TKR schreef: ↑19 nov 2025, 11:32
Zwitserland zou de subsidie voor de nachttrein naar Malmö annuleren, SBB zegt dat ze de rit niet kunnen financieren zonder de subsidie.
De subsidie gaat om €10mio / jaar, of zo'n €40.000 per rit, iemand rekende uit €114 per zitje of bed.
Jon Worth had voorgerekend dat het gemiddelde per reiziger minder is, maar ik vind niet direct terug waar.
Verder is vooral het gebruik van de Duitse infrastructuur erg duur, aangezien daar de volledige kosten uit de infraheffing moeten worden betaald.
TKR schreef: ↑19 nov 2025, 11:32
Zwitserland zou de subsidie voor de nachttrein naar Malmö annuleren, SBB zegt dat ze de rit niet kunnen financieren zonder de subsidie.
De subsidie gaat om €10mio / jaar, of zo'n €40.000 per rit, iemand rekende uit €114 per zitje of bed.
Jon Worth had voorgerekend dat het gemiddelde per reiziger minder is, maar ik vind niet direct terug waar.
Verder is vooral het gebruik van de Duitse infrastructuur erg duur, aangezien daar de volledige kosten uit de infraheffing moeten worden betaald.
In Zwitselrand is het ook gebruikelijk dat men een dergelijk subsidie minstens voor een jaar of drie-vier plant. Dus er is ofwel geld om dit 4 jaar te doen, of anders doe je het beter gewoon niet. Zo een nieuwe dienst heeft tijd nodig om aan martkt aan te spreken.
Met welke partner gaat TCS de ES in Frankrijk verzorgen eingelijk? Voorzover ik weet hebben ze geen eigen licentie in Frankrijk. Wel een slimme zet van ES, zo hebben ze een dagelijkse slaaptrein naar Berlijn, drie keer via Nederland en drie keer per week via Aken.
TCS heeft een veiligheidslicentie in Frankrijk aangevraagd. Er is een kans dat dat op 26 maart nog niet geregeld is - dan wordt de startdatum uitgesteld. Lineas zou de tractie verzorgen, de rijtuigen komen van RDC Deutschland. ÖBB had net de huur van enkele rijtuigen beëindigd.