De Berlijn-ICE’s rijden gewoonlijk quasi leeg tussen Aken en Keulen. Een zitplaatsreservering enkel en alleen voor dat stuk is weggesmeten geld.4017-4018 schreef: ↑11 nov 2025, 23:20 Dag allemaal,
Weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag, verplaats maar gerust:
Heeft iemand ervaring met ICE 758 binnen Duitsland (op het traject Köln–Aachen) wat betreft de drukte?
Raden jullie aan om een zitplaats te reserveren, of is het meestal niet zo druk dat dit nodig is?
ICE 758 vertrekt uit Köln Hbf om 16:22 en komt aan in Aachen Hbf om 17:08.
Ice verbinding Brussel Duitsland
-
trainlovertje
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Op een vrijdagavond kan het wel druk zijn, dus dan zou je een reservatie wel kunnen overwegen (bvb als je met een groepje reist).
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Kijk op de DB-website hoe druk het is op jouw datum. Je kunt ook precies zien welke stoelen er nog reserveerbaar zijn.4017-4018 schreef: ↑11 nov 2025, 23:20 Heeft iemand ervaring met ICE 758 binnen Duitsland (op het traject Köln–Aachen) wat betreft de drukte?
Raden jullie aan om een zitplaats te reserveren, of is het meestal niet zo druk dat dit nodig is?
ICE 758 vertrekt uit Köln Hbf om 16:22 en komt aan in Aachen Hbf om 17:08.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik kan me niet indenken dat die trein tot Aken helemaal vol gaat zitten, het is een ICE1 LDV. Als je alleen reist zou ik geen reservering maken, als je met meerdere mensen bij elkaar wil zitten kun je het overwegen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Vanaf vanavond tot 24 november wordt Köln hbf gesloten voor het omschakelen naar ETCS. Althans dat was het plan tot een paar dagen geleden, toen men een softwarefout ontdekte. Ipv één totale sluiting zullen er twee nodig zijn (datums voor de tweede sluiting zijn nog niet gekend). De actuele sluiting gaat door (wellicht voor het installeren van de hardware).
De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.
ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.
ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
ETCS zal nu nog niet in dienst gesteld worden hoor. Ze gaan gewoon de seininrichting ombouwen van een analoog naar een digitaal systeem. Dat is iets wat wij in de periode 2015-2020 ook op grote schaal gedaan hebben ter voorbereiding van ETCS dat de jaren erna uitgerold is.rdv schreef: ↑14 nov 2025, 20:40 Vanaf vanavond tot 24 november wordt Köln hbf gesloten voor het omschakelen naar ETCS. Althans dat was het plan tot een paar dagen geleden, toen men een softwarefout ontdekte. Ipv één totale sluiting zullen er twee nodig zijn (datums voor de tweede sluiting zijn nog niet gekend). De actuele sluiting gaat door (wellicht voor het installeren van de hardware).
De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.
ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
-
trainlovertje
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Inderdaad, men neemt daar afscheid van de relaistechniek en schakelt over op ESTW, afkorting voor elektronisches Stellwerk. Hoewel deze techniek in Duitsland al sinds de jaren 80 bestaat, is deze helemaal nog niet overal uitgerold. Dat toont gewoon hoe weinig de Duitse politiek investeert in hun spoor. Geen wonder dat tegenwoordig zowaar de helft van de langeafstandstreinen te laat hun eindbestemming bereiken. Van een stiptheid van 50% van onze langere verbindingen staan wij gelukkig nog ver af, ook al zijn verbindingen nooit zo lang (in afstand) als in Duitsland.Shrek schreef: ↑15 nov 2025, 02:10ETCS zal nu nog niet in dienst gesteld worden hoor. Ze gaan gewoon de seininrichting ombouwen van een analoog naar een digitaal systeem. Dat is iets wat wij in de periode 2015-2020 ook op grote schaal gedaan hebben ter voorbereiding van ETCS dat de jaren erna uitgerold is.rdv schreef: ↑14 nov 2025, 20:40 Vanaf vanavond tot 24 november wordt Köln hbf gesloten voor het omschakelen naar ETCS. Althans dat was het plan tot een paar dagen geleden, toen men een softwarefout ontdekte. Ipv één totale sluiting zullen er twee nodig zijn (datums voor de tweede sluiting zijn nog niet gekend). De actuele sluiting gaat door (wellicht voor het installeren van de hardware).
De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.
ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
ESTW-techniek is wel een vereiste om later ooit op een dag ETCS te installeren. Hopelijk ergens voor 2040.