moeten hebben als een aantal lijnen gedowngrade worden en die gaan ook niet opeens tevoorschijn getoverd kunnen worden. Besparing bij Infrabel maar dan wel de rekening doorschuiven naar de NMBS of welke andere vervoerder dat ook is tegen dan. Als dit het plan is over pakweg 10 jaar zie ik de motorwagens dus nog wel een beetje langer rondrijden want de MR30 met batterijen gaan dat ook niet kunnen opvangen die extra inzet.
Re: Treinen op batterijen
Dat is de afweging die op het ministerie moet gebeuren. Zij kunnen kiezen of ze geld geven aan Infrabel om die bovenleidingen geheel te vervangen of ze kunnen geld aan de NMBS geven voor een groter deel van de MS30 van batterijen te voorzien. Beide zaken kosten geld, ik kan met de huidige gegevens niet inschatten wat het meeste kost.Eimai schreef: ↑09 nov 2025, 20:33Voor Infrabel gaat dat natuurlijk het goedkoopste zijn inderdaad. Maar dat gaat wel betekenen dat de vervoersmaatschappijen tegen dan wel ineens veel meer batterijtreinen gaan moeten hebben als een aantal lijnen gedowngrade worden en die gaan ook niet opeens tevoorschijn getoverd kunnen worden. Besparing bij Infrabel maar dan wel de rekening doorschuiven naar de NMBS of welke andere vervoerder dat ook is tegen dan. Als dit het plan is over pakweg 10 jaar zie ik de motorwagens dus nog wel een beetje langer rondrijden want de MR30 met batterijen gaan dat ook niet kunnen opvangen die extra inzet.
Re: Treinen op batterijen
En hoeveel kost zo'n oplaadpunt dan?
Daar staat dan ook nog altijd zo'n tractiestation achter toch? Zoveel gaan we dan toch niet besparen denk ik dan, maar wel zoals hierboven vermeld het hele gebeuren rond het rollend materieel een stuk ingewikkelder maken.
Daar staat dan ook nog altijd zo'n tractiestation achter toch? Zoveel gaan we dan toch niet besparen denk ik dan, maar wel zoals hierboven vermeld het hele gebeuren rond het rollend materieel een stuk ingewikkelder maken.
Re: Treinen op batterijen
Toch wel, tractieonderstations zijn de laatste jaren gevoelig goedkoper geworden. Zeker als je ze op middenspanning ipv hoogspanning aansluit (en dat kan op rustige lijntjes) zijn de kosten eigenlijk heel laag in vergelijking met een lopende meter rijdraad. Koper staat dan weer op een recordprijs waardoor dat vervangen wel heel duur is.
Reken er dan ook onderhoud en storingen bij -die een bovenleiding altijd met zich meebrengt- en je ziet meteen dat het weldegelijk de moeite is om erover na te denken.
Dat het hele gebeuren rond rollend materieel een stuk ingewikkelder wordt wil ik alvast tegenspreken. Er komt sowieso een subreeks batterijtreinen, dus alles van onderhoud, stockbeheer van batterijen etc. moet sowieso voorzien worden. Of je dat dan voor 50, 100 of 200 treinen moet doen maakt de zaken niet ingewikkelder, maar wel duurder. Het is dus een puur economische afweging.
Re: Treinen op batterijen
Met de huidige loks speelt dat profiel niet echt een rol meer. De staaltreinen die er vandaag rijden gaan ook vlotjes tot 2500 ton en meer en twee 77'en hebben er geen problemen mee.JonasV91 schreef: ↑09 nov 2025, 19:34 Een goederentrein die nu via Schellebelle, Aalst en Denderleeuw rijdt kan dan elektrisch via Zottegem rijden.
Enfin, niet allemaal door het lijnprofiel maar diegene die dat kunnen hebben dat alternatief en verlichten dan de druk op de eerder vermelde knooppunten.
Ik vind het ook kortzichtig om geen lijnen meer te elektrificeren. Vooral lijn 122 is hét alternatief voor de corridor Zeebrugge - Gent - Ath - Quévy/Erquelinnes/Athus-Meuse omdat je dan de enorm drukke knooppunten Denderleeuw of Mechelen niet meer moet kruisen. Lijn 86 zou je kunnen elektrificeren tussen De Pinte en Oudenaarde, wat een omleidingsroute bij werken of storingen op L75 creëert. Het baanvak naar Ronse hoeft dan weer niet onder de draad (probleem van de tunnel is dan ook opgelost) - batterijstellen op de verbinding Eeklo - Ronse kunnen dan tussen Oudenaarde en Gent-Dampoort tijdens de rit opladen waardoor je in Eeklo en Ronse misschien geen laadpunten nodig hebt.
Re: Treinen op batterijen
Dit bedoel ik inderdaad.DR-fan schreef: ↑10 nov 2025, 10:31Met de huidige loks speelt dat profiel niet echt een rol meer. De staaltreinen die er vandaag rijden gaan ook vlotjes tot 2500 ton en meer en twee 77'en hebben er geen problemen mee.JonasV91 schreef: ↑09 nov 2025, 19:34 Een goederentrein die nu via Schellebelle, Aalst en Denderleeuw rijdt kan dan elektrisch via Zottegem rijden.
Enfin, niet allemaal door het lijnprofiel maar diegene die dat kunnen hebben dat alternatief en verlichten dan de druk op de eerder vermelde knooppunten.
Ik vind het ook kortzichtig om geen lijnen meer te elektrificeren. Vooral lijn 122 is hét alternatief voor de corridor Zeebrugge - Gent - Ath - Quévy/Erquelinnes/Athus-Meuse omdat je dan de enorm drukke knooppunten Denderleeuw of Mechelen niet meer moet kruisen. Lijn 86 zou je kunnen elektrificeren tussen De Pinte en Oudenaarde, wat een omleidingsroute bij werken of storingen op L75 creëert. Het baanvak naar Ronse hoeft dan weer niet onder de draad (probleem van de tunnel is dan ook opgelost) - batterijstellen op de verbinding Eeklo - Ronse kunnen dan tussen Oudenaarde en Gent-Dampoort tijdens de rit opladen waardoor je in Eeklo en Ronse misschien geen laadpunten nodig hebt.
Leuk om te lezen dat het lijnprofiel geen issue (meer) is. Ik zie die 77'ers vaak rijden tussen Gent-Dampoort en Gentbrugge maar die gaan niet allemaal de 122 op denk ik?
Lijn 86 heeft natuurlijk als grootste nadeel dat die grotendeels enkelsporig is maar dan nog kan je bijv. de IC-treinen tussen Kortrijk en Gent laten omrijden zonder frontwissel in bijv. Lichtervelde.
Maar dan nog zorgt elektrificeren van volledige (delen) van een lijn wel voor veel meer flexibiliteit dan te kiezen voor de eilandopties.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.