Kan de ÖBB volledig begrijpen dat ze er geen zin in hebben. Misschien is dat wel het momenten om meer in te spelen op Brussel qua verbindingen?
Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Er is nu een officiële aankondiging voor Bazel - Malmö:
https://news.sbb.ch/medien/artikel/1381 ... april-2026
Het vertrek uit Basel SBB wordt uiteindelijk 17:35, tussenstop in Frankfurt-Süd om 21:09, aankomst in Malmö 9:35, met aansluiting naar Göteborg en Stockholm.
Terug: 17:57 van Malmö, tussenstop 6:32 in Frankfurt-Süd, aankomst 11:30 in Basel SBB (sneller met overstap op ICE in Karlsruhe).
Bistrorijtuig aanwezig.
https://news.sbb.ch/medien/artikel/1381 ... april-2026
Het vertrek uit Basel SBB wordt uiteindelijk 17:35, tussenstop in Frankfurt-Süd om 21:09, aankomst in Malmö 9:35, met aansluiting naar Göteborg en Stockholm.
Terug: 17:57 van Malmö, tussenstop 6:32 in Frankfurt-Süd, aankomst 11:30 in Basel SBB (sneller met overstap op ICE in Karlsruhe).
Bistrorijtuig aanwezig.
FLV-FGSP schreef: ↑05 okt 2025, 14:57 De Zwitsers leggen vanaf april 3x per week een EN-verbinding naar Malmö in:
Basel SBB vertrek18:35 met stops in Basel Bad, Freiburg, Karlsruhe, Frankfurt-Süd, Hamburg Hbf, Padborg, Kolding, Odense, Høje Tåstrup, Københavns Lufthavn, Malmö aankomst 10:06
Tegenrichting Malmö 18:14 - .... - Basel SBB aankomst 09:30.
Deze gegevens zijn nog niet definitief.
Dankzij de stop in Frankfurt-Süd (21:42 op de heenweg, 5:57 op de terugweg) zou die trein voor sommigen hier ook interessant kunnen zijn.
Gereden wordt met de rijtuigen van RDC die niet meer nodig zijn voor de trein Zürich - Amsterdam.
Re: Nachttreinen
https://www.assemblee-nationale.fr/dyn/ ... -DVP/CD103
Hier is de bron van de subsidies die terug goedgekeurd zijn.
Dat ÖBB geen zin heeft is eerder mond op mond, maar ik wil het goed geloven.
De vrijgekomen rijtuigen zouden al elders bijgevoegd zijn.
Hier is de bron van de subsidies die terug goedgekeurd zijn.
Dat ÖBB geen zin heeft is eerder mond op mond, maar ik wil het goed geloven.
De vrijgekomen rijtuigen zouden al elders bijgevoegd zijn.
Re: Nachttreinen
European Sleeper gaat de verbinding Parijs - Bourg-Saint-Maurice verzorgen voor Travelski (1x per week in het winterseizoen).
Vandaag kondigde European Sleeper aan dat ze de nachttrein Parijs - Brussel - Berlijn opnieuw gaan laten rijden - vanaf 26 maart en drie keer per week, alternerend met de bestaande trein Brussel - Praag, zodat er zes keer per week een verbinding Brussel - Berlijn rijdt.
https://www.europeansleeper.eu/paris en https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html
Vandaag kondigde European Sleeper aan dat ze de nachttrein Parijs - Brussel - Berlijn opnieuw gaan laten rijden - vanaf 26 maart en drie keer per week, alternerend met de bestaande trein Brussel - Praag, zodat er zes keer per week een verbinding Brussel - Berlijn rijdt.
https://www.europeansleeper.eu/paris en https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html
Re: Nachttreinen
Hebben ze dan nieuw rollend materieel te strikken gekregen? Ze hebben nu wel veel ambities tegelijk.
Als we op het kaartje kijken op de site van ES zelf lijkt die niet over Brussel te gaan.
Als we op het kaartje kijken op de site van ES zelf lijkt die niet over Brussel te gaan.
-
ovspotter_be
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Nachttreinen
Zouden er geen Nightjet-rijtuigen vrijkomen nu meer en meer verbindingen met de nieuwe DaNi-treinstammen gaan rijden?
Daarnaast vermeldde ze vorig jaar in de Nederlandse documentaire "Europa spoort niet" van VPRO Tegenlicht dat ze ergens rijtuigen hadden gevonden maar niet wouden vertellen waar om eventuele concurrentie tegen te houden.
Daarnaast vermeldde ze vorig jaar in de Nederlandse documentaire "Europa spoort niet" van VPRO Tegenlicht dat ze ergens rijtuigen hadden gevonden maar niet wouden vertellen waar om eventuele concurrentie tegen te houden.
-
jknockaert
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Nachttreinen
FLV-FGSP schreef: ↑12 nov 2025, 08:29Vandaag kondigde European Sleeper aan dat ze de nachttrein Parijs - Brussel - Berlijn opnieuw gaan laten rijden - vanaf 26 maart en drie keer per week, alternerend met de bestaande trein Brussel - Praag, zodat er zes keer per week een verbinding Brussel - Berlijn rijdt.
https://www.europeansleeper.eu/paris en https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html
Kan niet meer misgaan.treinreiziger.nl schreef:European Sleeper laat weten dat het momenteel in gesprek is met de infrastructuurbeheerders in Frankrijk, België en Duitsland. Het bedrijf hoopt dat de dienstregeling in de komende weken vastgesteld kan worden.
European Sleeper kondigde ook aan dat vandaag een nieuwe investeringsronde start.
Re: Nachttreinen
Wat de skitrein Parijs - BSM betreft: hier helpt European Sleeper met personeel. Volgens de geruchten zou Travelski materieel gebruiken dat zomers in de Optima-Express rijdt - te bevestigen.
Dat European Sleeper vandaag al met een aankondiging voor Parijs - Berlijn komt is erg gewaagd, er is nog geen rijpad, tractie of materieel. Nu, er bestaan mogelijkheden om zit- en ligrijtuigen te huren, maar slaaprijtuigen zijn meestal niet op de markt. Mijn voorspelling: die trein komt er uiteindelijk wel, maar niet op 26 maart, dat is in spoorwegtermen overmorgen.
Van ÖBB zullen ze eerder geen rijtuigen krijgen, maar zeg nooit nooit ...
Dat European Sleeper vandaag al met een aankondiging voor Parijs - Berlijn komt is erg gewaagd, er is nog geen rijpad, tractie of materieel. Nu, er bestaan mogelijkheden om zit- en ligrijtuigen te huren, maar slaaprijtuigen zijn meestal niet op de markt. Mijn voorspelling: die trein komt er uiteindelijk wel, maar niet op 26 maart, dat is in spoorwegtermen overmorgen.
Van ÖBB zullen ze eerder geen rijtuigen krijgen, maar zeg nooit nooit ...
-
trainlovertje
- Berichten: 2842
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Doen ze deze aankondiging niet net ómdat er een investerinfgsronde start? Ik heb ook sterke twijfels over de bijzonder korte termijn, eerlijk gezegd. Hier was eerder dan vandaag geen sprake van en blijkbaar is dat ook meteen belangrijker dan de andere lopende projecten, waarvoor ze trouwens geen rijdend materieel konden strikken.jknockaert schreef: ↑12 nov 2025, 11:05FLV-FGSP schreef: ↑12 nov 2025, 08:29Vandaag kondigde European Sleeper aan dat ze de nachttrein Parijs - Brussel - Berlijn opnieuw gaan laten rijden - vanaf 26 maart en drie keer per week, alternerend met de bestaande trein Brussel - Praag, zodat er zes keer per week een verbinding Brussel - Berlijn rijdt.
https://www.europeansleeper.eu/paris en https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.htmlKan niet meer misgaan.treinreiziger.nl schreef:European Sleeper laat weten dat het momenteel in gesprek is met de infrastructuurbeheerders in Frankrijk, België en Duitsland. Het bedrijf hoopt dat de dienstregeling in de komende weken vastgesteld kan worden.
European Sleeper kondigde ook aan dat vandaag een nieuwe investeringsronde start.
-
trainlovertje
- Berichten: 2842
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Kort vermelden dat de München/Wenen - Milaan (- La Spezia) niet meer zal rijden vanaf half december. Mogelijks slechts voor één jaartje, omdat de trein door langdurige werken getroffen zou worden en doorrijden naar La Spezia geen mogelijkheid is. En een trein enkel tot Milaan zou mogelijks voor te weinig inkomsten zorgen, ondanks dat deze vroeger ook jarenlang slechts tot Milaan reed.
Re: Nachttreinen
Er zijn net (zomer/najaar) 2 investeringsrondes geweest, en deze 3e ronde was toen niet aangekondigd. Ik denk dat European Sleeper deze opportuniteit niet wil laten schieten, en deze beslissing op heel korte termijn heeft genomen. Ik heb ook mijn vragen bij de haalbaarheid ervan. Mss hopen ze op de Franse subsidies die nu toch wel beschikbaar zouden zijn?trainlovertje schreef: ↑12 nov 2025, 18:13Doen ze deze aankondiging niet net ómdat er een investerinfgsronde start? Ik heb ook sterke twijfels over de bijzonder korte termijn, eerlijk gezegd. Hier was eerder dan vandaag geen sprake van en blijkbaar is dat ook meteen belangrijker dan de andere lopende projecten, waarvoor ze trouwens geen rijdend materieel konden strikken.jknockaert schreef: ↑12 nov 2025, 11:05FLV-FGSP schreef: ↑12 nov 2025, 08:29Vandaag kondigde European Sleeper aan dat ze de nachttrein Parijs - Brussel - Berlijn opnieuw gaan laten rijden - vanaf 26 maart en drie keer per week, alternerend met de bestaande trein Brussel - Praag, zodat er zes keer per week een verbinding Brussel - Berlijn rijdt.
https://www.europeansleeper.eu/paris en https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.htmlKan niet meer misgaan.treinreiziger.nl schreef:European Sleeper laat weten dat het momenteel in gesprek is met de infrastructuurbeheerders in Frankrijk, België en Duitsland. Het bedrijf hoopt dat de dienstregeling in de komende weken vastgesteld kan worden.
European Sleeper kondigde ook aan dat vandaag een nieuwe investeringsronde start.
Re: Nachttreinen
Vandaag meldde TrainColor: "Travelski, een merk van TravelGroup dat in 2018 werd overgenomen door Companie des Alpes, heeft een nieuwe “Travelski Night Express” aangekondigd, een getrokken nachttrein die het station Gare de Lyon in Parijs verbindt met skiplaatsen in de Franse Alpen: Moûtiers, Aime La Plagne en Bourg Saint Maurice. Deze nieuwe nachttrein met 660 couchettes zal worden geëxploiteerd door de Franse spoorwegmaatschappij Europe Express, met twee Akiem BB75300-locs. De trein vertrekt op vrijdag om 23.52 uur vanuit Parijs, van 19 december 2025 tot 20 maart 2026, en komt de volgende dag om 08.39 uur aan in Bourg Saint Maurice. De terugreis vertrekt in Bourg Saint Maurice om 21.33 uur en komt aan in Parijs om 06.37 uur van 27 december 2025 tot 28 februari 2026 en om 09.15 uur tot 28 maart 2026."
Re: Nachttreinen
Zwitserland zou de subsidie voor de nachttrein naar Malmö annuleren, SBB zegt dat ze de rit niet kunnen financieren zonder de subsidie.
De subsidie gaat om €10mio / jaar, of zo'n €40.000 per rit, iemand rekende uit €114 per zitje of bed.
Heeft zo'n trein dan echt zo'n gigantische subsidies nodig? Je hoeft toch geen geheel nieuwe trein te kopen elke 5 jaar?
De subsidie gaat om €10mio / jaar, of zo'n €40.000 per rit, iemand rekende uit €114 per zitje of bed.
Heeft zo'n trein dan echt zo'n gigantische subsidies nodig? Je hoeft toch geen geheel nieuwe trein te kopen elke 5 jaar?
-
ovspotter_be
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Nachttreinen
De grootste kosten van een treindienst zijn de personeelskosten en de infrastructuurkosten (rijpaden, stalling overdag, ...).
In een normale hogesnelheidstrein passen in een wagon ongeveer 75 reizigers, terwijl in een nachttrein in diezelfde wagon "slechts" maximaal 54 reizigers passen, in de huidige slaapwagon die Nightjet gebruikt naar Brussel passen er maximaal 28.
Daarnaast wordt overdag éénzelfde stoel vaak door verschillende reizigers gebruikt, op de ICE naar Frankfurt bijvoorbeeld reist er eerst iemand van Brussel naar Köln en wordt vervolgens dezelfde stoel bezet door iemand die van Köln naar Frankfurt reist, op een nachttrein wordt elk bed vaak maar door één persoon gebruikt, ook al reist deze maar de helft van de treinrit mee.
Personeelskosten zijn ook hoger dan een normale dagtrein omdat er op de meeste nachttreinen meer personeel aanwezig is dan op de gemiddelde dagtrein en daarnaast werken deze 's nachts dus dienen er ook nachturen te worden uitbetaald en vaak kosten voor een hotelkamer overdag.
Nachttreinen zitten ook nog met bijkomende kosten voor het wassen en verschonen van beddengoed en catering voor ontbijt, bij de Nightjet bijvoorbeeld wordt / werd dit in Nürnberg in het station afgehaald bij de lokale bakkerij.
In een normale hogesnelheidstrein passen in een wagon ongeveer 75 reizigers, terwijl in een nachttrein in diezelfde wagon "slechts" maximaal 54 reizigers passen, in de huidige slaapwagon die Nightjet gebruikt naar Brussel passen er maximaal 28.
Daarnaast wordt overdag éénzelfde stoel vaak door verschillende reizigers gebruikt, op de ICE naar Frankfurt bijvoorbeeld reist er eerst iemand van Brussel naar Köln en wordt vervolgens dezelfde stoel bezet door iemand die van Köln naar Frankfurt reist, op een nachttrein wordt elk bed vaak maar door één persoon gebruikt, ook al reist deze maar de helft van de treinrit mee.
Personeelskosten zijn ook hoger dan een normale dagtrein omdat er op de meeste nachttreinen meer personeel aanwezig is dan op de gemiddelde dagtrein en daarnaast werken deze 's nachts dus dienen er ook nachturen te worden uitbetaald en vaak kosten voor een hotelkamer overdag.
Nachttreinen zitten ook nog met bijkomende kosten voor het wassen en verschonen van beddengoed en catering voor ontbijt, bij de Nightjet bijvoorbeeld wordt / werd dit in Nürnberg in het station afgehaald bij de lokale bakkerij.